Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2005, 13:07
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Hoi, beste medeletteraars.

Wat ik mij afvroeg is het volgende:

zijn er afgezien van het forum nog andere mogelijkheden om met schrijvers van min of meer dezelfde leeftijd in contact te komen?

Ja, er zijn natuurlijk nog andere fora op internet, maar dat is niet wat ik bedoel. Met 'schrijvers' doel ik ook niet op mensen die af en toe wat neerkrabbelen, maar toch meer op diegenen, die de bedoeling en de hoop hebben op een dag iets uitgegeven te krijgen (en dus ook bereid zijn hier tijd en moeite in te steken).

Heeft iemand van jullie ooit gehoord van een soort verenigingen of wat dan ook, die dit soort mensen van jongere leeftijd samenbrengen? Of moet je dan op zijn minst student zijn?

In hoopvolle afwachting van jullie reacties. Kristoph.
Oud 06-07-2005, 13:39
Verwijderd
Mijn oom vertelde me ooit dat er wel eens enorme meetings worden georganiseerd in de vorm van een creatief kamp, of iets dergelijks. Daar kun je met soortgenootjes je discipline beoefenen. Misschien is dat iets voor jou.

Ik weet alleen niet precies wat/waar/wanneer het is.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:52
Changshan
Changshan is offline
Hm... Chris, wat heb jij daar nu nog aan.
Oud 06-07-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 06-07-2005 @ 15:52 :
Hm... Chris, wat heb jij daar nu nog aan.
En gelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 21:47
Tovenaar
Tovenaar is offline
Hmm tja. Ik studeer journalistiek, dus de kans dat ik mij professioneel met schrijven bezig ga houden is al erg groot. (Ik freelance nu al redelijk wat) Maar ik heb zelf wel de hoop om ooit een of meerdere boeken uit te brengen, en dan hopelijk ook pure literatuur. Alleen of zo'n meeting of kamp daarbij helpt? Het zal ongetwijfeld bestaan, maar volgens mij kan je, als je echt wilt, beter heel veel lezen en schrijven, en gewoon een goed idee krijgen en niet bang zijn om het een paar keer te proberen, doorzetten dus. Ik denk dat toch zeker 3/4 van de Nederlandse schrijvers nooit naar zo'n kamp of meeting is geweest, als het niet meer is.
Oud 07-07-2005, 09:43
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 06-07-2005 @ 22:47 :
Ik denk dat toch zeker 3/4 van de Nederlandse schrijvers nooit naar zo'n kamp of meeting is geweest, als het niet meer is.
Maak daar maar 99/100 van Dan denk ik dat je eerder in de richting zit.
Oud 07-07-2005, 10:52
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Guenevery schreef op 07-07-2005 @ 10:43 :
Maak daar maar 99/100 van Dan denk ik dat je eerder in de richting zit.
Ik dacht ik zal de kampen en andere meetings nog even niet te veel ontmoedigen.
Oud 07-07-2005, 10:53
ChateauDenise
ChateauDenise is offline
Ik weet niet of je http://schrijvers.pagina.nl kent, maar misschien kom je via de links wel in contact met een persoon die je hier meer over kan vertellen.

Of er speciale verenigingen hiervoor zijn weet ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat je een vereniging zoekt, het lijkt me persoonlijk ook interessant. Misschien leuk om de informatie te posten hier als je wat gevonden hebt.

//Denise
Oud 07-07-2005, 12:48
Reynaert
Reynaert is offline
Als je contact wil met andere jonge schrijvers moet je eens de jongeschrijverswedstrijd winnen (http://www.jongeschrijvers.nl). Hoewel in mijn geval ik het idee had dat veruit de meeste mensen puberschrijvertjes waren, maar dat kan bijvoorbeeld volgend jaar wel heel anders zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 21:58
Bowser
Bowser is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 06-07-2005 @ 22:47 :
Hmm tja. Ik studeer journalistiek, dus de kans dat ik mij professioneel met schrijven bezig ga houden is al erg groot. (Ik freelance nu al redelijk wat) Maar ik heb zelf wel de hoop om ooit een of meerdere boeken uit te brengen, en dan hopelijk ook pure literatuur. Alleen of zo'n meeting of kamp daarbij helpt? Het zal ongetwijfeld bestaan, maar volgens mij kan je, als je echt wilt, beter heel veel lezen en schrijven, en gewoon een goed idee krijgen en niet bang zijn om het een paar keer te proberen, doorzetten dus. Ik denk dat toch zeker 3/4 van de Nederlandse schrijvers nooit naar zo'n kamp of meeting is geweest, als het niet meer is.
Bowser doet ook journalistiek en gaat volgend jaar afstuderen!

Bowser vindt het volgende: op je 16e kun je nog geen schrijver zijn, dat komt pas met de latere jaren.

Groeien moet je, door te produceren, dat vindt Bowser.

Wat Bowser op zijn 16e schreef vond hij geweldig. Als Bowser het nu terugleest veegt 'ie er het liefst zijn bowser-billetjes mee af.

Desalniettemin zegt Bowser: keep on dreamin', why not?
Oud 08-07-2005, 14:11
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Bowser schreef op 07-07-2005 @ 22:58 :
Bowser doet ook journalistiek en gaat volgend jaar afstuderen!

Bowser vindt het volgende: op je 16e kun je nog geen schrijver zijn, dat komt pas met de latere jaren.

Groeien moet je, door te produceren, dat vindt Bowser.

Wat Bowser op zijn 16e schreef vond hij geweldig. Als Bowser het nu terugleest veegt 'ie er het liefst zijn bowser-billetjes mee af.

Desalniettemin zegt Bowser: keep on dreamin', why not?
Bowser zou moeten inzien dat sommige mensen wat sneller 'verder' zijn.
Oud 08-07-2005, 14:14
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 07-07-2005 @ 11:52 :
Ik dacht ik zal de kampen en andere meetings nog even niet te veel ontmoedigen.
Ik ook niet, had eerst 100/100
Oud 08-07-2005, 15:12
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Changshan schreef op 08-07-2005 @ 15:11 :
Zoals wie?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 16:15
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 08-07-2005 @ 16:12 :
Zoals wie?
Ik wil alleen maar zeggen dat zestienjarige schrijvers weldegelijk bestaan. Het lijkt een zielige afspiegeling van jezelf om te zeggen dat dat niet kan.
Oud 08-07-2005, 16:15
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Bedankt voor alle goedbedoelde reacties. Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier niet over meetings en kampen. Die kunnen erg gezellig zijn, maar lijkt me sterk dat iemand er ooit iets aan gehad heeft. Ook beweer ik niet dat ik echt goed, en zeker niet op professioneel niveau, kan schrijven. Wel doe ik mijn best om beter te worden, door te oefenen en ook weer wat meer te lezen. Wat ik dus zoek, is níet een meeting of een kamp, maar een groep(je) mensen die hier hetzelfde over denken en ook de moeite doen elkaar hierbij te helpen en aan te moedigen. Maar dan niet van achter de computer. Heeft iemand ooit van iets dergelijks gehoord, of bestaat het gewoon niet?

Betreffende Bowser: hij moet zich vooral niet inhouden, omdat zijn meningen over het algemeen een behoorlijke voet aan de grond hebben. Hij moet zichzelf echter ook niet gaan overschatten in zijn mensenkennis.
Kristoph vindt wat hij schrijft meestal bagger, tot hij het aan mensen laat lezen, die het dan wel weten te waarderen. Dan vindt hij het een tijdje geweldig en na een week of twee heeft hij het er wel weer mee gezien.

De eerstvolgende keer dat er weer zo'n wedstrijd op Jongeschrijvers.nl is, zal ik meedoen. Die andere website zal ik ook eens goed doorpluizen.
Oud 08-07-2005, 17:10
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Changshan schreef op 08-07-2005 @ 17:15 :
Ik wil alleen maar zeggen dat zestienjarige schrijvers weldegelijk bestaan. Het lijkt een zielige afspiegeling van jezelf om te zeggen dat dat niet kan.
Ah. Wat is die tweede zin een moordzin trouwens. En Kristoph, het niveau van die wedstrijd is heel erg laag dus als je een beetje kan schrijven wordt je in ieder geval genomineerd. (Ik won de 3e prijs met een gedicht waar nota bene een taalfout instond)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 17:24
Bowser
Bowser is offline
Citaat:
Kristoph schreef op 08-07-2005 @ 17:15 :

Betreffende Bowser: hij moet zich vooral niet inhouden, omdat zijn meningen over het algemeen een behoorlijke voet aan de grond hebben. Hij moet zichzelf echter ook niet gaan overschatten in zijn mensenkennis.
Kristoph vindt wat hij schrijft meestal bagger, tot hij het aan mensen laat lezen, die het dan wel weten te waarderen. Dan vindt hij het een tijdje geweldig en na een week of twee heeft hij het er wel weer mee gezien.
Bowser kan zich hier helemaal in vinden! Op één punt na...mensenkennis. Niet veroordelen met vooroordelen tot de beoordeling aanstaande is. Desalniettemin was het geen aanval, meer een opmerking Bowserzijds.
Oud 08-07-2005, 17:26
Bowser
Bowser is offline
Citaat:
Changshan schreef op 08-07-2005 @ 15:11 :
Bowser: Bullshit ouwe lauwe. Dat heet naïviteit.
Oud 08-07-2005, 17:34
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Bowser schreef op 08-07-2005 @ 18:26 :
Bowser: Bullshit ouwe lauwe. Dat heet naïviteit.
Hoezo naïviteit? Als er wonderkinderen bestaan, waarom dan geen kinderen/zestienjarigen die men al op hoog schrijversniveau mag inschatten? Wat doen die twee jaren tussen eerder genoemde leeftijd en de meerderjarigheidsgrens, dat zij niet mee mogen tellen als volwaardig schrijver?

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 17:37.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 17:45
Bowser
Bowser is offline
Citaat:
Changshan schreef op 08-07-2005 @ 18:34 :
Hoezo naïviteit? Als er wonderkinderen bestaan, waarom dan geen kinderen/zestienjarigen die men al op hoog schrijversniveau mag inschatten? Wat doen die twee jaren tussen eerder genoemde leeftijd en de meerderjarigheidsgrens, dat zij niet mee mogen tellen als volwaardig schrijver?
Bowser: dan moet je toch echt met voorbeelden komen, en dat zijn dan eerder de uitzonderingen die de regels bevestigen.
Oud 08-07-2005, 17:46
Bowser
Bowser is offline
Citaat:
Bowser: een kind van 16 is druk bezig zichzelf volop te ontwikkelen, die is niet bezig met de literaire dingen des levens te beschrijven, komop doe niet zo NAÏEF
Oud 08-07-2005, 17:54
Dentaku
Dentaku is offline
Citaat:
Bowser schreef op 08-07-2005 @ 18:46 :
Bowser: een kind van 16 is druk bezig zichzelf volop te ontwikkelen, die is niet bezig met de literaire dingen des levens te beschrijven, komop doe niet zo NAÏEF
Ik vind je een misselijke vent, Bowser. Je komt met statements waarmee je jezelf belachelijk maakt. Het forum wordt vies van jou. Een kind van zestien kan talentvoller zijn dan iemand die zichzelf 'Bowser' noemt en elke repliek begint met 'Bowser:'.

Dentaku.

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 17:58.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 18:53
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Dentaku schreef op 08-07-2005 @ 18:54 :
Ik vind je een misselijke vent, Bowser. Je komt met statements waarmee je jezelf belachelijk maakt. Het forum wordt vies van jou. Een kind van zestien kan talentvoller zijn dan iemand die zichzelf 'Bowser' noemt en elke repliek begint met 'Bowser:'.

Dentaku.
Je antwoordt voor mij, al had ik het netter geformuleerd. Naïviteit is hier trouwens wel een gepast woord, alleen gebruikt onze Bowser het verkeerd.
Oud 08-07-2005, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Bowser schreef op 08-07-2005 @ 18:46 :
Hoe oud ben jij dan wel niet?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 21:26
Bowser
Bowser is offline
Laffe klappers die niet tegen kritiek kunnen, stelletje papegaaien.

Succes in de kudde, loop elkaar maar lekker na.

Ik pis op jullie graf.
Oud 08-07-2005, 21:38
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Bowser schreef op 08-07-2005 @ 22:26 :

Ik pis op jullie graf.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 21:44
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Bowser schreef op 08-07-2005 @ 22:26 :

Ik pis op jullie graf.
Lijkt iemand die even de behoefte had om onder een andere account onzin te droppen.
Oud 08-07-2005, 21:45
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Changshan schreef op 08-07-2005 @ 22:44 :
Lijkt iemand die even de behoefte had om onder een andere account onzin te droppen.
Even? Al bijna een hele dag lang. Check al z'n posts maar. Hij is wel grappig.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:08
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Sketch schreef op 08-07-2005 @ 22:45 :
Even? Al bijna een hele dag lang. Check al z'n posts maar. Hij is wel grappig.
Ik zie het. Het heeft wel enige stijl. En ach, het is vakantie hè, sommige mensen vervelen zich dan een dagje...
Oud 08-07-2005, 22:11
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 08-07-2005 @ 23:08 :
Ik zie het. Het heeft wel enige stijl. En ach, het is vakantie hè, sommige mensen vervelen zich dan een dagje...
Of langer dan een dagje, .
Oud 08-07-2005, 22:12
Dentaku
Dentaku is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 08-07-2005 @ 23:11 :
Joh.. Een dag is veels te kort om naam te maken.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:15
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 08-07-2005 @ 23:11 :
Offtopic: Wees creatief. Speel een computerspel, ga een middagje voetballen met vriend(inn)en... bios, lezen, msnen, schrijven, wandelen, uitgaan, een instrument bespelen, er is toch altijd wel wat te verzinnen om het tot één dagje te beperken?
Oud 08-07-2005, 22:19
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 08-07-2005 @ 23:15 :
Offtopic: Wees creatief. Speel een computerspel, ga een middagje voetballen met vriend(inn)en... bios, lezen, msnen, schrijven, wandelen, uitgaan, een instrument bespelen, er is toch altijd wel wat te verzinnen om het tot één dagje te beperken?
Offtopic: Computerspellen, hoe creatief. Dat voetballen moet ik trouwens toch es gaan uitproberen, maar met mijn vriendinnen wordt het meer in het gras liggen en kletsen.
Oud 08-07-2005, 22:30
Bowser
Bowser is offline
offtopig: hoi, ik ben Bowser.
Oud 08-07-2005, 23:04
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 08-07-2005 @ 23:19 :
Offtopic: Computerspellen, hoe creatief. Dat voetballen moet ik trouwens toch es gaan uitproberen, maar met mijn vriendinnen wordt het meer in het gras liggen en kletsen.
Offtopic: Da's iig geen echte verveling meer.
Oud 09-07-2005, 21:28
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 09-07-2005 @ 00:04 :
Offtopic: Da's iig geen echte verveling meer.
Offtopic: Dat niet nee. O, en trouwens, ik bedenk ineens dat de Sims (1 of 2, dat boeit niet) nog best creatief is.
Oud 11-07-2005, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Het ontbreekt toch vaak aan levenservaring, maar goed, dat geldt net zo goed voor de meeste vroege twintigers.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-07-2005 @ 20:47 :
Het ontbreekt toch vaak aan levenservaring, maar goed, dat geldt net zo goed voor de meeste vroege twintigers.
Ach, voor volledige fictie hoef je niet echt levenservaring te hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 11-07-2005 @ 21:35 :
Ach, voor volledige fictie hoef je niet echt levenservaring te hebben.
Fictie gaat over het algemeen nog steeds over personen, die vrij oppervlakkig worden zonder levenservaring.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 12:09
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-07-2005 @ 12:41 :
Fictie gaat over het algemeen nog steeds over personen, die vrij oppervlakkig worden zonder levenservaring.
Een alert persoon doet sneller levenservaring op.
Oud 12-07-2005, 12:13
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-07-2005 @ 20:47 :
Oké, ik heb niet heel de topic doorgelezen, hoor, maar ik ga toch even reageren

Aan de ene kant heb je wel gelijk, want je moet wel iets hebben om over te schrijven, iets weten van het leven en zo. Maar als het echte pure fictie is, dan kan het best zo zijn dat een zestienjarige een goed boek kan schrijven. Het hangt er maar net vanaf waar je je inspiratie vandaan haalt en hoe goed je inlevingsvermogen is, toch?
Oud 12-07-2005, 13:27
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-07-2005 @ 13:13 :
Aan de ene kant heb je wel gelijk, want je moet wel iets hebben om over te schrijven, iets weten van het leven en zo.
En wie zegt dat zestienjarige niets hebben om over te schrijven. Wellicht een heel crue voorbeeld, maar mensen als Anne Frank. Hadden weldegelijk stof genoeg.

Wel is het zo dat, volgens mij, 'schrijvers' hun stijl ontwikkelen in jaren, en tja met zestien tel je die jaren gewoon nog niet.
Oud 13-07-2005, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 12-07-2005 @ 13:09 :
Een alert persoon doet sneller levenservaring op.
En waar baseer je dat precies op? Het is inderdaad zo dat veel mensen op hun zestiende wel enigszins 'levenservaring' hebben, maar het punt is een beetje dat je pas als je zelf wat volwassener wordt, je je meer kunt inleven in anderen (dat is tenminste wat ik zelf gemerkt heb.) Ik vond ook dat ik goed kon schrijven op mijn zestiende, maar goed, wie niet?
Er zijn wel mensen die op jonge leeftijd goed kunnen schrijven en dan ook realistisch overkomen (de verhalen dan) maar dat komt niet zo vaak voor. Dat wilde ik er mee zeggen.
Citaat:
Guenevery schreef op 12-07-2005 @ 14:27 :
En wie zegt dat zestienjarige niets hebben om over te schrijven. Wellicht een heel crue voorbeeld, maar mensen als Anne Frank. Hadden weldegelijk stof genoeg.
En Anne Frank is dus een heel goed voorbeeld van een situatie die weinig voorkomt, waardoor ze dus wel een goed schrijfster werd (al valt dat trouwens ook nog wel mee, maar dat terzijde.) Alleen denk ik niet dat de meeste zestienjarige schrijvers ondergedoken hebben gezeten in de Tweede Wereldoorlog.

Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-07-2005 @ 13:13 :
Maar als het echte pure fictie is, dan kan het best zo zijn dat een zestienjarige een goed boek kan schrijven. Het hangt er maar net vanaf waar je je inspiratie vandaan haalt en hoe goed je inlevingsvermogen is, toch?
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-07-2005 @ 12:41 :
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 11:19
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-07-2005 @ 11:00 :
En waar baseer je dat precies op? Het is inderdaad zo dat veel mensen op hun zestiende wel enigszins 'levenservaring' hebben, maar het punt is een beetje dat je pas als je zelf wat volwassener wordt, je je meer kunt inleven in anderen (dat is tenminste wat ik zelf gemerkt heb.) Ik vond ook dat ik goed kon schrijven op mijn zestiende, maar goed, wie niet?
Er zijn wel mensen die op jonge leeftijd goed kunnen schrijven en dan ook realistisch overkomen (de verhalen dan) maar dat komt niet zo vaak voor. Dat wilde ik er mee zeggen.
Ik sprak je niet tegen, als je dat dacht. Het lijkt me gewoon logisch dat iemand die wat meer nadenkt en opmerkt, sneller ervaring opdoet en zodoende sneller een positieve swing aan zijn verhalen kan geven door zijn vergaarde psychologische kennis/denkwijze.
Reageren

Regels voor berichten