Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2005, 06:33
sweetkrissy
sweetkrissy is offline
De ooms van mijn vriend willen mij hierbij leren en helpen, nadat ze hoorden dat ik aan websites doe...

Is PHP wel makkelijk te leren voor een amateurtje als ik? En wat heb je allemaal nodig??

Mijn eigen vriend weet het zelf niet eens wat php betekent...

graag je ervaring hierbij opschrijven....

Alvast bedankt,

ti@r@
Oud 06-06-2005, 06:48
freyk
freyk is offline
Citaat:
PHP
Afkorting van Personal Homepage form interPreter. Toepassing die HTML-formulieren kan verwerken. PHP is in feite scripttaal op de server. Iemand die de informatie ontvangt, krijgt niet de eigenlijke scriptcode maar alleen de HTML-pagina. PHP ondersteunt een heleboel databases.

Bron: internetwoordenboek

Een goede startpunt PHP Freakz

Laatst gewijzigd op 06-06-2005 om 06:50.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 07:21
sweetkrissy
sweetkrissy is offline
thank u ^^
Oud 06-06-2005, 08:30
Verwijderd
Gewoon even zoeken, het internet staat vol met PHP tutorials, uitleg, etc/
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:18
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
PHP is zeer makkelijk te leren als je al html kent. Ik had een paar maanden geleden een beginners boek gekocht, van 400 blz wat ik pas uit heb gelezen , en het was best makkelijk. Nu lees ik een ander PHP boek wat nog meer functies van PHP uitlegd.

Wat je dr mee kan is erg veel, ik zelf als beginner heb al een shoutbox gemaakt en wat formulieren die door een php programma wordt verwerkt.

Handige sites om mee te beginnen zijn:
www.w3schools.com
www.websitemaken.be

Hopelijk heb je dr wat aan.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:22
Verwijderd
PHP makkelijk te leren als je HMTL kent?
Dat is echt appels met peren vergelijken..
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:24
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
********** schreef op 06-06-2005 @ 12:22 :
Nou ja, ik heb HTML in 30 minuten geleerd en PHP in 2 weken. Je moet wel een goede HTML basis hebben om PHP te kunnen leren. Maar een beetje C, Basic of Pascal kan ook geen kwaad
Oud 06-06-2005, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-06-2005 @ 12:24 :
Nou ja, ik heb HTML in 30 minuten geleerd en PHP in 2 weken. Je moet wel een goede HTML basis hebben om PHP te kunnen leren. Maar een beetje C, Basic of Pascal kan ook geen kwaad
Toch heeft HTML echt niks te maken met PHP..
het lijkt niet op elkaar, het is niet afhankelijk van elkaar, het doet beide iets totaal anders...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 12:16
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
Citaat:
Ik bedoelde dr mee dat als je html kent je veel makkelijker php leert. En als je html kent is php niet zo heel veel moeilijk, zo heb ik heb tenminste ervaren .
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 14:37
Gimme more beer
Citaat:
********** schreef op 06-06-2005 @ 12:41 :
Toch heeft HTML echt niks te maken met PHP..
het lijkt niet op elkaar, het is niet afhankelijk van elkaar, het doet beide iets totaal anders...
Nou ja, uiteindelijk is de output van PHP natuurlijk meestal wel pure HTML, zonder HTML heb je weinig aan PHP als je websites maakt.
Oud 06-06-2005, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-06-2005 @ 15:37 :
Nou ja, uiteindelijk is de output van PHP natuurlijk meestal wel pure HTML, zonder HTML heb je weinig aan PHP als je websites maakt.
Ik kan er ook CSS JS, GIF, JPEG, PNG, etcetc ermee uitspugen.

Dat HTML de meeste output zal zijn zal ik niet ana twijfelen, maar beweren dat het makkelijker is als je html kent slaat echt nergens op
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 15:01
Gimme more beer
Citaat:
********** schreef op 06-06-2005 @ 15:59 :
Ik kan er ook CSS JS, GIF, JPEG, PNG, etcetc ermee uitspugen.

Dat HTML de meeste output zal zijn zal ik niet ana twijfelen, maar beweren dat het makkelijker is als je html kent slaat echt nergens op
Mwoah, de manier van denken, maar PHP is meer programmeren en HTML meer opmaak, dus jah...
Oud 06-06-2005, 15:12
Verwijderd
Zelfs de manier van denken komt niet overeen..

Als er werd gezegd Javascript of mIRC scripting dan leek het er nog enigzins op
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 15:29
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
freyk schreef op 06-06-2005 @ 07:48 :

Een goede startpunt PHP Freakz
Volgens php.net: PHP, which stands for "PHP: Hypertext Preprocessor"

is toch net wat anders
Oud 06-06-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Engadin schreef op 06-06-2005 @ 16:29 :
Volgens php.net: PHP, which stands for "PHP: Hypertext Preprocessor"

is toch net wat anders
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 18:48
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
********** schreef op 06-06-2005 @ 17:38 :
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt?
hmm iets mis gegaan.

Ik wilde zeggen:

freak:
Citaat:
PHP
Afkorting van Personal Homepage form interPreter. Toepassing die HTML-formulieren kan verwerken. PHP is in feite scripttaal op de server. Iemand die de informatie ontvangt, krijgt niet de eigenlijke scriptcode maar alleen de HTML-pagina. PHP ondersteunt een heleboel databases.

Bron: internetwoordenboek
volgens php.net is het: PHP, which stands for "PHP: Hypertext Preprocessor"

Das toch net ff anders
Oud 06-06-2005, 19:12
Gimme more beer
Engadin heeft het inderdaad bij het juiste eind
Oud 06-06-2005, 19:31
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Hoe test je eigenlijk best je PHP-scripts ? Alles zonder testen uploaden naar je webspace lijkt me toch maar gevaarlijk. (Bij mij zitten er toch steeds een aantal kleine foutjes in, telkens ik een script test )

Kan je dan gewoon php op je pc installeren? Dat installeren is niets, maar neemt dit niet onnodige resources in als je op je pc werkt maar niet met php bezig bent? Want een apache webserver en mysql opstarten als je gewoon een word-documentje moet uittypen, lijkt me nogal overbodig.
Oud 06-06-2005, 19:48
Gimme more beer
Citaat:
Kawoutertje schreef op 06-06-2005 @ 20:31 :
Hoe test je eigenlijk best je PHP-scripts ? Alles zonder testen uploaden naar je webspace lijkt me toch maar gevaarlijk. (Bij mij zitten er toch steeds een aantal kleine foutjes in, telkens ik een script test )

Kan je dan gewoon php op je pc installeren? Dat installeren is niets, maar neemt dit niet onnodige resources in als je op je pc werkt maar niet met php bezig bent? Want een apache webserver en mysql opstarten als je gewoon een word-documentje moet uittypen, lijkt me nogal overbodig.
Je kunt php.exe koppelen aan je editor, als deze dat ondersteunt, dan heb je dus geen apache nodig. Dan kun je dus geen database toepassingen gebruiken.
Oud 06-06-2005, 19:55
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Kawoutertje schreef op 06-06-2005 @ 20:31 :

gebruik phpED, als je dat hebt ontdekt, met de fucking handige debugger, wil je niks anders
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 23:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
freyk schreef op 06-06-2005 @ 07:48 :
Afkorting van Personal Homepage form interPreter.[/URL]
PHP staat voor "PHP: Hypertext Preprocessor". De originele afkorting was voor "Personal HomePage tools". De afkorting hierboven gegeven klopt dan ook niet.

Maar dat was al gezegd
Citaat:
Neuh. Bijna iedereen leert PHP door het te embedden in HTML. Zo kun je heel simpele HTML-processing functies uitvoeren. PHP leren zonder dat je HTML kent, dat is een vreemdere stap. Als je HTML aardig kunt, is PHP erbij een goede weg, je bent immers op bekend terrein.

Ik begon met PHP door een header en footer aan te roepen in mn HTML, zo hoefde ik niet in elke html mijn menu te integreren, wat lastig is bij het aanpassen van je menu.

En door te zeggen dat PHP niets met HTML te maken heeft is ook niet waar. Het is niet te ontkennen dat PHP is ontworpen met het oog op webdevelopment en kent daardoor ook veel functies specifiek gericht op HTML. Bovendien de naam "Hypertext Preprocessor" zegt genoeg denk ik.

Laatst gewijzigd op 06-06-2005 om 23:10.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 01:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-06-2005 @ 12:24 :
Ja, de basis is snel te leren. Een beetje ervaring met programmeerstructuren is erg handig natuurlijk. Ander kan je het alleen kopieren en implementeren, maar niet begrijpen.
In 2 weken ken je de basis wel redelijk. Het is een leukere uitdaging om alles OO te maken. OO is object oriented. Een hele klus om dat op een juiste manier te doen, maar dat ga ik toepassen op al mijn nieuwe projecten (van mezelf of voor klanten). Momenteel druk bezig met een webhosting control panel (zoals CPanel etc. in PHP). Zoveel mogelijk OO wordt dat.

Voor simpele sites is de basis wel genoeg
Oud 07-06-2005, 02:07
Gimme more beer
Citaat:
TechXP schreef op 07-06-2005 @ 02:08 :
Ja, de basis is snel te leren. Een beetje ervaring met programmeerstructuren is erg handig natuurlijk. Ander kan je het alleen kopieren en implementeren, maar niet begrijpen.
In 2 weken ken je de basis wel redelijk. Het is een leukere uitdaging om alles OO te maken. OO is object oriented. Een hele klus om dat op een juiste manier te doen, maar dat ga ik toepassen op al mijn nieuwe projecten (van mezelf of voor klanten). Momenteel druk bezig met een webhosting control panel (zoals CPanel etc. in PHP). Zoveel mogelijk OO wordt dat.
Mwoah, OO is niet zo moeilijk, het is alleen een andere structuur.
Oud 07-06-2005, 09:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-06-2005 @ 03:07 :
Mwoah, OO is niet zo moeilijk, het is alleen een andere structuur.
Nee niet moeilijk, alleen het betekent wel dat je goed moet nadenken. Eerst van te voren een goed ontwerp enzo.
Oud 08-06-2005, 13:43
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-06-2005 @ 20:48 :
Je kunt php.exe koppelen aan je editor, als deze dat ondersteunt, dan heb je dus geen apache nodig. Dan kun je dus geen database toepassingen gebruiken.
Mja, met enkel PHP ben je niet veel als je een ietwat dynamische website wilt maken.

Kan je PHP en mysql niet zo installeren dat je ze kunt opstarten wanneer nodig, zoals je met eender wel ander programma doet eigenlijk ?
Oud 08-06-2005, 13:52
Verwijderd
Je kunt de services zo starten en stoppen, een envoudige batch file kan dit voor je doen...

Maar mijn apache loopt constant dingen te doen als ik mijn PC gebruik (heb aan vanalles en nog wat PHP scripts gekoppeld )
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 15:22
Gimme more beer
Citaat:
Kawoutertje schreef op 08-06-2005 @ 14:43 :
Mja, met enkel PHP ben je niet veel als je een ietwat dynamische website wilt maken.

Kan je PHP en mysql niet zo installeren dat je ze kunt opstarten wanneer nodig, zoals je met eender wel ander programma doet eigenlijk ?
Waarom niet gewoon een apache server draaien dan?
Oud 08-06-2005, 17:51
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-06-2005 @ 16:22 :
Waarom niet gewoon een apache server draaien dan?
Op een aparte pc of op je desktop dan ?

@ Trilox: van batch-files heb ik niet veel kaas gegeten, dat zal ik eens moeten bestuderen dan.
Oud 08-06-2005, 18:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Kawoutertje schreef op 08-06-2005 @ 18:51 :
Op een aparte pc of op je desktop dan ?

@ Trilox: van batch-files heb ik niet veel kaas gegeten, dat zal ik eens moeten bestuderen dan.
gewoon 2 icoontjes op je desktop zetten en daarin de commando's zetten naar:
net start apache
net stop apache

Werkt geloof ook.
Oud 08-06-2005, 20:29
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-06-2005 @ 19:50 :
gewoon 2 icoontjes op je desktop zetten en daarin de commando's zetten naar:
net start apache
net stop apache

Werkt geloof ook.
net start wist niet dat dat kon
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 10:16
sweetkrissy
sweetkrissy is offline
k.... ik begrijp volkomen nix van wat jullie allemaal hebben opgeschreven ....
>< "aargh
Oud 09-06-2005, 10:19
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 10:21
sweetkrissy
sweetkrissy is offline
Citaat:
********** schreef op 09-06-2005 @ 11:19 :
ach ja...tijd zal me lere'n
Reageren

Regels voor berichten