Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 12:11
Severus
Severus is offline
De Italiaanse minister van Sociale Zaken, Roberto Maroni, heeft afgelopen vrijdag geopperd een referendum te houden over het wel of niet dumpen van de euro en de lire terug te laten komen.

Ook in Duitsland zijn er dergelijke sentimenten. 56% van de Duitsers die ondervraagd werden door de Duitse krant "Stern" bleken de mark weer terug te willen hebben. En hier nog een citaat uit een bron:

"The talk of a return to the mark has caught the popular imagination in Germany and is being seized on with gusto, particularly now that a general election looms. It promises to become a poll theme, particularly for the conservatives who are expected to win the election.

"A retreat from the euro is legally possible and something I think we should begin working towards," conservative MP Peter Gauweiler said. Adding fuel to the fire, independent Swiss economic scientist Peter Bohey said: "The introduction of the euro must rank as one of the greatest false economic-political decisions taken in Germany since 1945."

Hier zijn een paar links van waar ik de informatie vandaan heb:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4606963.stm

http://theage.com.au/text/articles/2...568372203.html

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4599681.stm

Het is inderdaad weliswaar mogelijk om ook in ons land de euro te dumpen, het zou alleen heel wat kosten. Maar het zou wel mogelijk zijn. Ik heb alleen het idee dat alleen maar de gedachte van het dumpen van de euro al taboe is bij elke politieke elite van ieder land dat de euro heeft. Ik denk dat dat te maken heeft met de kosten van een eventuele teruggang naar de eigen munt, maar ook omdat ze niet willen erkennen dat de euro eigenlijk een grote flop is. Ze willen geen gezichtsverlies lijden, en ook houden ze te veel vast aan hun (utopie-achtige) droom van een verenigd Europa, terwijl de laatste tijd is gebleken dat dat er helemaal niet is, wat de bevolking betreft van in ieder geval Engeland, Frankrijk en Nederland. Of in ieder geval - heel erg zwak.

In ieder geval - ik vraag me af hoe men er hier over denkt als men in Duitsland en/of Italië de eigen nationale munt weer terugbrengt. Zouden jullie dan ook de gulden terug willen, of zouden jullie dat sowieso willen - ook al doen Duitsland en/of Italië het niet?

Nou, eh, barst maar los.
Oud 08-06-2005, 12:17
Copycat
Copycat is offline
Nee, ik vind het een beetje te laat om terug te gaan naar de gulden. Er moeten dan weer veel veranderingen komen. Of Nederland hier beter van wordt weet ik niet.
Oud 08-06-2005, 12:18
Verwijderd
Iedereen die vindt dat de euro weg moet maakt zichzelf hopeloos belachelijk. Terecht dat de meeste Europese ministers die Italiaan hard hebben uitgelachen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 12:20
one.
one. is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2005 @ 13:18 :
Iedereen die vindt dat de euro weg moet maakt zichzelf hopeloos belachelijk. Terecht dat de meeste Europese ministers die Italiaan hard hebben uitgelachen.
Oud 08-06-2005, 12:33
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Een onzinnig en kostbaar plan. Oude valuta herinvoeren lost geen problemen op, het creëert slechts nieuwe.
Oud 08-06-2005, 12:41
Nona
Nona is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 08-06-2005 @ 13:33 :
Een onzinnig en kostbaar plan. Oude valuta herinvoeren lost geen problemen op, het creëert slechts nieuwe.
Precies. Je moet problemen oplossen, niet vervangen door nieuwe problemen.
Oud 08-06-2005, 12:44
Verwijderd
Dat is logistiek, economisch en politiek niet haalbaar. Bovendien is het zeer onwenselijk, omdat de oorzaak van de slechte economie niet ligt in het invoeren van de euro. Het is puur een onderbuikgevoel en als je je daar door zou laten leiden dan zouden we nog in de steentijd zitten.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 12:44
kalinho
kalinho is offline
voor mn eigen rekening is het gunstig dat de gulden terugkomt... al zie je nu iets, bv een t-shirt ofzo, voor € 40, denk ik: hmm nie duur. Als er dan staat f 90,-, bedenk ik me toch nog wel n x
Oud 08-06-2005, 12:55
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
kalinho schreef op 08-06-2005 @ 13:44 :
voor mn eigen rekening is het gunstig dat de gulden terugkomt... al zie je nu iets, bv een t-shirt ofzo, voor € 40, denk ik: hmm nie duur. Als er dan staat f 90,-, bedenk ik me toch nog wel n x
Leer jezelf dan maar aan om vast te gaan denken bij het bedrag € 40 . Dan is het ook niet gunstig voor je dat de gulden terug komt. Dan maakt het namelijk geen hol uit!
Oud 08-06-2005, 12:55
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Precies. Maar stel nou dat het kostenloos en probleemloos zou kunnen, dan zou ik het wel willen. Ik vond dat geld zo mooi en nu hebben we dat monopoly-geld.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 13:06
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 13:27
REIE
REIE is offline
Ik zie enkel bezwaren bij het herinvoeren van een stuk nostalgie. De euro belemmert wel bepaalde vormen van nationaal monetair beleid, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen zoals het hebben van een sterke munt en het niet hoeven wisselen van geld bij de grens.

Citaat:
kalinho schreef op 08-06-2005 @ 13:44 :
We hebben de euro nu al bijna 4 jaar en jij verteld hier dat je er nog steeds niet aan bent gewend? Bij nader inzien realiseer ik me dat jouw slechte waardegevoel best goed is voor de economie
Oud 08-06-2005, 13:29
Verwijderd
Ach, ik heb het ook nog steeds. Geef nog steeds teveel geld uit telkens. En met mij nog vele anderen waarvan ik het weet dat ze er nog steeds last van hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 13:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
REIE schreef op 08-06-2005 @ 14:27 :
We hebben de euro nu al bijna 4 jaar en jij verteld hier dat je er nog steeds niet aan bent gewend? Bij nader inzien realiseer ik me dat jouw slechte waardegevoel best goed is voor de economie
Ik vergis me er ook nog vaak in, hoor.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:04
Verwijderd
Persoonlijk erger ik me er behoorlijk aan als mensen dingen zeggen zoals "wow 100 euro, da's toch 220 gulden!!!".

Raak dat rotding toch eens een keer gewend.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:16
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik denk dat ik, zolang ik leef, zal terugrekenen naar guldens. Net zoals iedereen die ik ken.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2005 @ 15:16 :
Ik denk dat ik, zolang ik leef, zal terugrekenen naar guldens. Net zoals iedereen die ik ken.
Och. Het verbaast mij dat je nog niet terugrekent naar Romeinse munten.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:20
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2005 @ 15:19 :
De logica ontgaat me.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:24
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
De Euro is een mislukking voor de burgers, maar het is niet meer terug te draaien. Op den duur is de gulden wel weer in te voeren, maar tegen die tijd hecht toch niemand meer waarde aan de gulden, want de nieuwe generatie heeft het verschil tussen gulden en euro nooit gekend.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:25
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2005 @ 15:19 :
als je bent opgegroeid met de gulden is het toch logisch. en so what dat iemand omrekent, of heb je er last van?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:28
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik vond en vind het idee van 1 munt voor heel Europa echt een goed plan, er is geen enkele rationele reden om dat ding weer om te wisselen voor de gulden dus laten we dat ook mooi niet doen.

En ik had eigenlijk niet verwacht dat er ook maar 1 iemand op dit forum zou zitten die nog terugrekent naar guldens. Wat is echt het idee daarachter?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:30
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
sowieso boeiend dit, gulden of euro, geld is geld
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 08-06-2005 @ 15:30 :
sowieso boeiend dit, gulden of euro, geld is geld
Maar de gulden was mooi geld. Die mooie blauwe briefjes van 10 of die rode van 25... Heerlijk om die in je hand te houden. En dan die rijksdaalder of die 5 gulden-munt. *zucht*
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:35
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2005 @ 15:33 :
Maar de gulden was mooi geld. Die mooie blauwe briefjes van 10 of die rode van 25... Heerlijk om die in je hand te houden. En dan die rijksdaalder of die 5 gulden-munt. *zucht*
juh, boeiend eigenlijk, geld is naar mijn mening om te betalen enzo.
en dat komt denk ik omdat je met dat geld bent opgegroeid, dan is dat altijd beter om te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 14:38
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2005 @ 15:33 :
Maar waarom zou je het omrekenen? Al je inkomsten zijn toch ook in euro, het is toch totaal onzinnig om eerst het geld dat je verdient naar guldens om te rekenen en dan de bedragen van dingen die je koopt ook weer naar guldens om te rekenen terwijl het allebei al in dezelfde munteenheid is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 14:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 08-06-2005 @ 15:38 :
Maar waarom zou je het omrekenen? Al je inkomsten zijn toch ook in euro, het is toch totaal onzinnig om eerst het geld dat je verdient naar guldens om te rekenen en dan de bedragen van dingen die je koopt ook weer naar guldens om te rekenen terwijl het allebei al in dezelfde munteenheid is?
Omdat ik weet wat vroeger 'duur' of 'goedkoop' was in guldens. Daarom moet ik alles wat in euro's staat aangegeven terugrekenen naar guldens. Dan kan ik schatten of het duur of goedkoop is. Maar als ik de prijzen in guldens weet, moet ik ook m'n salaris in guldens weten.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 15:42
Verwijderd
Prijzen zijn ook veranderd en je inkomen ook. Maar goed, ieder zijn ding.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 16:09
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Hahahaha....euhm.....nee.....
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2005 @ 15:48 :
Omdat ik weet wat vroeger 'duur' of 'goedkoop' was in guldens. Daarom moet ik alles wat in euro's staat aangegeven terugrekenen naar guldens. Dan kan ik schatten of het duur of goedkoop is. Maar als ik de prijzen in guldens weet, moet ik ook m'n salaris in guldens weten.
Is dat niet erg misleidend? De prijzen zijn nu immers 13% hoger dan voor de invoering van de euro.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 16:29
Go
Go is offline
Als er een land is waar de terugkeer naar de oude muntsoort heel ongunstig uit zou pakken, is het Italië wel. Door het hoge tekort van Italië zou de rente in Italië een stuk hoger moeten zijn dan het nu dankzij Europa is, wat hogere kosten voor de Italiaanse regering met zich meebrengt voor het financieren van de schulden en natuurlijk mensen eerder tot sparen aanzet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:03
MB
MB is offline
Waarom zou de euro geflopt zijn?

Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2005 @ 15:16 :
Dan ga jij niet met de meest intelligente mensen om
Oud 08-06-2005, 19:02
Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 08-06-2005 @ 18:03 :
Waarom zou de euro geflopt zijn?

Net alsof je dom bent als je terugrekend haha
Denk dat dan een heel groot deel van de mensen in Nederland dom is!
Oud 08-06-2005, 19:30
McCaine
McCaine is offline
Lijkt me een waardeloos plan. Eventueel zinvoller lijkt me het opheffen van de rente-bepalende functie van de ECB.
Oud 08-06-2005, 19:32
MB
MB is offline
Citaat:
Cheenna schreef op 08-06-2005 @ 20:02 :
Net alsof je dom bent als je terugrekend haha
Denk dat dan een heel groot deel van de mensen in Nederland dom is!
Je bent gewoon dom als je denkt dat je over 40 jaar nog steeds alles omrekent naar guldens
Oud 08-06-2005, 19:37
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
M'n moeder rekent ook nog altijd terug

En ik vind de euro eigenlijk best wel handig: Je kunt in een heleboel EU landen betalen zonder dat je hoeft te wisselen.

De gulden hoeft niet meer terug van mij
Oud 08-06-2005, 20:18
Pr0f
Pr0f is offline
het is weldegelijk zo dat de euro voor probelemen zorgt aangezien het rente beleid niet meer goed valt aantesluiten op de conjuctuur
maar nu de gulden herinvoeren brengt zo veel kosten emt zich mee dat weegt daar waarschijnlijk niet tegen op
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:28
Verwijderd
De wat jongere generatie gaat waarschijnlijk niet terug rekenen.

Ze wennen aan de situatie, probleem voorbij?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 08-06-2005 @ 18:03 :
Familie: klopt.
Vrienden: neuh. Dat zijn toch wel intelligente vwo-plussers.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2005 @ 17:12 :
Is dat niet erg misleidend? De prijzen zijn nu immers 13% hoger dan voor de invoering van de euro.
Daar houd ik dan ook wel enigzins rekening mee.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:10
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ja, laten we teruggaan naar de gulden, dan kunnen alle winkels de prijzen nog een keer royaal naar boven afronden
Oud 08-06-2005, 21:14
Wammus
Wammus is offline
Ik vind het een belachelijk idee. Die euro is er nou eenmaal en raak er maar aan gewend. Net alsof het ooit gaat gebeuren. Alleen al vanwege het kostenplaatje. En dan heb je je oude vertrouwde muntje terug. Wat dan? Dan kan je weer fijn drie kwartier bij het gwk in de rij gaan staan om je guldens om te wisselen naar bv Belgische franken als je een middagje naar België wilt. Daar zit toch ook niemand op te wachten.

Ook ik erger me rot aan mensen die nog steeds terugrekenen. Wat bereik je ermee? Dan weet je wat het in guldens gekost zou hebben. Nou joepie wat een vreugde. Iedereen heeft nu vier jaar eraan kunnen wennen en dat lijkt mij meer dan genoeg.
Oud 08-06-2005, 21:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
wammus schreef op 08-06-2005 @ 22:14 :

Ook ik erger me rot aan mensen die nog steeds terugrekenen. Wat bereik je ermee? Dan weet je wat het in guldens gekost zou hebben. Nou joepie wat een vreugde. Iedereen heeft nu vier jaar eraan kunnen wennen en dat lijkt mij meer dan genoeg.
Nou erger je je aan mensen die omrekenen. Wat bereik je ermee? Joepie wat een vreugde.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:20
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2005 @ 22:17 :
Nou erger je je aan mensen die omrekenen. Wat bereik je ermee? Joepie wat een vreugde.
Wat wil je hiermee zeggen?
Oud 08-06-2005, 21:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
wammus schreef op 08-06-2005 @ 22:20 :
Wat wil je hiermee zeggen?

Dat het nogal onzinnig is om je te ergeren aan dingen die mensen doen zonder dat je er last van hebt. Of klmapen ze jou op straat aan om te vragen een bepaald bedrag om te rekenen?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:33
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-06-2005 @ 22:24 :

Dat het nogal onzinnig is om je te ergeren aan dingen die mensen doen zonder dat je er last van hebt. Of klmapen ze jou op straat aan om te vragen een bepaald bedrag om te rekenen?
Nee niet op straat maar wel op m'n werk. Ik werk in een supermarkt als afdelingschef en daar komen vaak genoeg mensen vragen wat een pak melk van 44 cent nou in guldens gekost zou hebben. En ja daar heb ik last van. Waarom. Omdat het onzinnig is en er nu niet meer toe doet. Die euro is er nou eenmaal en als je daar na vier jaar nog niet aan gewend bent doe je volgens mij toch iets niet goed.
Oud 08-06-2005, 21:50
Floris_22
Floris_22 is offline
Ik ben helaas bang dat het niet het gewenste effect zal geven. Maar mocht dat wel zo zijn dan wil ik gisteren nog terug naar de gulden. Onze achterlijke regering had net zo moeten doen als Groot Brittanie. En dat is de eigen munt houden.
Oud 08-06-2005, 21:51
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
wammus schreef op 08-06-2005 @ 22:33 :
Nee niet op straat maar wel op m'n werk. Ik werk in een supermarkt als afdelingschef en daar komen vaak genoeg mensen vragen wat een pak melk van 44 cent nou in guldens gekost zou hebben. En ja daar heb ik last van. Waarom. Omdat het onzinnig is en er nu niet meer toe doet. Die euro is er nou eenmaal en als je daar na vier jaar nog niet aan gewend bent doe je volgens mij toch iets niet goed.
Misschien als de supermarkten niet alles naar boven hadden afgerond, kwamen de mensen niet naar je toe met zulke vragen.
Want daar ergeren wij ons nou aan.
Oud 08-06-2005, 21:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
wammus schreef op 08-06-2005 @ 22:33 :
Oh ja, nou begrijp ik het al een stuk beter. Ik heb ook een tijdje in een supermarkt gewerkt en snap nu opeens je ergernis.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 08-06-2005 @ 22:51 :
Misschien als de supermarkten niet alles naar boven hadden afgerond, kwamen de mensen niet naar je toe met zulke vragen.
Want daar ergeren wij ons nou aan.
De prijzen in de supermarkten zijn nu lager dan voor de invoering van de euro. Jammer hè.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 21:58
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2005 @ 22:54 :
De prijzen in de supermarkten zijn nu lager dan voor de invoering van de euro. Jammer hè.
Prijzenoorlog.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 22:01
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2005 @ 22:54 :
O, die gaan wel weer geleidelijk aan omhoog hoor. Het is toch duidelijk dat AH de winnaar is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten