Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2005, 20:44
Verwijderd
Ik vraag me af wegens reorganisatie bij ons op school hoe de SE-weken of gewoon de toetsen zijn verdeeld over periodes.

Ze willen bij ons namelijk de se-weken afschaffen..

Heb je een se-week aan het einde van elke periode? Of heb je toetsen door de periode heen zonder dat er ook maar enige logica in zit? Of zit jij op een school waar ze logica hebben in toetsen mara geen toetsenweek ofzo?

Ik meen mezelf te herinneren dat er iemand was geweest waarop ze elke dinsdag ofzo toetsen hadden ofzo. Maar dat weet ik dus niet zeker .

Daarnaast : Hoe denken jullie over SE-weken een goed middel of niet? En als ze SE-weken afschaffen lijkt je dit goed?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2005, 20:47
I love stars
I love stars is offline
SE weken niet afschaffen.

De SE weken zorgen dat er ritme in het jaar zitten en dat je een periode heb waar je op kan focussen.

Bij ons 4 periode's aan het eind van elke periode se week.
Tussen door zo goed als geen toetsen (soms 15% toetsen en is SE cijfer eind van periode de 85% cijfer)
Oud 22-06-2005, 23:36
Verwijderd
Ik heb 4 periodes per jaar. Aan het eind van elke periode die rond de 8 weken is een tentamenweek. Die toetsen tellen verschillend mee, sommige zijn alleen voor de overgang (tot dit jaar dan) anderen tellen ook voor het SE.

Ik ben er een grote voorstander van. Plannen is mijn grootste probleem. Ik kan op zich alles goed bijhouden, maar altijd op het laatste moment en heel onregelmatig. Als ik steeds zou moeten leren voor een toets zou dat ontzettend slecht werken.
Daarnaast moet je grote hoeveelheden stof kunnen leren, straks op de uni of hbo zul je niets anders moeten doen. Daarnaast heb je daar ook blokkenvan een aantal weken met daarna een tentamen zonder steeds een tussentoets.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 23:43
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
SE-weken zijn kei irritant. Ik verspreid het liever dan dat ik alles in 1 keer moet leren.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 06:50
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 23-06-2005 @ 00:43 :
SE-weken zijn kei irritant. Ik verspreid het liever dan dat ik alles in 1 keer moet leren.
Vind je het niet vervelend dat je dan in een week 4 toetsen hebt, inlever opdrachten en ook nog les?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 14:05
Kimisa
Kimisa is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-06-2005 @ 00:36 :
Ik heb 4 periodes per jaar. Aan het eind van elke periode die rond de 8 weken is een tentamenweek. Die toetsen tellen verschillend mee, sommige zijn alleen voor de overgang (tot dit jaar dan) anderen tellen ook voor het SE.
^Dit geldt ook voor mij. Vind ik opzich prima, alleen jammer dat ik niet zo goed kan plannen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 14:55
Verwijderd
Op mijn middelbare school waren er wel toetsweken, aan het einde van elk trimester, maar we hadden ook toetsen tussen door. Op 't HBO vond ik het juist zo fijn dat je een periode écht afsloot met toetsen en daarna aan iets nieuws begon; dingen liepen niet door elkaar heen. Ik zou SE-weken dus zeker houden.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 14:57
one.
one. is offline
Ik heb 3 periodes in een jaar, met aan het eind van elke periode een tentamen/toetsweek.
Oud 23-06-2005, 15:12
Verwijderd
Het grote voordeel van het aan het eind van elke periode overhoord worden is voor mij dat het me meer vrijheid geeft. Met die verantwoordelijkheid moest ik als echte chaoot even om leren gaan, maar het lukt me nu wel vrij aardig. De vrijheid waardeer ik dus wel, het is makkelijk om zelf in te plannen wanneer je welke hoeveelheid stof behandelt, zo kun je het soms eens een paar weken wat rustiger aan doen.

Maar het grote nadeel van dit systeem is denk ik wel dat veel leerlingen niet goed om kunnen gaan met die vrijheid, ik heb zelf ook veel slechte cijfers gehaald in het eerste jaar waartijdens ik volgens dit systeem moest werken. Het ging toen niet echt samen met m'n puberale leefstijl. Aan de andere kant is het misschien een mooie voorbereiding op vervolgopleidingen. Je zou in zekere zin wel kunnen zeggen dat mensen die het in de tweede fase niet redden, het op een vervolgopleiding ook niet redden. Een belangrijk verschil is volgens mij echter dat mensen die een vervolgopleiding volgen vaak ouder en dus vaak volwassener en verstandiger zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 17:25
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Op mijn middelbare school hadden we gewoon per periode een proefwerkweek. In de eerste jaren had je halverwege ook gewoon toetsen en overhoringen, maar die waren minder zwaar / telden minder zwaar mee.
Ik vind toetsweken wel een goede methode, voor mij hoef je zoiets niet af te schaffen. Als je zo'n zware toets midden in de periode tussen al je overig huiswerk door krijgt, vind ik dat minder. Dan heb je nog zo veel ernaast. Echter, 1 week alleen elke dag 's morgens twee toetsen en 's middags leren voor de volgende dag(en) was gewoon lekkerder. Je was elke dag gefocust op 1 of 2 vakken (die van de dag erna) en had verder die week geen lessen meer, dus meer tijd om te leren.
Oud 23-06-2005, 17:36
welle
welle is offline
Bij mij op school is er drie keer per jaar een proefwerk/SE-week. Dat is wel gewoon goed georganiseerd.

Maar verder is het ook zo dat we het soms zo druk hebben dat we door de week gewoon elke dag een of meerdere proefwerken hebben (ik heb wel eens op een gewone doordeweekse dag 3 proefwerken! )
Maar goed, ik vind de SE-weken goed, want een proefwerk kan nog wel tussendoor, maar een examen is echt wel belangrijk dus daar moet je wel de tijd voor krijgen om het goed voor te bereiden.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 17:38
MetalMatt
MetalMatt is offline
Ik heb aan het eind van elke periode een proefwerkweek.
Nu dus ook

*zie Aardrijkskunde topic in zelfde subforum!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 17:41
Verwijderd
Citaat:
welle schreef op 23-06-2005 @ 18:36 :
Bij mij op school is er drie keer per jaar een proefwerk/SE-week. Dat is wel gewoon goed georganiseerd.

Maar verder is het ook zo dat we het soms zo druk hebben dat we door de week gewoon elke dag een of meerdere proefwerken hebben (ik heb wel eens op een gewone doordeweekse dag 3 proefwerken! )
Maar goed, ik vind de SE-weken goed, want een proefwerk kan nog wel tussendoor, maar een examen is echt wel belangrijk dus daar moet je wel de tijd voor krijgen om het goed voor te bereiden.
Dus je vind dat in SE-weken alleen maar schoolexamen toetsen gegeven mogen worden en tussendoor alleen maar voortgangstoetsen? Het telt allemaal net zo hard mee voor je overgang
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 19:04
welle
welle is offline
Nee, dat bedoel ik niet hoor. Ik vind het goed zoals het is, maar ik bedoel dat er geen SE-toetsen gegeven moet worden níet in de SE-weken.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 21:13
Meind
Meind is offline
Ik heb ook het systeem met periodes les en daarna toetsweek. Het is wel beter vin ik. Het geeft je ritme. Je hoeft je niet druk te maken over onverwachte overhoringen ofzow. Alles in 1 week.

Kamisa schreef:
Citaat:
Vind ik opzich prima, alleen jammer dat ik niet zo goed kan plannen.
Hier utzelfde. Dat zorgt vaak voor een dubbele toetsweek. De laatste week avn een periode de opdrachten inleveren en dan de volgende week toetsen.
Maar tog vind ik het veel ebter dan wat je in de 1e klas hebt
Oud 23-06-2005, 22:20
Philemon
Philemon is offline
Ik vind het in principe wel goed. Wen je alvast aan de tentamenwerken op de uni. (alleen jammer dat ze die toetsweken bij ons zo slecht plannen, 3 toetsen op een dag is niet ongewoon..)
Oud 23-06-2005, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Philemon schreef op 23-06-2005 @ 23:20 :
Ik vind het in principe wel goed. Wen je alvast aan de tentamenwerken op de uni. (alleen jammer dat ze die toetsweken bij ons zo slecht plannen, 3 toetsen op een dag is niet ongewoon..)
3 toetsen op een dag lijkt me normaal? Want je hebt verder geen les dus dat moet te doen zijn toch?

Wij hebben altijd in de SE-week 1,2,3 toetsen en uitzonderlijk 4 per dag...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 19:39
welle
welle is offline
Wij hebben het ook wel eens als er wél les is. Maar dat is verder offtopic.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 11:14
Delicate
Delicate is offline
Bij ons aan het eind van de periode een proefwerkweek.
Ik vind het een regelrechte ramp, maar ik kan dan ook voor geen meter plannen en heb een chronisch gebrek aan discipline

Door de week hebben wij vaste toetsuren op vrijdag en daarna nog wat proefwerken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 11:30
Verwijderd
Citaat:
welle schreef op 24-06-2005 @ 20:39 :
Wij hebben het ook wel eens als er wél les is. Maar dat is verder offtopic.
Wij hadden het altijd als er les was. Als het tegenviel les tot 5 uur en dan nog voor 1,2 of 3 testen voor de volgende dag gaan leren.
(Maar ik ben geslaagd dus ik hou er over op)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 12:04
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-06-2005 @ 00:36 :
bij mij is dit ook zo, ik vind dit heel handig en heb je ook niet zoveel les op school misschien maar twee toetsen per dag
Oud 28-06-2005, 12:29
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Zonder proefwerkweken plannen leraren (logisch) al hun toetsen ook aan het einde van de periode, alleen heb je dan ook les. Dus gewoon houden, die proefwerkweken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 13:07
I love stars
I love stars is offline
Maar hoe wou je toetsen tussen door doen

Ik bedoel je hebt toetsen van 60 minuten , van 90 minuten etc.
en dan heb je nog dyslecten dat is toch hastike lastig.
Oud 28-06-2005, 13:28
El Kim
El Kim is offline
Ik vond toetsweken op de middelbare school altijd relaxt Lekker vroeg vrij
Oud 28-06-2005, 14:47
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 28-06-2005 @ 14:07 :
Maar hoe wou je toetsen tussen door doen

Ik bedoel je hebt toetsen van 60 minuten , van 90 minuten etc.
en dan heb je nog dyslecten dat is toch hastike lastig.
Bij ons duren toetsen standaard 70 minuten (1 lesuur) óf 140 minuten (1x per jaar mogelijk bij een vak = 2 lesuren) en dyslecten krijgen gewoon verlening van tijd. Bijvoorbeeld nu ook met de toetsenweek, twee toetsen in uren na elkaar, langwerkers (dyslecten, mensen die nog niet 5 jaar in nederland wonen, mensen met een aangetoonde concentratiestoornis) krijgen gewoon 20 minuten extra bij elke toets en werken dus ook 20 minuten langer door..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2005, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 28-06-2005 @ 15:47 :
Bij ons duren toetsen standaard 70 minuten (1 lesuur) óf 140 minuten (1x per jaar mogelijk bij een vak = 2 lesuren)...langwerkers (dyslecten, mensen die nog niet 5 jaar in nederland wonen, mensen met een aangetoonde concentratiestoornis)...
Aaaargh op welke school gelden zoveel regeltjes?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 28-06-2005 @ 15:56 :
Aaaargh op welke school gelden zoveel regeltjes?
Zoveel regeltjes? Ik vind het wel mee vallen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten