Dit verslag heb ik 2 jaar geleden gemaakt.. misschien heb je dr wat aan
Het bittere kruid
Beschrijvingsopdracht
Marga Minco, Het bittere kruid. Amsterdam 2000 (42ste druk)
De motivatie van mijn boekkeuze.
Ik ging naar de bibliotheek met een aantal boeken die we mochten lezen. Deze was een van de eerste die ik tegen kwam en de titel kwam me ook wel bekend voor. Daarom ben ik het gaan lezen.
Een korte samenvatting van de inhoud.
1. Wie is de hoofdpersoon?
De hoofdpersoon is Marga. Ze groeit op in een joods gezin en ze verhuist veel tijdens de oorlog. Marga is een erg aardig meisje, dat weet wat ze wil. Ze wordt tijdens de oorlog steeds slimmer en wijzer. Aan het begin van het boek, was ze net als haar vader, erg optimistisch. Ze dacht dat het niet zo’n vaart zou lopen met de Duitsers. Aan het eind van het boek is juist bang voor de Duitsers.
2. Wie zijn de andere belangrijke personages?
Vader: hij is een erg optimistische man, heeft een optimisme dat erg aanstekelijk werkt. Ook is hij niet erg strijdvaardig, hij duikt pas onder als het echt moet.
Moeder: ze is erg zorgzaam en bezorgd.
Dave: hij is de broer van Marga. Hij is erg dapper (hij neemt een drankje zodat hij voor het werkkamp wordt afgekeurd) en beseft goed wat hem boven het hoofd hangt.
Lotte: zij is de vrouw van Dave. Marga en Lotte kunnen het goed met elkaar vinden. Ook zij is erg zorgzaam, ze zorgt voor Dave en Marga.
Bettie: zij is de oudere zus van Marga. Ook zij is erg dapper. Al in het begin van de oorlog wordt ze tijdens de razzia opgepakt in Amsterdam.
3. Hoe is de relatie tussen de hoofdpersoon en de andere personen?
Moeder en vader spreekt voor zich. Dave is de broer van Marga en Bettie is haar zus. Lotte is de vrouw van Dave, en dus Marga’s schoonzus.
4. Wat zijn de belangrijkste gbeurtenissen?
De belangrijkste gebeurtenis is de eerste overval van de Duitsers, want vanaf die dag begint het onderduiken echt, en moet je de hele tijd oppassen. Ook worden dan verschillende openbare gebouwen voor joden verboden en moeten ze een gele ster dragen.
5. Verandert het leven van de hoofdpersoon door de gebeurtenissen?
Marga’s leven verandert zeker. Ten eerste raakt ze haar hele familie in de oorlog kwijt, doordat zij de enige is die het is gelukt ondergedoken te blijven. Ook wordt ze door de oorlog wijzer en verstandiger. Ze leert namelijk dat de Duitsers wel gevaarlijk zijn, terwijl ze aan het begin van het boek, net als haar vader, vrij optimistisch was en niet bang.
6. Waar spelen de gebeurtenissen zich af?
Het verhaal begint in de woonplaats van Marga, in Breda. Daarna verhuist de familie naar Amersfoort en naar Amsterdam, waar ze denken veiliger te zijn. Marga wordt veel naar gastgezinnen en onderduikadressen gestuurd. Ze komt in Utrecht (waar ze niet mag blijven) en gaat naar nog meer, niet genoemde, plaatsen. Ten slotte komt ze bij een gezin in Heemstede, waar ze tot het einde van de oorlog blijft. Als de oorlog voorbij is, zoekt ze haar oom en tante in Zeist op.
7. Wanneer spelen de gebeurtenissen zich af?
Het verhaal speelt van een paar dagen voor de Tweede Wereldoorlog tot een paar dagen na de bevrijding. Er wordt dus over ongeveer vijf jaar verteld.
Uitgewerkte persoonlijke reactie
1. Onderwerp
Het onderwerp van de tekst is de onderduiking van joden (in dit verhaal Marga) in de Tweede Wereldoorlog. Normaal gesproken houdt ik niet van oorlogsverhalen, maar dit boek vond ik wel leuk. Ik had geen verwachtingen, omdat ik niet wist waar het boek over zou gaan. Het boek ligt een beetje in mijn belevingswereld. Je leest en ziet veel over oorlogen, maar ik heb zelf nog nooit een oorlog meegemaakt.
2. Gebeurtenissen
De belangrijkste gebeurtenis vind ik de eerste overval van de Duitsers, omdat dan de oorlog en het onderduiken echt begint. De gebeurtenissen liggen wel vaak ver uit elkaar. Soms wordt voor een gebeurtenis van vijf minuten een paar bladzijdes gebruikt, en soms worden een jaar in twee regels beschreven. Ik vond de gebeurtenissen erg geloofwaardig beschreven. Ook vond ik ze best schokkend, het was een ontroerend verhaal. Ik dacht wel soms aan hoe erg het moet zijn geweest voor de joden in de oorlog. De gebeurtenissen bleven steeds boeiend, ik heb niet hoeven ‘worstelen’ om verder te komen.
3. Personages
De hoofdpersoon leer je redelijk goed kennen, de bijpersonen zijn echte types. Alleen van de hoofdpersoon krijg je echt de gevoelens te weten. Ik kon me wel best goed verplaatsen in de hoofdpersoon, omdat het een ik-persoon is. Dan lukt dat meestal wel sneller dan met hij-personen. Ik vind de personages van de personen allemaal wel begrijpelijk en aanvaardbaar. Bijvoorbeeld dat drankje dat Dave drinkt, zoiets had ik misschien ook wel gedaan, uit angst ofzo. En ook het wegrennen van Mrga als de Duitsers plotseling voor de deur staan is te begrijpen.
4. Opbouw
Het verhaal is erg gemakkelijk opgebouwd. Het zijn allemaal erg korte hoofdstukjes, en dat vind ik veel fijner lezen dan hele lange hoofdstukken. Het verhaal was ook best spannend, je blijft je afvragen wat er met Marga en haar familie zal gaan gebeuren. Er zitten bijna geen flashbacks in het verhaal, het wordt chronologisch verteld. Je ziet de gebeurtenissen alleen door de ogen van de ik-persoon, Marga. Aan het eind zijn er geen vragen of onduidelijkheden meer. Het boek boeide me al vanaf de eerste pagina, omdat het opent met een gesprek. Er was meteen actie. Je zit meteen in het verhaal.
5. Taalgebruik
Ik had helemaal geen moeite met het taalgebruik in dit boek. Er werden wel joodse woorden en begrippen gebruikt, maar die stonden achterin het boek uitgelegd. De verhouding tussen dialoog en beschrijvingen vond ik goed. De tekst leverde geen problemen op en er zijn me verder geen bijzonderheden of eigenaardigheden opgevallen.
Verdiepingsopdracht
Welke verwachtingen had je voor je het boek ging lezen?
Ik had niet echt verwachtingen toen ik het boek ging lezen, omdat ik niet wist waar het over ging. Toen ik las dat het over oorlog ging, dacht ik dat het misschien een beetje een saai of langdradig boek zou zijn, omdat ik normaal niet van oorlogsboeken houdt.
Leg beargumenteerd uit wat volgens jou de thematiek van het boek is en wat volgens jou de belangrijkste gebeurtenissen in het boek zijn.
Thematiek: de problemen en de angsten die de joden in de Tweede Wereldoorlog hebben gehad en hoe lang deze tijd nog zal nawerken in de periode die erna komt. De dingen die ze heeft meegemaakt zullen nog lang een rol blijven spelen in haar leven.
Belangrijkste gebeurtenissen: de belangrijkste gebeurtenis is de eerste overval van de Duisters, omdat vanaf dan het hele leven van de joden op zijn kop wordt gezet.
Evaluatie
Mijn verwachtingen zijn helemaal niet uitgekomen, gelukkig. Ik dacht dat het een erg saai en langdradig boek zou zijn, omdat ik normaal niet van oorlogsboeken houdt. Dit boek was juist erg aangrijpend en ontroerend. Ik vond het boek ook erg goed geschreven, niet te moeilijk, erg begrijpbaar. Er stonden geen lange, moeilijke zinnen in en joodse woorden en begrippen werden achterin het boek uitgelegd. Het boek was niet echt voorspelbaar en had een mooie afloop. Ik kan het boek iedereen aanraden!
De uitvoering van de beschrijvingsopdracht en de verdiepingsopdracht verliep zonder moeilijkheden en ook verder had ik geen problemen.