Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2003, 19:50
Kozak
Kozak is offline
Als het goed gaat slaag ik dit jaar van het VWO. Ik wordt 2 oktober 18. Ik heb gehoord dat ik dan geen aanspraak kan maken op een aantal dingen, tot een kwartaal voorbij is. Onder andere kan ik niet een ov-jaarkaart krijgen. Klopt dit?
Oud 20-02-2003, 19:52
waaromniet?
waaromniet? is offline
Helaas wel... Je krijgt pas studiefinanciering van oktober (en dat komt iets na de 20e binnen normaal), evenals een ov...
Oud 21-02-2003, 08:39
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Helaas wel... Je krijgt pas studiefinanciering van oktober (en dat komt iets na de 20e binnen normaal), evenals een ov...
Maar die OV geldt dan wel per 1 oktober...
Dus je zult tot dan je vervoer zelf moeten betalen...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 08:51
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef:
Maar die OV geldt dan wel per 1 oktober...
Dus je zult tot dan je vervoer zelf moeten betalen...
Net als alle andere studenten. Voor alle eerstejaars is het OV pas vanaf oktober geldig, wat vaak een week op eigen kosten reizen inhoudt.
Oud 21-02-2003, 09:18
miro
miro is offline
Citaat:
Studentje schreef:
Net als alle andere studenten. Voor alle eerstejaars is het OV pas vanaf oktober geldig, wat vaak een week op eigen kosten reizen inhoudt.
idd. En toen ik 16-17 was heb ik zelfs een heel jaar de trein zelf moeten betalen. Maar als je je ov in oktober krijgt dan moet je toch 3 maanden zelf ov betalen? Of tel ik nou verkeerd? Ik begin iig altijd al in augustus met school....
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 09:41
dyfusica
dyfusica is offline
ik ben ook op 2 october jarig alleen ik ben 15 (okeej bijna 16 )als ik ga studeren
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 10:06
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef:
Uh? Toch vanaf augustus/september?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 10:09
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Studentje schreef:
Een maand..
Oud 21-02-2003, 10:17
Studentje
Studentje is offline
Ok ok. Jullie hebben allemaal gelijk. Die week voor eerstejaars klopt wel, want die is vanaf september geldig. Als je in oktober jarig bent, dan zul je een maand moeten betalen.

Sorry, maar het is wel vrijdagochtend...

Oud 21-02-2003, 10:40
Kozak
Kozak is offline
Uhmmm, laat me even alles op een rijtje zetten.

Iedere eerstejaars (maakt niet uit leeftijd) krijgt een OV in oktober, wat inhoudt dat iedere student een maand lang op eigen kosten moet reizen.

Alle studenten die 18 zijn als het eerste kwartaal van het jaar ingaat krijgt beurs. Als je in het kwartaal 18 wordt zul je tot het eide van het kwartaal moeten wachten op subsidie.

Juist?
Oud 21-02-2003, 11:03
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Kozak schreef:
Uhmmm, laat me even alles op een rijtje zetten.

Iedere eerstejaars (maakt niet uit leeftijd) krijgt een OV in oktober, wat inhoudt dat iedere student een maand lang op eigen kosten moet reizen.

Alle studenten die 18 zijn als het eerste kwartaal van het jaar ingaat krijgt beurs. Als je in het kwartaal 18 wordt zul je tot het eide van het kwartaal moeten wachten op subsidie.

Juist?
Nee. In september kun je wèl met OV reizen als eerstejaars, mits je voor oktober 18 bent geworden. Word je later achttien, dan krijg je geloof ik je OV aan het begin v/d maand waarin je achttien wordt. Maar dit is alleen voor WO. Misschien hanteren ze voor HBO en MBO wat anders.

Ik hoop dat het nu wel klopt...
Oud 21-02-2003, 11:56
Miracle
Miracle is offline
volgens mij krijg je op hbo wél eerder je ov... mijn broer tenminste wel. hij werd in december 18. maar kreeg denk ik rond oktober/september z'n ov.
Oud 21-02-2003, 12:06
Verwijderd
Volgens mij is het zo dat, wanneer je het eerste kwartaal van het schooljaar nog geen 18 bent, je je OV het kwartaal erop krijgt? Toch? Mja, ik word in april achttien, dus krijg ik hem sowieso direct, en volgens mij is hij gewoon geldig vanaf de dag waarop je studie begint, in september is dat dus... Vanaf september krijg ik stufi en OV, zo heb ik het iig begrepen...

Als je dus nog geen achttien bent, krijg je je OV in oktober, maar hoe dat zit met stufi weet ik niet... volgens mij krijg je dat gewoon vanaf september...

Dus:

Eerste kwartaal van het schooljaar nog geen 18? Dan krijg je je OV aan het begin van het tweede kwartaal, maar je stufi al wel meteen vanaf september.

Eerste kwartaal van het schooljaar al wel 18? Dan krijg je je OV en stufi beide in september...

Maar pin me er niet op vast! Ik kan m'n formulieren ook niet eventjes bekijken, zitten allemaal in dozen (ga verhuizen ) dus jah...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 12:13
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Dus:

Eerste kwartaal van het schooljaar nog geen 18? Dan krijg je je OV aan het begin van het tweede kwartaal, maar je stufi al wel meteen vanaf september.

Als je HBO doet (WO ook denk ik), krijg je je ov ook gewoon in oktober hoor, tegelijk met je stufi.

(En ik ben het levende bewijs daarvoor: eerstejaars hbo, heb m'n stufi vanaf eind oktober gekregen en m'n ov vanaf 1 oktober. Ik ging vanaf 1 september naar school).
Oud 21-02-2003, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef:

Als je HBO doet (WO ook denk ik), krijg je je ov ook gewoon in oktober hoor, tegelijk met je stufi.

(En ik ben het levende bewijs daarvoor: eerstejaars hbo, heb m'n stufi vanaf eind oktober gekregen en m'n ov vanaf 1 oktober. Ik ging vanaf 1 september naar school).
Oktober is ook het begin van het tweede kwartaal van het schooljaar, en de laatste van een heel jaar... (jan-feb-maart / april-mei-juni / juli-aug-sep / okt-nov dec) dus dat klopt dan wel, hoe het met stufi zit weet ik natuurlijk niet... maar OV krijg je gewoon vanaf het tweede kwartaal van het schooljaar (of het laatste van een 'normaal jaar') als je nog geen 18 bent...

Ik bedenk me ineens dat je je stufi altijd aan het einde van de maand krijgt, dan klopt het dus wel wat ik zeg ongeveer... Wanneer je nog geen 18 bent, krijg je vanaf oktober (tweede kwartaal van het schooljaar) je stufi en OV.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 12:21
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Oktober is ook het begin van het tweede kwartaal van het schooljaar, en de laatste van een heel jaar... (jan-feb-maart / april-mei-juni / juli-aug-sep / okt-nov dec) dus dat klopt dan wel, hoe het met stufi zit weet ik natuurlijk niet... maar OV krijg je gewoon vanaf het tweede kwartaal van het schooljaar (of het laatste van een 'normaal jaar') als je nog geen 18 bent...

Oh ja ik lees het nu nog een keer en je zei het inderdaad al zo.. (OV) Sorry

Ik dacht dat je bedoelde dat je je OV pas krijgt vanaf het eerste kwartaal na je 18e verjaardag.. zo is het bij MBO geregeld.

Voor alle duidelijkheid dus:
Citaat:
Andijvie schreef:
Wanneer je nog geen 18 bent, krijg je vanaf oktober (tweede kwartaal van het schooljaar) je stufi en OV.
Oud 21-02-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef:
Ik hoop dat het nu wel klopt...
Nee. Mijn vriend kreeg gewoon een OV net als alle anderen, maar toen was hij nog 17. Hij werd pas 18 eind december, maar toen had ie allang een OV.... en studiefinanciering, dusse...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 17:28
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:
Nee. Mijn vriend kreeg gewoon een OV net als alle anderen, maar toen was hij nog 17. Hij werd pas 18 eind december, maar toen had ie allang een OV.... en studiefinanciering, dusse...
Hmm. Een vriend van mij was achttien geworden in oktober, en heeft toen pas zijn OV gekregen...

Maar het goede nieuws is dus dat het wel kan. Weet je ook hoe hij dat geregeld heeft dan?
Oud 21-02-2003, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef:
Hmm. Een vriend van mij was achttien geworden in oktober, en heeft toen pas zijn OV gekregen...

Maar het goede nieuws is dus dat het wel kan. Weet je ook hoe hij dat geregeld heeft dan?
GEwoon dom aanvragen? Ik weet het eigenlijk niet, zal eens vragen.
Is het niet zo dat je een OV krijgt als je gaat studeren? Of je nou 18 bent of nog niet, een ov heb je wel nodig...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 19:19
Big Brother
Big Brother is offline
-OV en STUFI krijg je vanaf 1 oktober als je in oktober 18 wordt
dus 1 maand zelf reizen betalen en stufi zien te verdienen
ik ben ook 2 oktober jarig en heb dus hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 19:27
hi
hi is offline
Als je naar het HBO gaat kan het nog wel eens gebeuren dat je als je in september geen 18 bent maar dat je pas bv in maart wordt maar dan heb je je OV al wel ik weet nie precies wnnr je dat ding afhaalt! Misschien indd in oktober pas!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 19:50
Verwijderd
Offtopic: Ik ben 16 als ik m'n VWO diploma haal, dus dan moet ik 2 jaar wachten voordat ik een OV jaarkaart kan krijgen? En studiefinanciering??
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 19:56
Skydancer
Skydancer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:
GEwoon dom aanvragen? Ik weet het eigenlijk niet, zal eens vragen.
Is het niet zo dat je een OV krijgt als je gaat studeren? Of je nou 18 bent of nog niet, een ov heb je wel nodig...
Ik had ook al me OV voordat ik 18 werd. Ik kreeg gewoon forumlier thuis gestuurd en die gewoon ingevuld. En ophalen die hap Alleen kon ik er toch nog niets mee omdat die voor 2003 was en ik had hem gekregen rond November 2002.

Ik hoorde laast ook van iemand dat je ook geen OV kunt nemen en dat je dan elke maand geld krijgt ofzo. Ongeveer 60 euro per maand.

Kan dit echt? of is dit pure onzin?
Oud 22-02-2003, 01:01
fh003
fh003 is offline
Uit ervaring (in 2000, WO, oud dus, maar toch) :

- werd ik 11aug achttien.
- pas OV vanaf 1okt gekregen.

Dacht dus dat de peildata zijn 1jan, 1apr, 1jul, 1okt.

Was je voor 1 juli al 18, kreeg je per begin schooljaar je OV (per 1 sept. dus)
Was je later jarig, was je de lul; lappen dan dus iig tot okt.
Citaat:
Ik hoorde laast ook van iemand dat je ook geen OV kunt nemen en dat je dan elke maand geld krijgt ofzo. Ongeveer 60 euro per maand.
Dacht dat hier wel een mogelijkheid toe was, meer info ongetwijfeld op http://www.ib-groep.nl .
Oud 22-02-2003, 19:55
waaromniet?
waaromniet? is offline
Laatste klopt.

Als je in juli of later 18 bent geworden, of het nog moet worden als je naar het HBO of WO gaat krijg je ov vanaf 1 oktober, anders vanaf 1 september. Als je MBO doet krijg je ov vanaf het kwartaal NA het kwartaal waarin je 18 bent geworden.
Oud 23-02-2003, 16:31
Iwein
Iwein is offline
ik ben dus ook net 16 (mei) als ik ga studeren (WO), en heb me al aangemeld voor studie, stufi en ov enzo...

bevestiging gehad, per 1 oktober ofzo zou ik dan OV en stufi moeten krijgen (71 euro per maand thuiswonend + hoog inkomen ouders)
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 17:32
Skydancer
Skydancer is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Als je MBO doet krijg je ov vanaf het kwartaal NA het kwartaal waarin je 18 bent geworden.
Ik doe MBO en had hem al toen ik 17 was..duzz wat jij zegt klopt niet helemaal.
Oud 24-02-2003, 11:23
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Skydancer schreef:
Ik doe MBO en had hem al toen ik 17 was..duzz wat jij zegt klopt niet helemaal.
Vaag

Dan is een vriend van me flink genaait, of heb jij mazzel gehad :/
Oud 24-02-2003, 15:20
Skydancer
Skydancer is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Vaag

Dan is een vriend van me flink genaait, of heb jij mazzel gehad :/
ja wie weet..maar ik ga hem weer inleveren....krijg er dan 69 euro per maand voor. Ik heb hem toch niet nodig dus geef mij dat geld maar
Oud 24-02-2003, 17:46
chris9 tje
chris9 tje is offline
ik werd 6 juli 18. was op 1 juli dus 17 en kreeg pas OV en stufi vanaf 1 oktober. Als je op 1 juli al wel 18 bent, krijg je vanvaf 1 september ov en in de maand september je stufi. Aangezien de UT de laatste week van augustus al begint, moest iedereen nog 1 week zelf betalen.

Volgens mij wordt er op 1 juli gekeken of je 18 bent en als dat niet zo is krijg je vanaf 1 oktober je OV.
IK weet niet of je dan ook stufi krijgt...

Ik heb gewoon aangevraagd vanaf september, maar kreeg pas vanaf oktober...

Je kan ook ff IBG bellen als je het echt zeker wil weten
Oud 25-02-2003, 11:02
Bo
Bo is offline
Het kan altijd erger.. ik ben een vroege leerling en zit op het mbo.. daar kom je helemaal nergens voor in aanmerking (geen studyfinanciering en geen ov). Ik betaal al 1,5 jaar mijn study- en reiskosten zelf..
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 14:36
Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
als je 18 bent op het mbo krijg je ook gewoon studiefinanciering en ov hoor en daarvoor krijg je net zoals alle mensen die nog geen 18 zijn kinderbijslag. Als je toch 16 bent en het voortgezet onderwijs is een stuk uit de buurt wordt van je verwacht dat je je abbo. koopt van je kinderbijslag en dat wordt dus ook gewoon van je verwacht als je op mbo zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten