Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2002, 15:57
Flipje het Kipje
Flipje het Kipje is offline
;-)

Er zit me al een tijdje een "grote" vraag in 't hoofd.
En die is als volgt.

Je kan in huis (of ergens anders.. ) niet bruin worden, want zonnestralen kunnen niet door glas.
Maar waarom zijn dan brilleglazen beschermt met een UV filter?

Help me.

NB: Heeft U zelf dringende vragen, stel ze hier.. misschien is er hierzo iemand slimmer als/dan jij. ;-)
Oud 12-04-2002, 16:00
BleuQueen
BleuQueen is offline
goede vraag....
Oud 12-04-2002, 16:20
B.G.G.O
B.G.G.O is offline
waar je je al niet druk om kan maken, ik zou zeggen zoek het ergus op op internet, met google vindt je vast veel wat
Oud 12-04-2002, 16:26
Monica
Monica is offline
Lol Is het niet dat als je naar beneden kijkt de zon er toch kan komen? Echt geen idee anders..
Oud 12-04-2002, 16:30
Paulaah
Paulaah is offline
Zeeeeker een goede vraag...
misschien is het gewoon schadelijk ofzo voor je ogen?
Oud 12-04-2002, 16:33
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Een ruit is nogal dik,
een bril meestal niet;
Oud 12-04-2002, 16:33
Methuselah
Methuselah is offline
je hebt uv a stralen en uv b, zou't kunnen dat't daar iets mee te maken heeft? van de ene wordt je bruin, en van de andere is geweten dat je er kanker van kan krijgen bij overexposure, weet alleen niet goed welke welke is
Oud 12-04-2002, 16:35
Flipje het Kipje
Citaat:
Methuselah schreef:
je hebt uv a stralen en uv b, zou't kunnen dat't daar iets mee te maken heeft? van de ene wordt je bruin, en van de andere is geweten dat je er kanker van kan krijgen bij overexposure, weet alleen niet goed welke welke is
Maar die kunnen toch niet door glas heen? Hoe dik die glazen ook zijn....

?
Oud 12-04-2002, 16:36
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Flipje het Kipje schreef:
Maar die kunnen toch niet door glas heen? Hoe dik die glazen ook zijn....

?
kdacht van wel, maar k kan me vergissen

ga 't anders eens vragen aan een opticien
Oud 12-04-2002, 16:57
Lateralus
Lateralus is offline
dit vraag ik me al een tijdje af: je weet dat als je een broodje jam/pindakaas o.i.d. laat vallen, dan valt het altijd met het beleg aan de onderkant op de grond, toch? en een kat die valt landt altijd weer op zijn pootjes, toch?

Nou komt de vraag: wat gebeurt er nou als je een broodje jam op de rug van een kat bindt en die kat vervolgens laat vallen???
Oud 12-04-2002, 17:23
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
System of a Deftone schreef:
dit vraag ik me al een tijdje af: je weet dat als je een broodje jam/pindakaas o.i.d. laat vallen, dan valt het altijd met het beleg aan de onderkant op de grond, toch? en een kat die valt landt altijd weer op zijn pootjes, toch?

Nou komt de vraag: wat gebeurt er nou als je een broodje jam op de rug van een kat bindt en die kat vervolgens laat vallen???
lol
wil je dat ik deze beantwoord op een biologische manier?
Oud 12-04-2002, 17:23
katrientjuh
katrientjuh is offline
Citaat:

dan beland de kat op z'n pootjes omdat ie zwaarder is dan het broodje denk ik
Oud 12-04-2002, 17:33
Monica
Monica is offline
Citaat:

Oud 12-04-2002, 17:35
Boogie
Boogie is offline
niet elk brilleglas is van glas (van kunststof meestal) en misschien is die uv-filter een reclame truc ofzo?
Oud 12-04-2002, 17:50
DrFreeman
DrFreeman is offline
voor zover ik weet is het glas in een bril een lens, en lensen laten op een andere manier licht door dan recht glas (heeft weer te maken met brekingswetten), dus daar moet het verschil zitten (en tering mensen je weet toch wel wat het doel van een bril is , als je slechtziend bent kan je toch niet als je door een raam kijkt opeens beter zien)
Oud 12-04-2002, 17:55
Luca
Luca is offline
Ja, dat snap ik niet.
Oud 12-04-2002, 21:32
Flipje het Kipje
Citaat:
DrFreeman schreef:
voor zover ik weet is het glas in een bril een lens, en lensen laten op een andere manier licht door dan recht glas (heeft weer te maken met brekingswetten), dus daar moet het verschil zitten (en tering mensen je weet toch wel wat het doel van een bril is , als je slechtziend bent kan je toch niet als je door een raam kijkt opeens beter zien)
Hmm, je komt in de buurt volgens mij. :-)
Oud 12-04-2002, 22:12
ExeCute
ExeCute is offline
Citaat:
;-)

Er zit me al een tijdje een "grote" vraag in 't hoofd.
En die is als volgt.

Je kan in huis (of ergens anders.. ) niet bruin worden, want zonnestralen kunnen niet door glas.
Maar waarom zijn dan brilleglazen beschermt met een UV filter?

Help me.

NB: Heeft U zelf dringende vragen, stel ze hier.. misschien is er hierzo iemand slimmer als/dan jij. ;-)

Je kunt wel bruin worden onder glas dit is wetenschappelijk bewezen en toen ik de hele zomervakantie in "de kas" had gewerkt was ik ook bruiner geworden, je wordt echter wel veel minder snel bruin.
Oud 12-04-2002, 22:53
DrFreeman
DrFreeman is offline
Citaat:
Hmm, je komt in de buurt volgens mij. :-)
ik denk niet in de "buurt"
Oud 13-04-2002, 00:06
rockyj
rockyj is offline
ramen zijn stoer, brillen niet
Oud 23-07-2005, 10:51
Verwijderd
Oud 23-07-2005, 11:03
SaisPas
SaisPas is offline
Zonnestralen kunnen echt wel door glas. Anders zou het binnen toch ook niet licht en warm worden als de zon door je raam schijnt Het zal wel enige straling door laten, enkel glas meer dan dubbel glas, omdat dat dikker is.

Door een zonnebril gaan je pupillen wijder open, omdat het donkerder is, daardoor komt er dus meer gevaarlijke straling je oog binnen dan als je geen of een gewone bril op zou hebben. Daarom zit er in een zonnebril een UV filter.
Oud 23-07-2005, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Lollokaust schreef op 23-07-2005 @ 11:51 :
[afbeelding]
Dank je wel voor die enorm interessante up!
Oud 23-07-2005, 11:53
Wawl
Wawl is offline
Hehe.
Oud 23-07-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 23-07-2005 @ 12:52 :
Dank je wel voor die enorm interessante up!
Ja, ik vond het best interessant.
Dat vroeg ik me wel eens af als kind.
Advertentie
Oud 23-07-2005, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Lollokaust schreef op 23-07-2005 @ 13:00 :
Ja, ik vond het best interessant.
Dat vroeg ik me wel eens af als kind.
Jij vroeg je echt interessante dingen af. Je bent vast erg intelligent.
Oud 23-07-2005, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 23-07-2005 @ 13:06 :
Jij vroeg je echt interessante dingen af. Je bent vast erg intelligent.
Ja, heb je m'n topic al gezien?
Oud 23-07-2005, 12:14
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Oud 23-07-2005, 12:26
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 12-04-2002 @ 17:33 :
Lol.
Oud 23-07-2005, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 23-07-2005 @ 13:26 :
Lol.
Oud 23-07-2005, 12:48
Sjoerd
Sjoerd is offline
oeps wat een up
Oud 23-07-2005, 12:50
Verwijderd
Oud 23-07-2005, 13:04
Verwijderd
Citaat:
SaisPas schreef op 23-07-2005 @ 12:03 :
Zonnestralen kunnen echt wel door glas. Anders zou het binnen toch ook niet licht en warm worden als de zon door je raam schijnt Het zal wel enige straling door laten, enkel glas meer dan dubbel glas, omdat dat dikker is.

Door een zonnebril gaan je pupillen wijder open, omdat het donkerder is, daardoor komt er dus meer gevaarlijke straling je oog binnen dan als je geen of een gewone bril op zou hebben. Daarom zit er in een zonnebril een UV filter.
Jaaaaaaaaa, dus de zonnebril was er omdat 'ie cool is en daar hebben ze een UV filter ingebouwd omdat je pupillen wijder open staan door donkere glazen?!?! Tuuuuuurlijk .
Oud 23-07-2005, 13:07
PV
PV is offline
Wat een up
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten