Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zoals hier al eerder is aangegeven, komt de huidige druk van de koran volledig overeen met de originele manuscripten. Ook werd er hier naar de dichtvorm van de koran verwezen, die het gemakkelijk maakt om de tekst uit het hoofd te leren. Vanaf het begin van de openbaringen aan Mohammed is men begonnen met het van buiten leren van de koran. Mohammed had een groep van zijn naaste volgelingen (die wel konden schrijven) aangesteld om de openbaringen te noteren en na zijn dood zijn deze werken verzameld en vergeleken en getoetst aan de volledige openbaring die men al van buiten kende. Zo is de koran samengesteld en door de eeuwen heen bewaard gebleven, zowel op papier als in de hoofden van de mensen. De verzameling van de andere geschriften kan hier op geen enkele wijze aan tippen. Er zijn ook voldoende aanwijzingen voor aanpassingen in de huidige bijbel. Dit is een beknopte omschrijving maar je kunt hier op internet en in boeken meer over vinden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vraag me nu eigenlijk ook wel af hoe Moslims 'heidenen' bekeren. (Ik gebruik het woord 'heidenen' puur om duidelijk over te komen, ik bedoel er niks mee verder.)
||
Citaat:
![]() Het is namelijk zo dat er de Heilige boek in een taal aan de mens gebracht moet worden. Nou Allah koos voor de taal Arabisch. Dit boek is alleen multi interpretable. Als men het boek gaat vertalen (en ook dat boek als heilig gaat aannemen), dan nemen we de interpretatie van de vertaler aan als heilig, en dit is een kwalijke zaak. Hierdoor is het christendom ook zo verdeeld geraakt. Vertalingen zijn altijd oké. maar de arabische versie is alleen heilig |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In de beginperiode van de islam zond Mohammed volgelingen uit naar andere gebieden en liet hen eerst de taal van die gebieden leren zodat deze zendelingen de mensen in hun eigen taal over de religie konden vertellen. De mensen werd verteld dat er maar één god was want het verspreiden van het monotheïsme was het eerste doel, daarna volgde de rest. Het is dus niet zo dat een bekering enkel op de koran gebaseerd kan zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
www.islamchannel.tv daar zul je vast een goeie betrouwbare vertaling vinden. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
op www.islamchannel.tv staan een betrouwbare engelse vertaling. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mja, een Koran uit de bibliotheek is het beste. (Of er een kopen, van de uitgeverij El-Noer)
Ikzelf, als Nederlandse moslima, heb veel gehad en heb nog steeds aan de volgende site: http://www.risallah.tk/ |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat het beter is als je een boek uit de bieb haalt, waarin de Islam wordt uitgelegd. Daarin zal dan ook een ander bron van "de Islam" worden uitgelegd, namelijk: de gebruiken van de profeet Muhammed. Dat en de Kuran samen zijn de basis, de bronnen van de Islam, dus alleen aan een Kuran heb je nu weinig om de Islam te kunnen begrijpen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik raad je aan op een kijkje te nemen op de volgende site: http://www.risallah.tk/ Staat een heleboel nuttige informatie op.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Zal ik eens gaan bekijken, als ik niet op mijn werk zit, zoals nu. ![]()
||
![]() |
Citaat:
De indeling is ook niet verwarrend, het is alleen geen chronologische opbouw. Voor algemene informatie over de islam of het ontstaan ervan hoef je de Koran niet van voor naar achter door te lezen. Er zijn een heleboel algemene inleidende boeken, ook in het Nederlands, die veel antwoorden zullen geven op je vragen. Laat je ook adviseren bij het kiezen van deze boeken. Uiteraard ontstaan er weer nieuwe vragen maar dat is alleen maar leuk en een bijverschijnsel bij het opdoen van elke vorm van kennis. Het is een stimulans om door te leren en verwacht maar niet om ooit uitgeleerd te zijn. Als je wil kan ik je wel enige boekentips geven. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Kan ik ergens ook nakijken of het de échte goeie vertaling is. Niet lullig bedoelt overigens hoor.
||
Citaat:
eerst hebreeuws dan grieks en nu arabisch wanneer komt er een Nederlandse versie? ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ik ben niet de schrijver van die boeken en ben zelf vrij streng in het controleren van bronnen e.d. Na een tijdje weet je ook wel waar je op moet letten. Er zijn nog altijd vrij weinig echte goede Nederlandse vertalingen van islamitische werken, maar als beginneling kun je al een heel eind komen. Ik kom later met titels/links. |
![]() |
|
![]() |
Over de basis:
- Uitleg van de drie fundamentele grondbeginselen en de vier principes - De islamitische geloofsleer uit het Boek en de authentiek Soennah - Het monotheïsme boek Meer info over deze boeken vind je op de website van de uitgeverij: http://www.momtazah.net/ |
![]() |
|
![]() |
Over de geschiedenis:
- Biografie van de Profeet Mohammed (het zegel der profeetschap) - Geschiedenis van de Profeten Een goede Nederlandse vertaling van de Koran is "De Edele Koran" van het ICCN En dan zijn er nog 2 belangrijke boeken met overleveringen van de Profeet over verschillende onderwerpen: - Tuinen der Oprechten - An-Nawawi 40 hadith Ik weet niet welke van deze boeken in de bibliotheek liggen maar je vindt ze ook terug ook www.islam-boeken.nl |
![]() |
|
Over stellingen die gebasseerd zijn op teksten uit de bijbel, kan ik niet veel mee. Maar hier een van de vele bewijzen die uit de Koran komen.
De moderne toegepaste en theoretische kosmologie geeft duidelijk aan dat op een bepaald moment het gehele heelal niets anders dan een 'rook' wolk was (dat is een ondoorzichtig zeer dicht en heet gas mengsel). Dit is één van de onbetwistbare principes van de standaard moderne kosmologie. Wetenschappers kunnen nu nieuwe sterren formaties waarnemen in de overblijfselen van dit 'rook'. De heldere sterren, die we 's nachts zien, waren net als het hele heelal, in die "rook" materiaal gevormd. Allah zegt in de Koran: Daarna heeft Hij zich gericht tot de hemel die rook was waarop Hij zei tot hem en tot de aarde: Kom willig of onwillig! Zij zeiden: Wij komen willig (Surah 41 : Ayah 11) Omdat de aarde en de hemelen erboven (de zon, maan, sterren, planeten, melkweg stelsels etc.) uit deze zelfde 'rook' is gevormd, concluderen we dat de aarde en de hemelen één verenigde massa was. Toen werden ze uit deze homogene 'rook' gevormd en van elkaar gescheiden. Allah zegt in de Koran: Zien zij die ongelovig zijn dan niet dat de hemelen en de aarde een ineengedrongen massa waren waarop Wij beide scheidden [en van het water elk levend organisme maakten?. Zullen zij dan niet tot geloof komen? (Surah 21 : Ayah 30) Dr. Alfred Kroner is één van de bekendste geologen van de wereld. Hij is professor in Geologie en staat aan het hoofd van de afdeling Geologie aan het instituut van Aardwetenschappen van de Johannes Gutenberg universiteit, Mainz, Duitsland. Hij zei: "Als we bedenken waar Mohammad vandaan kwam... Ik denk dat het bijna onmogelijk is dat hij over dingen had kunnen weten, zoals de gemeenschappelijke oorsprong van het heelal, omdat de wetenschappers pas de laatste jaren met zeer gecompliceerde en geavanceerde technologische methodes hebben ontdekt, dat dit het geval is". Hij zei ook: "Iemand die niets weet over nucleaire natuurkunde, kon veertienhonderd jaar geleden, volgens mij, niet in de gelegenheid zijn om zelf achter (wetenschappelijke zaken) te komen (die we nu pas ontdekt hebben); bijvoorbeeld dat de aarde en de hemelen dezelfde oorsprong hebben" (http://vpro.react.nl/programma/tegen...t_messages/923) http://www.geocities.com/Athens/Part...ijzen.html#a11 Hoe bewijst de Koran dat hij inderdaad het Woord van Allah is? *door wetenschappelijke kennis te openbaren, die de mensen van toen niet kenden; *doordat de Koran binnen 25 jaar een heel land (Arabië) omtoverde van vervallen naar beschaafd; *doordat de voorspellingen, die worden gedaan over het succes van Mohammed, zijn uitgekomen; *doordat het taalgebruik van de Koran zo volmaakt was, dat geen enkele dichter dat kon nadoen. Dit even om aan te tonen dat wat er staat waarheid is en dus geloof ik ook in de volgende Ayah: Allah heeft beloofd om Zelf de Koran te beschermen tegen vervalsing. Zie bijv. Koran 15:9: “Waarlijk hebben Wij de Herinnering (de Koran) geopenbaard, en waarlijk zijn Wij haar beschermer.” |
![]() |
||
Citaat:
De woorden zijn namelijk op zoveel manieren te vertalen dat er geen identieke vertaling mogelijk is. En de dichtvorm is ook onmogelijk te vertalen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb nog never een voorbeeld gehoord van zo'n 'wonder' dat ik ook daadwerkelijk aan een god zou toeschrijven. Na enig rekenwerk kan ik de wateroppervlakte van de aarde (da's zo'n beweerd wonder) in de prullenbak schuiven, die klopte niet. Verder is beschaving én iets subjectief én durf ik best te beweren dat het nog wel een paar honderd jaar kan duren voordat het Arabische schiereiland beschaaft is. Dan is beweren dat dat eeuwen en eeuwen terug al zo was een absurde bewering, ik bedoel, come on, er komen zeker in plaatsen als de Rub-Al Khali nog stammenconflicten en zelfs slavernij voor, de autoriteiten kijken oogluikend toe. En het is niet alsof het er in de wet zo heerlijk beschaafd aan toe gaat.
||
Citaat:
veel leesplezier ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(die ken ik al trouwens, die Yahya moet eens onderzoek gaan doen)
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En ik moet toch eens leren dingen bewaren, want in een faculteitsblad stond een artikel waarin werd beweerd dat er wel degelijk veranderingen in de koran zijn geweest in de loop der tijd. Enige wat ik nog van weet is dat de bewering dat martelaren 40 (of 70 ofzo, in elk geval een lading) maagden zouden krijgen in de hemel hoogstwaarschijnlijk niet klopte maar dat het 40 druiven moest zijn door een vertaalfout die er in de loop der eeuwen is ingeslopen. Maargoed, aangezien ik dat blad niet meer heb kan ik het verder niet onderbouwen. Vond het alleen wel grappig. Wil die gezichten van die gasten die zelfmoordaanslagen plegen wel eens zien als ze bij Allah komen en druiven krijgen ipv maagden. ![]() Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Vragen over Islam nachtmens | 7 | 22-07-2012 15:22 | |
Betrouwbaarheid van de koran? Diary of Dreams | 72 | 26-03-2012 16:30 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Gevolgen van Fitna: deel 2 Mobius | 100 | 07-04-2008 22:35 | |
Over de Koran Martok | 5 | 23-10-2006 14:59 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
In welke mate staat de Koran integratie van moslims in de weg? PGWR | 36 | 28-03-2005 15:17 | |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 |