Volgens mij bedoel je religie, niet godsdienst? Dat is een wezenlijk verschil. Je zou mij een boeddhist kunnen noemen en boeddhisten geloven niet in het bestaan van een god. Of beter gezegd: we houden ons er niet mee bezig. Vandaar dat we geen godsdienst aanhangen, maar een levensovertuiging.
Citaat:
Fille14 schreef op 05-03-2007 @ 16:42 :
2. Denk je dat er leven na de dood is? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
|
Dat is een moeilijke vraag. Het ligt eraan hoe je 'leven' definieert. Het lijkt me in iedere geval niet erg aannemelijk dat als je sterft, iets anders doorleeft. Voor boeddhisten is causaliteit hierbij een belangrijk begrip. 'Causaliteit' is net zoiets als het natuurkundige principe dat iedere oorzaak een gevolg moet hebben. Dat gevolg is dan weer op zijn beurt een oorzaak van weer een ander gevolg. En ontstaat er een keten van oorzaken. Veel boeddhisten, maar lang niet allemaal, menen dat een mens bij zijn sterven een nieuw leven veroorzaakt. Mijn sterven is zeg maar de oorzaak van een nieuwe geboorte. Maar let op, het is niet zo dat ik opnieuw geboren word. Ik veroorzaak een nieuw leven. En omdat dat nieuwe leven verbonden is met dat van mij, kan het zijn dat de nieuwe mens zich iets van mijn leven kan herinneren; we komen immers uit dezelfde oorzaakketen. Volg je me nog? Het zit in ieder geval moeilijk in elkaar.
Citaat:
3. Geloof je in een lichamelijk of geestelijk voortbestaan?
|
Tja, dat heb ik in feite net uitgelegd. Maar om het wat te preciseren: als ik sterf dan blijft er geen ziel of lichaam over. De mens is één en bestaat niet uit een ziel en een lichaam.
Citaat:
4. De dood komt ooit in je leven. Bent je bang voor de dood?
|
Dat heb je goed gezien! Iedereen zal sterven. En tegelijk is iedereen gehecht aan het leven - niemand wil sterven. Die gehechtheid zien boeddhisten als een belangrijke oorzaak van lijden. En lijden staat voor boeddhisten centraal in hun geloofsovertuiging.
Ik leg eerst even iets uit voordat we verder gaan. Een van de belangrijkste boeddha's verwonderde zich erover dat iedereen in deze wereld na zijn geboorte verouderde, ziek wordt en uiteindelijk sterft. Hij noemde dat lijden. Lijden kun je in de breedste zin van het woord opvatten. Het is je verdrietig voelen omdat je weet dat je uiteindelijk zal sterven, maar ook omdat je niet krijgt wat je wilt. Het veroorzaakt dat je lijdt en dat geldt voor iedereen. De Boeddha die zich verwonderde was Siddartha Gautama, de boeddha die de meeste mensen bedoelen wanneer ze over boeddha spreken. Er zijn overigens veel meer boeddha's. Boeddha's zijn eigenlijk gewone die hebben ingezien hoe ze zichzelf uit het lijden kunnen verlossen. Als ze verlost zijn, zijn ze verlicht en 'boeddha' betekent niet veel meer dan 'verlicht zijn'.
Om terug te komen op je vraag: ook ik hecht aan mijn leven. Dus ook ik ben bang voor mijn dood. Dat mag ook - ik ben immers niet verlicht.
Dat maakt mij weinig uit. Ik kies voor datgene waarmee ik mijn nabestaanden het meeste vreugde kan verzorgen.
Citaat:
6. Welke rituelen wil je bij de uitvaart?
(bijv. bepaalde teksten, muziek of symbolen)en waarom?
|
Ik zou graag boeddhistische monikken uitnodigen die mijn sterven begeleiden.
Volgens het boeddhisme is de dood het geleidelijk natuurlijk verval van de eenheid ‘geest-lichaam’. Het vaststellen van de hersendood druist in tegen deze opvatting. Orgaanuitname zou het lichaam onteren. Maar er zijn ook binnen het boeddhisme argumenten voor orgaandonatie te vinden: vooral de noodzaak om medeleven te betonen wordt binnen het boeddhisme als een belangrijke deugd gezien. Orgaandonatie getuigt van medeleven. Ik ben er zelf niet over uit, maar ik neig ernaar om anderen met mijn organen te helpen.
Het wegnemen van leven vinden wij een daad met uitzonderlijke negatieve karmische gevolgen. Persoonlijk denk ik dat je dit per geval moet beoordelen. Bovendien verschillen de boeddhistische stromingen onderling over dit onderwerp. Ik sta overigens negatiever tegenover abortus, dan tegenover euthanasie, omdat ik vind dat ieder leven een kans moet hebben. Boeddhisten vinden dat het menselijk leven de beste voorwaarden heeft om verlicht te raken - ook al is een persoon wellicht niet puntgaaf of ongewenst.
Citaat:
9. Geloof je in reïncarnatie? Als je bij vraag 2 nee hebt geantwoord waarom geloof je dan ook niet in reïncarnatie?
|
Dat heb ik eerder uitgelegd. Mocht je het niet begrijpen, dan leg ik het graag nog een keer uit.
Citaat:
10. Als reïncarnatie bestaat, hoe wil je dan het liefst terugkomen op aarde?
|
Dat is niet aan mij. Of en hoe ik terugkom ligt aan mijn karma. Laat ik dat uitleggen. Karma is zoiets als mijn verzamelde ethisch significant handelingen. Ik weet het - dat klinkt moeilijk. Laat ik het zo uitleggen: herinner je wat ik je over causaliteit vertelde? Die causaliteit geldt ook voor handelingen. Boeddhisten geloven dat veel van wat je doet je dichter bij verlichting kan brengen of verderaf. Brengt het je dichterbij, dan is het positief karma. Brengt het je verderaf, dan is het negatief karma. Soms zijn dingen die je doet niet zo belangrijk, bijvoorbeeld ademhalen - je doet het wel, maar het brengt je niet dichter of verderaf. Maar als je iemand dood - dat is erg negatief. En dat heeft volgens de wet van karma negatieve gevolgen.
Terug naar je vraag: karma bepaalt hoe ik terugkom. Als ik sterf, dan bepaalt mijn karmische 'verzameling' wat ik daarna veroorzaak. Heb ik een leven geleid waarin ik vooral andere mensen heb geholpen, dan heb ik veel positief karma opgebouwd. Ik heb dan een grotere kans dat mijn volgende 'ik' onder gunstige omstandgheden wordt geboren, onder omstandigheden die gunstig zijn om verlicht te raken.