Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2005, 22:51
Sawna
Sawna is offline
Hee allen,

ik was eigenlijk niet van plan uit huis te gaan, maar doe dit nu (opeens) wel. Nu vraag ik mij af hoe dat nou gaat, moet ik mij eerst inschrijven in de nieuwe stad bij het gemeentehuis, en kan ik me dan pas uitwonend registreren, of kan dat meteen al?

Daarbij teken ik morgen mijn huurcontract, waarna ik €183,60 betaal ofzo (+borg etc), maar ik sta nog niet als uitwonend geregistreerd. Ik hoorde van iemand dat je het via de telefoon om kan wisselen.. is dat zo? En vanaf wanneer krijg ik dan een uitwonende beurs?

Kan iemand me helpen ?

(en ja, ik zal morgen heus wel bellen enzo, maar ik wil graag jullie ervaringen)
Oud 18-07-2005, 23:00
martijn1985
martijn1985 is offline
de IBG controleert of je in de nieuwe gemeente staat ingeschreven, je moet dus eerst ingeschreven staan in de nieuwe gemeente. Daarna kun je op de site van de IBG een formulier aanvragen om de wijziging door te voeren (als het goed is kan dat per de datum dat je in de nieuwe gemeente ingeschrevens staat, dus dan krijg je het verschil in stufi met terugwerkende kracht).

Verder geldt bij de IBG dat bijna alles op hun site staat, dus daar kun je over het algemeen alles vinden.
Oud 19-07-2005, 08:32
Verwijderd
Ga naar de site van de gemeente waar je gaat wonen, vaak staat daar wat je moet doen om je daar in te schrijven (formulier uitprinten, invullen en opsturen is vaak genoeg).
Dan ga je naar www.ib-groep.nl en naar 'Mijn IB' vervolgens kan je daar je nieuwe adres doorgeven en meteen dat je uitwonend bent (vanaf wanneer je contract ingaat). Klaar.

Ik dénk dat je vanaf augustus je uitwonende beurs gaat krijgen, juli krijg je niet meer.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 10:38
Verwijderd
Jep, als je nu verandert krijg je in augustus een uitwonende beurs. Deze maand dus nog niet.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 19-07-2005 @ 11:38 :
Jep, als je nu verandert krijg je in augustus een uitwonende beurs. Deze maand dus nog niet.
Je moet 't ook tijdig doorgeven, als je er een maand mee wacht, heb je pech; ze betalen níet met terugwerkende kracht (zeggen ze, volgens mij doen ze het soms stiekem wel).
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 11:05
martijn1985
martijn1985 is offline
dat hangt af van de datum dat jij in de gemeente staat ingeschreven. Als ik me nu in de nieuwe gemeente inschrijf, maar ik vergeet om de stufi om te zetten en doe dat pas volgende maand, maar ik geef wel aan dat ik vanaf deze maand uitwonend ben, dan krijg ik het verschil alsnog overgemaakt.
Oud 19-07-2005, 11:10
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 19-07-2005 @ 00:00 :
de IBG controleert of je in de nieuwe gemeente staat ingeschreven, je moet dus eerst ingeschreven staan in de nieuwe gemeente.
onjuist.
je kunt rustig eerst je uitwonende beurs aanvragen en je dan inschrijven bij de gemeente. voor je beurs heb je namelijk in eerste instantie geen bewijs nodig dat je ook daadwerkelijk in die plaats woont. begin van het nieuwe studiejaar KAN de IBG controleren of je ook echt op het opgegeven adres woont. dit gebeurt dus NIET meteen als je je beurs aanvraagt. zorg er gewoon voor dat je je de komende maand een keer inschrijft.

daarbij heb je volgens mij ook nog de kans om aan te tonen dat je WEL op het adres woont als je inschrijving bij de gemeente ten tijde van de controle nog niet rond zou zijn. (je krijgt een brief van de ibg als het volgens hen niet klopt, dan kun je gewoon contact opnemen en wordt het allemaal nog geregeld.)
Oud 19-07-2005, 11:15
Verwijderd
Ik bedenk me nu trouwens pas dat TS pas in september begint met haar studie, dan krijgt ze natuurlijk ook pas vanaf september de uitwonende beurs en niet vanaf augustus. De volgorden van doorgeven maakt idd niets uit, je moet bij de gemeente doorgeven op welke datum je daar gaat wonen, en bij de IBG vanaf welke datum je bij de gemeente staat ingeschreven. Ik heb volgens mij beide brieven tegelijk op de post gedaan (gemeente zou vijf dagen duren om te verwerken, bij de IBG heb ik dus gewoon de datum van die dag + 5 dagen gedaan en klaar).
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 11:22
ganralph
ganralph is offline
er staat nergens dat TS pas in september begint...
(en dus nog niet al stufi ontvangt)

overigens verschilt het inschrijven ook per gemeente. in Haarlemmermeer moest ik mijn naam opgeven en kreeg ik een welkomstpakket. in Amsterdam (drie maanden later) moest ik allemaal papieren van mijn huisbaas kunnen tonen. in beide gevallen was de inschrijving per direct. er werd niet gevraagd naar de datum waarop ik er kwam wonen.

ook heb ik bij de ibg geen datum hoeven opgeven per wanneer ik op het nieuwe adres woon. gaat er volgens mij gewoon om dat je ten tijde van de controle ingeschreven staat op het goede adres (of je daarna dus kunt aantonen dat het klopt). er wordt, zo ver ik weet, niet gecontroleerd hoelang je daar al woont (zou moeten wonen)
Oud 19-07-2005, 11:54
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 19-07-2005 @ 12:22 :
er staat nergens dat TS pas in september begint...
(en dus nog niet al stufi ontvangt)
Zie haar info.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 11:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-07-2005 @ 12:54 :
Zie haar info.
doe maar weer makkelijk

(en misschien heeft ze al n jaar mbo of hbo gedaan)
Oud 19-07-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 19-07-2005 @ 12:58 :
doe maar weer makkelijk

Dat is waar..
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 21:31
Verwijderd
Ik had me al aangemeld voor uitwonende voordat ik me had ingeschreven bij de gemeente. Het duurde namelijk extreem lang met inschrijven, allemaal formulieren die ook nog naar de huisbaas moesten, die ik weer terugestuurd kreeg blabla. Maar ik belde de IBG om te vragen hoe het zat, of ik nu een boete kreeg, en ze zeiden dat ik binnen 1 maand na aanmelden voor uitwonende ingeschreven moest staan bij de gemeente. Dat is me niet eens gelukt maar ze deden niet moeilijk. Ze controleren namelijk pas heel laat, als je geluk hebt. Ik had gezegd dat ik vanaf 1 feb uitwonend was, maar stond pas rond april ingeschreven bij de gemeente. Ze doen niet moeilijk maar probeer gewoon z.s.m ingeschreven te staan om problemen te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 15:28
madwoman
madwoman is offline
De IB-Groep doet hier niet zo moeilijk over. Ik zou iig zo snel mogelijk bij de IBG doorgeven dat je uitwonend bent (kan via internet) en daarna zo snel mogelijk inschrijven bij de gemeente. Ik ben dit 1x echt helemaal vergeten. Pas na 2maanden controleerde ze en kreeg ik een brief dat ik me niet ingeschreven had. Ik kreeg hier nog 6 weken voor Dus als je kan eerst aangeven dat je een uitwonende beurs wilt ontvangen, zodat je die ook echt krijgt per september.
Oud 20-07-2005, 18:09
Liss
Liss is offline
Citaat:
ganralph schreef op 19-07-2005 @ 12:58 :
doe maar weer makkelijk

En als je 18 bent krijg je gewoon tegemoetkoming voor scholieren waarbij je een overbrugging aan kan vragen voor de zomervakantie en verander je dan naar uitwonend wordt je overbrugging dat ook. Dus als ze achtien is (en al tegemoetkoming ontving dit kwartaal) krijgt ze gewoon uitwonend ook al studeerd ze nog niet.
Oud 20-07-2005, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 20-07-2005 @ 19:09 :
En als je 18 bent krijg je gewoon tegemoetkoming voor scholieren waarbij je een overbrugging aan kan vragen voor de zomervakantie en verander je dan naar uitwonend wordt je overbrugging dat ook. Dus als ze achtien is (en al tegemoetkoming ontving dit kwartaal) krijgt ze gewoon uitwonend ook al studeerd ze nog niet.
Ah ja, dat is waar ook
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 09:30
Sawna
Sawna is offline
Het mannetje aan de telefoon van de IB-groep heeft mijn tegemoetkoming scholieren alvast veranderd in uitwonend, maar zei dat ik de ib-groep nog moest mailen met een paar gegevens om zo ook mijn studiefinanciering om te zetten. Ik zette er precies in wat hij mij vertelde, maar vervolgens kreeg ik een e-mail dat ik binnen een paar dagen een wijzigingsformulier van hen kreeg. Die heb ik nog steeds niet.

Jullie hebben het over de wijzigingsformulieren op internet... Ik kan wel vinden waar ik mijn adres kan veranderen, maar niet waar ik dan aangeef UITWONEND te zijn, dat moet ook! Op de site staat:

"Een wijziging in je woonsituatie (je wordt bijvoorbeeld uitwonend) moet je nog wel aan ons doorgeven."

Waar moet ik dat doen dan, welk formulier?
Oud 23-07-2005, 09:39
Chaucus
Chaucus is offline
Ik denk dat je die al had gevonden, maar volgens mij formulier Wijziging Student
Oud 23-07-2005, 09:44
Sawna
Sawna is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 23-07-2005 @ 10:39 :
Ik denk dat je die al had gevonden, maar volgens mij formulier Wijziging Student
Daar kan je toch alleen je adres wijzigen (en niet doorgeven dat je uitwonend bent en dus een uitwonende beurs ontvangen wil)?
Oud 23-07-2005, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Sawna schreef op 23-07-2005 @ 10:44 :
Daar kan je toch alleen je adres wijzigen (en niet doorgeven dat je uitwonend bent en dus een uitwonende beurs ontvangen wil)?
Ik zit net even te kijken (moet het zelf ook doen) en je kan aangeven via internet dat je van thuiswonend naar uitwonend gaat. Ik neem aan dat de studiefinanciering dan ook meteen wordt meeveranderd.

Kan via '[Snel naar] Wijzigingen doorgeven' (rechts op de site) en dan adres wijzigen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 13:48
Sawna
Sawna is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 23-07-2005 @ 11:04 :
Ik zit net even te kijken (moet het zelf ook doen) en je kan aangeven via internet dat je van thuiswonend naar uitwonend gaat. Ik neem aan dat de studiefinanciering dan ook meteen wordt meeveranderd.

Kan via '[Snel naar] Wijzigingen doorgeven' (rechts op de site) en dan adres wijzigen.
Ja maar dat weet ik dus niet zeker, want het zou toch ook kunnen zijn dat mijn ouders meeverhuizen en ik dus alsnog inwonend zou zijn?
Oud 24-07-2005, 13:50
Verwijderd
Je zou een week geleden toch ook al gebeld hebben? Doe dat dan even, waarschijnlijk veranderen ze het zo voor je en anders vertellen ze je wel wat je moet doen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Maar als je had gekeken naar wat Blackwater_park zegt (gekeken op de site van de IB-groep dus), dan had je gezien dat je daar aan kunt geven of je uit- of thuiswonend bent en/of blijft. Je kunt het dus gewoon via internet doen.

Laatst gewijzigd op 24-07-2005 om 13:52.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 13:56
Sawna
Sawna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-07-2005 @ 14:50 :
Je zou een week geleden toch ook al gebeld hebben? Doe dat dan even, waarschijnlijk veranderen ze het zo voor je en anders vertellen ze je wel wat je moet doen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik heb gebeld, en hij zei dat ik mocht e-mailen. Dat deed ik, precies zoals hij het gezegd heeft, maar er werd teruggemaild dat ik een formulier zou krijgen toegestuurd, wat dus niet gebeurd is.

Citaat:
Maar als je had gekeken naar wat Blackwater_park zegt (gekeken op de site van de IB-groep dus), dan had je gezien dat je daar aan kunt geven of je uit- of thuiswonend bent en/of blijft. Je kunt het dus gewoon via internet doen.
Ik wilde dus net zeggen dat ik heb gekeken en dat het er inderdaad bij staat en dat het dus waarschijnlijk nu goed is
Reageren

Regels voor berichten