Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2005, 11:55
Upke
Upke is offline
Wat zijn nu eigenlijk verschillende dimensies? Want ik snap er echt niks van.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2005, 12:28
haplo
haplo is offline
Citaat:
Upke schreef op 24-05-2005 @ 12:55 :
Wat zijn nu eigenlijk verschillende dimensies? Want ik snap er echt niks van.
Dat ligt eraan wat voor dimensies je bedoelt. Heb je het over wiskundige of fysische dimensies?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 12:35
Upke
Upke is offline
Citaat:
haplo schreef op 24-05-2005 @ 13:28 :
Dat ligt eraan wat voor dimensies je bedoelt. Heb je het over wiskundige of fysische dimensies?
Ja nou weet ik het al niet meer. Wat is het verschil ertussen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 16:24
haplo
haplo is offline
Citaat:
Upke schreef op 24-05-2005 @ 13:35 :
Ja nou weet ik het al niet meer. Wat is het verschil ertussen?
In mijn antwoord bedoelde ik, grof gezegd, met fysische dimensies de dimensies die wij ervaren en met wiskundige dimensies bedoelde ik abstracte dimensies.

Ik neem aan dat jij doelt op fysische dimensies, voor zover we zeker weten zijn dit er vier, namelijk drie ruimtelijke (lengte, breedte, hoogte) en een tijdsdimensie. Deze dimensies kun je je ook wel inbeelden, denk maar aan een kamer deze heeft een zekere lengte, breedte en hoogte en om er door te bewegen is tijd nodig.

Overigens gebruikt bijvoorbeeld de snaartheorie 11 dimensies, dus het exacte aantal fysische dimensies is niet bekend. Ik moet er wel bij vertellen dat er nog veel discussie is over het hoe en wat van de snaartheorie en dat deze andere dimensies enkel worden voorspelt door wiskundige formules.

Paar aardige linkjes:

Link 1
Link 2
Link 3
Link 4
Link 5

Bij link 5 staan nog een aantal links naar artikelen over een aantal verschillende soorten wiskundige ruimten. Misschien dat sommige onderdelen een beetje te hoog gegrepen zijn, maar je kunt altijd even kijken.

Verder wil ik je graag helpen met je vragen, maar danmoet je specifieker zijn. Dimensies is een heel ruim begrip waar je heel veel kanten mee op kan.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 17:36
Verwijderd
In de natuurkunde betekent 'dimensie' niet veel meer dan 'eenheid'. Ook wordt het begrip 'dimensie' gebruikt in vectorruimten. Een lijn is dus eendimensionaal, een oppervlakte tweedimensionaal, een volume driedimensionaal, een vierdimensionaal volume vierdimensionaal, enzovoorts. In een gelijkheid met natuurkundige formules moeten de dimensies altijd gelijk zijn. Neem je bijvoorbeeld:

E = mc²

dan zie je dat aan de ene kant een energie staat met de dimensie Joule en aan de andere kant een massa keer een snelheid in het kwadraat. De eenheden 'Joule' en 'kilogram keer meter in het kwadraat keer seconde tot de -2e macht' zijn dus gelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 22:36
GinnyPig
GinnyPig is offline
Er zijn verschillende contexten waar het begrip dimensie telkens wat anders inhoudt. Een mooie overkoepelende definitie is er niet, en dat maakt het daarom ook verwarrend. Dimensie kan o.a. zijn:
-het aantal vrijheidsgraden van een systeem (vooruit, achteruit, draaiing om een as)
-de lengte-hoogte-breedte-tijd dimensies (de fysische dimensies)
-fysische eenheden
-aantal basisvectoren van een vectorruimte

En dan zijn er nogal wat wiskundige gebieden waarin het begrip 'dimensie' terugkomt (maar weer is er niet een mooie overkoepelende definitie, en gelden per gebied andere begrippen/eigenschappen).
Oud 25-05-2005, 14:25
Upke
Upke is offline
Nee ik snap er niks van. Als ik ooit het woord dimensie hoorde vallen, werd er ook gepraat over dat dat een andere wereld was? Wat is het nut ervan om lengte, breedte en hoogte dimensie te noemen? En bij die snaar-theorie zijn er dus opeens 11 dimensies? Dus dat zijn dan hoogte, breedte, lengte, tijd, zijkant???
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:32
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Upke schreef op 25-05-2005 @ 15:25 :
Nee ik snap er niks van. Als ik ooit het woord dimensie hoorde vallen, werd er ook gepraat over dat dat een andere wereld was? Wat is het nut ervan om lengte, breedte en hoogte dimensie te noemen? En bij die snaar-theorie zijn er dus opeens 11 dimensies? Dus dat zijn dan hoogte, breedte, lengte, tijd, zijkant???
Oh, jij bedoelt dimensies als verschillende werelden? Zoals bij de adamsfamilycartoons de oma soms op vakantie ging naar een andere dimensie. Een parallel universum ofzo.

Dat is volgens mij iets heel anders dan de dimensies die in de wis- en natuurkunde worden gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Nee bij de zwaar theorie heb je dimensies in de vorm van piepkleine snaartjes, niet te zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gravitonen als dimensie. Maar ook tijd word als dimensie gezien.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 16:26
Upke
Upke is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 25-05-2005 @ 15:34 :
Nee bij de zwaar theorie heb je dimensies in de vorm van piepkleine snaartjes, niet te zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gravitonen als dimensie. Maar ook tijd word als dimensie gezien.
Gravitonen zijn dat deeltjes net als atomen? Want ik meende ooit ergens gehoord te hebben dat waar atomen zijn, die plaats een dimensie opzich was. En dat bijvoorbeeld deeltjes die kleiner zijn als atomen weer een andere (fijnere) dimensie was.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 18:43
haplo
haplo is offline
Citaat:
Upke schreef op 25-05-2005 @ 17:26 :
Gravitonen zijn dat deeltjes net als atomen?
Gravitonen zijn hypothetische deeltjes die zorgen voor de zwaartekracht.

Link

Citaat:
Want ik meende ooit ergens gehoord te hebben dat waar atomen zijn, die plaats een dimensie opzich was. En dat bijvoorbeeld deeltjes die kleiner zijn als atomen weer een andere (fijnere) dimensie was.
Atomen zijn deeltjes en geen dimensie, dus dit stukje lijkt me verder onzin.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 25-05-2005 @ 17:26 :
Gravitonen zijn dat deeltjes net als atomen? Want ik meende ooit ergens gehoord te hebben dat waar atomen zijn, die plaats een dimensie opzich was. En dat bijvoorbeeld deeltjes die kleiner zijn als atomen weer een andere (fijnere) dimensie was.
Atomen zijn echter geen elementaire deeltjes!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 23:55
Provzm
Provzm is offline
Er zijn meerdere dimensies, dit is ook al wetenschappelijk bewezen. Dit is gedaan door aan te tonen dat 1 deeltje op meerdere plekken tegelijk kan zijn. Er is een theorie die beweert dat er voor elke keuze die je maakt een nieuwe dimensie ontstaat: bijvoorbeeld je pakt een kopje koffie, maar tegelijkertijd pak je dat kopje ook niet. Dit is vergelijkbaar met het idee waarmee de serie "Sliders" werkt. Ik ben benieuwd of deze theorie ook op waarheid berust. Ik zou best eens een interdimensionale reis willen maken Maaja, dat zal er wel nooit inzitten denk ik.

Quantum computers die nu ook al in ontwikkeling zijn, werken overigens ook op het principe dat een deeltje op 2 plekken tegelijk kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 09:54
Verwijderd
Nee, dat klopt niet helemaal. In de quantumfysica is een deeltje niet op meerdere plekken, het deeltje is een golffunctie. Eigenlijk is het deeltje dus helemaal nergens.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 12:35
Provzm
Provzm is offline
Ja, als je zo gaat redeneren kan je alles terugbrengen tot energie en golven
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2005 @ 10:54 :
Nee, dat klopt niet helemaal. In de quantumfysica is een deeltje niet op meerdere plekken, het deeltje is een golffunctie. Eigenlijk is het deeltje dus helemaal nergens.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Provzm schreef op 03-06-2005 @ 13:35 :
Ja, als je zo gaat redeneren kan je alles terugbrengen tot energie en golven
Ja, dat terugbrengen tot energie en golven noemen ze ook wel quantummechanica.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 09:55
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
Dat zijn mensen die denken dat er een vierde RUIMTE-dimensie bestaat. Dus dat je ipv naar voren, opzij en naar boven kunt gaan kun je ook een compleet andere kant op. En nee, ga je jezelf dit niet zitten voor te stellen want dat zal toch nooit lukken Je kunt dit op de volgende manier jezelf duidelijk maken:

Neem een papiertje
Teken links een poppetje
Rechts een vierkantje met iets erin
Als het poppetje naar het vierkantje kijkt, zal hij alleen de zwarte rand van het vierkantje kunnen zien, omdat hij niet van boven kan kijken. Het poppetje is immers tweedimensionaal. Hij kan hem dus niet zien en niet pakken. Wij, als driedimensionale wezens, kunnen WEL van bovenaf kijken en zien dus direct het voorwerp in het vierkantje, en zouden hem ook kunnen pakken als het niet van alleen inkt zou bestaan. Hetzelfde zou dan ook bestaan in onze wereld, je hebt een hele zware brandkast waar je iets in hebt, uiteraard kun je daar niet bij en kun je niet zien wat erin zit. Een vierdimensionaal wezen zou dit dus wel kunnen (als deze bestaan, ik heb er nog nooit een gezien )
Oud 07-06-2005, 14:59
scary4u2
scary4u2 is offline
Dat deeltjes op meerdere plekken kunnen zijn noemen ze superpositie. Dit komt omdat het golven zijn ofzo.

en over gravitonen, gravitonen zijn de enige hypothetische deeltjes dus gewoon zwaartekracht die met een van de 7 nog niet ontdekte dimensies kan corresponderen omdat de 'string'(string-theory, tik maar in op google) van gravitonen niet aan elkaar vast hoeven blijven zitten als een hoepel maar los kan komen als een touwtje en aan een andere dimensie kan worden gekoppeld zodat als je bijvoorbeeld een gigantische massa beweegd en dus gravitatiegolven maakt, dit in de andere dimensie te merken is.

klinkt btje ingewikkeld maar er zijn films te downloaden over een vooraanstaant natuurkundige die deze theorie heeft kunnen bewijzen dmv een formule, jaja opgelet bij ANW
Reageren

Regels voor berichten