Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2005, 14:43
missjackie
missjackie is offline
bang om dood te gaan..... kben echt bang om dood te gaan!! ...zijn er mensen die dat niet zijn.. en ik vraag me af....? mensen die helemaal niets geloven hoe zien hun het om dood te gaan.?...
Oud 02-08-2005, 14:52
Verwijderd
ik ben niet bang om dood te gaan. Doodgaan betekent voor mij ergens heen gaan waar het ongelooflijk veel beter is dan deze aarde.
Maar mijn tijd is nog niet gekomen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 14:57
Verwijderd
maar als ik er goed over nadenk vind ik wel een klein beetje twijfel/angst.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:00
Verwijderd
Waarom?

Ontopic: ik heb geen mening over doodgaan. Ik ben er niet bang voor, want ik weet niet hoe het voelt of wat er gaat gebeuren. Kan er dus weinig over zeggen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:18
missjackie
missjackie is offline
maar als je geen zekerheid hebt over wat er na de dood is.. hemel.. of hel.. of helemaal niets....?
Oud 02-08-2005, 17:22
Verwijderd
Doodgaan is een van de beste dingen die je kan overkomen
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 17:24
ecrivaine
ecrivaine is offline
Waarom zou je bang zijn om dood te gaan?

Als je dood gaat, dan houdt het gewoon op. Punt. Ik zie niet in waarom je er doodsbang voor moet zijn. Dan ga je alleen maar angstig leven, terwijl je moet genieten van de tijd die je hebt. Natuurlijk zitten de meesten er niet echt op te wachten, maar er is ook weer geen reden om er echt bang voor te zijn. En de hel is gewoon een fabeltje (nouja, eng verhaaltje ) om mensen bang te maken.

Ik heb eens een citaat over de dood gelezen (uit The Quest geloof ik), dat ik wel mooi vind:
'Eerst leef je. Dan ga je dood. Er is niets om bang voor te zijn.'
Oud 02-08-2005, 17:48
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
missjackie schreef op 02-08-2005 @ 15:43 :
bang om dood te gaan..... kben echt bang om dood te gaan!! ...zijn er mensen die dat niet zijn.. en ik vraag me af....? mensen die helemaal niets geloven hoe zien hun het om dood te gaan.?...
Ik geloof niets, en ik heb geen angst voor de dood in de wetenschap dat mijn leven zo slecht nog niet was.
Oud 02-08-2005, 17:53
Verwijderd
Citaat:
missjackie schreef op 02-08-2005 @ 16:18 :
maar als je geen zekerheid hebt over wat er na de dood is.. hemel.. of hel.. of helemaal niets....?
Uh, ja? Wat dan? Ik heb ook geen zekerheid over wat er morgen of vanavond om acht uur gaat gebeuren, is dat erg?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 18:08
T_ID
T_ID is offline
Zolang ik voor die tijd iets bereikt heb of het een beetje nuttig was om te sterven is het voor mij best.

Vroeger of later verdwijnt je bewustzijn toch in het niets, dus waarom van tevoren in paniek proberen je dood uit te stellen of met een leven na de dood op de proppen te komen?
Oud 02-08-2005, 18:40
Joostje
Joostje is offline
Als je doodgaat wordt je door de wormen opgegeten.
Oud 02-08-2005, 19:21
one.
one. is offline
Ik ben niet bang, maar wel nieuwsgierig. Wel klote als blijkt dat een gelovige gelijk blijkt te hebben, als ik gelijk heb kan ik niemand uitlachen.
Oud 02-08-2005, 19:52
Akilina
Akilina is offline
Hallo,

Ik denk dat het natuurlijk is voor de meeste mensen om iets van angst te voelen voor de dood. Maar als je er gewoon probeert een beetje mee om te leren gaan en er over na te denken, dan wordt de angst voor de dood steeds minder. Mensen in de westerse wereld zijn namelijk gewend om alles wat met de dood en vergankelijkheid te maken heeft te ontkennen of hier een panische angst voor te voelen, maar dit is niet goed en onnodig, het hoort gewoon bij het leven. Het is dus niets om van in paniek te raken uiteindelijk, omdat het even natuurlijk is als leven. Je kunt nooit echt zekerheid krijgen over wat er met je gebeurt als je doodgaat en daarna, maar je kunt je er wel in verdiepen en gewoon proberen te accepteren in je leven dat jij en alle andere mensen op een dag doodgaan, want zo kun je het voor jezelf een plek geven en het leren te zien als iets wat niet beangstigend is, maar heel vanzelfsprekend.

Begrijp me niet verkeerd, je moet je niet bezig houden met de dood op een morbide of angstaanjagende manier. Je moet juist proberen over de dood na te denken als je je geïnspireerd voelt, als je ontspannen bent en als je je op je gemak voelt en je gelukkig bent. Want de dood kun je ook leren zien als iets natuurlijks en hopelijk ook als een mooie ervaring als de tijd ooit daar is (mensen vergeten dat veel personen juist met een glimlach op hun gezicht sterven en misschien wel de mooiste ervaringen doormaken tijdens en na hun dood).

De dood is ook eigenlijk niets anders dan onthechten, je leeft en op een gegeven moment is het tijd om dit leven los te laten (en verder te gaan). Mensen zien de dood vaak als iets zeer beangstigends, omdat ze afscheid moeten nemen van hetgene wat voor hen vertrouwd is en omdat ze bang zijn voor een definitief einde en het onbekende. Ik zie de dood eerder als een verandering en een transformatie, zoals we die overal in ons leven kunnen zien. De bladeren die van de boom vallen, het licht buiten dat verandert van intensiteit, de seizoenen die zich herhalen, het weer dat veranderlijk is, de tijd van de dag, de mensen om je heen en die je tegenkomt en de omstandigheden waar je mee te maken krijgt; allemaal zijn het veranderlijke vormen en verschijnselen. En jijzelf verandert ook continu, de cellen in je lichaam sterven en vernieuwen zich, je gelaatsuitdrukking verandert afhankelijk van je stemming, en je karakter is eigenlijk niets meer dan een bewustzijnsstroom en je gedachtes en emoties zijn elk moment verschillend. Er zijn dus voortdurend overgangen en veranderingen met een eind en een begin, maar deze zijn alleen vanzelfsprekend, waardoor je hier eigenlijk niet stil bij staat.

Probeer in ieder geval niet bang te zijn voor de dood, want dit is echt niet nodig. Ga ook niet met gedachtes van angst geforceerd nadenken over wat er misschien mogelijk na de dood is, zoals angst voor een hel na de dood. Dit is in mijn ogen echt onzin, omdat mensen juist geloven in een hel uit gevoelens van angst en huiver. Sterfelijkheid en vergankelijkheid is gewoon iets wat bij het leven hoort, dus probeer gewoon niet in paniek te raken van de gedachte hieraan
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 20:41
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Lijkt me beter om een geloof te hebben, dan weet je iig waar je heengaat als je doodgaat.
Oud 02-08-2005, 20:47
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 02-08-2005 @ 21:41 :
Lijkt me beter om een geloof te hebben, dan weet je iig waar je heengaat als je doodgaat.
Is dat? Als je gelooft in een hemel en een hel en de kansen dat de lift omhoog gaat zijn kleiner dan de kansen om omlaag te gaan dan zou ik toch liever niet geloofd hebben.
Oud 02-08-2005, 21:35
kalinho
kalinho is offline
kben nie echt bang voor de dood....
maar meer bang dat dan de aarde gewoon doordraait, : je bent dus niet meer onder je geliefden, het is allemaal over.
verder vraag ik me wel af hoe een eventuele hemel der uit zal zien: iedreen heeft genot, je heb alleen geen lichaam
Oud 02-08-2005, 21:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Of je bent dubbel de sigaar als het niet waar is. Of een andere god bleek waar te zijn en je wordt gestraft voor het aanhangen van het verkeerde geloof, of niks blijkt waar te zijn en al dat bidden en vereren is voor niks geweest.

Als ik gewoonweg goed geleefd heb is dat voldoende, en goden die daar iets tegen hebben kunnen voor mijn part de boom in.
Oud 02-08-2005, 22:11
Vejji
Vejji is offline
mwoah ben niet bang voor de dood, zou het wel kut vinden om al mijn dierbaren achter te moeten laten
Oud 02-08-2005, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat weet je niet. Je gelooft het. Van al die tientallen miljarden gelovigen die in de moderne geschiedenis van de mensheid zijn overleden is er nog nooit een geweest die na afloop kwam vertellen hoe het zat. Je weet het niet.

Maar geloven dat je naar de hemel gaat is natuurlijk een stuk aantrekkelijker dan weten dat je in de grond komt te liggen en stukgeknabbeld wordt door wormen en torren. Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met dat idee, maar er zijn mensen die er niet tegen kunnen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 09:51
31337
31337 is offline
Waarom zou je bang zijn zijn om dood te gaan?
We gaan allemaal vroeg of laat...(Cliché)
Oud 03-08-2005, 11:39
Ninnoc
Ninnoc is offline
waarom zou je minder bang zijn als je religieus bent, die redenering ontgaat me volledig. Juist als je gelooft dat er helemaal niets is heb je zekerheid, als je religieus bent heb je meer onzekerheid want je kan ook nog naar de hel gaan. Lijkt me dat je dan op je sterfbed nog gaat denken aan die keer dat je een fiets hebt gejat, zou petrus je nu nog wel naar binnen laten?

ik ben niet bang voor de dood ansich, ik ben bang voor de pijn eraan vooraf (ziektes) en bang voor dat ik er zelf een eind aan zou moeten maken (ziektes) en uiteraard voor een vroege dood.
Voor de dood ben ik niet bang maar het maakt me wel pisneidig want ik wil eeuwig leven, het feit dat ik eindig en futiel ben vind ik t afschaffen waard.
Oud 03-08-2005, 11:55
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Ninnoc schreef op 03-08-2005 @ 12:39 :

Voor de dood ben ik niet bang maar het maakt me wel pisneidig want ik wil eeuwig leven, het feit dat ik eindig en futiel ben vind ik t afschaffen waard.
Volgens mij ben je het na 150 jaar wel spuugzat hoor, als het niet eerder is. Moet er nu ook nog niet aan denken, maar op een gegeven moment is het wel genoeg geweest. Zeker als je op je ouwe dag zo ziek en zwak bent.
Oud 03-08-2005, 13:05
Verwijderd
Ga gewoon in de hemel etc geloven, dan komt alles goed.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 13:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 02-08-2005 @ 16:00 :
Waarom?

omdat ik denk ik nog niet helemaal volgroeid ben in mijn geloof, maar eigenlijk heb ik niks te vrezen.

Laatst gewijzigd op 03-08-2005 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 13:28
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik was vroeger bang voor de dood enzo. Echt heel erg bang, maar ik was ook dan bang voor alles eigenlijk. Toen ik in God ben gaan geloven is het allemaal over gegaan.
Ik kan nu wel zeggen tegen je: Je moet in God gaan geloven, want dan gaat het over. Maar ik wil je niet overtuigen. Dus je moet het niet zo opvatten.
Ik geloof in de hemel en in de hel.

@ Ninnoc : Een christen gelooft dat Jezus gestorven is voor zijn/haar zonden, dus die zonden zijn vergeven. En hoeven ze dus zich ook niet druk te maken over vroegere zonden, want die zijn weg gedaan.

@ ecrivaine: In de hemel is het anders dan hier op aarde.

Galaten 5:19-23
19 Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid; 20 afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme, 21 jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen. 22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing. 23 Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt

Er is dus blijdschap, dus je zal heus niet blij zijn als je je verveelt.

@ missjackie Anst is altijd een reden van iets. Waarom zou je bang zijn? Wat is de reden van je angst?
Oud 03-08-2005, 14:09
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 03-08-2005 @ 14:28 :
Ik was vroeger bang voor de dood enzo. Echt heel erg bang, maar ik was ook dan bang voor alles eigenlijk. Toen ik in God ben gaan geloven is het allemaal over gegaan.
Ik kan nu wel zeggen tegen je: Je moet in God gaan geloven, want dan gaat het over. Maar ik wil je niet overtuigen. Dus je moet het niet zo opvatten.
Ik geloof in de hemel en in de hel.
Ik denk dat de TS haar angsten ook op een rationele manier kan wegnemen en dat ze daar niet meteen een geloof voor nodig heeft.
Citaat:

@ Ninnoc : Een christen gelooft dat Jezus gestorven is voor zijn/haar zonden, dus die zonden zijn vergeven. En hoeven ze dus zich ook niet druk te maken over vroegere zonden, want die zijn weg gedaan.
Misschien begrijp ik je ergens niet goed... Je zegt dat je zonden altijd vergeven worden; dan zou je dus per definitie in de hemel komen. Maar je zegt net zelf dat je ook in de hel gelooft...?
Citaat:

@ ecrivaine: In de hemel is het anders dan hier op aarde.

Volgens mij had Ninnoc het helemaal niet over de hemel. Ik in mijn reactie iig ook niet.

Citaat:

Galaten 5:19-23
19 Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid; 20 afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme, 21 jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen. 22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing. 23 Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt

Er is dus blijdschap, dus je zal heus niet blij zijn als je je verveelt.

Euhh, zal wel
Oud 03-08-2005, 14:58
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 03-08-2005 @ 15:09 :

Misschien begrijp ik je ergens niet goed... Je zegt dat je zonden altijd vergeven worden; dan zou je dus per definitie in de hemel komen. Maar je zegt net zelf dat je ook in de hel gelooft...?
Nee je zonden worden je alleen vergeven als Jezus aanneemt als je zaligmaker. Wie dit aanneemt mag geloven dat hij/zij naar de hemel gaat. Wie dit echter niet aanneemt, zal niet naar de Hemel gaan.
Oud 03-08-2005, 15:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 03-08-2005 @ 15:58 :
Nee je zonden worden je alleen vergeven als Jezus aanneemt als je zaligmaker. Wie dit aanneemt mag geloven dat hij/zij naar de hemel gaat. Wie dit echter niet aanneemt, zal niet naar de Hemel gaan.
En jij weet dit omdat?
Oud 03-08-2005, 15:29
Verwijderd
Haha.

Anyway, angst voor de dood bestaat alleen tijdens het leven. Denk daar maar eens over na.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 16:14
Woudschim
Woudschim is offline
welk een zin heeft het om je er druk om te maken.

al wat je kunt doen is speculeren over het verloop en wat erna komt.

vrij zinloos, want je komt er alleen achter als je het ondergaat.

ik zie het dus vanzelf wel.
Oud 03-08-2005, 17:23
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2005 @ 16:01 :
En jij weet dit omdat?
Omdat dat weer in de Bijbel staat. Klinkt refo achtig, maar het staat er wel.
Oud 03-08-2005, 17:52
Verwijderd
Nee niet echt, als je dood bent ben je dood en heb je er daarna toch geen last meer van.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 18:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 03-08-2005 @ 18:23 :
Omdat dat weer in de Bijbel staat. Klinkt refo achtig, maar het staat er wel.
In de bijbel staat dat iedereen vergeven wordt, rijm dat eens met de wraakzuchtige god die mensen in de hel smijt.
Oud 03-08-2005, 20:56
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2005 @ 19:01 :
In de bijbel staat dat iedereen vergeven wordt, rijm dat eens met de wraakzuchtige god die mensen in de hel smijt.
waar staat dat iedereen vergeven wordt?
Alleen de mensen die in Jezus Christus geloven als de Zoon van God zijn vergeven.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 20:58
El Chupacabras
Citaat:
soldaat schreef op 03-08-2005 @ 21:56 :
waar staat dat iedereen vergeven wordt?
Alleen de mensen die in Jezus Christus geloven als de Zoon van God zijn vergeven.
Oei, en hoe zit dat dan met de rest van de wereld?
Oud 03-08-2005, 21:05
Verwijderd
die zal het (denk ik) niet redden..
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 21:12
Ninnoc
Ninnoc is offline
waar zijn de laatste sacramenten dan voor ? Ik heb altijd gedacht dat dat een soort last-minute-biecht en zalving in een was.
Oud 03-08-2005, 21:15
El Chupacabras
Citaat:
soldaat schreef op 03-08-2005 @ 22:05 :
die zal het (denk ik) niet redden..
Weinig barmhartig die God die de hemelpoort zo pot dicht houd.

Laatst gewijzigd op 03-08-2005 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 21:46
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Uit de Heidelbergse Cathechismus

"Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?

Neen zij a, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen b.

a Mt 7:14 Mt 22:14 b Mr 16:16 Joh 1:12 Joh 3:16,18,36 Jes 53:11 Ps 2:12 Ro 3:22 Ro 11:20 Heb 4:3 Heb 5:9 Heb 10:39 Heb 11:6"

en

"Is dan God ook niet barmhartig?

God is wel barmhartig a, maar Hij is ook rechtvaardig b; daarom zo eist Zijn gerechtigheid dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.

a Ex 34:6,7 Ex 20:6 b Ps 7:9 Ex 20:5 23:7 34:7 Ps 5:4,5 Na 1:2,3"

Oftewel iemand die zegt God je kan de boom in, want ik heb netjes geleefd en daardoor wil ik uw liefde en genade niet, die heeft zich over zijn zonden te verantwoorden en heeft zo zijn keuze zelf gemaakt.
Oud 03-08-2005, 21:53
El Chupacabras
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 03-08-2005 @ 22:46 :
Tjonge, als christenen heb je het maar zwaar!
Oud 03-08-2005, 21:55
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Ninnoc schreef op 03-08-2005 @ 22:12 :
waar zijn de laatste sacramenten dan voor ? Ik heb altijd gedacht dat dat een soort last-minute-biecht en zalving in een was.
En dat is nu een verschil met Roomsen en Protestanten. De Roomsen houden vol dat sacramenten zaligmakend zijn. Voor de Protestanten heeft een sacrament ten eerste al een andere betekenis en ten tweede wijzen (de nog christelijke) protestanten erop dat Christus slechts een maal gekruizigd is voor onze zaligheid. Hierdoor kunnen de laatsten de leer m.b.t verscheidenen Roomse sacramenten niet anders dan een vervloekte afgoderij noemen.
Oud 03-08-2005, 21:55
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
El Chupacabras schreef op 03-08-2005 @ 22:53 :
Tjonge, als christenen heb je het maar zwaar!
Oud 03-08-2005, 21:58
El Chupacabras
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 03-08-2005 @ 22:55 :
Ja daar heb ik ook last van als ik het christelijke beeld van rechtvaardigheid, barmhartigheid probeer te snappen, want dat hangt doormiddel van kunstgrepen en dogma's aan elkaar om het nog een beetje rijmende te houden.
Oud 04-08-2005, 00:12
TRXD
TRXD is offline
Doodgaan is in ieder geval iets wat nog steeds voor het merendeel van de mensen een heel groot mysterie blijft. Op zich wel "mooi" dat het iets is wat iedereen waarschijnlijk eens zal doen en wat miljarden al gedaan hebben waar we zo weinig van weten en wat zo'n raadsel is. Bang zijn om dood te gaan ben ik niet echt. Wel zou ik het heel jammer vinden aangezien ik nog zoveel wil doen etc en het gevoel heb niet veel nutigs te hebben gedaan tot nu toe op deze bol. Beste is misschien wel om er niet al teveel over na te denken omdat dat weinig nut heeft in mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 07:58
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
El Chupacabras schreef op 03-08-2005 @ 22:58 :
Ja daar heb ik ook last van als ik het christelijke beeld van rechtvaardigheid, barmhartigheid probeer te snappen, want dat hangt doormiddel van kunstgrepen en dogma's aan elkaar om het nog een beetje rijmende te houden.
Doordat de mens dagelijks zondigt is de mens schuldig en dient deze zich er voor de goddelijke rechtbank voor te verantwoorden. De straf op de zonde werd al genoemd. God zou dus, omdat hij rechtvaardig is alle mensen een enkeltje hel moeten geven. Maar God is ook liefde, daarom kwam zijn enig geboren zoon vanuit de hemel naar de aarde om voor al onze zonden te betalen door die straf zelf te dragen. Maar de mens moet dan wel Jezus accepteren als zijn middelaar en heiland, want evenals een verdachte het recht heeft op een advocaat kan een verdachte deze ook weigeren. Dus weet je zonden betaald aan het vloekhout of draag de straf op de zonden zelf.
Oud 04-08-2005, 10:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 04-08-2005 @ 08:58 :
Doordat de mens dagelijks zondigt is de mens schuldig en dient deze zich er voor de goddelijke rechtbank voor te verantwoorden.
Een prachtig voorbeeld van zo'n dogma dat nodig is als knuppel om de mensen in het gareel te houden.

(tip: ook zonder dat denkbeeld kun je fatsoenlijk en rechtvaardig zijn, het gaat zelfs makkelijker)
Oud 04-08-2005, 10:29
Verwijderd
Ja, maar probeer dat gelovigen maar eens aan het verstand te peuteren. Die blijven liever geloven in hun goddelijke rechtvaardigheid, in plaats van gewoon na te denken over waarom die rechtvaardigheid eigenlijk zo gedefiniëerd is (gewoon een sociaal mechanisme om mensen in het gareel te houden, overigens met de beste bedoelingen hoor). Natuurlijk kun je veel beter een werelds, eigen referentiekader scheppen en van daaruit handelen, maarja, dat vereist eigen nadenken. En daar houden veel mensen niet zo van. Het is veel makkelijker om gewoon een normen- en waardenpakket over te nemen uit een boekje.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 11:25
juno
juno is offline
In een tijd dat er geen wereldlijk heerser sterkk genoeg was was om het volk in het gareel te houden, en de tijden bovendien bijzonder hard waren, zodat mensen elkaar om een korst brood de hersens insloegen, was een geweten wat van buitenaf werd opgelegd met de dreiging van een straf die je niet kon ontlopen, heel erg nuttig.

Een geweten wat goddelijk gegeven was, was nog beter, want onaantastbaar, in tegenstelling tot wereldlijke wetten. Het waren voorschriften waar de rechtssubjecten zelf achterstonden, een volledig geinternaliseerd wet en regelsysteem. En bovendien had het een pakkans van 100 %, waren de straffen altijd rechtvaardig, en was de bewijsvoering onfeilbaar, daar kan Donner alleen maar van dromen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 14:38
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Ik denk dat je niet echt de Bijbel kent. Want dat staat niet in de Bijbel.

er is alleen vergeving van zonde, als je gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven. dat je dat plaatsvervangende offer aanneemt.
als je;

**rom 10*

13 want er staat: Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze over hem horen als hij niet verkondigd wordt?

enz enz, maar zoals Jezus het ZELF AL zegt;

Joh 14,6
Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

En God kan idd mensen in de hel werpen:

Lucas 12:5 Ik zal u tonen, wie gij vrezen moet. Vreest Hem, die, nadat Hij gedood heeft, macht heeft om in de hel te werpen. Voorwaar, Ik zeg u, vreest Hem!

God is geen wraakzuchtige God, Hij is juist genadig. Hij zou eigenlijk iedereen moeten straffen, maar dat doet Hij niet. Voor degene die Hem aannemen is er genade
Oud 04-08-2005, 14:47
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 04-08-2005 @ 15:38 :
God is geen wraakzuchtige God, Hij is juist genadig. Hij zou eigenlijk iedereen moeten straffen, maar dat doet Hij niet. Voor degene die Hem aannemen is er genade
En citeer nu drie delen van het oude testament waaruit hetzelfde blijkt
Reageren

Regels voor berichten