Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2005, 07:34
Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Hoi,

weet iemand waar 'natriumbicarbonate' kunt kopen? Het is een speciale gist die het brood laat rijzen als het al ín de oven staat. Veel mensen zeggen bij natuurwinkels, maar er ligt hier nergens één in de buurt. Drogisterijen heb ik nog niet gevraagd. Hoop dat iemand me kan helpen! anders.... mijn recept SUCKS
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2005, 08:50
Cookie
Cookie is offline
Bij de bakker om de hoek?
Oud 20-06-2005, 09:02
Jolt
Jolt is offline
Misschien bij de edah, e .d die hebben ook gist in poedervorm.

Anders idd bij de bakker. Verse gist is wel de beste.
Oud 20-06-2005, 16:59
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 20-06-2005 @ 08:34 :
weet iemand waar 'natriumbicarbonate' kunt kopen? Het is een speciale gist die het brood laat rijzen als het al ín de oven staat. Veel mensen zeggen bij natuurwinkels, maar er ligt hier nergens één in de buurt. Drogisterijen heb ik nog niet gevraagd. Hoop dat iemand me kan helpen! anders.... mijn recept SUCKS
Hahahahah, natuurwinkels. Het is een of ander (wellicht synthetisch) rijsmiddel, dat hebben ze niet in natuurwinkels. Daar kan je kiezen uit droge gist en droge gist. Startpakketjes voor zuurdesem zijn zeer dun gezaaid, namelijk. Waarom gebruik je niet gewoon gist, dan wordt de smaak tenminste niet verpest.
Oud 20-06-2005, 17:37
Evaatje
Evaatje is offline
is dat niet een speciaal soort zout?? Als het is wat ik denk dat het is, kun je het kopen bij de apotheek
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 20:05
Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
Nee, ik kan niet de gewone gist nemen omdat het echt de bedoeling is dat het pas gaat rijzen ín de oven. Ik kan het natuurlijk wel proberen... ma ja
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 20:54
Verwijderd
En je hebt niet iets als een etos of da oid in de buurt? Mss is het wel een verborgen schoonheidsmiddel ofzo en kan je het daar kopen. Het kruidvat heeft trouwens een lijn met natuur producten.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 21:06
Evaatje
Evaatje is offline
Soda?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 05:06
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 20-06-2005 @ 21:05 :
Nee, ik kan niet de gewone gist nemen omdat het echt de bedoeling is dat het pas gaat rijzen ín de oven. Ik kan het natuurlijk wel proberen... ma ja
wtf probeer je dan te maken zeg?
Oud 21-06-2005, 08:36
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 20-06-2005 @ 21:05 :
gebruik zelfrijzend bakmeel?
en volgens mij verkopen ze dat spul in engeland in iedere supermarkt, maar daar zul je wel niet veel aan hebben.
Oud 21-06-2005, 13:15
Miracle
Miracle is offline
Wij verkopen het volgens mij niet in de natuurwinkel, of heeft het misschien nog een andere naam?
Oud 21-06-2005, 13:28
Mara
Mara is offline
Soda natriumbicarbonaat (zuiveringszout)
Te koop in de supermarkt. Deze soda kan voor allerlei klussen gebruikt worden; schoonmaken, desinfecteren etc.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 18:35
Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
In de supermarkt en bij de kruidvat? Mmmmm daar maar eens kijken dan.. bedankt! Het is voor een Iers brood-recept. En ja, I know dat je het overal in Engeland kunt krijgen, alleen heb ik daar niet zoveel aan
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 19:15
Mr-Z
Mr-Z is offline
Gist die pas in de oven gaat rijzen bestaat niet. Gist is een soort plantje/schimmel wat gaat groeien van suikers. De ideale temperatuur waarbij gist werkt is rond de 30 graden. Wat gist doet is de suikers omzetten in koolzuurgassen en alcohol. Daardoor kan het deeg rijzen omdat de luchtcellen hiermee gevuld worden. Boven de 45 graden gaat gist dood en werkt niet meer. Daardoor laten ze brood rijzen in een rijskast op 30 graden. Als de gist de oven in gaat werkt het nog wel even totdat het brood de 45 graden heeft bereikt. Dus wat jij wil beweren is dat je deeg meteen in de oven stopt en DAN pas gaat rijzen? onmogelijk... Anders hadden de bakkers allang geen rijskasten meer

(Dit was ff een beknopte uitleg over gist. Het zit natuurlijk wel wat moeilijker in elkaar)
Oud 21-06-2005, 22:15
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 21-06-2005 @ 19:35 :
In de supermarkt en bij de kruidvat? Mmmmm daar maar eens kijken dan.. bedankt! Het is voor een Iers brood-recept. En ja, I know dat je het overal in Engeland kunt krijgen, alleen heb ik daar niet zoveel aan
Ow, daar vroeg laatst bij ons in de winkel ook iemand naar.
Oud 21-06-2005, 22:20
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 21-06-2005 @ 19:35 :
Probeer anders eerst eens normaal brood
Oud 21-06-2005, 22:27
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Mr-Z schreef op 21-06-2005 @ 20:15 :
Gist die pas in de oven gaat rijzen bestaat niet. Gist is een soort plantje/schimmel wat gaat groeien van suikers. De ideale temperatuur waarbij gist werkt is rond de 30 graden. Wat gist doet is de suikers omzetten in koolzuurgassen en alcohol. Daardoor kan het deeg rijzen omdat de luchtcellen hiermee gevuld worden. Boven de 45 graden gaat gist dood en werkt niet meer. Daardoor laten ze brood rijzen in een rijskast op 30 graden. Als de gist de oven in gaat werkt het nog wel even totdat het brood de 45 graden heeft bereikt. Dus wat jij wil beweren is dat je deeg meteen in de oven stopt en DAN pas gaat rijzen? onmogelijk... Anders hadden de bakkers allang geen rijskasten meer

(Dit was ff een beknopte uitleg over gist. Het zit natuurlijk wel wat moeilijker in elkaar)
Nee het is zo, rijzen, lucht eruit slaan, weer rijzen, afbakken.
Oud 22-06-2005, 06:02
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 21-06-2005 @ 23:27 :
Nee het is zo, rijzen, lucht eruit slaan, weer rijzen, afbakken.
Dat is precies de bewerking die je met gewoon brood ook doet, dus kan dat ook met gewone gist...
Oud 22-06-2005, 10:03
Jolt
Jolt is offline
Je zou hem ook nog altijd bij een hele lage temperatuur kunnen afbakken.
Oud 22-06-2005, 11:29
Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
ja, nou weet ik dus nog niet wat ik moet doen... ik vraag het wel eens aan mijn tante, van haar heb ik het recept immers En ik ga zoeken voor die gist, ik moet en zal heb hebben!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 13:26
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 22-06-2005 @ 11:03 :
Je zou hem ook nog altijd bij een hele lage temperatuur kunnen afbakken.
En dan? Lekker droog brood die niet gerezen is krijg je dan
Oud 22-06-2005, 13:43
Jolt
Jolt is offline
Nee, eerst kwartiertje op 60 graden, daarna naar 180 verwarmen
Oud 22-06-2005, 15:03
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 22-06-2005 @ 14:43 :
Nee, eerst kwartiertje op 60 graden, daarna naar 180 verwarmen
Heb je daar ervaring mee? doe dan op z'n minst een natte thee doek over het bakblik trekken, want de deeghuid droogt anders helemaal uit
Oud 22-06-2005, 15:59
Jolt
Jolt is offline
Mwah, als je het doet rijzen dan altijd onder een natte doek.

Ik denk dat hij niet te tijd heeft om droog te worden, aangezien hij eerst een tijdje op lage temperatuur gaat, gaat hij rijzen, daarna een flinke opdonder krijgt van de 180 şC waar hij ook gaar wordt, en zo heb je je brood.
Oud 22-06-2005, 17:42
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 22-06-2005 @ 16:59 :
Mwah, als je het doet rijzen dan altijd onder een natte doek.

Ik denk dat hij niet te tijd heeft om droog te worden, aangezien hij eerst een tijdje op lage temperatuur gaat, gaat hij rijzen, daarna een flinke opdonder krijgt van de 180 şC waar hij ook gaar wordt, en zo heb je je brood.
Ik weet wel zeker dat hij droog wordt. 60 graden is toch al redelijk wat. Als jij een bol deeg gewoon in de openlucht laat liggen is die binnen een paar minuten al schraal. En een opdonder van 180 graden? Hoe snel is jouw oven dan wel niet? De meeste ovens hebben daar zo'n 5 a 10 minuten voor nodig om tot die temperatuur te komen...
Oud 22-06-2005, 17:50
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 22-06-2005 @ 12:29 :
En ik ga zoeken voor die gist, ik moet en zal heb hebben!
Zie boven, het is geen gist.
Oud 22-06-2005, 18:45
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Mr-Z schreef op 22-06-2005 @ 18:42 :
Ik weet wel zeker dat hij droog wordt. 60 graden is toch al redelijk wat. Als jij een bol deeg gewoon in de openlucht laat liggen is die binnen een paar minuten al schraal. En een opdonder van 180 graden? Hoe snel is jouw oven dan wel niet? De meeste ovens hebben daar zo'n 5 a 10 minuten voor nodig om tot die temperatuur te komen...
Ik doelde op mijn werk
Naja dan geeef je hem 40 graden, daarna 180.
Bovenkant rijst mooi, je bakt het immers in een vorm. Daarna wordt het hard de bovenkant en dan gaat ie garen.

Ligt natuurlijk wel aan wat voor brood je maakt. Ik had het over roggenbrood.
Oud 22-06-2005, 18:49
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 22-06-2005 @ 19:45 :
Ik doelde op mijn werk
Naja dan geeef je hem 40 graden, daarna 180.
Bovenkant rijst mooi, je bakt het immers in een vorm. Daarna wordt het hard de bovenkant en dan gaat ie garen.

Ligt natuurlijk wel aan wat voor brood je maakt. Ik had het over roggenbrood.
40 graden.. Dan boots je inderdaad gewoon een rijskast na. Een rijskast in bakkerijen is rond de 35 graden met een luchtvochtigheid van 75 a 80 %. daar wordt het deeg dus niet schraal in. En inderdaad.. roggebrood is een heel ander soort brood en geef je ook andere bewerkingen. Ik zelf ben 5 jaar werkzaam in een bakkerij en ik heb mijn allround brood en banket bakkers diploma op zak, dus ik weet wel waar ik over praat
Oud 22-06-2005, 18:52
Jolt
Jolt is offline
Dat is vette shizzle

Maar laat mij maar in de keuken staan, ik wil niet zo vroeg opstaan
Oud 22-06-2005, 19:12
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 22-06-2005 @ 19:52 :
Dat is vette shizzle

Maar laat mij maar in de keuken staan, ik wil niet zo vroeg opstaan
Daarom doe ik de management opleiding er achteraan.. Een beetje op kantoor uren de chef uithangen
Oud 22-06-2005, 19:21
Jolt
Jolt is offline
Oud 22-06-2005, 19:56
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 22-06-2005 @ 20:21 :
Maar daar ben ik in September mee klaar en ik heb al een baan
Oud 22-06-2005, 20:26
Mr-Z
Mr-Z is offline
De enige andere oplossing die ik kan bedenken is het gebruik van zuurdesem. Zo werden vroeger de broden gemaakt:

Zuurdesem (ook wel natuurdesem genoemd) is een alternatief rijsmiddel en als zodanig een vervanger van gist. Men kan het eenvoudig zelf maken.
Fase 1: Neem 120 gram (ca 1˝ kop) volkorenmeel en 60 gram (1 kop) water (bronwater is beter geschikt dan leidingwater) en meng dit in een kom tot een papje. De beste omgevingstemperatuur hiervoor is 18 – 20 graden. Laat dit mengsel, met een vochtig doekje afgedekt, ca 3 dagen bij kamertemperatuur staan (afhankelijk van zomer/winter). Roer het papje elke 12 uur om. Deze 3 dagen is de “verzuringsfase”. De enzymen in het meel en de micro-organismen (o.a. de melkzuurbacteriën) uit de lucht worden actief in het deeg en zorgen ervoor dat het papje licht zurig gaat ruiken.
Fase 2: Na ca 3 dagen treedt de gistingsfase in. De gisten uit de lucht moeten gevoed worden met (vers) meel en water: De volgende 2 dagen (dag 4 en 5) moet ’s morgens en ’s avonds wat meel en water toegevoegd worden, zodat het papje even slap/stijf blijft. Nu ook telkens het papje goed door elkaar roeren. Vanaf nu gaat het deegpapje rijzen en borrelen. Dit komt door het koolzuurgas dat door de gisten wordt gemaakt.
Fase 3: Op dag 6: Het zuurdesem is nu klaar. Wat nu ik de kom zit wordt het moederdesem genoemd. Het moederdesem wordt gebruikt als rijsmiddel. De hoeveelheid kan variëren van 1/6 tot 1/2 van de totale hoeveelheid meel. Gemiddeld gebruikt men in de bakkerij 1/4 tot 1/10. Nadat nu het zuurdesem door het deeg is gemengd en gekneed, moet een deel van het nieuwe deeg apart gehouden worden voor een volgende keer. Dit is dan het nieuwe moederdesem.

TIPS VOOR HET BEWAREN VAN ZUURDESEM
Neem een jampotje en prik een paar gaatjes in het deksel. Doe het deegje in het potje. Bewaar het potje in de koelkast of daarbuiten. Om de dag het deegje wat “voeren” met meel en water. En elke dag het deegje enkele malen omroeren zodat de lucht er bij kan komen. In de koelkast kan het deeg ongeroerd 14 dagen blijven staan.
Op deze manier heeft u voor de rest van uw leven geen gist meer nodig …

TIP OVER TEMPERATUUR, TIJD EN VOCHTIGHEID Het “zetten” van zuurdesem is een samenspel van temperatuur, tijd en (lucht)vochtigheid. Elk huis, elke plaats, en elke tijd is anders. Zomer en winter hebben een andere temperatuur. Gaat het te langzaam: meer warmte, meer vocht en minder zout.
Gaat het te snel: minder warmte, minder vocht en meer zout.
Oud 23-06-2005, 00:44
Jolt
Jolt is offline
Zout maakt wel gist kapot helaas, maar het moet toch echt voor de smaak in brood.

Jammer.
Oud 23-06-2005, 06:43
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-06-2005 @ 01:44 :
Zout maakt wel gist kapot helaas, maar het moet toch echt voor de smaak in brood.

Jammer.
Kapot is ook een groot woord. Als je een deeg normaal verwerkt dan tast de zout de gist amper aan, en daar is natuurlijk al rekening mee gehouden in de receptuur. Zout is naast smaak stof ook nog belangrijk voor de versheid van het brood. Doordat zout vocht aantrekt blijft een brood langer vers.
Oud 23-06-2005, 09:09
Jolt
Jolt is offline
Juist, snap alleen niet dat sommige mensen het voor elkaar krijgen om zout meteen bij de gist te doen
Oud 23-06-2005, 09:15
Verwijderd
Probeer s bij de Boerenbond. Die hebben vaak van dat spul
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 10:59
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-06-2005 @ 10:09 :
Juist, snap alleen niet dat sommige mensen het voor elkaar krijgen om zout meteen bij de gist te doen
inderdaad.. dat is het eerste wat je leert bij de opleiding. Bij mij liet de leraar ook zien wat er gebeurde als je gist in zout legde. Maar ik kan het ook wel begrijpen dat de mensen die thuis brood bakken dit niet weten
Oud 23-06-2005, 11:29
Jolt
Jolt is offline
Die kopen broodmix, mengen met water in de broodmachine en klaar is kees
Oud 23-06-2005, 14:13
Mr-Z
Mr-Z is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-06-2005 @ 12:29 :
Je wil niet weten hoe veel mensen naar de plaatselijke bakker gaan om wat verse gist te vragen...
Oud 23-06-2005, 15:21
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Ik heb zelf een broodmachine, en ik flikker er nooit van die achterlijke broodmixen in. Voorheen deed ik het met de hand, maar dat was nogal arbeidsintensief, en in de winter was het niet de goede temperatuur om het te laten rijzen. En ja, ik weet wel degelijk dat als je zout bij 't gist doet dat 't dan stopt met rijzen.
Oud 23-06-2005, 15:39
Jolt
Jolt is offline
Ik haal me ook altijd gewoon van dat brood bloem.
Moet het met de hand doen aangezien ik geen mixer, e.d heb.

Maar is alleen maar goed, aangezien ik ook vaker korst deeg moet zetten.
Oud 23-06-2005, 15:47
Verwijderd
mijn ouders hebben een broodbakmachine en enkelen van hun vrienden ook, en geen van die mensen gebruikt broodmix... waarom zou je ook, dat wordt echt super duur dan en het is niet meer dan bloem met droge gist en zout en wat conserveermiddel...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij doen veel mensen dat júist niet, 't leuke van zo'n machine is dat je heel makkelijk écht brood kan maken, ik denk dat mensen die zo'n ding koper er ook wel de moeite voor nemen. Mijn ouders nemen er iig de moeite voor en ik ken eigenlijk niemand die het niet doet. Is veel lekkerder wanneer je het zelf maakt, en je hebt veel meer in de hand hoe het brood er uit komt (stevig/zacht).
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 17:31
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-06-2005 @ 16:39 :
Ik haal me ook altijd gewoon van dat brood bloem.
Moet het met de hand doen aangezien ik geen mixer, e.d heb.
Dat deed ik eerst ook, aan een mixer heb je geen zak, want die zijn te slap.. Je hebt echt een kneedmachine nodig ofzo. Ik ben wel heel blij met die broodmachine, want m'n polsen vonden het zelf kneden niet zo tof. En ik had niet altijd tijd om't te doen.
Oud 23-06-2005, 17:51
Jolt
Jolt is offline
Gaat idd wat tijd in zitten.
Reageren

Regels voor berichten