Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2002, 20:41
dystopia
dystopia is offline
Autistische mensen missen vaak (bepaalde) sociale vaardigheden (burp). Daarentegen zijn zij op een ander vlak weer juist verre van normaal ontwikkeld, in positieve zin.

Nerds en geeks blinken vaak uit vanwege bijvoorbeeld hun kennis in wiskunde B of computerkennis. Ook meer, maar dit om 't ff simpel te houden.

Toeval? Volgens BBC niet.Lees het verhaal hier.

Eerder deze maand was er in Psychologie magazine zomereditie nog een stukje over hoogbegaafdheid en autisme. Een vrouw van 23 had jaren lang haar autisme weten te verbergen dankzij haar hoogbegaafdheid. Ze kwamen er dus pas laat achter.
Oud 16-08-2002, 21:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dystopia schreef:
[BNerds en geeks blinken vaak uit vanwege bijvoorbeeld hun kennis in wiskunde B of computerkennis. Ook meer, maar dit om 't ff simpel te houden.
[/B]
In dat geval zou ik graag willen weten wat dat "meer" dan is. Kun je trouwens een Nederlandse vertaling voor het woord "geek" geven? Ik kom dit woord namelijk niet in mijn woordeboeken Engels tegen. Ik heb er wat dat betreft toch al moeite mee dat men hier in Nederland te pas en te onpas Engels gebruikt terwijl er in de meeste gevallen een geschikt Nederlands equivalent voorhanden is, maar dat is dan even offtopic (*ach, als we dan toch met Engels bezig zijn... *)
Oud 16-08-2002, 21:13
Verwijderd
Dan weet jij dus duidelijk niet was autisme inhoudt, Jeroen.

Autisme is een stoornis waardoor je hersenen impulsen van buitenaf niet goed verwerken. In het ergste geval uit zich dat in het schrikbeeld wat we vaak in Amerikaanse films zien: kinderen die totaal van de buitenwereld vervreemd zijn, geen enkel contact hebben. In zo'n geval wordt er met prikkels van buitenaf helemaal niks gedaan.

Maar er zijn ook lichtere vormen. Een vriend van me heeft het in lichte vorm. Dat uit zich doordat hij bepaalde dingen niet aanvoelt. In sociale situaties snapt hij niet wat hij wel en wat hij niet kan zeggen, hij kan zich slecht concentreren en heeft weinig mensenkennis. Dat is dus ook autisme, het niet goed verwerken van impulsen van de buitenwereld. Er is geen feedback. Hij ziet de gevolgen van z'n acties niet.

Ik geef toe, in sommige gevallen kan autisme leiden tot 'nerd/geekgedrag', opsluiten in je kamertje en geen sociale vaardigheden hebben ontwikkeld. Maar dat hoeft niet. De meeste 'nerds' zijn eerder gewoon wat verlegen mensen die het plezierig vinden om met de computer te werken, in hun eentje. Dat hoeft niet per sé op autisme te duiden.

Verder zie ik het verband niet tussen nerd/geek-gedrag en autisme bij hoogbegaafden zoals dat stukje in de Psych, wat ik uiteraard ook heb gelezen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 21:18
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

In dat geval zou ik graag willen weten wat dat "meer" dan is.
Waar nerds goed in zijn? Daar waar hun interesses liggen. Electronica, computers, programmeren (wisb), encryptie (wisb), beveiliging, analytisch denkvermogen, telefonie, etc. etc. maar ook problemen oplossen op creatieve manieren (die in de ogen van anderen vaak 'gek' of 'raar' lijken). Hackers bijvoorbeeld (niet te verwarren met crackers) zijn mensen die barsten van de creativiteit en nieuwsgierigheid. Zij lossen graag problemen op. Bijv. programmeren icm. analytisch denkvermogen kan moge programma's opleveren of juist het debuggen van programma's.

Citaat:
Kun je trouwens een Nederlandse vertaling voor het woord "geek" geven?
Hmmm. Nou ja ik kan wel voorbeelden geven. Bijv. op mystiek komen ook bestwel veel geeks, m.i. dan. Of wiccans. Hoeft niet persee iets met techniek te maken te hebben. Trouwens, de term nerd is ook niet gebonden aan techniek da's ietsje ruimer. Een geek is m.i. iemand die een (of meerdere) bepaalde hobby/interesse heeft waarin hij/zij helemaal op gaat. Dat bepaald voor een groot deel hun leven. Bijvoorbeeld zo heb je RPGers die AH&D spelen en zo heb je lui die de hele dag fraggen, fraggen en nog 'ns fraggen en zo je heb je lui die de hele dag coden. En dan heb ik 't nog niet eens over TV series gehad als Buffy maar ook Startrek.

Citaat:
Ik kom dit woord namelijk niet in mijn woordeboeken Engels tegen.
Zou goed kunnen want het is een beetje spreektaal, niet echt erkend. Zoek anders eens via Google.nl naar 'what is a geek' oid. en je vind vast veel stuff. Of 'geek faq'. Check ook eens www.geekcode.com (of .org kan ook) dat is echt lachen

Citaat:
Ik heb er wat dat betreft toch al moeite mee dat men hier in Nederland te pas en te onpas Engels gebruikt terwijl er in de meeste gevallen een geschikt Nederlands equivalent voorhanden is, maar dat is dan even offtopic (*ach, als we dan toch met Engels bezig zijn... *)
Taal is ook niet mijn beste kant. Logisch beredeneren enzo wel zie boven
Oud 16-08-2002, 21:20
Verwijderd
Oud nieuws

Al spreken we hier dan wel over de hoger functionerende autisten. Ik heb ook ooit eens iets gelezen over het feit dat het per generatie erger kan worden.

Dus als bijvoorbeeld je vader ook al een 'geek' was en jij het ook bent .. je een goede kans hebt op een autistisch kind. Ik maak me daar soms zorgen over, gezien zowel mijn vader als ik beiden bovengemiddeld zijn in de exacte dingen (met name aanleg voor Wiskunde en ruimtelijk inzicht).

Markant is dat zijn spectrum breder is, terwijl dat van mij dieper is. Hij ziet dingen praktischer dan mij en behoudt het overzicht, terwijl ik meer theoretisch / analytisch ben en me in details verdiep.

Ik vroeg me een tijd lang af of ik niet zelf autistisch ben, maar na het lezen van heel wat documentatie concludeerde ik dat ik hoogstens een beetje excentriek ben

Overigens bestaan er meerdere redenen voor het ontstaan van autisme, zowel fysiologisch, genetisch alsmede psychisch.

Met fysiologisch doel ik met name op beschadigingen of onderontwikkelingen van de diverse neurologische zones (denk maar aan de amygdala, het 'gevoelscentrum'). Deze kunnen voortkomen uit allergieen, problemen bij de geboorte, neveneffect van zware ziekte of ongelukken, alsmede genetisch.

Met psychisch doel ik op stimulering van bepaalde delen van de hersenen, ten koste van anderen. Als jij, zoals in dat artikel al vermeld wordt, met name het analytische vermogen traint en daarbij je sociale vaardigheden verwaarsloost, kweek je mijns inziens autisme en is het artikel voor mij ook niet zo vreemd.

Je handelt niet intuitief, maar analytisch .. net zoals menig hogerfunctionerend autist, weliswaar uit gewoonte, de symptomen zijn echter gelijk.

Wel is het zo dat bij een normale fysiologische ontwikkeling van de hersenen, zogenaamde 'geeks' hun sociale vaardigheden kunnen trainen in tegenstelling tot autisten waarbij zaken als de amygdala gewoonweg onderontwikkeld zijn. Zij zullen dit moeten opvangen met hun analytische vermogens.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 21:29
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik geef toe, in sommige gevallen kan autisme leiden tot 'nerd/geekgedrag', opsluiten in je kamertje en geen sociale vaardigheden hebben ontwikkeld. Maar dat hoeft niet. De meeste 'nerds' zijn eerder gewoon wat verlegen mensen die het plezierig vinden om met de computer te werken, in hun eentje. Dat hoeft niet per sé op autisme te duiden.
Wie zegt dat elke nerd meteen de zwaarste van de zwaarste vorm heeft? Dat staat nergens en heb ik ook nergens geschreven. Denk dat je niet meteen van het ergste uit moet gaan.

Jammer dat we als mensen niet in het priveleven van personen als Theo Deraadt, Linux Torvalds, Alan Cox, Bill Gates etcetera kunnen kijken. Ubernerds. Want dat zijn wel typische nerds. En ik vraag me dan ook werkelijk af wat voor leven die lijden.

Hmm maar ja. Met trendziektes moet je wel oppassen ja dat je niet te spontaan van allerlei mensen of complete groepen in een hokje stopt. Maar dat doe ik nergens.

Citaat:
Verder zie ik het verband niet tussen nerd/geek-gedrag en autisme bij hoogbegaafden zoals dat stukje in de Psych, wat ik uiteraard ook heb gelezen.
Okay. Nou. Leg de link tussen hoogbegaafdheid en nerds maar en je hebt je antwoord.
Oud 16-08-2002, 21:30
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Autisme is een stoornis waardoor je hersenen impulsen van buitenaf niet goed verwerken.
Hmhm, maar de hersenen zijn ook niet meer dan een orgaan. Als een kind anders opgroeit dan anderen, zich daarbij op bepaalde dingen concentreert en daarbij andere verwaarloost, zal diegene later - net zoals een autist - problemen hebben bepaalde signalen op te vangen, aangezien hij / zij niet geoefend is hierin.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 21:38
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Linus Torvalds en Bill Gates
Deze 2 zijn beiden sociale wezens en ook beiden verschrikkelijk begaafd

Ik kom nu niet op de naam, maar de uitvinder van het spreadsheet was nogal excentriek, alsmede 1 van de grondleggers van MacIntosh (kom ook niet op naam, maar hij heeft een heel pand laten ombouwen voor zijn goudvissen ).
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 21:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Waar nerds goed in zijn? Daar waar hun interesses liggen. Electronica, computers, programmeren (wisb), encryptie (wisb), beveiliging, analytisch denkvermogen, telefonie, etc. etc. maar ook problemen oplossen op creatieve manieren (die in de ogen van anderen vaak 'gek' of 'raar' lijken). Hackers bijvoorbeeld (niet te verwarren met crackers) zijn mensen die barsten van de creativiteit en nieuwsgierigheid. Zij lossen graag problemen op. Bijv. programmeren icm. analytisch denkvermogen kan moge programma's opleveren of juist het debuggen van programma's.

Een geek is m.i. iemand die een (of meerdere) bepaalde hobby/interesse heeft waarin hij/zij helemaal op gaat. Dat bepaald voor een groot deel hun leven.

Taal is ook niet mijn beste kant. Logisch beredeneren enzo wel zie boven
Zo is het voor mij in ieder geval een heel stuk duidelijker. Wat betreft het hebben van een interesse die een groot deel van je leven bepaalt: bij mij is dat wiskunde, wat je mogelijk al uit mijn nickname af hebt kunnen leiden. Wat dat betreft beschouw ik het dan ook als een enorme uitdaging om op het exacte vakkenforum vragen over wis-, natuur- en scheikunde te beantwoorden en mensen via e-mail in die vakken te ondersteunen. Daarnaast hoop ik eind september/begin oktober weer bijles in die vakken in mijn woonplaats te kunnen geven, iets wat ik al sinds oktober 1990 met veel plezier doe.
Wat mijn beste kanten betreft zijn dat zowel de talen als de exacte vakken, dus het hoeft elkaar niet altijd uit te sluiten.

Laatst gewijzigd op 16-08-2002 om 22:03.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 23:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Dystopia...

Zijn alle wiccans 'geeks'? *kuch*

Ben verder een beetje te moe voor een serieuze bijdrage aan dit topic, sorry.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 06:37
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Wat mijn beste kanten betreft zijn dat zowel de talen als de exacte vakken, dus het hoeft elkaar niet altijd uit te sluiten.
Yup, vind ik ook.

Ik was altijd al goed in dictee, tekstverklaring en grammatica .. en daarbij maakte het niet uit of dit in Nederlands, Duits of Engels was

Enigste echte probleem waar ik mee kampte, was de literatuur. Ik hou het gewoonweg niet vol een boek te lezen wat mij niet boeit. Het grappige is ook dat ik nu dus wel boeken lees voor de lol, terwijl ik het enthousiasme daarvoor op school niet kon opbrengen.

Als je mij dwingt iets te doen wat ik niet leuk vind, gaat het geheid fout
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 09:08
Isa
Isa is offline
Citaat:
******** schreef:
in tegenstelling tot autisten waarbij zaken als de amygdala gewoonweg onderontwikkeld zijn. Zij zullen dit moeten opvangen met hun analytische vermogens.
amygdala onderontwikkeld? vandaar dat ik zo'n moeite heb met mediteren.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2002, 09:45
Doc
Doc is offline
Zozo het lijkt wel of iedereen tegenwoordig Psych Mag. leest

Efin, per definitie heeft autisme niet iets te doen met hoogbegaafdheid, want autisme is een 'ziekte' die ervoor zorgt dat mensen zich totaal inzichzelf keren, en niet op de hoogte zijn van wat er om hun geen gebeurd, ze leven dus in een isolement.

Echter komt het regelmatig voor dat autisten zeer begaafd zijn op bepaalde gebieden. Hierdoor zou je een link kunnen leggen, maar die is er in werkelijkheid niet.

Het is daarintegen wel het geval dat mensen die in isolement leven zich gaan richten op bepaalde zaken en daar een begaafdheid voor gaan ontwikkelen. Je zou dus kunnen zeggen dat autisten die zich focussen op een bepaald iets (en ook nog wat aanleg hebben) een voorsprong kunnen hebben op niet autisten.

Echter is de vorm van het autisme ook van belang, want er zijn ook lichte vormen, waarin mensen zich een normale weg lijken te banen door de samenleving, maar ze wel afgesloten leven en emotioneel niet ontwikkeld zijn.

Het is nogal breed in te vullen, maar je kunt niet direct zeggen dat autisten geeks zijn of hoogbegaafd.

btw: Marc wat doe jij op zaterdag zo vroeg uit je bed???
Oud 18-08-2002, 07:32
Verwijderd
Citaat:
Doc schreef:
btw: Marc wat doe jij op zaterdag zo vroeg uit je bed???
Hmm, ik heb de laatste tijd weer inspiratie .. loop met diverse ideeen in mijn hoofd rond en kan daardoor nauwelijks slapen. Wordt nu ongeveer na 4 a 5 uurtjes vanzelf wakker
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 10:58
Verwijderd
*is vrijgesteld van nerd/geek betiteling*

ik ben slecht in wiskunde ^_^'

mavo-d: 5
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Havock schreef:
mavo-d: 5
HAVO oude stijl, voor Wiskunde B een 8.5 en voor Natuurkunde een 7.9, voor beide nauwelijks iets gedaan. Ben ik nu een nerd?

Of moet ik erbij vermelden dat ik mijn HBO opleiding met negens en tienen volg?

Laatst gewijzigd op 19-08-2002 om 13:12.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 13:35
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
******** schreef:
HAVO oude stijl, voor Wiskunde B een 8.5 en voor Natuurkunde een 7.9, voor beide nauwelijks iets gedaan. Ben ik nu een nerd?

Of moet ik erbij vermelden dat ik mijn HBO opleiding met negens en tienen volg?
Nerd!!
Ik heb havo gedaan oowk.. had gemiddeld gewoon 7ens maar voerde dan ook voor veel vakken geen flikker uit.. Ik doe nu MBO en haal daar voor bepaalde vakken 10en, andere alleen maar 3en. Dit heeft vooral met mijn aanwezigheid te maken
Maargoed, ik vind mezelf geen nerdin.. Zo heb ik leren poolen en jointjes leren draaien belangrijker gevonden dan wiskunde etc leren
Oud 19-08-2002, 13:44
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
Maargoed, ik vind mezelf geen nerdin.. Zo heb ik leren poolen en jointjes leren draaien belangrijker gevonden dan wiskunde etc leren
Ja, maar stel je bent een hogerfunctionerende autist, je kunt poolen op wereld-niveau en jointjes draaien met 1 hand terwijl je op je kop staat. Bestaat er dan niet de kleine mogelijkheid dat je toch een nerd(in) bent?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 13:57
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
******** schreef:
Ja, maar stel je bent een hogerfunctionerende autist, je kunt poolen op wereld-niveau en jointjes draaien met 1 hand terwijl je op je kop staat. Bestaat er dan niet de kleine mogelijkheid dat je toch een nerd(in) bent?
Hahaha.. maar je snapt wel wat ik bedoelde, ik ben niet de standaard studiekopperige leerling.. ook al schijn ik best een hoog iq te hebben (i wonder where it's hiding)..

Trouwens, ik heb wel een aantal voorbeelden bij me op school gehad van mensen die een gebrek aan sociale skills hadden maar wel enorm uitblonken in bepaalde vakken. Zoals de jongen die kon schaken als een computer, maar nog geen hoi kon zeggen.
Oud 19-08-2002, 14:49
Desp
Desp is offline
Ik ben geen autist, ben sociaal enorm zwak (gek genoeg kan ik wel goed communiceren via schrijven). Ik blonk op de middelbare school uit in wiskunde (zowel A als B) en natuurkunde (op mijn eindlijst voor alle een tien).. Ik had geluk dat er een meisje in mijn klas zat die echt precies hetzelfde was als ik. Om de een of andere reden waren we van de een op de andere dag enorme vriendinnen, maar we hebben nooit echt 'gekletst', tja, over internet, maar niet echt een theekransje.

Toen ik een jaar of 10 was dacht mijn huisarts dat ik autistisch was, maar dat hebben ze op mijn 11de weer weggewimpel. Na een aantal tests bleek dus dat ik hoogbegaafd ben, daardoor ben ik sociaal dus echt enorm zwak zwak zwak

Maar goed, het zou goed kunnen dat iemand met autisme een 'nerd' gevonden wordt, maar een 'nerd' hoeft geen autisme te hebben (nu neig ik dus weer te zeggen:'Want een mus is een vogel, maar een vogel is niet per definitie een mus.')

Toen ik aan deze reply begon had ik nog een belangrijk iets te vermelden... maar die ben ik nu dus kwijt...

Pff, wat een shit reply..
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 16:16
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
ook al schijn ik best een hoog iq te hebben (i wonder where it's hiding)..
Voorzichtig: zelfdiscipline.

Als jij iets volhoudt, zul je merken dat dingen niet zoveel voorstellen. Ik heb dit voortdurend. Als ik zomaar een paar lessen oversla in mijn studie, snap ik er ineens geen hol meer van. Maar als ik ze stuk voor stuk doorlees, is het allemaal best eenvoudig.

Belangrijk is om het vol te houden en bewust met leerstof om te gaan.

Citaat:
Trouwens, ik heb wel een aantal voorbeelden bij me op school gehad van mensen die een gebrek aan sociale skills hadden maar wel enorm uitblonken in bepaalde vakken. Zoals de jongen die kon schaken als een computer, maar nog geen hoi kon zeggen.
Mjah, ik kende ook een paar mensen die net zo waren. Sommigen van hen werden letterlijk gek van me

Waaronder ene Boudewijn. Hij was erg stil, een klein dik ventje met dikke brillenglazen en 1 ding waarin hij uitblonk: Wiskunde.

Toen ik in de 1e en 2e zat, waren mijn cijfers in Wiskunde niet eens zo hoog, veelal zevens en achten, maar niet bijzonder. In de 3e HAVO kwam ik met Boudewijn in dezelfde klas. Na de eerste repetitie gedroeg hij zich in mijn ogen fout. Hij had een hoger cijfer dan mij en vond zich daardoor slimmer en liet dit ook blijken.

De maanden daarop (edit: eigenlijk de hele 3e door en de helft van de 4e) haalde ik voor Wiskunde uitsluitend tienen en hoge negens (9.7 of 9.8 vaak) .. alleen om hem te pesten

Toen hij na de 4e verhuisde, zakte ook mijn cijfer voor Wiskunde weer. Het vak op zich was niet zo interessant, maar ik handelde uit principe.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 19:11
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Hmm... ik heb een serieus gebrek aan social skills en erg goed in natuurkunde, scheikunde en wiskunde. + gedrag & AI.

Ik nu nerd zijn?

misschien is dat nog niet zo slecht. Tis volgende stap in menselijke evolutie
Oud 19-08-2002, 19:57
Kwamkwammer
Kwamkwammer is offline
Goed, ik ben een nerd die verstand van computers heeft, slecht in wiskunde is, uitblinkt in talen en in de voetbalselectie zit.

Wat zit de boel ingewikkeld in mekaar.
Oud 19-08-2002, 21:07
Severus
Severus is offline
Weet je, in een moderne, westerse maatschappij als de Nederlandse, wordt het tegenwoordig steeds belangrijker en belangrijker om goede sociale vaardigheden te hebben. Bij sollicitaties nemen ze nog liever een heel vlot en sociaal iemand aan die minder vakbekwaam is dan een intelligent, zeer vakbekwaam mens met gebrekkige sociale vaardigheden. Zolang je maar gezellig, sociaal en vlot bent. Anders hoor je er ook niet echt bij.

Ergens vind ik dat best discriminend voor de mensen die gebrekkige sociale vaardigheden hebben, zoals nerds (die dan geen autisme hebben). Voor hen is dat hele sociale gedoe van de maatschappij erg moeilijk. Het is net alsof je gedwongen wordt om sociaal te zijn, je kunt jezelf niet meer zijn als je steeds maar sociaal moét zijn terwijl je dat van nature niet zo goed kunt zijn. Kortom, de druk van de samenleving.

*zucht* Ik vind er niets aan. Ik ben geen nerd, maar ben wel een teruggetrokken persoontje en ik houd helemaal niet van sociale verplichtingen, zeker niet die van de maatschappij.

Ripper
Oud 19-08-2002, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef:
Bij sollicitaties nemen ze nog liever een heel vlot en sociaal iemand aan die minder vakbekwaam is dan een intelligent, zeer vakbekwaam mens met gebrekkige sociale vaardigheden. Zolang je maar gezellig, sociaal en vlot bent. Anders hoor je er ook niet echt bij.
Ja, maar in deze tijd is teamwork erg belangrijk. Zelfs voor een typische 'nerd-baan' als programmeur zul je sociale vaardigheden moeten hebben, aangezien je samen moet kunnen werken met je collega's.

Daarnaast zijn de heruitvinders van het wiel niet gevraagd. Als jij een bedrijf hebt en je wilt een produkt leveren, dan heb je mensen nodig die doen wat JIJ ze vertelt en in het proces goed met elkaar kunnen opschieten, zodat de uitval zo laag mogelijk is (de werknemer is in NL zo erg beschermd dat hij snel de neiging heeft zich ziek te melden, dat moet je dus niet hebben -> voor goede sfeer zorgen).

De echte nerds hebben hun eigen zienswijze, zijn doorgaans erg eigenwijs en kunnen er niet tegen iets op een bepaalde wijze uit te voeren die ze zelf niet goedkeuren. De echte nerds werken niet graag samen, ze vinden maar 1 ding goed en dat is wat ze zelf geproduceerd hebben; ze willen en moeten trots op hun volbrenging zijn. Enzovoorts..

Althans, zo ervaar ik het. Ik heb dat allemaal in me zitten en werk is voor mij dan ook het voortdurend sluiten van compromissen en mijn eigenwijze buien te onderdukken .. en daarnaast mijn best doen gewoon aardig tegen mijn collega's te zijn; ook al kan ik ze soms niet uitstaan en word ik gek van binnen als ze iets niet willen of kunnen begrijpen.

Tsja, werken zuigt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2002, 14:19
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
IK heb bij nerds niks teruggevonden over nadrukkelijk eigenwijs en niet aan teamwork doen. Eigenwijsheid is gewoon recht evenredig met IQ.

Nerds hebben volgens mij voornamelijk moeite met het leggen van contacten. Niet met met andere mensen omgaan.

Maar ik weet nix zeker.

En dat sociaal eisen enzo is ergens wel discriminerend. Maar ik heb indruk dat in maatschappij van nu wel gediscrimineerd mag worden om dingen waarvan iedereen denkt dat je er iets aan kunt doen.
Oud 20-08-2002, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Nerds hebben volgens mij voornamelijk moeite met het leggen van contacten. Niet met met andere mensen omgaan.
Nope, dit hoeft helemaal niet zo te zijn.

Er bestaan ook sociale nerds Pfff, er zijn zelfs ogenblikken waarin ik Bill Gates bewonder, bijvoorbeeld toen hij zichzelf en zijn bedrijf verdedigde in de rechtszaal. Hij wist alles uit zijn hoofd, inclusief de wetgevingen en wat de oppositie in petto had, hij wist de sympathie van mensen op zijn kant te brengen door soms geintjes te maken en wat hij ook kan: spontaan zijn.

En, ook al is het nog zo'n kapitalist die de computerwereld tiranniseert, het is en blijft een uebernerd

[edit]
http://ei.cs.vt.edu/~history/Gates.Mirick.html

Bestwel cool om te lezen

*krijgt het gevoel hiervoor geflamed te worden*

Laatst gewijzigd op 20-08-2002 om 14:45.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 23:59
JJzD
JJzD is offline
ik vergelijk het maar altijd met economie
er is noou eenmaal schaarste aan verbindingen.
als je die inzet op je sociale vaardigheden zal je wat minder wiskunde begrijpen
sport je liever dan verlies je wat geheugen

(ja ik weet dat er in principe onbeperkte verbindingen zijn)

en marc vraagje
ben je in het echt goed in taal en verwaarloos je dat op het forum, of doe je op het forum netzoals het echt??
je posts zitten namelijk vol spelvouten en kromme zinnen

ikzelf heb me vooral ontwikkeld op logisch denken en vaardigheden van de talen

mijn HBO prestaties zijn belabberd (16 punten in afgelopen jaar)

maar ik merk dat ik nu er een b-tje op let mijn sociale vaardigheden met sprongen vooruit gaat dus er is hoop!!
Oud 26-08-2002, 07:03
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
ik vergelijk het maar altijd met economie
er is noou eenmaal schaarste aan verbindingen.
als je die inzet op je sociale vaardigheden zal je wat minder wiskunde begrijpen
sport je liever dan verlies je wat geheugen
Bullshit.

Sporten is goed voor de doorbloeding van de hersenen en daarmee ook voor het geheugen.

Begrip voor Wiskunde zal ook niet achteruit gaan door jezelf te socialiseren. Hoogstens de vaardigheid om problemen snel op te lossen. Kortom het automatisme waarvoor oefening noodzakelijk is.

Citaat:
en marc vraagje
ben je in het echt goed in taal en verwaarloos je dat op het forum, of doe je op het forum netzoals het echt??
je posts zitten namelijk vol spelvouten en kromme zinnen
Dit moet jij zo nodig zeggen!

De nadruk ligt bij mij wel op de exacte vakken. Op school blonk ik met name in Wiskunde B en Natuurkunde uit.

Citaat:
mijn HBO prestaties zijn belabberd (16 punten in afgelopen jaar)
Ik volg een studie tot Software Engineer op HBO-niveau. Mijn resultaten van de propedeuse:

4101: Computer en informatievoorziening (7.0)
4059: Organiseren met informatietechnologie (6.0)
4113: Benutten technische infrastructuren (8.0)
4114: Werken in automatiseringsprojecten (7.0)

Resultaten hoofdfase tot dusver:

4027: Gestructureerd programmeren in C (9.0)
4050: Objectgeorienteerd programmeren met C++ (10.0)

Het is een kwestie van jezelf forceren.

Citaat:
maar ik merk dat ik nu er een b-tje op let mijn sociale vaardigheden met sprongen vooruit gaat dus er is hoop!!
Sinds ik mezelf gedwongen heb boeken te lezen is mijn concentratievermogen er met sprongen op vooruit gegaan. Het effect hiervan vind ik terug op alle gebieden.

PS:
Je schreef al op het forum dat je haast niet kan slapen en ook problemen met eten hebt. Deze dingen zijn van directe invloed op je capaciteiten.

Laatst gewijzigd op 26-08-2002 om 07:13.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 12:23
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
******** schreef:
Bullshit.

Sporten is goed voor de doorbloeding van de hersenen en daarmee ook voor het geheugen.

Begrip voor Wiskunde zal ook niet achteruit gaan door jezelf te socialiseren. Hoogstens de vaardigheid om problemen snel op te lossen. Kortom het automatisme waarvoor oefening noodzakelijk is.
maar toch zie je in klassen dat de mensen die de gymleraren eruit dollen hartstikke hard moeten werken
en de mensen die erg goed zijn in wiskunde hebben toch moeite aan te sluiten op de groep

Citaat:
Dit moet jij zo nodig zeggen!
ik zeg tenminste niet dat ik goed ben in dictee's van welke taal ook
en op school schrijf ik goed nederlands en engels maar hier op internet boeit de snelheid me meer

Citaat:

De nadruk ligt bij mij wel op de exacte vakken. Op school blonk ik met name in Wiskunde B en Natuurkunde uit.
dat vond ik de leukste vakken maar mijn resultaten waren nooit best.
nou ja 4 8 op zich op eindexamen maar tja had makkelijk hoger kunnen zijn

Citaat:

Ik volg een studie tot Software Engineer op HBO-niveau. Mijn resultaten van de propedeuse:

4101: Computer en informatievoorziening (7.0)
4059: Organiseren met informatietechnologie (6.0)
4113: Benutten technische infrastructuren (8.0)
4114: Werken in automatiseringsprojecten (7.0)

Resultaten hoofdfase tot dusver:

4027: Gestructureerd programmeren in C (9.0)
4050: Objectgeorienteerd programmeren met C++ (10.0)
gaat best goed
ik heb maar 16 punten moet ff 2 middagen aantal opdr8jes maken en ik heb weer 20 punten binnen
ik heb maar 3 toetsen niet gehaald
toch heb ik maar 16 studiepunten
(wij werken in vakken van 2 punten enzo )

Citaat:

Het is een kwestie van jezelf forceren.
dat klopt
maar ik richt me liever op interessante dingen
schoolvakken begin ik oopk altijd
maar zet nooit de laatste punt

Citaat:

Sinds ik mezelf gedwongen heb boeken te lezen is mijn concentratievermogen er met sprongen op vooruit gegaan. Het effect hiervan vind ik terug op alle gebieden.
goed lezen heeft heel veel voordelen

Citaat:
PS:
Je schreef al op het forum dat je haast niet kan slapen en ook problemen met eten hebt. Deze dingen zijn van directe invloed op je capaciteiten.
ja dat weet ik
en ik bne ook hard aan het werk dit gedrag te verbeteren
maar dat is niet zo simpel als het lijkt
cker aangezien ik nooit geleerd heb mezelf te sturen
maar da's geen excuus

(sorry voor de late reactie
kom nooit op psych. ik hbe genoeg aan me eigen zooi )
Oud 29-08-2002, 12:46
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
maar toch zie je in klassen dat de mensen die de gymleraren eruit dollen hartstikke hard moeten werken
Je gooit dingen uit hun verband. Sporten is goed voor je, maar het zal je niet aangrijpend veranderen.

Citaat:
en de mensen die erg goed zijn in wiskunde hebben toch moeite aan te sluiten op de groep
Dit hoeft niet zo te zijn. Bij mij is dit wel het geval, maar dat komt omdat ik me richtte op de dingen die ik goed kan (en dat was niet zozeer Wiskunde, maar wel computers).

Een leuk voorbeeld hiervan vind ik de zogenaamde Autist Savant. Dit zijn mensen die in 1 ding uitblinken, maar daarentegen in hun algemene ontwikkeling erg achterlopen, waardoor ze niet eens voor zichzelf kunnen zorgen.

Het leuke hierbij is echter dat, wanneer ze gestimuleerd worden hun omgeving waar te nemen en hun algemene ontwikkeling vooruit gaat, hun vaardigheden juist achteruit gaan.

Ben jij echter gewoon begaafd en kun je de Wiskunde op school slapend, omdat deze toch eenvoudig voor je is, dan word je hierdoor dus niet belet en kun je net zo goed ook sociaal zijn.

Citaat:
ik zeg tenminste niet dat ik goed ben in dictee's van welke taal ook
en op school schrijf ik goed nederlands en engels maar hier op internet boeit de snelheid me meer
Ik beweer het ook niet zomaar; ik haalde altijd goede cijfers ervoor.

Citaat:
gaat best goed
Ja Maar ik heb momenteel ook het probleem dat ik me niet goed kan concentreren erop. Dit omdat de resterende modules mij niet zozeer boeien. Het blijft een kwestie van doorzetten.

Citaat:
(sorry voor de late reactie
kom nooit op psych. ik hbe genoeg aan me eigen zooi )
Ik krijg 'mijn eigen zooi' juist onder controle door me veel bezig te houden met psychologie. Al leer ik het meeste daarbij door het lezen van boeken, maar goed
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 14:27
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik krijg 'mijn eigen zooi' juist onder controle door me veel bezig te houden met psychologie. Al leer ik het meeste daarbij door het lezen van boeken, maar goed
al die negatievelingen
niets voor mij
ik open nu all1 de wetenschappelijke psychologische topics

die zijn wel interessant
Oud 29-08-2002, 14:44
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
al die negatievelingen
niets voor mij
Ik ga er ook niet meer zo actief op in als vroeger. Mijn aandacht ligt nu meer bij L&R Daar komt ook veel psychologie bij kijken

Citaat:
ik open nu all1 de wetenschappelijke psychologische topics

die zijn wel interessant
Ah, toen ik jouw topic over markante persoonlijkheden las, dacht ik gelijk weer aan de cognitieve dissonantie
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 15:10
ForestSpirit
ForestSpirit is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Dystopia...
Zijn alle wiccans 'geeks'? *kuch*
Fijn...en dan vind ik Buffy ook nog leuk....

Ben ik nou autistisch? of iets dergelijks...

maar ik ben geen "geek" (als je dat gewoon in het Nederlands uitspreekt klinkt het best raar................okay....)

ennuhm ik kan niet zo goed met computers omgaan dus die schrap ik ook maar van mijn lijstje en wiskunde heb ik in de 2e/3e klas laten vallen

En ik ben redelijk sociaal

Dus ik ben toch niet autistisch...

Snap dan alleen het nut niet van mijn reply.......
Oud 29-08-2002, 15:28
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
******** schreef:
cognitieve dissonantie
verstandelijk afstand nemen??

verklaar??
Oud 29-08-2002, 15:33
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
verstandelijk afstand nemen??
Zoek het begrip nog maar eens op en denk er goed over na
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 15:41
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
******** schreef:
Zoek het begrip nog maar eens op en denk er goed over na
owkeeej

gewoon google??
ik zal 's proberen
Oud 29-08-2002, 15:50
JJzD
JJzD is offline
cognitieve dissonantie

de werkelijke waarheid aan je eigen waarheid aanpassen

er zijn inderdaad dingen waar ik vanuit ga en daar vandaan de dingen uitleg

maar als lang bezig blijft krijg ik het door.
maar ik bne bezig om mijn waarheden weer even weer recht te zetten
maar dat kost tijd

overigens maken erg veel mensen zich schuldig aan cognitieve dissonantie
cker op religieus gebied
Oud 29-08-2002, 15:51
JJzD
JJzD is offline
waarom d8 je daaraan bij dat topic over markante persoonlijkheden??
Oud 29-08-2002, 19:02
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
waarom d8 je daaraan bij dat topic over markante persoonlijkheden??
Omdat een boel mensen gaan reageren met de gedachte dat ze 'markante persoonlijkheden' zijn Zonder dat dit met de realiteit overeen hoeft te komen.

Ik wou namelijk eerst ook reageren, maar toen bedacht ik me waarom. Het komt idd voor dat mensen mij soms herkennen, uit het niets lijkt het wel. Maar als ik het nuchter bekijk, weet ik gewoon dat dit normaal is. Iedereen wordt wel eens op straat herkend door bekenden van vroeger.

Het grappige is dus dat je mee kunt lezen hoe anderen zich schuldig maken aan cognitieve dissonantie
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 22:02
JJzD
JJzD is offline
owkeej
ik snap
Oud 02-09-2002, 19:18
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
******** schreef:
Oud nieuws

Al spreken we hier dan wel over de hoger functionerende autisten. Ik heb ook ooit eens iets gelezen over het feit dat het per generatie erger kan worden.

Dus als bijvoorbeeld je vader ook al een 'geek' was en jij het ook bent .. je een goede kans hebt op een autistisch kind. Ik maak me daar soms zorgen over, gezien zowel mijn vader als ik beiden bovengemiddeld zijn in de exacte dingen (met name aanleg voor Wiskunde en ruimtelijk inzicht).
hoge intelligentie en gerelateerde verstandsproblemen gingen bij mannen dacht ik door de moeder, toch? bepaalde genen op de X chromosoom zijn deels verantwoordelijk voor dat soort dingen, en als man zijnde heb je er maar een van, geen backup voor het geval dat er een foutje in zit. vandaar dat het bij mannen veel meer voorkomt dan bij vrouwen.

Citaat:
http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/geek.html

Originally, a `geek' was a carnival performer who bit the heads off chickens. Before about 1990 usage of this term was rather negative.
*hap*
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 22:52
Unexplained
Unexplained is offline
Ik lees dit topic nu pas, anders had ik eerder gereageerd. Wat vakantie allemaal niet met een mens kan doen.

Zoals sommigen weten ben ik zelf licht autistisch. Ik heb het asperger syndroom, om exacter te zijn, maar niet zo'n hele zware vorm.

Wat is autisme voor mij?

Autisme is een vreemde kronkel in de hersenen. Het is een aandoening, die niet te genezen is. Wel kun je leren om er beter mee om te gaan.

Iemand die autistisch is, is in bepaalde dingen erg sterk, terwijl het in andere dingen weer erg slecht is. Zo ben ik erg sterk in wiskunde en het leggen van verbanden (logica), maar slecht in sociale omgang. Het is een fabeltje dat autisme altijd samengaat met hoge intelligentie, het komt bij alle niveaus van intelligentie voor.
Door mijn sterke ontwikkeling in logica in combinatie met mijn hoge IQ, zie ik verbanden die andere mensen vaak niet zien. Dat maakt het extra lastig om met mensen communiceren.

Tevens zorgt mijn vorm van autisme dat ik zeer sterk in deelwerelden leef, wat weer een ander probleem met zich meebrengt: concentratiestoornis. Als ik mij ergens op concentreer, bestaat de buitenwereld op dat moment niet voor mij. Ik concentreer mij sterk op gedeelten van de realiteit, maar overzie het geheel daardoor regelmatig niet goed. Als voorbeeld neem ik boodschappen doen. Als ik denk 'ik moet boodschappen doen', dan denk ik het hele proces uit. Waar de melk staat, waar de kaas ligt, etc. Pas als de details bekend zijn (tijdens het nadenken daarover kijk ik vaak versufd voor mij uit), overzie ik het geheel en kan ik boodschappen gaan doen. De andere kant op werkt ook, bijvoorbeeld het lezen van een roman. Als ik een roman probeer te lezen, kom ik tot pagina vijf. Daarna is mijn aandacht zo verslapt en mijn fantasie zo op hol geslagen dat ik niet verder kan lezen.

Zoals je je misschien kunt inbeelden is dit erg lastig bij gesprekken met mensen. Als iemand het over iets heeft, dan denk ik direct alle details uit, waardoor mijn aandacht op het fantaseren van de details wordt gevestigd in plaats van het gesprek zelf. Een andere eigenschap die samenkomt met deze vorm: een uitvoerige fantasie. Als ik bijvoorbeeld buiten een boom zie, dan fantaseer ik direct verder over dingen als leven, fotosynthese, etc. Het is erg lastig om die fantasie onder controle te houden, vooral omdat die fantasie soms samenvloeit met de werkelijkheid en dat voor veel verwarring zorgt.

Daarnaast heb ik gewoon absoluut geen 'feeling' voor sociaal contact. Tijdens contact voelen veel mensen aan wat ze wel en niet kunnen zeggen, ik heb dat gevoel heel minimaal. Hoe ik met mensen om moet gaan, leer ik puur doordat mensen mij leren wat wel en niet kan. Voor de rest haal ik veel uit psychologieboeken om een beter beeld te krijgen van hoe 'de ander' in elkaar zit. Elke stap tijdens communicatie moet ik uitdenken. Oefening baart kunst; het is misschien wat omslachtiger maar ik ben niet veel langzamer met het reageren op iemand. Hiermee wil ik ook gelijjk 'bewijzen' dat iemand met (een lichte vorm van) autisme zich prima kan handhaven in de maatschappij, mits hij voldoende intelligentie heeft om zijn gebreken te compenseren.

Als iemand zich geroepen voelt tot persoonlijk contact, is pim@scholieren.com de weg.
Oud 04-09-2002, 07:42
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Zoals je je misschien kunt inbeelden is dit erg lastig bij gesprekken met mensen. Als iemand het over iets heeft, dan denk ik direct alle details uit, waardoor mijn aandacht op het fantaseren van de details wordt gevestigd in plaats van het gesprek zelf.
Ik denk dat dit wel meer mensen hebben

Heb inmiddels meer gelezen over autisme en - in tegenstelling tot vroeger - denk niet dat ik het heb. Toch herken ik nog steeds diverse aspecten ervan. Het is bijvoorbeeld niet zo dat ik bij het zien van een boom direct over de fotosynthese begin te denken, maar tijdens gesprekken komt het bijvoorbeeld wel vaak voor dat ik ineens bij een bepaald ding blijf 'staan' in mijn hoofd, terwijl de ander doorpraat en ik de draad kwijtraak

Citaat:
Tijdens contact voelen veel mensen aan wat ze wel en niet kunnen zeggen, ik heb dat gevoel heel minimaal.
Dit mis ik bijvoorbeeld ook Mijn vader noemt het 'een algeheel gebrek aan nuance'

Ook is het zo dat veel bij mij bewust gaat. Ik denk ook uit wat ik wel en niet mag zeggen op basis van wat anderen doen. Je moet hierbij echter wel bedenken dat kinderen dit ook doen, alleen dat zij er een gevoel voor ontwikkelen en het bij ons meer een spelletje wordt van 'kan dit nu wel of niet? ach, ik probeer het maar'

Citaat:
Als iemand zich geroepen voelt tot persoonlijk contact, is pim@scholieren.com de weg.
*tuurt naar andere topic van Pim*

Citaat:
Unexplained schreef:
Lijkt het je wat om met mij in contact te komen? Dan raad ik je aan om pim@scholieren.com toe te voegen aan je MSN-lijst. Aan mailen doe ik niet, heb ik in het verleden wel gedaan maar daar heb ik niet genoeg discipline voor geloof ik. Als je niet anders kan dan mailen, mag je het proberen via mail maar grote kans dat ik je regelmatig vergeet terug te mailen.
LoL
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten