Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ben ik dan benieuwd naar. Zelf geloof ik wel degelijk in reincarnatie. Ik geloof dat ieder mens een aantal lessen te leren heeft en in elk leven een aantal belangrijke lessen. Als het niveau hoog genoeg is dan voegt de ziel zich bij een soort tja, hoe leg je het uit.. geheel. Ik geloof dat wij allen deel uitmaken van een groot geheel, en dat wij ons bij de oorsprong/bron van het geheel voegen zodra we onze lessen geleerd hebben en dat duurt enkele levens. Daar heb ik eigenlijk al in geloofd sinds ik mij kan heugen. De veronderstelling dood=dood=niets meer heb ik altijd moeilijk te aanvaarden gevonden. Verder heb ik ook wel wat ervaringen met wat dingen, maar die licht ik liever niet toe, maar die hebben zeer zeker bijgedragen aan mijn vertrouwen dat ik hier nog lang niet klaar ben na dit leven.
||
Verwijderd
|
Ik ben te lui om te hertypen:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je er een geaccepteerde theorie van een bepaalde (naam kwijt) wetenschapper op naslaat bron: kijk over parallelle universums dan zie je dat alle op mogelijkheden "keues" hun eigen universum krijgen, en jij leeft gewoon in 1 zon universum. Met je geest kun je bwuste keuzes maken.bIJv jij zit in het universum waar je toch besluit mijn antwoordte leze ipv over te slaan. kortom met je geest kun je de beinvloeden in welk unversum je "uitkomt". statistisch gezine bijna omogelijk maar protoenen etc trillen. stel je komt in het universm waar ze omhoog trillen (harder als de zwaartekracht) alleen dn milliarden keren dan zweeft zon object. Met je geest kun je zoals eerder voorbeeld quantummechanische keuzes via via beinvloeden. en als je dat dus op een goede manier doet kom je dus in zon unversum uit waar zon object steeds omhoog gaat. en op die manier denk ik dat telekinese etc bestaat
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
alles identiek, alle keuzes ooit zijn een universum geworden dus als eje de "goede" kiest un je ook nog in eenstje uitkomen waar de t-res (dinosaurier) alleen maar kiespijn heeft ipv dat hij is uitgestorven. en verder protenen iig atoomkernen trillen altijd, en ik ben nog steeds niet dood en bijna ales kan du als daar iets door gaat zweven kan dat zoalang de kans > 0 is kan het dusnals de kands ergens op 10 * (10 ^-30000000) is dan kan het nogsteeds. en miss prbeer ik het wel een keer nuchter uit te leggen wat 2 posten onder invloed gemaakt zorgen er ook neit voor dat mijn theorie duidelijker overkokmt edit: 3 posten
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000 Laatst gewijzigd op 26-05-2005 om 00:17. |
![]() |
||||
Citaat:
Dat doen ze dus wel. Tenminste, als je daadwerkelijk de quantummechanische theorie van de meerdere universa bedoelt, zoals opgesteld door Everett. (Ook wel aangeduid als MWI). De MWI stelt, dat wanneer een quantummechanisch experiment wordt uitgevoerd, waarbij er twee uitkomsten zijn, beide uitkomsten bewaarheid worden, zij het wel in verschillende universa. Maar er zijn wel een aantal consequenties die daaruit voortvloeien: A) Het spitsen van universa gebeurt alleen bij beslissingen op quantumniveau. B) Naast de uitkomst van die beslissing is alles hetzelfde. (Natuurlijk kan het verschil wel, uiteindelijk, tot verschillen in de dimensies leiden, maar: C) Er is geen communicatie mogelijk tussen beide Universa. Zelfs als we aannemen, dat het mogelijk zou zijn op basis van keuze dergelijke quantum-universa te creëren, dannog is het niet mogelijk in een ander universum terecht te komen. Immers, op het moment van de keuze schep je zelf een nieuw universum, waarin, zoals gezegd, alles hetzelfde is behalve jouw keuze. Ongeveer zo dus: (A = bronuniversum, An zijn daaropvolgende keuzes.) A --> A1 + A2 A1 --> A1.1 + A1.2 A1.1 --> A1.1.1 + A1.1.2 Op deze manier kun je dus nooit in een universum B terecht komen. Citaat:
Niet dus, want zoals gezegd ga je niet naar een al bestaand Universum toe, maar schep je je eigen, nieuwe universum. Dat je ergens "uit komt" zoals in bijv. Sliders is dus onzin. Citaat:
Atoomkernen trillen inderdaad, alle materie trilt in zekere zin (dacht ik). Punt is dat zodra protonen méér tegen de zwaartekracht op gaan werken, het onmogelijk wordt om bijvoorbeeld atoomkernen te vormen. De protonen zullen elkaar en de neutronen dan afstoten, waardoor je geen stabiel atoom meer kan maken, en alles dus desintegreert. De natuurwetten steken op sommige punten nogal delicaat in elkaar, zodat veranderingen daarin voor zeer grote veranderingen zorgen, zoals het onmogelijk maken van grotere materie-structuren. De kans is dus 0. Groet, Tio
||||||
Citaat:
Ik had niet het idee dat ik dat niet deed. Citaat:
Waar het mij om gaat is dat je, als rechtvaardiging van je eigen theorie, aan hebt gehaald dat deze afkomstig is van een gerespecteerd wetenschapper, en dat de theorie in wetenschappelijke kringen geaccepteerd zou zijn. Mijn punt is dus, dat de theorie die binnen de wetenschap geaccepteerd is niet de theorie is die jij hier neerlegt. Het lijkt er enigszins op, maar de verschillen zijn alsnog te groot om aanspraak te maken op wetenschappelijke acceptatie. Zo bijvoorbeeld het punt van communicatie. Jij zegt dat dat niets uitmaakt, maar dat is wel degelijk zo. Dat er geen communicatie mogelijk is, betekent dat er niets van het ene universum naar het andere kan. Ze bestaan compleet onafhankelijk en los van elkaar. Je kan dus ook niet jezelf verplaatsen van Universum A naar Universum B. Verder kan je ook niet beïnvloeden in welk Universum je uitkomt. Op het moment dat jij een keuze maakt, die twee uitkomsten heeft, en beide zouden een nieuw Universum worden, dan wordt er vervolgens een kopie van het gehele Universum gemaakt. Er bestaat dan dus een Universum waarin jij A hebt gekozen, en één waarin je B hebt gekozen. In beide Universa besta jij dus, maar je hebt nooit weet van het andere. Citaat:
Dat is ongeveer hoe men wind kan verklaren, inderdaad. Citaat:
Klopt, maar wat dat met telekinese te maken heeft ontgaat me hier. Citaat:
Waarbij ik ervan uitga dat je de theorie van Everett bedoelde, aangezien dat de enige MWI-theorie is die volgens mij een redelijk brede wetenschappelijke erkenning heeft. Groet, Tio
||
Citaat:
hij heeft een tijdje geleden in de kijk gestaan en bij die theorie waren er 4 niveaus parralleelle universa edit: ik zals strax na me rijles eens kijken of ik die kijk nog kan vinden dan weet je ook grelijk wie die theorie heeft bedacht
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000 Laatst gewijzigd op 26-05-2005 om 18:32. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Mensen hebben de dood nodig om hun leven te kunnen relativeren. Dit komt erop neer dat je leven alleen waarde en zin kan hebben zolang je weet dat je dood gaat. Het Zijn is niet eeuwig en juist daarom kunnen mensen zo im-mens veel waarde hechten aan het Zijn (leven). Angst voor de dood zie je het meest in westerse samenlevingen, omdat westerlingen de vervelende eigenschap hebben zich ontzettend veel te hechten aan aarde en vergankelijke dingen. Het boeddhisme is een levensbeschouwing die mijns inziens prioriteit stelt in het accepteren van de dood en dat ook heel goed lukt. Maargoed, on topic, ik geloof niet in reïncarnatie noch een leven na de dood. Ik zie de mens voornamelijk als een dier dat ooit sterft en daarna nooit meer terugkomt, in feite is de dood het einde. En om heel eerlijk te zijn vind ik dit een fijnere gedachte dan de gedachte om eeuwig door te leven... één leven vind ik wel genoeg.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En wat een leed wordt er mee veroorzaakt.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het is uiteraard wel erg interessant... Vind het echt enorm leuk om zo'n dingen te zien maar 't is vaak nogal vaag enzo. En soms ook gewoon opgezet spel... Als er echt een heeeel overtuigende en geloofwaardige versie van zou komen zou het wel al lang in de krant ofzo gestaan hebben denk ik. Ach jah, ik hoop stiekem dat het allemaal waar is want ik zie het wel zitten om voor eeuwig voort te leven ![]() |
![]() |
|
![]() |
maar kijk zoals jij zei: Het heelal is zo groot dat wij als kleine levende organisme wel heel miezerig en klein zijn. Nu zal er vast wel een stofje in mijn hersenen zijn die omdat het zo groot is een gevoel krijgt: WOW/WAUW!.. maar er is meer dan het fysieke. Ik bedoel niet geesten enz.
Maar als een baby wordt geboren, dan zijn we blij, omdat we dan een nieuwe generatie op de aarde hebben gebracht enz. Maar als je van een meer 'spirituele' kant bekijkt, kun je zien dat er een nieuw schepsel is geboren, met een eigen wil, met mogelijkheden, met kansen en geluk enz. Sommige mensen vinden het gek/gestoord om te denken dat anderen denken dat er iets is na dit leven of dat ze gaan reincarneren enz. Maar dan is in het "Niets" geloven ook gestoord, want in deze wereld blijft er ook altijd wel wat over (als een dier/mens sterft, dan rot het vlees, en dan wordt dat weer aarde en uit die aarde komt weer een plantje,gras of mooie boom enz.) KMBA |
![]() |
|
KMBA... ik snap niet of jij nu wel of niet in reincarnatie gelooft *-) Zo te zien ben je iets van christelijk ofzo en ik dacht dat het volgens jezus en z'n matties verboden was om in reincarnatie te geloven, maarja... Ik vind reincarnatie op zich een stuk logischer dan de hemel of hel, das zo'n onzin. Weetje hoe vol die hemel en hel dan nu echt zitten
![]() Ook is er voor reincarnatie een stuk meer bewijs (of aanwijzingen) dat het bestaat. Alleen trekt mij het idee niet echt dat ik tot in de eeuwigheid me leven moet verbeteren. Maar wat was ik dan 100.000 jaar geleden? Een worm ofzo... nee das een lekker idee... Dus ik heb gewoon geen zin om er in te geloven omdat ik het niet leuk vind als het wel zo is.
|
![]() |
Ik ben gewoon iemand die naar de Waarheid zoekt, net als jij.
Maar zij die de Waarheden wil begrijpen moet eerst de Waarheden over zichzelf weten en kunnen beheersen.. Jezus had nog nooit gezegd dat je de bijbel moest lezen. Alleen dat God in je hart is en als je oprecht het goede wilt doen dat je dat het juiste doet. Daarnaast, tja de hemel hoe het eruit ziet weet ik ook niet. Maar het zal vast iets zijn wat onze gedachten te boven gaan. ![]() er zijn trouwens 2 verschillen: *Je hebt reincarnatie, dat is bijv. dat je terug kunt keren als een dier. *Je hebt wedergeboorte, dat is bijv. dat je gewoon terugkeert als een Mens. Jezus [in mijn ogen de eerste Boeddha, gestuurd door God om ons de Verlichting te tonen] is een Verlichtene. Natuurlijk niet helemaal hetzelfde als Boeddha van de boeddhisten, maar toch wisten beidde de Waarheid. Het lijkt tegenwoordig of alles vast zit aan regels, de natuur, de wereld, gedrag. Zo zou crimineel gedrag in de genen zitten en de opvoeding, maar wat is dan toch die enorme kracht die sommige criminelen en drugsverslaafden toch krijgen om uit deze rotzooi te stappen en het belijden van de Zonden. (gewoon inzien dat het allemaal fout is enz) God is niet in een andere dimensie of in je hersenen.. hij leeft in jouw ... de vraag is alleen.. wat is jouw ? Misschien kan dit wel helpen [indiaase filosofie]: "Ik ben niet het lichaam, want het lichaam is niet permanent en is onderhevig aan groei en verval; ik ben niet de geest, zijn gedachten, gevoelens en dromen, want ook deze zijn veranderlijk en vergangelijk; ik ben niet het bewustzijn in een diepe slaap, want hoewel de waarneming daar bevrijd is van dualisme en verdeeldheid, houdt dat op zodra ik ontwaak; wat ik ben is de getuige van alles wat in al deze toestanden blijft voortduren" God is het eeuwige, en wij hebben hulpmiddelen gekregen om de Verlichting te zoeken. "Wijsheid is het, om het bestaan van een groter geheel te weten en te geloven..." KMBA |
![]() |
||
![]() |
Tja het leven op aarde kan natuurlijk ook gewoon door puur toeval ontstaan zijn, er kan evengoed helemala geen Jezus geweest zijn, helemaal geen god zijn, helemaal geen ziel of whatever zijn... Het kan ook gewoon pure chemie zijn en eenmaal we sterven kunnen we evengoed terug verwerkt worden tot de aparte atomen waaruit we eigenlijk bestaan. Zonder spiritueel gedoe errond, chemistry all the way. Niks speciaal aan, gewoon'n hoopje stof... zonder meer...
Ik had trouwens geantwoord op je vorige post ook maar dit ging een beetje fout, 't is uiteindelijk niet gelukt. Jij zei: Citaat:
![]() eniweej Je zegt dat je naar de waarheid zoekt maar je neemt dingen als god, jezus en een hiernamaals zomaar aan voor de waarheid. Best wel grappig... 'Tis niet omdat er een boek over geschreven is en omdat het al jaren doorgegeven wordt dat het gebaseerd is op de waarheid. Het feit dat het van zo ver terugstamt zou eigenlijk een reden te meer moeten zijn om het niet te vertrouwen maarjah... Ik wil je niet aanvallen hoor, je gelooft wat je wilt en ik respecteer dat zolang jij mijn mening respecteert. 'T valt me gewoon op... Geef toe, er is geen enkel duidelijk bewijs dat dit alles bestaat... anders zou heel de wereld wel al lang bekeerd zijn en zouden de kerken ooooovervol zitten. En neen, antwoorden als "ik voel dat god bestaat" tellen niet ![]() Wedergeboorte kan niet echt volgens mij, tenminste toch niet als elke mens dan altijd weer als mens herboren zou worden. Zo kan een mensenpopulatie nooit uitsterven en ook nooit dalen. Slaagt toch op niets? Of moet je soms ff in de rij wachten tot er weer'n koppeltje seks heeft om dan je nieuw levne te kunnen beginnen? Is ook maar'n vreemde gedachte hoor ![]() En wat als we dan wel ooit uitsterven? Ooit zal de aarde vergaan... wat als we tegen dan hier niet wegraken? Of wat als er iets fout gaat tijdens de evacuatie ofzo? Iedereen dood = geen geboortes meer... hmmm PROBLEEM! ![]() En wat maakt ons mensen zoveel beter dan dieren? Hoe komt het dan dat dieren wel uitsterven? Tzijn ook beesten net als wij, wij zijn gewoon een beetje intelligenter (wat je intelligent noemt natuurlijk, we zijn zowat de debielste wezens op aarde maarjah tis maar hoe je't bekijkt) en motorisch beter ontwikkeld. In mijn ogen heeft een Bengaalse tijger (hmm ben niet echt zeker vna de naam ![]() Raar dat bij de wedergeboorte er een onderscheid wordt gemaakt... ![]() Hmmm zo zou ik eeuwig kunnen doorgaan maar heb nu ff niet veel tijd... andere keer dan maar... |
![]() |
|
![]() |
uhm.. goed. Laten we even zeggen.. STEL dat God niet bestaat.
en STEL dat wij ook nog een Ziel hebben.. waar is deze Ziel dan geweest voor onze geboorte en waar gaat het heen na onze dood? want we kunnen alles van de menselijke lichaam enzo omschrijven als volgt: -de Ziel, het spirituele, onaanraakbare, het bevat geen persoonlijke kenmerken, maar vertegenwoordig je wel als een persoon. - de Geest/Bewustzijn, alles in je hersenen, wat je denkt, voelt en ervaart. - Het lichaam/fysieke, gewoon je lichaam van top tot teen. Nu is het niet zo dat de Ziel, de baas is over alles (nu komt beetje "Oosterse" theorie).. alles leeft in samenhang. Omdat je vastzit aan je aardse verlangens (zoals eten, maar ook sociaal contact enz.. wat niet verkeerd is op zich) kun je niet de ultieme Wijsheid bereiken (je wilt bezit, blijven voortleven, als het soms te koste moet gaan van anderen) Maar zonder de Ziel, ben je slechts een hoopje vlees en hersenen dat wel kan nadenken maar niet echt "Leeft". Zonder de Geest kun je niet nadenken en ervaren en dan kun je alsnog wel 'leven' in de spirituele wereld, maar niet in het fysieke. Als je deze in harmonie hebt, dan kun je dingen zoals ze bij in Aikido [Japanse vechtsport] Maar nu is dus mijn vraag aan jouw... De Ziel, waar gaat het heen, en waar was het voor onze geboorte? en als we vrij zijn van de Geest en het lichaam (dood) ga je dan "ziellijke dingen" doen? Zo ja, wat zijn dat voor dingen? Bij voorbaat dank |
![]() |
|
![]() |
Hmmm daar kan ik niet op antwoorden... ik geloof namelijk ook niet in een ziel
![]() Wat wij een ziel noemen wordt in mijn ogen ook gewoon gevormd door de processen in onze hersenen. Wanneer die hersenen sterven, sterft dus ook je ziel. Vandaar dat er volgens mij helemaal niets is na de dood. Je lichaam is wat je op alle vlakken levend houdt, zowelijk lichamelijk als geestelijk en dus ook je ziel. In wat jij zegt, ga je er van uit dat de basis van de mens de geest is (als ik het goed begrepen heb). Het lichaam is slechts een uiterlijk vertoon, de geest of ziel is waar het om draait. Als je dan sterft, sterft inderdaad je lichaam en blijft je geest voortleven, dat is uiteindelijk de basis van je hele bestaan. Van waar die komt en naar waar die gaat weet ik uiteraard niet. Je lichaam is dus zeg maar een hulpmiddel om je ziel tastbaar te maken. In mijn ogen is niet de ziel de basis van het leven, maar wel het lichaam. Je ziel is slechts een manier om onze innerlijke ik te beschrijven, die innerlijke ik ontstaat volgens mij ook gewoon onder invloed vna je hersenen. Weeral pure chemie dus. Je hersenen maken je wat je bent, zij zijn de basis van je leven, van je bestaan. Wanneer je sterft, sterven je hersenen, ze verrotten en worden opgepeuzeld door kleine diertjes. Je basis wordt als het ware verteerd. Daarom dat ik denk dat er niets is na de dood. Ik ben niet zo iemand die de dingen heel spiritueel bekijkt zoals je wel merkt, voor mij zijn hersenen een hoopje zeer complex vlees die voor alles wat wij als mens kennen verantwoordelijk zijn. Ook dus voor wat jij de ziel noemt. Ik geloof wel dat een mens een soort ziel heeft, net als een geweten en karakter zeg maar. Maar ik denk dat die ziel ook gewoon een gevolg is van de chemie in onze hersentjes. Die ziel sterft dus mee met al de rest van ons lichaam... ![]() Manman, ik merk echt wel dat ik veeeel moeite heb om dingen uit te leggen via internet ![]() Kvind het anders wel leuk om beetje meningen te delen, vooral heel aangenaam dat je mij niet probeert te overtuigen dat jouw visie de juiste is en dat het een normale discussie blijft. Sommige mensen kunnen er echt niet tegen dat er meningsverschillen zijn en beginnen echt helemaal door te slaan ![]() Ach jah... Mijn theorieën zijn in mijn ogen de meest waarschijnlijke maar dat maakt ze zeker niet juister. Uiteindelijk heeft iemand die komt beweren dat god eigenlijk een fluoroze olifant is met gele bolletjes en'n minirokje aan in principe evenveel kans om gelijk te hebben ![]() ![]() 'T is ook maar gokken eigenlijk hé ![]() Maar wel interessant om het is op'n andere manier te bekijken... |
![]() |
|
![]() |
Ok, ik begrijp wat je bedoeld.
Maar de Ziel kunnen we niet zien of bedenken, maar we 'voelen' het wel. Als we nou alles wat we denken en rondom ons lichaam verdelen in 3 dingen: de Ziel, het spirituele, onaanraakbare, het bevat geen persoonlijke kenmerken, maar vertegenwoordig je wel als een persoon. - de Geest/Bewustzijn, alles in je hersenen, wat je denkt, voelt en ervaart. - Het lichaam/fysieke, gewoon je lichaam van top tot teen. Je hoeft niet er in te geloven hoor, maar STEL dat het zo is. ------------------------- Maar Stel dat het niet is, is een persoon dat grote delen van zijn hersen heeft verloren (ziekte, ongeluk enz) wat maakt hem tot persoon? Als iemand Wim heet en Wim verliest grote delen van de hersenen, wat maakt Wim nog tot Wim??? KMBA |
![]() |
|
Pfff, ik werd moe van dit alles te lezen, zo ver denk ik niet na (toch niet over dood en terugkeren of niet). Zelf geloof ik in van alles een beetje (behalve hemel/hel). In alles zit een beetje logica, maar ik denk dat we het nooit echt zullen weten tot we dood zijn. Ik zou ook niet willen dat dit alles ontdekt wordt, er moet wat mysterie in het leven zitten. wat als we het weten en het is echt niet leuk? Wat als je te weten komt dat het ECHT absoluut zeker is dat het gewoon met chemie te maken heeft, terwijl je gelovig bent ofzo... Dat slaagt dan wel serieus tegen. Wat moeten we dan doen met al de religies op de wereld?
Hèhèhè, nu heb ik ook nagedacht ![]() joooooooow
|
![]() |
Omdat alles vast is gelegd in wetten. Je hebt toch ook zulke wetten in de natuur. Een grassprietje komt ook niet uit het niets. Planten gaan ook dood in de winter, maar brengen weer leven door de zaadjes enzovoorts.
Ik ben in dat opzicht wel beetje boeddhist (volgens mij heb je later na je dood de keuze: Hiernamaals (volgende plek of weet ik veel) of reincarnatie ![]() ![]() ![]() Waarom zou er niet meer kunnen zijn? Dat is net zoiets, waarom zou er niks meer zijn dan het universum dat wij nu zien? Wij zijn ontiegelijk klein, maar in feite ook weer ontiegelijk groot.... |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Leven na de dood ** | 74 | 16-03-2009 09:27 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |