Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() het is waar dat je die verlegenheid waarschijnlijk altijd wel zal behouden, maar die extreme verlegenheid kun je best verminderen. Dat hoeft niet van de een op de andere dag, maar daar moet je wel je best voor doen. Je hebt er misschien een kleine 20 jaar opzitten, maar er komen er nog 60 ofzo. Om dan nu al te zeggen dat je nooit zal veranderen ![]() Je gedachtengang kan je veranderen door dingen te doen die daar niet binnen passen. Als je dat een paar keer doet en merkt dat het beter gaat en positief ontvangen wordt, zal het ook midner moeilijk worden. Als je 'bevriest' en je haalt diep adem en zegt even later met heel veel wilskracht toch de woorden die je wilde zeggen, kun je daar de volgende keer op bouwen.
||
Citaat:
Je wordt steeds zenuwachtiger en als je het er dan uit wil gooien komt het er verkeerd uit of stotterend omdat je er teveel/te lang over na hebt gedacht. Of je wacht/twijfelt zo lang dat het moment dat je wat kon zeggen allang weer voorbij is. Of je zegt iets, komt thuis en denkt "godsamme, heb ik dat gezegd? Waarom had ik niet gewoon dat gezegd, waarom had ik niet meer gezegd, wat ben ik voor domme trut" en dan begin je jezelf langzaam aan te haten. Die "kanker"verlegenheid. <- tevens de slechtse eigenschap van een mens die ik me maar kan bedenken. Door die reden kun je jezelf extreem gaan haten - negatief zelfbeeld. Elke dag beleef je die situaties weer als je in bed ligt of andere momenten als je alleen bent en gaat denken. Steeds stel je jezelf weer teleur. Hmm drama en langdradigheid ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() @shitonya ja, ik weet hoe dat soort dingen gaan maar ik weiger te geloven dat ik een slaaf ben van mijn eigen gedachtes. Ik weiger te geloven dat je niet kunt veranderen. Ik geloof voor mezelf dat ik dat extreme eruit kan krijgen, al heeft het zijn tijd nodig. anders kan ik net zo goed gelijk maar helemaal stoppen met dit leven
||
Citaat:
Je bent er geen slaaf van, maar soms voelt/lijkt het alsof je door je gedachten gestuurd wordt i.p.v andersom wat vrij logisch is. Gedachtes kunnen zomaar bezit van je nemen, je kunt ze niet altijd negeren. Extreme kan er ook wel met moeite uit, maar het kan nooit helemaal weg. Dat zei ik ook al steeds. |
![]() |
||
Citaat:
je kunt er denk ik idd niet helemaal vanaf komen, maar het wel flink verminderen. en zeker van het "extreme" is af te komen. en als je zo'n negatief zelfbeeld hebt gekregen, ga dat dan veranderen. je bent niet minder dan een ander ofzo. en waarom zou je jezelf compleet gaan haten vanwege dat ene "trekje"? ok het is wel een big deal als je ermee zit, ik weet er alles van. maar ga dan niet bij de pakken neer zitten en janken van "ooooo ik kom er nooit meer vanaf, het is een lijdensweg tot het einde van mijn leven". dat is het alleen maar als je er niks aan doet. niets zal uitzichzelf veranderen. als je er moeite voor doet lukt het je ook. ik herken me ook in "salieee", ikzelf ben ook ontzettend verlegen, deels omdat ik lang gepest ben. maar ik ben dus WEL mijn gedachtengang gaan veranderen, en het is me grotendeels gelukt. wat je door moet hebben is dat iedereen onzeker is, en dat onzekerheid (en verlegenheid) niet slecht is. dan durf je meteen al meer. en ook moet je doorhebben dat het niet belangrijk is wat anderen van je vinden, zolang je zelf maar gelukkig bent met jezelf. dat laatste is wel heel erg moeilijk, maar als je eraan werkt gaan dingen wel makkelijker. als je dan een keer iets raars/doms zegt, maakt het niet uit. als jij jezelf voor lul voelt staan spreek je jezelf gewoon tegen: "nee ik sta niet voor lul het maakt niet uit, het is niet erg, ze zijn het dadelijk toch weer vergeten" teminste zoiets doe ik bij mezelf en het werkt. je moet jezelf geruststellen. en serieus, als jij iets raars zegt oid, dat zijn de meeste mensen toch weer snel vergeten. en het is ook gewoon niet erg. niet iedereen is perfect. als je die dingen doorkrijgt en een beetje begrijpt, dan ben je al een stuk minder verlegen. nou hoop ik niet dat ik iets heb gezegd wat al tig keer is gezegd, maar het gaat om het idee ![]() veel suc10 ermee allemaal ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En tja je bent niet vaak alleen met mensen en vaker in een groep, dusja ben ik grotendeels verlegen. Ik heb zelfs in groepen nooit echt inspiratie wat ik moet zeggen. Dat klinkt misschien raar maar toch is het zo. Dan zeg ik weer niets, voor mijn gevoel ben ik niet echt superstil maar ik krijg het vaak te horen, en dan voel ik me weer zo kut. Of soms als je ergens komt en je "doet je best" flink wat te zeggen, gesprek te beginnen, mee te praten met de rest en je krijgt nog te horen dat je "stil" bent. Ik vind dat zo kut dat ik dan min of meer kwaad en teleurgesteld helemaal nix meer zeg. Ik sta altijd wel al bekend als stil en verlegen, hoewel ik daar (nauwelijks) last van heb als ik een presentatie moet houden voor de klas. Niet dat ik helemaal niet zenuwachtig ben ofzo. Maar als het moment daar is dan ga ik er ook echt voor.. Laatst kwam een docent na een presentatie op me af, en kreeg ik weer te horen dat hij niet snapte waarom ik normaal zo stil was, maar wel een goede presentatie kon houden. En dat het jammer was als het zo zou blijven, omdat sociale vaardigheden toch erg belangrijk zijn. ( zeker in het vak dat ik gekozen heb) Ik weet gewoon van mezelf dat ik, hoe je het ook wendt of keert, ik altijd van iets positiefs (bv het commentaar van de docent) na verloop van tijd weer iets negatiefs ga zien. Ook als mensen iets zeggen tegen me, dan ga ik daar meteen dingen achterzoeken, hoe ze echt over me denken, wat ze vinden etc.. soms draai ik het zelfs zo ver om dat ik een soort van boosheid tegen die persoon ga ontwikkelen. beh ik snap mezelf niet. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mijn inziens is verlegenheid niet iets wat je permanent zal weerhouden een relatie te hebben tenzij het hééél erg is natuurlijk. Maar als je min of meer kan praten in groep moet het wel lukken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Saaippuccino #1937 Verwijderd | 500 | 14-08-2015 18:13 | |
Algemene schoolzaken |
Mensen met Dyscalculie verzamelen! meisje1999 | 22 | 26-07-2013 18:33 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Psychologie |
Ze zeggen dat ik Asperger heb, maar ik heb borderline Rabbi Daniel | 122 | 21-10-2003 20:45 | |
Psychologie |
Nerds/Geeks en autisme dystopia | 43 | 04-09-2002 07:42 | |
Lichaam & Gezondheid |
asperger-syndroom niemand | 26 | 03-02-2002 14:40 |