Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2005, 16:41
reddragon
reddragon is offline
ik weet dat er meerdere topics over zijn geweest ik heb ze allemaal doorgekeken maar het word me niet echt duidelijk

ik ben 17 nu pas in juni 2006 word ik 18 ik ga nu na de vakantie na het mbo (BOL) toe kan ik dan al een ov jaarkaart aanvragen?

Laatst gewijzigd op 14-06-2005 om 16:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2005, 16:43
Neiu
Neiu is offline
per 1 oktober heb je daar recht op.
Oud 14-06-2005, 16:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Neiu schreef op 14-06-2005 @ 17:43 :
per 1 oktober heb je daar recht op.
Niet, per 1 september. Alleen als je NA juni jarig bent, heb je er pas per 1 oktober recht op.

Dus ja, je kan er 1 aanvragen.

Edit: had over 2006 heen gelezen.

Laatst gewijzigd op 14-06-2005 om 18:09.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 16:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op het MBO krijg je er toch pas een als je 18 wordt?
Oud 14-06-2005, 16:49
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-06-2005 @ 16:47 :
Op het MBO krijg je er toch pas een als je 18 wordt?
Ja klopt
Oud 14-06-2005, 16:59
El Kim
El Kim is offline
Eeeh... is een BOL-opleiding 1 dag per week school en 4 dagen per week werken? Dan heb je geen recht op een OV.
Oud 14-06-2005, 17:00
Verwijderd
Nee, dat is BBL.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 17:16
sas
sas is offline
Nee je hebt voorlopig geen recht op OV.
Op het Mbo geldt het zo dat je pas na je 18e verjaardag recht hebt op OV en studiefinanciering. Dus dat wordt een jaar zelf betalen.

op het HBO is het wel zo dat als je nog 17 bent je vanaf oktober een ov en stufi krijgt.
Oud 15-06-2005, 17:46
mysecret
mysecret is offline
ja dat klopt.. mbo is gewoon wachten tot je 18 bent
Oud 15-06-2005, 18:39
Iduna
Iduna is offline
Krijg je op het MBO (voltijd) je ov jaarkaart in de maand waarin je 18 wordt of de maand daarna pas?

En nu er toch over gepost wordt: waar staat BOL en BBL voor?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 18:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 15-06-2005 @ 19:39 :
Krijg je op het MBO (voltijd) je ov jaarkaart in de maand waarin je 18 wordt of de maand daarna pas?

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik zou het logisch vinden dat je die krijgt de maand van het nieuwe kwartaal nadat je 18 geworden bent maar of dat ook echt zo is weet ik niet.

BOL = Beroeps Opleidende Leerweg
BBL = Beroeps Begeleidende Leerweg

Als ik het goed heb
Oud 15-06-2005, 19:31
Vice
Vice is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 15-06-2005 @ 19:39 :

Bij het mbo werken ze met periodes. Je hebt ov-kaarten die geldig zijn vanaf januari, april, juli en oktober. Dus wanneer je bijvoorbeeld in februari jarig bent, is je ov-kaart pas vanaf 1 april geldig.
Oud 15-06-2005, 20:01
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Vice schreef op 15-06-2005 @ 20:31 :
Bij het mbo werken ze met periodes. Je hebt ov-kaarten die geldig zijn vanaf januari, april, juli en oktober. Dus wanneer je bijvoorbeeld in februari jarig bent, is je ov-kaart pas vanaf 1 april geldig.
Dank je, dus per kwartaal. Dan is dit ook afhankelijk van de kinderbijslag.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 20:21
Liss
Liss is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-06-2005 @ 17:44 :
Niet, per 1 september. Alleen als je NA juni jarig bent, heb je er pas per 1 oktober recht op.

Dus ja, je kan er 1 aanvragen.

Edit: had over 2006 heen gelezen.
Hm, krijg ik dan ook mn ov 1 september al? Ik dacht dat als je in september aan een opleiding begint je pas vanaf oktober recht heb op stufi en een ov :/
Eventjes voor de info, ik ben al bijna een jaar 18 en ontvang nu dus tegemoetkoming scholieren, in de zomervakantie ontvang ik een overbrugging en ik dacht ook in september nog maar nu twijfel ik dus.. weet iemand of ik dus al 1 september mn ov en dus mn studifinanciering ontvang?

Edit: ik ga niet naar het MBO trouwens maar naar de uni, geen idee of dit verschil maakt..
Oud 15-06-2005, 20:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Liss schreef op 15-06-2005 @ 21:21 :
Hm, krijg ik dan ook mn ov 1 september al? Ik dacht dat als je in september aan een opleiding begint je pas vanaf oktober recht heb op stufi en een ov :/
Eventjes voor de info, ik ben al bijna een jaar 18 en ontvang nu dus tegemoetkoming scholieren, in de zomervakantie ontvang ik een overbrugging en ik dacht ook in september nog maar nu twijfel ik dus.. weet iemand of ik dus al 1 september mn ov en dus mn studifinanciering ontvang?

Edit: ik ga niet naar het MBO trouwens maar naar de uni, geen idee of dit verschil maakt..
In jouw geval is je OV-klaart vanaf 1 september geldig en krijg je ook vanaf 1 september stufi. Als je tenminste aan de IBG hebt doorgegeven dat je studie op 1 september begint.
Oud 15-06-2005, 20:31
sas
sas is offline
@ lise,

je bent pas na 1 juli 18 dus zal je moeten wachten tot oktober voordat je stufi en ov krijgt.

Als je voor 1 juli 18 wordt heb je vanaf september recht op ov en stufi. dit heeft te maken met de kwartalen en de kinderbijslag.
de stufi is in plaats van de kinderbijslag
Oud 15-06-2005, 21:19
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
sas schreef op 15-06-2005 @ 21:31 :
@ lise,

je bent pas na 1 juli 18 dus zal je moeten wachten tot oktober voordat je stufi en ov krijgt.

Als je voor 1 juli 18 wordt heb je vanaf september recht op ov en stufi. dit heeft te maken met de kwartalen en de kinderbijslag.
Ze is al bijna een jaar 18.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 21:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Liss schreef op 15-06-2005 @ 21:21 :

het zou het meest logisch zijn als je per 1 september (1e maand van kwartaal) stufi krijgt. Je bent immers dan al aan het studeren, en anders krijg je je OV ook een maand te laat.
En ook al begin je pas in september, waarschijnlijk ligt de officiele startdatum van het schooljaar toch eerder.
Oud 15-06-2005, 21:44
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
sas schreef op 15-06-2005 @ 21:31 :

Als je op 1 juli 18 wordt, krijg je ook per 1 september ov en stufi

Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-06-2005 @ 22:28 :
het zou het meest logisch zijn als je per 1 september (1e maand van kwartaal) stufi krijgt. Je bent immers dan al aan het studeren, en anders krijg je je OV ook een maand te laat.
En ook al begin je pas in september, waarschijnlijk ligt de officiele startdatum van het schooljaar toch eerder.
Liss krijgt haar OV en stufi idd per 1 september. Maar jouw redenering klopt niet helemaal. De intro bijv. is natuurlijk altijd voor het schooljaar, maar dat is niet verplicht. Als je mee wilt doen, moet je zelf de treinkaartjes betalen.
Het schooljaar zelf begint 1 september (of de eerste maandag die daar op volgt), vanaf die datum gaat je OVkaart ook in, mits je t/m 1 juli 18 bent geworden.
Als je dan nog 17 (of jonger) bent, heb je volgens de regel 'pech'. Deze mensen krijgen hun OV en stufi een maand later, maar dat wordt, geloof ik, gecompenseerd op het eind. (OV een maand later inleveren, stufi een maand 'extra')
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 21:47
Liss
Liss is offline
Thanks allemaal voor het antwoord, ik dacht gewoon niet goed na. Vorig jaar zou ik eigenlijk al gaan studeren op het hbo en toen was ik dus 17 en werd ik eind september 18 zodat ik mn ov pas 1 oktober zou krijgen.
Geen idee waarom ik er vanuit ging dat ik hem nu dus ook pas 1 oktober zou krijgen, ging ervan uit dat ik hem pas kreeg in het nieuwe kwartaal waarin ik dan studeer mr dat is iets wat dus alleen maar met je verjaardag te maken heeft en nu ben ik ook al 18
Reageren

Regels voor berichten