Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2005, 12:42
Meissiej
Meissiej is offline
Als ik naar een verjaardag geweest ben of gewoon in de klas op school heb gezeten gewoon ergens waar veel mensen zijn dan ben ik daarna vaak moe en down. Ik heb dit sinds ik depressief ben dus denk dat het daar mee te maken heeft. Ik wil daarna dan vaak het liefst alleen zijn maar weet uit ervaring ook dat ik dan juist wegzak maar ik irriteer me dan ook veel sneller aan andere mensen om me heen. Ik heb dit eigenlijk bijna altijd, ik kan het op een of andere manier niet hebben om ergens te zijn waar het druk is. Herkent iemand hier iets in zijn er meer mensen die dit hebben? En hoe gaan jullie er mee om? Wat doe je daarna?
Oud 16-06-2005, 12:47
coopergirl
coopergirl is offline
Probeer je je wel eens 'af te sluiten' voor je omgeving? (Klinkt tamelijk abstract, maar je begrijpt wat ik bedoel?)
Oud 16-06-2005, 12:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, ik herken dit wel. Gelukkig zijn er bij ons thuis drie mensen die dit hebben, dus kunnen we er een beetje rekening mee houden Maar vooral mijn vader en ik kunnen niet zo goed tegen veel mensen om ons heen, dan raak ik vaak heel moe van en zo. Ik denk wel dat het er wat mee te maken kan hebben dat je depressief bent geweest, want als het een tijd met mij erg goed gaat, heb ik er ook minder last van.
Sommige mensen hebben gewoon meer behoefte aan privacy of zo.
Oud 16-06-2005, 12:52
Nijn*
Nijn* is offline
Heej,
Ik heb een dergelijk iets een tijdje geleden ook gehad. Op een gegeven moment, wilde ik niet meer naar ruimtes of gelegenheden toe waar veel mensen waren, omdat ik van te voren wist dat ik me daarna erg down zou voelen. Dan ga je je isoleren, en dat is helemaal niet goed. Ga je dus niet helemaal afsluiten omdat je dat down/moe-gevoel niet wilt voelen.

Bij mij kwam het er ook voornamelijk door omdat ik het gevoel had er niet bij te horen, omdat iedereen gezellig en gelukkig was en als ik naar mezelf keek, het alleen teleurstellend was. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is?

In elk geval, ik zakte ook steeds meer weg als ik daarna alleen was, toch was het beter voor me want als ik toch bij iemand bleef, ging ik diegene alleen maar afkatten. Ik ben op een gegeven moment alleen dingen gaan doen die ik zelf leuk vond, na zo'n gelegenheid.

Bijvoorbeeld mooie muziek luisteren, een boek lezen, iets lekkers te eten klaar maken etc. 't Zijn vaak hele kleine dingen die er bij mij voor zorgden dat ik me minder down voelde. Of gewoon een uurtje gaan slapen, dat hielp ook vaak. Misschien helpen dat soort dingen jou ook?

Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt, sterkte ermee!
Nijn*
Oud 16-06-2005, 13:02
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 16-06-2005 @ 13:52 :

Bij mij kwam het er ook voornamelijk door omdat ik het gevoel had er niet bij te horen, omdat iedereen gezellig en gelukkig was en als ik naar mezelf keek, het alleen teleurstellend was. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is?
heb ik ook
ik ga me dan zo leeg voelen zegmaar

Maar het gaat niet zozeer om veel mensen. Maar om veel mensen die samen bezig zijn, plezier maken.

alleen voor mij werkt het niet echt als ik vervolgens wel alleen ben. dan ga ik alles overdenken, waardoor het erger wordt.
ik heb juist 1 persoon nodig waar ik goed mee bevriend ben ofzo, om mee te praten
Oud 16-06-2005, 13:02
Meissiej
Meissiej is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-06-2005 @ 13:47 :
Probeer je je wel eens 'af te sluiten' voor je omgeving? (Klinkt tamelijk abstract, maar je begrijpt wat ik bedoel?)
ja ik snap wel wat je bedoeld alleen lukt het niet echt..

@ Nijn* Ik heb ook het gevoel er niet echt bij te horen, maarja misschien zal dit nog wel anders gaan worden wanneer ik nieuwe mensen ga ontmoeten. Als het goed is krijg ik namelijk vandaag te horen dat ik geslaagd ben. Hoop ik dan.

Ik zet wel vaak muziek op maar dat werkt niet altijd, soms ben ik namelijk zo afwezig dat het nauwelijks tot me doordringt.

anyway bedankt voor jullie reactie's
Oud 16-06-2005, 17:33
Shitonya
Shitonya is offline
Herkenbaar. Wat iedereen al zei: je sluit jezelf min of meer af, je hebt het gevoel alsof je er niet bij hoort, dit omdat je iedereen als gelukkig/vrolijk/gezellig ziet en je jezelf alles behalve dat vindt.
Zodra die depressie verdwijnt, verdwijnt dit gevoel ook wel grotendeels
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 19:06
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
'Down' is het gevolg van moe, net als de neiging om te gaan zitten.
Oud 16-06-2005, 21:06
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
bekijk deze site eens
Oud 17-06-2005, 07:17
Verwijderd
Ik heb er ook last van, maar ik ben niet depressief, dus wat dat betreft zal het misschien 'anders' zijn als het bij jou wel daar door komt. Als ik op een verjaardag of wat dan ook geweest ben waar veel mensen waren, dan zorg ik ook dat ik daarna even alleen ben. Gewoon even computeren of tv kijken of lezen of desnoods even slapen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 15:34
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
dan kan het heel goed zijn dat je heldervoelend bent.
lees daarom die site eens door die ik in mijn vorige post neer heb gezet
Oud 17-06-2005, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Zero-Zero schreef op 17-06-2005 @ 16:34 :
dan kan het heel goed zijn dat je heldervoelend bent.
lees daarom die site eens door die ik in mijn vorige post neer heb gezet
Van heldervoelend heb ik nog nooit gehoord, HSP wel, misschien dat dat overeen komt? 'Heldervoelend' ben ik niet, dan zou ik wat ik voel "duidelijk en zuiver kunnen onderscheiden". Ik denk dat het het gedeelte over hooggevoeligheid (HSP dus) is, heldervoelendheid is volgens mij net weer wat anders (dat idee heb ik iig). Ik vind die site ook een beetje te zweverig en ik kan er niet echt een verhaal van maken van wat er op staat...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 15:48
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-06-2005 @ 16:43 :
vind die site ook een beetje te zweverig en ik kan er niet echt een verhaal van maken van wat er op staat...
oh dus ik ben niet de enige die die site onbegrijpelijk vond
Oud 18-06-2005, 21:45
Waltz
Waltz is offline
Heel herkenbaar.

Ik denk dat je gewoon een poosje tijd voor jezelf uit moet trekken en je pas weer actief onder de mensen moet gaan begeven als je er echt zín in hebt. Want zo brokkel je langzaam af. Je kan al die mensen, al die indrukken gewoon even niet aan, misschien omdat je het vanbinnen al druk genoeg hebt met jezelf.? Sluit je niet af, maar doe het wel rustig aan. Dat advies zou ik je willen geven.

Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 22:29
Thura
Thura is offline
Ik hou ook niet van veel mensen om me heen en heb daarna altijd wat tijd voor mezelf nodig.

Dit artikel legt het wel goed uit. Het gaat over introvert-heid en heel kort samengevat staat er in dat introverte mensen moe worden van mensen om zich heen en daarna tijd nodig hebben om weer op te laden.

Maar ik weet niet in hoeverre dit met depressiviteit te maken heeft.
Reageren

Regels voor berichten