Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2005, 14:59
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Van de dokter heb ik melatonine pillen gekregen omdat ik savonds nooit kan slapen ed.

Nu zat hier geen bijsluiter ofzo bij ( ) , dus ik heb op internet wat gezocht over hoe laat je ze nu 't beste kan innemen.

Maarja, hier las ik ook iets over het pulseren van die pillen (ofzo), dus dat je ze 2 dagen in de week niet slikt.

Ik vroeg me nu af of ik dat nu ook moet doen (ik slik ze nu al iets meer dan een week achter elkaar) of dat ik ze gewoon elke avond moet slikken.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Oud 11-06-2005, 15:04
Bloem
Bloem is offline
Kan je beter maandag even je dokter bellen, die heeft ze bij jou voorgeschreven dus die zal ook het beste weten hoe jíj ze moet gebruiken, want wat voor de een geldt, geldt voor de ander misschien wel helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 17:09
Lorelei
Lorelei is offline
Voor mij geldt: 1 tablet 2 uur voor ik ga slapen. En minstens een maand lang iedere dag. En dan tot dat het ritme blijvend veranderd is. Of dat een maand of 2 maanden slikken is, maakt niet uit. (vindt de neuroloog)

In mijn bijsluiter staat: 1 tablet 2 uur voor je gaat slapen. Kan eenmalig of een kuur van 4 weken en dan minstens 2 weken stoppen.

Maar omdat jij ze van de dokter hebt gekregen is de kans dat er een grote dosis melatonine in zit vrij groot (ik heb ze bij de drogist gehaald) dus je moet zoals bloem zegt, even de huisarts bellen.
Oud 12-06-2005, 10:52
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik heb ze van de kinderarts gekregen. M'n moeder had al gebeld naar 't ziekenhuis en daar zei een van die assistentes dat je ze een half uur van te voren moest nemen? (Ik neem ze nu zo'n uur/anderhalf uur van te voren in)

Mja, dan kijk ik m'n moeder nog wel even lief aan!
Oud 12-06-2005, 15:52
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Kan je trouwens gewoon stoppen met die pillen? Ik word d'r namelijk best wel moe & suf van overdag..
Oud 12-06-2005, 16:14
Verwijderd
Met melatonine kun je gewoon stoppen, dat is het voordeel van melatonine t.o.v. veel andere slaapmiddelen. Het nadeel van ermee stoppen is dat je gewoon weer terugvalt in je oude patroon, dat kan vervelende gevolgen hebben, zeker als je een tijd lang melatonine hebt gebruikt.

Ik heb zelf weer eens net een tijdje melatonine gebruikt, een paar maanden, ongeveer 0,8 milligram per dag, een vrij grote hoeveelheid. Een paar weekjes geleden ben ik er weer mee gestopt, ik gebruik het alleen als ik de volgende dag een belangrijk proefwerk heb of iets dergelijks. Ook als ik vrij vermoeid ben gebruik ik het nog wel, als ik om tien uur 1 milligram inneem dan kan ik mooi vóór elven in slaap vallen en zo een paar uur extra slaap pakken, dus dat biedt veel voordelen.

Mijn ritme is erg verstoord, ik denk dat normale mensen wel genoeg hebben aan 0,1 à 0,2 milligram per dag. Als je problemen niet echt groot zijn dan zou ik het gewoon een paar keer per week gebruiken om een uurtje of twee extra te slapen, want uiteindelijk dien je toch extra hormonen toe en over de eventuele nare gevolgen daarvan is niet veel bekend.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 19:15
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Jij vind 0.8 al veel.. ik krijg 5 mg

In ieder geval bedankt voor je reply! Ik denk dan dat ik hetzelfde doe als jou, gewoon af en toe dan wat nemen.
Oud 12-06-2005, 21:23
Verwijderd
Vijf mg?! Ik heb echt nooit meer dan 1,5 mg gehad...

Wat heb jij dan wel niet?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 16:00
Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb 0.1 milligram..

Je moet dus even de dokter bellen want voor 5mg geldt vast iets anders dan voor 0.1
Oud 13-06-2005, 16:36
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Hmm.. ik heb 't potje nog extra gecheckt maar tis echt 5 mg

Ik ben geloof ik niet een extreem geval oid.. juist niet volgens mij.. vaag!

Maarja, gisteravond heb ik 't niet genomen & zoals gewoonlijk sliep ik niet zo goed. Maar ik had wel 't idee alsof ik vandaag er toch wat meer met m'n kop bij was dan met die pillen.

Misschien ligt die moeheid de volgende dag aan de hoge dosis ofzo? Ik zal 'ns vragen of ik dan lagere kan krijgen ofzo..

Oh, trouwens perseus, ben jij alleen min of meer gestopt met die pillen omdat het hormonen zijn en dat je de gevolgen niet weet of waren er ook andere redenen voor?
Oud 13-06-2005, 16:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 13-06-2005 @ 17:36 :
Hmm.. ik heb 't potje nog extra gecheckt maar tis echt 5 mg

Ik ben geloof ik niet een extreem geval oid.. juist niet volgens mij.. vaag!

Maarja, gisteravond heb ik 't niet genomen & zoals gewoonlijk sliep ik niet zo goed. Maar ik had wel 't idee alsof ik vandaag er toch wat meer met m'n kop bij was dan met die pillen.

Misschien ligt die moeheid de volgende dag aan de hoge dosis ofzo? Ik zal 'ns vragen of ik dan lagere kan krijgen ofzo..

Oh, trouwens perseus, ben jij alleen min of meer gestopt met die pillen omdat het hormonen zijn en dat je de gevolgen niet weet of waren er ook andere redenen voor?
Weet je zeker dat het 5 MILLIgram is en niet 5 MICROgram?
Oud 13-06-2005, 18:24
Verwijderd
Er zijn geen andere redenen, ArtemisQ, voor de rest bevalt het prima. Ik voel me ook beslist niet suf of vermoeid in de ochtend als ik op de vooravond melatonine heb gebruikt. Met een inname 5 milligram kan ik me dat echter wel voorstellen, volgens mij is het echt veel te veel. Ik ben zelf al een vrij extreem geval, zonder melatonine lig ik de helft van de tijd al snel tot twee uur of drie uur wakker in bed, ik kan me niet voorstellen dat je 5 per dag nodig hebt als ik met 0,8 uit de voeten kan.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 18:44
Bloem
Bloem is offline
Kan je dat gewoon bij de drogist krijgen? Want ik slaap ook heel slecht, als ik hoor dat je al een 'extreem geval' bent als je tot 2 of 3 uur wakker ligt, ben ik erg extreem geloof ik
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 18:50
Verwijderd
Ik vind het wel vrij extreem ja, want dat wil zeggen dat je hooguit vijf uur per dag slaapt (tenzij je echt laat op kunt staan of je ritme zo naar de knoppen is dat je 's middags ook even slaapt). Hooguit vijf uur per dag slapen wil bij mensen die slecht slapen vaak zeggen vier of misschien wel drie uur per dag écht slapen, dat houd je nooit langer dan een aantal maanden vol (ik in elk geval niet).

Die pilletjes zijn inderdaad gewoon bij de drogisterij te koop.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 18:55
Bloem
Bloem is offline
Ik kan inderdaad 's ochtends wat langer slapen, maar slaap 's nachts vaak van +/- 00.30 tot 02.00 - 03.00, en ben dan wakker tot 05.00 of 06.00. Dat patroon wil ik graag doorbreken, maar dat lukt niet goed, denk je dat die pilletjes daar geschikt voor kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:01
Verwijderd
Niet echt, want melatonine is vooral een doorslaapmiddel. De laatste tijd word ik vaak ook tussendoor wakker, dat is een probleem dat ik nooit eerder heb gehad, ik ben daarom nog op zoek naar een goed doorslaapmiddel.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:03
Verwijderd
Plantival zou misschien kunnen helpen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 19:04
Bloem
Bloem is offline
Ook bij de drogist te krijgen? Oh nou ja, ik ga wel even kijken, bedankt
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 17:37
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-06-2005 @ 17:59 :
Weet je zeker dat het 5 MILLIgram is en niet 5 MICROgram?
Uhu (Ik had 't al gedubbel-checkt )

Ik gebruik melatonine trouwens vooral om in te slapen. Ik lig ook vaak minstens een uur te woelen (of meer) voordat ik slaap. Gelukkig niet zo extreem als jij 't hebt!
Oud 14-06-2005, 17:43
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Bloem schreef op 13-06-2005 @ 19:55 :
Ik kan inderdaad 's ochtends wat langer slapen, maar slaap 's nachts vaak van +/- 00.30 tot 02.00 - 03.00, en ben dan wakker tot 05.00 of 06.00. Dat patroon wil ik graag doorbreken, maar dat lukt niet goed, denk je dat die pilletjes daar geschikt voor kunnen zijn?
Het is om in te slapen, niet zozeer om door te slapen ben ik bang. Hoewel je er wel een beetje suffig van kan worden. Op zich kan je ze wel gebruiken om te "leren" inslapen rond een uur of 10.. dan slaap wat meer op in een nacht.

ArtemisQ: Als je melatonine recept van de dokter krijgt, is het altijd meer dan wat je bij de drogist kan krijgen. Maar ik wist niet dat het zoveel meer was.
Oud 18-06-2005, 19:52
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Perseus, krijg jij t trouwens van een dokter of ook bij de drogist?
Oud 19-06-2005, 09:07
Verwijderd
Ik slik(te) ze ook, en bij mij zijn de pilletjes in totaal 5 mg.
er zit 0.075 g melatonin in. 1.53 g cellulos microcryst ph102 (aah ja, die... )
Dus je moet even goed lezen, want 5 mg melatonin (de stofnaam denk ik) is wel erg veel!

Ik gebruikte het dus ook, na mijn antidepressiva periode, omdat ik niet meer in slaap kon komen. Moest ze 1 á 2 uur van te voren innemen en mocht ze meteen vol gebruiken, en stoppen wanneer ik wilde.

Melatonine is namelijk natuurlijk. Het wordt gemaakt van een stof die ook in tomaten zit. Daar om zijn de pilletjes ook bij de drogist zo verkrijgbaar..

Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 10:53
Verwijderd
Melatonine is ook een lichaamseigen stof, het wordt bij mensen met een goed bioritme aangemaakt als het donkerder wordt. Daarom is het gebruik ervan niet lichamelijk verslavend.

Ik koop het gewoon bij de drogist.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 15:06
Verwijderd
ik kan ook altijd pas rond 02:00/ 04:00 uur in slaap komen
en moet dan al om 7 uur wakker pff
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 12:40
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik had thuis nog andere tabletten gevonden die ik eerder had geslikt van 0.1 mg waarvan je d'r 2 moest nemen: 0.2 mg totaal. Ik merkte er alleen vrij weinig van.

Vanavond nog maar een keer proberen en anders kijken of ik die tabletten van 5 mg door midden kan krijgen ofzo.

Regels voor berichten