Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2005, 10:16
Kozak
Kozak is offline
Er zijn een aantal personen in mijn leven die ik 'haat' of wel een grote 'afgunst' voor heb. Omdat ik op eigen houtje voor mezelf het geloof heb ontdekt heb ik nooit in de kerk geleerd hoe je moet omgaan met haat en afgunst of wat de bijbel er over zegt.

Weet iemand ook een paar bijbel boeken of kan iemand me vertellen hoe God wil dat je hier mee omgaat? Moet ik ook degene die ik haat confronteren met de feiten waarom ik hem niet mag?
Oud 29-06-2005, 11:24
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik denk niet dat het verstandig is om bij de kleinste dingen je steeds af te vragen hoe god het zou hebben gewild.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:44
Verwijderd
Ja, je moet geen haat hebben. Jezus predikt de liefde en slechts de liefde.
Je moet zien dat de haat die je hebt eigenlijk bestaat uit zorgen voor je medemens. Je haat is eigenlijk ook liefde. Kijk er dus anders naar en laat de liefde - de heilge geest - je leven leiden.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 13:04
Verwijderd
we moeten zeker niet haten. Jezus zegt dat het een zonde is om te haten.

Ik zou bidden om vergeving en hulp. Bidden dat je meer liefde mag hebben en geen haat.
Ik probeer ook meer lief te hebben, dat is echt belangrijk. Paulus schrijft dat we niks zijn zonder liefde.

De twee belangrijkste geboden zijn liefdesgeboden. God liefhebben en onze medemens.

Eigenlijk draait heel veel in de Bijbel en het geloof om liefde.
Dus succes ermee.

[QUOTE]Ik denk niet dat het verstandig is om bij de kleinste dingen je steeds af te vragen hoe god het zou hebben gewild.[/ QUOTE]

Juist wel! Zeker om iets zo belangrijks als liefde.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 13:16
lievelien
lievelien is offline
Of je nou gelooft of niet. Haat is nooit goed. Nooit. Haat zorgt voor een verbitterde ziel en het belangrijkste van alles: het heeft gewoon geen zin. Probeer boven je afgunst te staan en voel het als een overwinning om niet langer gevoelig te zijn voor deze persoon. Voelt het niet geweldig om bevrijd te zijn van de link die je met deze persoon hebt? Want haat geeft een link ja, dezelfde als liefde.

Dus geef jezelf een schop onder je kont, hier heb je geen bijbel bij nodig, nee jezelf, je eigen kracht en een heel hoop doorzettingsvermogen.
Ik weet dat je het kunt.
Oud 29-06-2005, 13:21
Akilina
Akilina is offline
Het is heel begrijpelijk dat er misschien mensen zijn die je helemaal niet mag of die je zelfs haat. Maar dit is heel vervelend, voor jezelf en voor de andere persoon. Vooral voor jezelf is het heel naar om iemand te haten of om boos te zijn op iemand, het voelt namelijk echt verterend en je voelt jezelf er juist heel ongelukkig door.

Misschien helpt het om te onderzoeken waarom je die persoon haat of waarom je die persoon niet mag. Misschien komt dit voort uit persoonlijke voorkeur of antipathie. Of misschien heb je nu een hekel aan iemand omdat die persoon jou ooit iets ergs heeft aangedaan of je heeft gekwetst. Het heeft vervolgens geen zin om er boos om te zijn, want je kunt het niet terugdraaien of veranderen en het helpt jou of die persoon verder niets. Alle boosheid of haat komt ook voort uit jouw ego en het belang dat je hecht aan jezelf, probeer je ego te overwinnen en je boosheid los te laten. Het helpt ook om eraan te denken dat die persoon die je haat niet slecht is of zo, maar dat jij door jouw ervaringen met hem wel een verkeerd of eenzijdig beeld hebt van hem of haar. Die persoon kan fouten gemaakt hebben, maar iedereen is van binnen een goed persoon met ook goede eigenschappen, probeer hier wat meer aan te denken. Je kunt ook denken aan de reden waarom hij of zij jou iets misdaan heeft, misschien heeft die persoon jou gekwetst of gemeen tegen je gedaan omdat hij zichzelf ongelukkig voelde of verward. Denk ook aan het lijden dat iedereen ervaart op deze wereld, iedereen wordt wel eens ziek, iedereen voelt zich soms somber, iedereen voelt zich wel eens gekwetst, iedereen heeft angsten, iedereen ervaart soms pijn; als je hieraan probeert te denken neemt de haat voor deze persoon waarschijnlijk ook af. En ervaar juist hoeveel gelukkiger je bent als je die persoon kunt vergeven en als je die persoon het beste van de wereld gunt, want je maakt alleen jezelf ongelukkiger door je hart gevuld te laten zijn door haat. Onderzoek je haat of afgunst en kijk waar het vandaan komt en laat het los, vervang het door begrip, vergeving, mede-vreugde en liefde en je zult ook zien dat je dan (waarschijnlijk ook van die persoon) liefde terugkrijgt. En als iemand je echt erge dingen heeft aangedaan, probeer dan mededogen te hebben met die persoon, want die persoon zal dan waarschijnlijk niet echt gelukkig zijn of zichzelf geliefd voelen en dat is zonde, want niemand verdient het om ongelukkig te zijn. En als die persoon die je niet mag het beter lijkt te hebben dan jou, wees dan juist blij om zijn of haar geluk.

En ik ben niet gelovig, maar zoals jij, als je wel gelovig bent, probeer dan een voorbeeld te nemen aan Jezus en laat je door hem inspireren met zijn daden en woorden uit de naam van de liefde en God. En probeer er ook aan te denken dat het niet jouw taak is mensen te veroordelen of om bepaalde mensen te haten (ook al is dit te begrijpen), omdat iedereen het verdient om van gehouden te worden en in Gods gratie te vallen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 13:37
Verwijderd
Hate leads to the Dark side.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 29-06-2005 @ 14:37 :
Hate leads to the Dark side.
Dat is weer een andere religie
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:07
Verwijderd
Haat is menselijk, zoek het antwoord bij jezelf op ipv een illusie.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:39
Multilot
Multilot is offline
Ga je afvragen waarom je haat, het heeft geen zin, je schiet er niks mee op. Je kunt je tijd en energie beter in andere dingen stoppen...
Oud 29-06-2005, 16:13
muslimalady
muslimalady is offline
als ik iemand niet mag....vind ik dat ze me aandacht niet waard zijn.

als je iemand haat dan geef je hem juist aandacht veel aandacht zelfs.....en dat verdient hij/zij niet.

dus inplaats van haten en me daarover opwinden ga ik liever met me leven bezig.....en vooral geen aandacht besteden aan hem/haar
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:20
RanC
RanC is offline
Haat is net zo natuurlijk als liefde. Misschien zelfs wel natuurlijker.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:24
muslimalady
muslimalady is offline
haat en liefde hebben wel wat gemeen....

je wordt van beide blind....
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:49
haplo
haplo is offline
Citaat:
RanC schreef op 29-06-2005 @ 17:20 :
Haat is net zo natuurlijk als liefde. Misschien zelfs wel natuurlijker.
Dat, plus dat het een niet zonder het ander kan.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:53
T_ID
T_ID is offline
Zelf uitzoeken wat je ermee doet. als je zels bij zoiets simpels al goden nodig hebt...
Oud 29-06-2005, 18:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
een paar bijbelboeken?
lees spreuken eens door, als je niets te doen hebt.

de christelijke god verbiedt jou te haten. dat lijkt me opzich niet zo heel moeilijk. anders: vraagt vergiffenis, bidt om hulp, strijdt tegen het vlees.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 19:29
RanC
RanC is offline
Citaat:
haplo schreef op 29-06-2005 @ 17:49 :
Dat, plus dat het een niet zonder het ander kan.
Was jij niet Christelijk? Want anders kán ik het gewoon niet met je eens zijn.

Maar, het klopt. Hoe kan je verwachten van iemand te houden als je niet kunt haten en vice versa.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 23:42
Ragnar
Ragnar is offline
Haat vind ik best een goeie inspiratiebron.
Oud 29-06-2005, 23:45
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
Kozak schreef op 29-06-2005 @ 11:16 :
Er zijn een aantal personen in mijn leven die ik 'haat' of wel een grote 'afgunst' voor heb. Omdat ik op eigen houtje voor mezelf het geloof heb ontdekt heb ik nooit in de kerk geleerd hoe je moet omgaan met haat en afgunst of wat de bijbel er over zegt.

Weet iemand ook een paar bijbel boeken of kan iemand me vertellen hoe God wil dat je hier mee omgaat? Moet ik ook degene die ik haat confronteren met de feiten waarom ik hem niet mag?
Je ervoor kiezen om die persoon te vergeven voor hetgeen waarom je hem haat. Vergeving is namelijk hetgeen Jezus predikt. Natuurlijk is dat moeilijk, maar ik geloof dat als jij eerst kiest met je wil dat je verstand en je hart vanzelf volgen. Dat houd in dat je eerst die haat blijft voelen maar als jij bid om Gods liefde voor die persoon. Gaat God die ook geven. Wat je niet moet doen is die persoon confronteren. Die persoon is ook een creatie van God en God houd net zo veel van die persoon als van jou. Als je hem wel confronteerd doe je hem daar waarschijnlijk pijn mee. Dat wil God niet. Vergeving is in dit geval de sleutel denk ik. Maar als je er meer over wil weten meel dan eens misschien kan ik je helpen.

Topruler
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 00:03
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Kozak schreef op 29-06-2005 @ 11:16 :

ik denk niet dat God een bliksempje op je afschiet als je iemand haat of totaal niet mag,
ik denk dat God over je schouder meekijkt en niet dat hij je verplichtingen oplegt over dingen zoals hoe ga je met haat en afgunst om.

ik ben zelf ook Christen maar ik laat me NOOIT beinvloeden door de bijbel, althans niet met dit soort dingen.
Oud 30-06-2005, 08:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
heb god lief boven alles en uw naaste als uzelve, dit is het grote gebod.
een christen is overigens een volgeling van christus. dan vraag ik me af waar jij dan verder die titel vandaan hebt.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 21:28
Verwijderd
Citaat:
Gijsbertus schreef op 30-06-2005 @ 01:03 :

ik ben zelf ook Christen maar ik laat me NOOIT beinvloeden door de bijbel, althans niet met dit soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 21:44
Kozak
Kozak is offline
Ik ben trouwens 'christen in wording'. Ik ben vroeger veel naar de kerk gegaan als kind maar vond daar nooit iets. Pas nu bemerk ik de aanwezigheid van God in de wereld en hoe zijn liefdevolle kijk op de wereld jouw eigen geest kan verrijken. Ik heb volgens mij wel een goed idee van hoe de Heer wil dat ik mijn leven leidt maar met sommige onderwerpen weet ik niet hoe ik er mee om moet gaan, zoals haat.

Haat is inderdaad verterend. Ik heb er zeker nog een dag mee geworsteld. Het is namelijk zo dat ik in 2 losjes verbonden vriendengroepen zit. In een vriendengroep zit een 'vriend' van mij die 2 van mijn andere vrienden meerdere malen in hun afwezigheid heeft af lopen kraken. Ik voel me in de eerste plaats beledigd omdat hun betere vrienden van mij zijn en omdat hij heel willekeurig bepaalde eigenschappen van hen eruit ligt.
Innerlijk kraakte ik hem af terwijl ik dat helemaal niet wil, maar dat ligt gewoon in mijn oude aard.

Ik heb het hem vergeven op het feit dat hij ze eigenlijk helemaal niet goed ken. Maar toch vind ik het geen goede eigenschap om mensen te veroordelen, en zeker niet zo snel.

Ik vraag me nu af...hoor je als Christen onvoorwaardelijk te vergeven of mag/moet je er een reden voor hebben?

En moet ik hem echt nooit confronteren met de moeilijkheden die ik met hem heb?

Maarten
Oud 30-06-2005, 23:18
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
soldaat schreef op 30-06-2005 @ 22:28 :
kijk ik bedoel dat zo:

in de bijbel staat bijvoorbeeld ook dat mannen die seks met mekaar hebben onmiddelijk te dood veroordeeld moeten worden, maar mij boeit het niet wat kerels met mekaar uitspoken in hells angels clubhuizen.

oftewel ik baseer mijn mening niet aan de bijbel snappie

religies kunnen je veel leren over respect, liefde en vriendschap etc, maar ga het allemaal streng naleven dat beperk je jezelf alleen maar.
Oud 01-07-2005, 00:33
MikeyMo
MikeyMo is offline
Oud 01-07-2005, 19:55
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 01-07-2005 @ 00:18 :
kijk ik bedoel dat zo:

in de bijbel staat bijvoorbeeld ook dat mannen die seks met mekaar hebben onmiddelijk te dood veroordeeld moeten worden, maar mij boeit het niet wat kerels met mekaar uitspoken in hells angels clubhuizen.

oftewel ik baseer mijn mening niet aan de bijbel snappie

religies kunnen je veel leren over respect, liefde en vriendschap etc, maar ga het allemaal streng naleven dat beperk je jezelf alleen maar.
In hoeverre ben jij dan Christelijk, om het zo te stellen. Aangezien de Bijbel nog steeds het Woord van de God is waar jij in gelooft.
Oud 01-07-2005, 21:24
Vejji
Vejji is offline
omdat ik wel geoof in God, en ik probeer me zo netjes mogelijk (zij het in een moderne manier) aan de 10 geboden te houden.
voor de rest geloof ik zeker wel in de bijbel, alleen niet in alle meningen die erin staan.

en geloof me dat zijn er nogal wat

maar voor de rest ben ik net zo christelijk als de gemiddelde christen hoor
Oud 02-07-2005, 12:29
haplo
haplo is offline
Citaat:
RanC schreef op 29-06-2005 @ 20:29 :
Was jij niet Christelijk? Want anders kán ik het gewoon niet met je eens zijn.
Ik, Christelijk? Gelukkig niet. Ik geloof niet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 17:51
Verwijderd
gijsbertus:
In het Christendom is het de bedoeling dat we meer op Jezus gaan lijken. Dus in onze daden en gedachten, houding enz.

En voor zover ik weet komt de mening van Jezus overeen met die in de Bijbel. Jezus spreekt vaak over de Boeken.

Wat ik wil zeggen is dat de Bijbel de leidraard moet zijn in het leven van een christen. Je kunt niet een beetje van twee dingen zijn. Of je bent het 1 of het ander.

Dus of we kiezen voor de wereld of voor God. (niet dat er geen wereldse christenen zijn of dat ik geen wereldse dingen heb in mijn leven, maar dat we moeten streven naar hoe God wil dat we zijn).
En daarom bid ik dat God mij veranderd naar Zijn wil.

En de 10 geboden kunnen je niet redden, maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 18:43
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
Kozak schreef op 30-06-2005 @ 22:44 :
Ik ben trouwens 'christen in wording'. Ik ben vroeger veel naar de kerk gegaan als kind maar vond daar nooit iets. Pas nu bemerk ik de aanwezigheid van God in de wereld en hoe zijn liefdevolle kijk op de wereld jouw eigen geest kan verrijken. Ik heb volgens mij wel een goed idee van hoe de Heer wil dat ik mijn leven leidt maar met sommige onderwerpen weet ik niet hoe ik er mee om moet gaan, zoals haat.

Haat is inderdaad verterend. Ik heb er zeker nog een dag mee geworsteld. Het is namelijk zo dat ik in 2 losjes verbonden vriendengroepen zit. In een vriendengroep zit een 'vriend' van mij die 2 van mijn andere vrienden meerdere malen in hun afwezigheid heeft af lopen kraken. Ik voel me in de eerste plaats beledigd omdat hun betere vrienden van mij zijn en omdat hij heel willekeurig bepaalde eigenschappen van hen eruit ligt.
Innerlijk kraakte ik hem af terwijl ik dat helemaal niet wil, maar dat ligt gewoon in mijn oude aard.

Ik heb het hem vergeven op het feit dat hij ze eigenlijk helemaal niet goed ken. Maar toch vind ik het geen goede eigenschap om mensen te veroordelen, en zeker niet zo snel.

Ik vraag me nu af...hoor je als Christen onvoorwaardelijk te vergeven of mag/moet je er een reden voor hebben?

En moet ik hem echt nooit confronteren met de moeilijkheden die ik met hem heb?

Maarten
Je hoort als christen onvoorwaardelijk te vergeven. Het is zelfs zo dat God zegt als jij eeen ander niet vergeeft vergeeft hij jou ook niet. Je zou naar hem toe kunnen gaan en hem kunnen vertellen dat hij dingen heeft gedaan die jij niet leuk vind en dat hij daarmee op moet houden. Ik zou het alleen pas doen als je hem helemaal vergeven hebt want anders dan beinvloeden jou gevoelens jou benadering van hem. Je moet hem als je hem benaderd niet benaderen met veroordeling alswel dat je hem in liefde verteld dat hij dingen doet die jij niet kunt accepteren. Je mag als vriend best eisen stellen aan zijn gedrag.

Topruler
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:53
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
soldaat schreef op 02-07-2005 @ 18:51 :
gijsbertus:
In het Christendom is het de bedoeling dat we meer op Jezus gaan lijken. Dus in onze daden en gedachten, houding enz.

En voor zover ik weet komt de mening van Jezus overeen met die in de Bijbel. Jezus spreekt vaak over de Boeken.

Wat ik wil zeggen is dat de Bijbel de leidraard moet zijn in het leven van een christen. Je kunt niet een beetje van twee dingen zijn. Of je bent het 1 of het ander.

Dus of we kiezen voor de wereld of voor God. (niet dat er geen wereldse christenen zijn of dat ik geen wereldse dingen heb in mijn leven, maar dat we moeten streven naar hoe God wil dat we zijn).
En daarom bid ik dat God mij veranderd naar Zijn wil.

En de 10 geboden kunnen je niet redden, maar dat terzijde.
met menigen doel ik dan op de enigzinds achterhaalde uit het oude testament, de wijsheden die Jezus heeft uitgesproken zijn daarentegen NOOIT extremistisch/rascistisch oid, deze vind ik WEL belangrijk.

de bijbel MOET een leidrad zijn in mijn leven?
dat dacht ik dus ff niet, iedereen heeft zijn eigen manier van geloven.

en de tien geboden kunnen mij niet "redden"?
ik vind persoonlijk dat de meeste dingen die Jezus heeft gezegd, dat dat ongeveer wel "omschrijvingen" zijn van de 10 geboden.

ga nou naar aanleiding van bovenstaande opmerking asjeblieft niet komen met bullshit in de vorm van voorbeelden etc waar ik het verkeerd zou kunnen hebben.

dit is mijn manier van geloven in God en christen zijn, as het je niet bevalt jammer dan
Oud 03-07-2005, 17:04
Verwijderd
de dingen die ik zie komen allemaal (den ik) uit de Bijbel.

Zegt Jezus geen radicale dingen?
Hij zei: als je oog je tot zonde verleidt, steek het uit, want het is beter om met 1 oog de hemel in te gaan dan met 2 ogen naar de hel. (zo ongeveer)

Ook Jezus heeft gesproken over dat we niet met 1 voet in de wereld kunnen staan en met 1 voet in het Koninkrijk van God.

En het is het offer van Jezus aan het kruis dat ons redt en niet hoe goed we ons aan de 10 geboden houden (staat ook in de Bijnbel).

Wat ik wil zeggen is: hoe kun je een christen zijn en niet naar de dingen te leven die Jezus Christus Zelf heeft gezegd?

Ik wil je verder alleen helpen en niet zeggen dat je fout bent ofzo. Want ik mag niet oordelen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 20:14
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
soldaat schreef op 03-07-2005 @ 18:04 :
de dingen die ik zie komen allemaal (den ik) uit de Bijbel.

Zegt Jezus geen radicale dingen?
Hij zei: als je oog je tot zonde verleidt, steek het uit, want het is beter om met 1 oog de hemel in te gaan dan met 2 ogen naar de hel. (zo ongeveer)

Ook Jezus heeft gesproken over dat we niet met 1 voet in de wereld kunnen staan en met 1 voet in het Koninkrijk van God.

En het is het offer van Jezus aan het kruis dat ons redt en niet hoe goed we ons aan de 10 geboden houden (staat ook in de Bijnbel).

Wat ik wil zeggen is: hoe kun je een christen zijn en niet naar de dingen te leven die Jezus Christus Zelf heeft gezegd?

Ik wil je verder alleen helpen en niet zeggen dat je fout bent ofzo. Want ik mag niet oordelen.
like wtf m8?
en dit gaat over??
dat eerste wat je zegt, is dat erg? het is vrij vertaald gewoon laat je niet verleiden tot slechte dingen.

heh??
zeg ik dan dat ik niet leef naar de dingen die Jezus heeft gezegd?

<-- kijk es wat een mooie duim! heb je ff wat om nog meer uit te zuigen als je dit gaat bekritiseren
Oud 04-07-2005, 13:10
Verwijderd
ok sorry, vergeet het. Doe wat je wilt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:51
Vejji
Vejji is offline
Reageren

Regels voor berichten