![]() |
|
De Italiaanse minister van Sociale Zaken, Roberto Maroni, heeft afgelopen vrijdag geopperd een referendum te houden over het wel of niet dumpen van de euro en de lire terug te laten komen.
Ook in Duitsland zijn er dergelijke sentimenten. 56% van de Duitsers die ondervraagd werden door de Duitse krant "Stern" bleken de mark weer terug te willen hebben. En hier nog een citaat uit een bron: "The talk of a return to the mark has caught the popular imagination in Germany and is being seized on with gusto, particularly now that a general election looms. It promises to become a poll theme, particularly for the conservatives who are expected to win the election. "A retreat from the euro is legally possible and something I think we should begin working towards," conservative MP Peter Gauweiler said. Adding fuel to the fire, independent Swiss economic scientist Peter Bohey said: "The introduction of the euro must rank as one of the greatest false economic-political decisions taken in Germany since 1945." Hier zijn een paar links van waar ik de informatie vandaan heb: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4606963.stm http://theage.com.au/text/articles/2...568372203.html http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4599681.stm Het is inderdaad weliswaar mogelijk om ook in ons land de euro te dumpen, het zou alleen heel wat kosten. Maar het zou wel mogelijk zijn. Ik heb alleen het idee dat alleen maar de gedachte van het dumpen van de euro al taboe is bij elke politieke elite van ieder land dat de euro heeft. Ik denk dat dat te maken heeft met de kosten van een eventuele teruggang naar de eigen munt, maar ook omdat ze niet willen erkennen dat de euro eigenlijk een grote flop is. Ze willen geen gezichtsverlies lijden, en ook houden ze te veel vast aan hun (utopie-achtige) droom van een verenigd Europa, terwijl de laatste tijd is gebleken dat dat er helemaal niet is, wat de bevolking betreft van in ieder geval Engeland, Frankrijk en Nederland. Of in ieder geval - heel erg zwak. In ieder geval - ik vraag me af hoe men er hier over denkt als men in Duitsland en/of Italië de eigen nationale munt weer terugbrengt. Zouden jullie dan ook de gulden terug willen, of zouden jullie dat sowieso willen - ook al doen Duitsland en/of Italië het niet? Nou, eh, barst maar los. ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Ik zie enkel bezwaren bij het herinvoeren van een stuk nostalgie. De euro belemmert wel bepaalde vormen van nationaal monetair beleid, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen zoals het hebben van een sterke munt en het niet hoeven wisselen van geld bij de grens.
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en dat komt denk ik omdat je met dat geld bent opgegroeid, dan is dat altijd beter om te gebruiken. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Waarom zou de euro geflopt zijn?
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Denk dat dan een heel groot deel van de mensen in Nederland dom is! ![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
Vrienden: neuh. Dat zijn toch wel intelligente vwo-plussers. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Dat het nogal onzinnig is om je te ergeren aan dingen die mensen doen zonder dat je er last van hebt. Of klmapen ze jou op straat aan om te vragen een bepaald bedrag om te rekenen? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Want daar ergeren wij ons nou aan. ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat: