Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2005, 00:17
Krirby
Krirby is offline
hoi ik zit nu net een paar maanden op mijn vervolgopleiding en ik heb er erg veel moeite mee om vrienden te maken. met mensen die ik al ken kan ik over het algemeen goed opschieten maar zodra ik bij onbekende mensen ben klap ik gewoon dicht en durf ik niks meer te zeggen. als ik alleen met iemand ben (onbekend of niet) speelt dit bijna niet (raar genoeg) dan kan ik wel gewoon mezelf zijn maar zodra ik bij een groep nieuwe mensen sta zeg ik niks meer.

dit is dus uitermate irritant. ik ben ook al bezig met een sociale vaardigheden training (heb ik ook hard nodig ) maar dat help dus niet veel bij dit probleem. herkent iemand anders dit ook dat je wel iets wil zeggen maar gewoon niet durft uit vrees dom gevonden te worden? als iemand iets van suggesties heeft zou dat fijn zijn want het is gewoon erg rot de hele tijd half achter je klasgenoten aanlopen zonder iets te zeggen.

als iemand dit ook heeft (gehad) en dingen heeft gevonden die hem/haar hierbij heeft geholpen (wat dan ook) zou ik dat graag willen horen

alvast bedankt...
Oud 06-11-2005, 01:30
akumabito
akumabito is offline
Bericht wat je waarschijnlijk niet wil lezen... ( )

Ik ken de namen van de meeste mensen waarmee ik vorig jaar in de klas heb gezeten niet eens meer. Who cares? Ik zit op school om iets te leren, niet om fijne contacten op te doen..

Dus:

a.) heb je die mensen echt nodig?
b.) is het een opleiding in een sociaal gebied?

Als je een opleiding doet zonder al te veel groepsopdrachten en zo, dan heb je die mensen helemaal niet nodig. Als er leuke mensen tussen ziten, dan komt dat contact vanzelf wel, je merkt dan vanzelf wel dat je meer naar bepaalde personen trekt...

Als je opleiding in principe niets met social skills te maken hebt, hoef je je ook nergens druk om te maken likt me.. leer je voor verpleegkundige of psychiater is 't misschien toch wel een probleempje..

Maar neem mijn gekakel niet te serieus hoor... ik leef bijna als een kluizenaar en heb een niet-bestaand sociaal leven, ik wil geen al te slechte invloed zijn op mensen.
Oud 06-11-2005, 01:48
Baka-san
Baka-san is offline
Nee met zo'n instelling naar school/universiteit is dus niet verstandig... School is niet alleen puur educatie maar leer je ook als persoon ontwikkelen..sociale vaardigheden heb je zoiezo overal nodig..werk/hobby/winkelen/sport/buren/vrienden/familie etc. wil je beetje sociaal netwerk opbouwen. School dient daarvoor een mooie plek om daarmee te oefenen tevens leer je ook samenwerken/luisteren/plannen etc.

Ik denk dat je nog een beetje onzeker bent, zeker als je voor gevoel vrij bent als je met één persoon in gezelschap bent betreft communiceren. En wanneer er dus derde persoon bijzit of meerdere je vaak ongemakkelijk voelt omdat je denkt dat de omgeving omheen je zit te observeren. Terwijl het een beetje tegenstrijdig klinkt omdat de persoon tegen wie je zit te praten, jouw ook observeert..
Oplossingen kan je niet bedenken als je niet bewust bent hoe jij je voelt waaraan je denkt zodra je ongemakkelijk voelt als er een derde partij in het gezelschap zit..
Misschien heeft het te maken dat je onzeker voelt als er opeens meerdere mensen tegelijk tegen je zit te praten, misschien omdat je niet weet hoe je opeens een meerzijdige gesprek moet voeren..
Denk er overna wat je precies denkt en voelt als er meer mensen zijn. Niet alleen dat je onzeker bent maar gewoon praktische reden gebrek aan spontaniteit of durf.

Laatst gewijzigd op 06-11-2005 om 01:58.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 01:54
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Baka-san schreef op 06-11-2005 @ 02:48 :
Nee met zo'n instelling naar school/universiteit is dus niet verstandig... School is niet alleen puur educatie maar leer je ook als persoon ontwikkelen.
BS, soms liggen die mensen je gewoon niet. Met 9 van de 10 mensen heb ik totaal geen behoefte om er contact mee te onderhouden.
Oud 06-11-2005, 02:03
Baka-san
Baka-san is offline
Nee natuurlijk hoef je niet perse vrienden te maken. Maar je moet (mag) genoeg sociale vaardigen bezitten waarmee je dus met iedere vreemde gewoon een normaal (misschien ook gezellig?) gesprek kan voeren.

Daarnaast keur ik natuurlijk vooroordelen over mensen af..in mijn klas zitten ook mensen die in eerste opzicht mij totaal niet in mijn kader passen; arrogant, kortzichtig, lelijk , onvriendelijk etc.. maar dat neemt niet weg dat ik gewoon moeite doe om die mensen te leren kennen. En daarnaast is het gewoon vanzelfsprekend dat je mensen niet op 1e indruk kan beoordelen en ook niet zonder communicatie en interesse en dat hoeft niet eens wederzijds te zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 02:11
akumabito
akumabito is offline
Ik ben heel erg goed in het faken van sociale vaardigheden hoor..

Moet ook wel, ik studeer in een vak waarbij social skills gwoon echt superbelangrijk zijn.. (toerisme) ik kan met iedereen ook verder wel goed opschieten, en als er ergens een discusie is, ben ik van de partij. Kletsen over koetjes en kalfjes met klanten ofzo is ook geen enkel probleem..

De truc: ik maak mezelf wijs dat het een soort toneelstukje is, en dat het een rol is die ik speel. Werkt perfect!
Oud 06-11-2005, 02:28
Baka-san
Baka-san is offline
Ja dat bedoelde ik dus gewoon voldoende sociale/communicatieve vaardigheden bezitten voor het vrij functioneren binnen een samenleving. Dat is inderdaad vaak een kwestie van een rol spelen maar in hoeverre dat is is vaak ook afhankelijk van een eigen interpretatie.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 12:54
Spiteful
Spiteful is offline
Had/heb ik ook wel een beetje. Niet dat ik mij niet op mijn gemak voel bij mensen of zo, maar blijkbaar toch net ongemakkelijk genoeg om mijn woorden te wegen, beetje te bewust gaan zoeken naar iets om te zeggen, dat soort dingen. Dan lukt het dus niet meer zo goed. Als dat nu gebeurt maak ik er een punt van om absoluut niet na te denken voor ik iets zeg, en dat werkt nog ook
Kben op een gegeven moment school, uitgaan enz. ook gaan beschouwen als mijn oefenterrein voor sociale vaardigheden, en nu ben ik zo'n beetje iem die met iedereen wel redelijk opschiet, totaal het tegenovergestelde van vroeger eig.
Oud 06-11-2005, 19:54
fuchsia
fuchsia is offline
heey, ja dit herken ik was ook heel verlegen. (was)
ik weet niet eens hoe ik erover heen kwam. Misschien is een goede start om met veel mensen te praten via forums e.d. je ziet ze niet en je kent ze ook niet goed.
je bent waarschijnlijk ook stil omdat je geen idee hebt wat je moet zeggen tegen deze mensen. Vraag gerust eens hoe hun weekend was. kijken wat zij graag leuk vinden om te doen. en het aanvullen als je het ook leuk vind. succes.
-x- Eva

(haha of doe zoals mij, ga aan een soundmixshow meedoen zo kwam ik van mn verlegenheid af)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:26
Verwijderd
Citaat:
fuchsia schreef op 06-11-2005 @ 20:54 :
heey, ja dit herken ik was ook heel verlegen. (was)
ik weet niet eens hoe ik erover heen kwam. Misschien is een goede start om met veel mensen te praten via forums e.d. je ziet ze niet en je kent ze ook niet goed.
je bent waarschijnlijk ook stil omdat je geen idee hebt wat je moet zeggen tegen deze mensen. Vraag gerust eens hoe hun weekend was. kijken wat zij graag leuk vinden om te doen. en het aanvullen als je het ook leuk vind. succes.
-x- Eva

(haha of doe zoals mij, ga aan een soundmixshow meedoen zo kwam ik van mn verlegenheid af)
Met mensen op een forum praten helpt niet voor de echte wereld. Je moet 'offline' oefenen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Krirby schreef op 06-11-2005 @ 01:17 :
hoi ik zit nu net een paar maanden op mijn vervolgopleiding en ik heb er erg veel moeite mee om vrienden te maken. met mensen die ik al ken kan ik over het algemeen goed opschieten maar zodra ik bij onbekende mensen ben klap ik gewoon dicht en durf ik niks meer te zeggen. als ik alleen met iemand ben (onbekend of niet) speelt dit bijna niet (raar genoeg) dan kan ik wel gewoon mezelf zijn maar zodra ik bij een groep nieuwe mensen sta zeg ik niks meer.

dit is dus uitermate irritant. ik ben ook al bezig met een sociale vaardigheden training (heb ik ook hard nodig ) maar dat help dus niet veel bij dit probleem. herkent iemand anders dit ook dat je wel iets wil zeggen maar gewoon niet durft uit vrees dom gevonden te worden? als iemand iets van suggesties heeft zou dat fijn zijn want het is gewoon erg rot de hele tijd half achter je klasgenoten aanlopen zonder iets te zeggen.

als iemand dit ook heeft (gehad) en dingen heeft gevonden die hem/haar hierbij heeft geholpen (wat dan ook) zou ik dat graag willen horen

alvast bedankt...
Ik heb ook dat ik als met mensen alleen ben eerder iets zeg. In een groep zeg ik bijna nooit iets.

Ook houd ik liever privé en werk gescheiden.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:27
fuchsia
fuchsia is offline
Citaat:
12Trix schreef op 06-11-2005 @ 21:26 :
Met mensen op een forum praten helpt niet voor de echte wereld. Je moet 'offline' oefenen
nou dan mn andere tip maar
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:29
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
12Trix schreef op 06-11-2005 @ 21:26 :
Bij mij helpt dat wel. Het ligt eraan in welke mate je verlegen bent.
Door (meer) te gaan forummen heb ik geleerd dat wat ik zeg ook belangrijk is en dat je post gewaardeerd wordt. Dit heeft direct effect op het leven 'offline'. Je hebt meer zelfvertrouwen en durft meer en eerder iets te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:28
Skilly
Skilly is offline
Dat heb ik ook. Maar bij mij is het langzaam aan het verminderen. Prata gewoon iets zeg gewoon iets. Rest is al gezegt en als die mensen niet met je willen praten zijn ze het gewoon niet waard
Oud 07-11-2005, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 07-11-2005 @ 20:29 :
Bij mij helpt dat wel. Het ligt eraan in welke mate je verlegen bent.
Door (meer) te gaan forummen heb ik geleerd dat wat ik zeg ook belangrijk is en dat je post gewaardeerd wordt. Dit heeft direct effect op het leven 'offline'. Je hebt meer zelfvertrouwen en durft meer en eerder iets te zeggen.
Wanneer ik op fora berichten plaats bevestigt dat soms wel mijn idee van mensen (ik heb het nu niet over de mensen in dit topic).

Op het internet ben ik altijd heel open. Misschien wel eens té open.

Ik weet niet of verlegenheid bij mij wel zo'n grote rol speelt. Ik voel me vaak gewoon enigszins klote, en heb daarom geen zin iets te zeggen. Vooral als ik op school zit.

Men denkt trouwens dat ik 'een milde vorm van PDD-NOS' heb.

Misschien is een training iets voor de TS? Of toch gewoon in het diepe springen.

Maar het verschilt inderdaad van persoon tot persoon
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:36
Verwijderd
Citaat:
fuchsia schreef op 07-11-2005 @ 17:27 :
nou dan mn andere tip maar

Kan wel een goede tip voor de TS zijn hoor Verschilt van persoon tot persoon
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 01:56
Krirby
Krirby is offline
bedankt voor alle replies,

ik had misschien duidelijk moeten maken dat ik wel sociaal contact WIL maar dat ik het gewoonweg niet kan omdat ik dus niet durf. Het probleem ligt niet zozeer bij mijn schoolsituatie maar meer bij mezelf, namelijk dat ik nog niet de vaardigheden heb om mezelf goed te uitten met onbekende (aka te praten in groepen mensen die ik niet ken). ik denk dat het een (mogelijk wat lichtere) vorm van sociale angst is, tenminste daar lijkt het erg op nadat ik de symptonen gelezen heb

deze reacties en andere gegoogelde webpagina's lezende denk ik dat het beste is om mezelf stap voor stap in (voor mij) meer en moeilijkere situatie's te plaatsen. kweet niet of het gaat helpen (of of ik het uberhaubt wel volhoudt) maar ja het kan nooit kwaad te proberen

oh en mochten er andere mensen hetzelfde herkenne, hieronder staan een paar links met wat nuttige gegevens (stappenplan) over dit onderwerp:

http://www.anxiety-help.com/social-phobia.html
http://www.helpguide.org/mental/soci...nline_selfhelp
http://www.healthyplace.com/Communit...s/attitud8.asp
Oud 09-11-2005, 14:11
Gambokkur
Gambokkur is offline
Ook ik heb ongelooflijk veel moeite vrienden te maken.
in tegenstelling tot andere kluizenaars wil ik wel vrienden maken en ik durf ook genoeg. Wat ik echter tot mijn spijt telkens moet constateren is dat ik niet echt gewild ben. Bijna nooit gebeurt het dat iemand op me af stapt en vraagt hoe het is enzo. Telkens moet ik het initiatief nemen in gesprekken en toenaderingen en meer dan de noodzakelijke respons krijg ik niet.
Ik heb een paar vrienden, maar het zijn eenrichtingsrelaties (vanuit mijn kant uiteraard), welke gedoemd zijn te mislukken.

Ik denk vaak dat aan mijn impopulariteit weinig te doen is. Het is zoals bij een bende apen in de dierentuin. Je hebt dominante apen die elke infinante aap wegjagen zodra die in de buurt komt en alle wijfjes mogen dekken. En de infinante aapjes, tja, zij kijken maar angstig rond en wachten hun dood af. Het is duidelijk dat zij hier weinig aan kunnen verhelpen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 14:18
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 09-11-2005 @ 15:11 :
in tegenstelling tot andere kluizenaars wil ik wel vrienden maken en ik durf ook genoeg. Wat ik echter tot mijn spijt telkens moet constateren is dat ik niet echt gewild ben.
"Als de wereld u de rug toekeert, keer dan de wereld de rug toe."
Timon & Pumbaa in de Leeuwenkoning...

Hakuna Matata...
Oud 09-11-2005, 15:53
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
akumabito schreef op 09-11-2005 @ 15:18 :
"Als de wereld u de rug toekeert, keer dan de wereld de rug toe."
Timon & Pumbaa in de Leeuwenkoning...

Hakuna Matata...
Het probleem is dat je de wereld nodig hebt. Mensen zijn sociale wezens. We kunnen niet gelukkig zijn zonder anderen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 23:25
Baka-san
Baka-san is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 09-11-2005 @ 15:11 :
in tegenstelling tot andere kluizenaars wil ik wel vrienden maken en ik durf ook genoeg. Wat ik echter tot mijn spijt telkens moet constateren is dat ik niet echt gewild ben. Bijna nooit gebeurt het dat iemand op me af stapt en vraagt hoe het is enzo. Telkens moet ik het initiatief nemen in gesprekken en toenaderingen en meer dan de noodzakelijke respons krijg ik niet.
Ik heb een paar vrienden, maar het zijn eenrichtingsrelaties (vanuit mijn kant uiteraard), welke gedoemd zijn te mislukken.

Ik denk vaak dat aan mijn impopulariteit weinig te doen is. Het is zoals bij een bende apen in de dierentuin. Je hebt dominante apen die elke infinante aap wegjagen zodra die in de buurt komt en alle wijfjes mogen dekken. En de infinante aapjes, tja, zij kijken maar angstig rond en wachten hun dood af. Het is duidelijk dat zij hier weinig aan kunnen verhelpen.
Waar baseer jij je impopulaireit op? Je uiterlijk, persoonlijkheid of hobbys?
vraag je dan zelf af wanneer jijzelf iemand anders liever niet als vriend ziet.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 14:48
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Baka-san schreef op 10-11-2005 @ 00:25 :
Waar baseer jij je impopulaireit op? Je uiterlijk, persoonlijkheid of hobbys?
Dat is moeilijk te zeggen. Dat zou je aan anderen moeten vragen feitelijk. Ik ben vrij klein, dat zal er vast wel iets mee te maken hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 14:59
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 09-11-2005 @ 16:53 :
Het probleem is dat je de wereld nodig hebt. Mensen zijn sociale wezens. We kunnen niet gelukkig zijn zonder anderen.
All I can say is: so far, so good..

Het heeft maar te maken met mentaliteit.. als je voor jezelf kunt bepalen dat je best zonder kan, en dat j graag iemand bent op de zijlijn of achtergrond, dan gaat het prima. Als je die knop niet kunt omzetten. tsjah, dan wordt het lastiger...
Reageren

Regels voor berichten