Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2005, 13:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Ik twijfel momenteel tussen een studie (beide HBO) in leeuwarden of in groningen. groningen zou dan aan de Hanze zijn, leeuwarden aan de CHN. het is wel beide dezelfde opleiding, en de afstanden zijn voor mij ongeveer gelijk.

vandaar dat ik me afvroeg of er mensen zijn die met het verschil tussen beide plaatsen en scholen uit kan leggen. leeuwarden lijkt me iets persoonlijker dan groningen, terwijl groningen wellicht een actiever studentenleven heeft. (hoewel 'studentenactiviteiten' in groningen vrijwel allemaal neerkomen op een excuus om te zuipen, voor zover ik t kan zien.)

eerlijk gezegd twijfel ik al langer, maar de druk van de hanze om maar vooral mee te doen aan een introweek (jee, abseilen in de ardennen, stelletje idioten), de keiweek (jee, nuttig) en aan diverse activiteiten die geen hol met de studie te maken hebben, heeft mij al doen besluiten om op de last-minute avond van de CHN langs te gaan, en me eventueel dan meteen in te schrijven.

excuus voor t lange verhaal (voor mijn doen), maar ik hoop op wat reacties om mijn keuze mee te ondersteunen.
Oud 11-08-2005, 13:30
Verwijderd
In Leeuwarden zal er ook wel een intro zijn, en ook dat zal een beetje neerkomen op wat ze tijdens de KeiWeek in Groningen doen. Als je daar niet naartoe wil, moet je dat gewoon niet doen. Ik zou eens door beide steden gaan lopen, een dag lang, kijken welke me meer trekt. En de opleidingen góed vergelijken; als het niveau echt hetzelfde is, kijk dan naar de grote; hebben ze in Groningen meer eerste jaars of minder? Wat wil je zelf? Een 'grotere' studie of een kleinere? Dat soort dingetjes zou ik gaan bekijken, ogenschijnlijk kleine dingen die je kunnen helpen met jouw keuze.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 13:34
Verwijderd
Ik kom zelf uit Leeuwarden. Leeuwarden is een kutstad. Groningen is veel leuker.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 13:36
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
t gaat me niet om de introductieweek (meer om de manier waarop de instelling met dergelijke zaken omgaat). maar ik vroeg me vooral af of dr ervaringsdeskundigen uit beide steden mij wat konden vertellen.

(maar kom op zeg, wie gaat dr nou als introweek abseilen en bergbeklimmen... )

nogmaals, mn twijfel gaat niet alleen om de introductieweken. (als die dr niet zouden zijn zou ik nog twijfelen).
Oud 11-08-2005, 19:00
NN
NN is offline
Groningen is een echte gezellige studentenstad, Leeuwarden is niet meer dan een provinciehoofstadje.

Ook als je niet meedoet met al die introgekkigheid is Groningen leuk.
Oud 11-08-2005, 19:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
grappig; niemand die me iets vertelt over de opleidingen, alleen over de stad zelf.
Oud 11-08-2005, 19:31
Verwijderd
als ik jou was zou ik naar groningen gaan. Denk dat je daar meer "studentenleven" vindt dan in Leeuwarden.
Maar het leukste is natuurlijk eindhoven!!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 19:39
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-08-2005 @ 20:22 :
grappig; niemand die me iets vertelt over de opleidingen, alleen over de stad zelf.
Misschien is het dan handig als je erbij schrijft welke opleiding je wil gaan volgen.
Oud 11-08-2005, 19:42
DP17
DP17 is offline
Groningen is de studentenstad van het Noorden!! De Hanze is zoals ik van vrienden hoor een prima hogeschool! De CHN heeft wel een intro hoor een kennis van me gaat vrijetijdskunde doen en die heeft zeker weten een intro!

De Keiweek is ook niet verplicht hoor, dus die hoef je niet te doen!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 22:14
Verwijderd
Leeuwarden is wel een charmante stad, maar het blijft wel een kleine stad, en het is maar net waar je van houd. Persoonlijk heb ik het absoluut niet op de taal die ze in die provincie spreken dus ik zou er nooit gaan wonen.
Studentenleven onzin zou ik me niets van aantrekken, zuipen kun je overal.

Persoonlijk zou ik voor groningen gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 22:48
Verwijderd
je moet niet in het buitenland gaan studeren,

ik zou dan kiezen voor groningen aangezien dat meer een studentenstad is,

hoewel het begrip studentenstad ook behoorlijk subjectief is.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 09:37
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-08-2005 @ 20:22 :
Niemand weet over welke opleiding het gaat, en daarnaast zou je zelf ook de verschillen al kunnen weten van de opleidingen wanneer je naar opendagen etc bent geweest...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 10:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 11-08-2005 @ 20:39 :
Misschien is het dan handig als je erbij schrijft welke opleiding je wil gaan volgen.
*sorry*
Small Bussines & Retail Management.
Oud 12-08-2005, 10:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
DP17 schreef op 11-08-2005 @ 20:42 :
Groningen is de studentenstad van het Noorden!! De Hanze is zoals ik van vrienden hoor een prima hogeschool! De CHN heeft wel een intro hoor een kennis van me gaat vrijetijdskunde doen en die heeft zeker weten een intro!

De Keiweek is ook niet verplicht hoor, dus die hoef je niet te doen!
keiweek is ook geen introweek van de opleiding zelf, dus natuurlijk is die niet verplicht. wat voor intro heeft die bij de CHN eigenlijk ?

over t taaltje : dat ben ik ondertussen wel gewend...
Oud 12-08-2005, 13:03
Verwijderd
Ik zou ook Groningen kiezen, inderdaad omdat dat een studentenstad is, en Leeuwarden niet. En Groningen is nou ook weer niet zó groot en massaal dat het onpersoonlijk zou worden.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 13:20
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-08-2005 @ 14:25 :
(hoewel 'studentenactiviteiten' in groningen vrijwel allemaal neerkomen op een excuus om te zuipen, voor zover ik t kan zien.)
Je kunt natuurlijk wel alle leuke dingen bestempelen als een 'excuus om te zuipen' maar dat vind ik wel een heel erge negatieve kijk op de zaken. Er zijn zat studenten die helemaal niet zoveel drinken. Maak eens wat lol! Groningen lijkt me een geweldige stad ook qua sfeer.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 14:21
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik kom net als Nare man ook uit Leeuwarden en vind het eveneens een kut stad.

Friesland is kleinschalig en veelal niks te doen.
Het uitgaansleven stelt weinig voor
Verbindingen van openbaar vervoer zijn vreselijk. (1 bus per uur of 2 uur of zelfs maar 2 per dag)
Kent weinig faciliteiten voor vermaak (afgezien van de wèze )

Groningen kent een veel bruisender studentenleven mocht je dat interesseren. (mij niet, maar dat terzijde)
En de stad zelf spreekt me ook meer aan.
Komt gezelliger over, heeft veel meer uitgaansmogelijkheden.

Maar dat is allemaal een persoonlijke mening.

Je zou zoals al eerder was vermeld gewoon eens een dagje moeten rondlopen in de stad zelf en in de buurt van waar je college gaat volgen.

En stel jezelf de volgende vraag....waar zou ik willen wonen?
Want dat lijkt mij een onherroeppelijk gevolg toch?
Dat je een der komende jaren in ieder geval er ook gaat wonen?

Groetjes
Ben(die zelf naar Leiden is vertrokken
Oud 12-08-2005, 18:15
dark princess
dark princess is offline
Ik ga zelf in Leeuwarden studeren, ik heb er al eens eerder gestudeerd, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje een kutstad ... Groningen is idd gezelliger, gewoon de uitstraling van de stad en er is iets te doen als je veel tussenuren hebt.

De verbinding van het station naar de CHN is niet geweldig, ik ga (en zat) namelijk op de school ernaast, de NHL, er gaat 1 stadsbus en die gaat in de 'spitsuren' 4 keer per uur (als je geluk hebt) en de bus is altijd overvol en dan moet je op de volgende wachten. Misschien hebben ze er inmiddels iets aangedaan en hoef je dus niet meer 20 of 25 minuten op het station te staan en te wachten op een bus waar je wel in kan, misschien zijn ze er in friesland eindelijk achter dat ze dan wat meer bussen in kunnen zetten daar...

Ik weet niet hoe de verbinding in Groningen is, het ligt eraan op welk gebouw je komt van Hanze, als je op dat scholencomplex (of hoe dat daar heet...) komt, ben je wel even onderweg van station naar school, iig dat heb ik van een vriend gehoord. Ook die bus zit altijd erg vol, omdat daar veel scholen en opleidingen bijelkaar zitten en die leerlingen allemaal die bus moeten hebben.

Anders zou je eens een 'proefrit' moeten maken, maar daar is het nu denk ik een beetje laat voor, want zodra de scholen beginnen kan je pas zien hoe het gaat en dan ben je al te laat met inschrijven (of is het niet voor dit jaar?)

edit: over de opleiding weet ik verder niet veel
Oud 13-08-2005, 08:41
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
dark princess schreef op 12-08-2005 @ 19:15 :

als je op dat scholencomplex (of hoe dat daar heet...)

(zernikeplein)
Oud 13-08-2005, 08:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
overigens is de busverbinding in beide gevallen niet echt ideaal. dus daar kan ik mijn keuze al niet op baseren. overigens denk ik ook wel dat leeuwarden wat minder studentenleven biedt dan groningen, maar dat vind ik niet echt een nadeel eerlijk gezegd.
Oud 15-08-2005, 13:11
Demiurge
Demiurge is offline
Leeuwarden is een leuke stad om te studeren, Groningen is leuker uitgaan als je van grootschaligheid houd... In Leeuwarden is het studentenleven veel kleiner maar wel gezelliger vind ik.

Over de scholen gesproken, CHN heeft een ontzettend mooi nieuw gebouw maar de kwaliteit is de afgelopen jaren enorm omlaag gegaan. Bij de CHN is een studiestartweek wat erg leuk is, ook heeft Leeuwarden Studiestad in de eerste weken van September veel leuke feesten.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 14:30
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
enig idee wat ze doen bij de CHN als 'studiestartweek' dan ? (gewoon nieuwsgierig)
Oud 15-08-2005, 22:53
xGurlyx
xGurlyx is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-08-2005 @ 15:30 :
enig idee wat ze doen bij de CHN als 'studiestartweek' dan ? (gewoon nieuwsgierig)
Ik weet wel wat ze doen bij de studiestartweek.. In ieder geval wat ze vorig jaar deden. Je ging dan 2 dagen en een nacht op een camping staan en in een legertent slapen, dat was nogal kut geregeld omdat er niet echt rekening was gehouden met het 'mooie' weer hier in Nederland. Verder een rondleiding door Leeuwarden, een intro-feest, rondleiding door de school en een kennismaking met het onderwijssysteem. Waarschijnlijk is het dit jaar iets anders, omdat er na de week een evaluatie is gehouden en deze denk ik niet heel positief zal zijn geweest. CHN is trouwens wel een leuke school hoor! Ik vind het gebouw en de sfeer persoonlijk leuker dan de sfeer in het Hanze-gebouw. De opleiding weet ik verder niet zo veel over. De sociale opleidingen bij CHN (creatieve therapie etc.) staan niet zo goed bekend. Management opleidingen zijn er wel goed, het onderwijssysteem moet je alleen een beetje liggen. Succes verder met het maken van je keuze!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 10:04
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ach, ik kom van de vavo af, dus vreemde onderwijssystemen liggen mij wel

op zich sowieso positief dat ze dr ff een evaluatie van hielden naderhand; de meeste hogescholen doen gewoon tig keer t zelfde en zal t worst wezen hoe t beviel.
Oud 16-08-2005, 11:38
xGurlyx
xGurlyx is offline
Haha nouja, bij mijn studie doen ze na elk moduul (6 weken) een evaluatie. Redelijk irritant omdat je steeds weer hetzelfde soort formulier mag invullen. Denk je dat je eindelijk klaar bent met je toets, ligt er nog een evaluatieformulier. Maar ja, het is opzich wel handig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2005, 12:35
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Wat wil je van de stad?

Studentenleven?
Waarschijnlijk gezelliger in Groningen.

Kleinschaligheid?
Dan moet je in Leeuwarden zijn . Het is net een dorpsstad. (Voor mij juist een van de pluspunten)

Winkelgelegenheid?
Groningen

Sporten?
Leeuwarden (De sportpas van Leeuwarden Studiestad is echt geweldig )

School?
Ik had gehoord dat het CHN niet al te best aangeschreven stond Maar dat weet ik niet zeker. Er moest in ieder geval inspectie langskomen op een van de hogescholen in Leeuwarden (het CHN of de NHL).
Oud 16-08-2005, 13:51
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
denk zo te horen dat leeuwarden t meest bij me past. overigens vind ik de winkelgelegenheden in groningen zwaar overgewaardeert.
Oud 16-08-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Demiurge schreef op 15-08-2005 @ 14:11 :
Leeuwarden is een leuke stad om te studeren, Groningen is leuker uitgaan als je van grootschaligheid houd... In Leeuwarden is het studentenleven veel kleiner maar wel gezelliger vind ik.
lollers @ Groningen grootschalig
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 16:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
wel grootschaliger dan leeuwarden
Oud 16-08-2005, 20:53
Demiurge
Demiurge is offline
Nouja,... ik ken een boel mensen in Leeuwarden dus als ik uitga kom ik altijd bekenden tegen... het studentenleven is daar erg gezellig omdat je heel snel veel mensen leert kennen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 00:20
xGurlyx
xGurlyx is offline
Kies maar gewoon voor Leeuwarden, gezellig
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 19:23
DP17
DP17 is offline
Citaat:
xGurlyx schreef op 17-08-2005 @ 01:20 :
Kies maar gewoon voor Leeuwarden, gezellig

En dan een paar jaar Friese cultuur snuifen?

Ik wil graag dicht bij de partyplace Groningen blijven het meest noorden gelegen wahalla voor studenten, ik ga zelf straks naar Zwolle maar Groningen blijft toch the best for me! Maar ja aangezien de Hanze Hogeschool het niet aanbied moest ik wel..............

Maar Friesland nee dankje wel
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 22:04
xGurlyx
xGurlyx is offline
Oke, gelukkig heb je erg goede en nuttige argumenten.
Leuk voor je dat je naar Zwolle gaat.. Ik gaf de TS alleen wat informatie over de school waar hij misschien naartoe gaat en de stad. Ik vind persoonlijk dat deze school (na zijn verhalen te hebben gelezen) het beste bij hem past. Maargoed het blijft natuurlijk Friesland; de provincie met alleen maar koeien, waar niemand Nederlands spreekt en waar iedereen met een tractor rijdt

Leuke stad trouwens, Groningen!
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 10:48
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
tuurlijk is groningen een leuke stad. leeuwarden is ook best leuk. (sowieso kom ik vaak zat in groningen, dr wonen aardig wat mensen die ik ken. wat dat betreft zou groningen misschien logischer zijn.)

denk toch dat t leeuwarden wordt. sowieso gaat t me om de studie, en een beetje gezelligheid er om heen is leuk, maar die zou ik ook wel vinden als ik niet zou studeren. (tis voor mij nogal een beslissing om weer te gaan studeren, dat doe ik al een paar jaar niet meer.)

iedereen sowieso bedankt voor de info trouwens.
Reageren

Regels voor berichten