Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2005, 09:15
Love & Peace
Love & Peace is offline
Peijs verbiedt losse spullen in auto

AMSTERDAM - Om de veiligheid in auto's te verhogen mogen vanaf 1 januari 2006 losse spullen niet langer in een rijdend voertuig liggen. Paraplu's, stratenboeken en andere, bij een botsing of noodstop gevaarlijke, projectielen mogen niet meer in een personenauto rondslingeren.

Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft deze maatregel laten vastleggen in het nieuwe voertuigreglement. Losliggende voorwerpen in de auto kunnen bij onverwachte bewegingen op de weg voor ernstig letsel zorgen. Vaak vliegen deze spullen dan met een enorme kracht door de auto met alle gevolgen van dien.

bron
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2005, 09:17
Wawl
Wawl is offline
Terecht. Het levert ook alleen maar gevaar op.

En het komt de netheid in auto's ook wel ten goede.
Oud 20-07-2005, 09:47
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Lijkt me goed plan, maar om er nou regelgeving voor te maken lijkt me overdreven. Liever een campagne.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 09:48
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik vind een verbod ook wat overdreven. Ik vraag me dan ook af waar ze de grens trekken (gewicht? grootte? scherpte?).
Oud 20-07-2005, 09:49
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 20-07-2005 @ 10:47 :
Lijkt me goed plan, maar om er nou regelgeving voor te maken lijkt me overdreven. Liever een campagne.
Oud 20-07-2005, 09:51
Equilibrium
Equilibrium is offline
Damn, dat is ZO'N bullshit... gaan ze nou ook al heerlijk big-brother bepalen wat ik in mijn auto laat liggen.
Flesje drinken onder de stoel of stratenplan onder de stoel zal niemand last van hebben. En je achterbank als vuilnisbelt gebruiken heeft ook niemand last van behalve jij zelf dus deze hele regeling is weer gewoon het gevolg van ministers die zich vervelen en dan nutteloze dingen verzinnen om de tijd te doden.

En hoe willen ze dat gaan controleren en welke straffen komen er op overtredingen te staan? Of kunnen we de privacywetgeving gebruiken om deze wet meteen weer buitenspel te plaatsen?
En hoe willen ze dat gaan controleren?

Zie het al helemaal voor me.
Heb je toevallig net FF een boekje of iets liggen op de bijrijdersstoel.
Politiecontrole.
"ja meneer, alles in orde behalve dat losse boekje op uw bijrijdersstoel. Dat gaat u dan 75 euro kosten"
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 10:37
JaJ
JaJ is offline
vast voor gelobbyd door de fabrikant van van die netjes achterop je stoel ofzo.
maar waar is een achterbak dan nog goed voor? bij ons is dat gewoon een ruimte achter de stoelen, zonder afscheiding oid. daar mag dan dus eigenlijk ook niks meer liggen? das absurd.
Oud 20-07-2005, 10:41
Verwijderd
Ironisch genoeg heeft dit kabinet zichzelf tot doel gesteld de Haagse regeldruk terug te dringen. Burgers zouden zelf verantwoordelijkheid moeten nemen en niet betutteld moeten worden. Nou, Peijs draagt dat beleid wel met hart en ziel uit moet ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 10:47
haplo
haplo is offline
Weer eens de betutteling ten top. Prima dat er iets wordt gedaan als je een vuilnisbelt achterin je auto hebt liggen, maar sommige dingen moeten gewoon binnen handbereik liggen. Dit zal wel weer een regel worden waar niemand zich aan houdt en niemand zich druk over maakt.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 10:57
Spoonie
Spoonie is offline
handig voor de verzekeringen als schade werd veroorzaakt door los liggende spullen. Hoeven die ook weer minder uit te betalen, maar 'the man in blue' mogen bepalen wat wel en niet onder los liggende spullen hoort. Lijkt mij dus gewoon een naaitruc om een arrogante automobilist ff extra beet te pakken.
Oud 20-07-2005, 11:27
Verwijderd
Nee!!!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:01
Wawl
Wawl is offline
Dit plan van Peijs gaat het overigens niet halen in de Tweede Kamer.
Oud 20-07-2005, 12:06
juno
juno is offline
Als ik planken los in mijn auto vervoer, hoop ik inderdaad altijd maar we dat er onderweg niks gebeurt, want anders word ik onthoofd. Maar de achterbank is juist zo ideaal voor het vervoeren van spullen die niet in de koferbak passen, wij hebben geen ruimtewagen met derde deur.

Ach, je kunt van die netten kopen die je achter de voorstoelen plaatst en waardoor er niets van achteren naar voren kan vliegen door de cabine. Peijs zal wel aandelen in die fabriek hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:38
kalinho
kalinho is offline
leg 't nou aan mij...
maar als je iets op je achterbank/hoedenplank heb liggen, en je moet ineens remmen. Dan komt het voorwerp, wat het dan ook moge zijn, toch tegen je hoofdsteun aan
Oud 20-07-2005, 13:24
rodina
rodina is offline
Laten ze die vette spoilers dan ook maar afschaffen want daar raak ik ook door afgeleid en kan ook een ongeluk veroorzaken.
Oud 20-07-2005, 13:42
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Maar goed dat we niet meer onder de regelzucht van Paars hoeven te leven!

EDIT: haha

Welke voorwerpen wel en niet los mogen rondslingeren, kan het ministerie niet zeggen. ‘Dat is onmogelijk te definiëren. Mensen moeten met hun gezonde verstand zelf bepalen wat wel en niet kan’, zegt een woordvoerder. ‘Een pak papieren zakdoekjes op de hoedenplank kan wel, maar je kunt daar geen zwaar gereedschap neerleggen.’

Hoewel gedegen onderzoek ontbreekt, is duidelijk dat kleine zware voorwerpen (zoals een hamer) het gevaarlijkst zijn. Dozen met boodschappen kunnen bijvoorbeeld minder kwaad. Of die volgend jaar nog op de achterbank mogen staan, weet het ministerie niet. ‘Het hangt ervan af hoe zwaar die doos is en of hij kan schuiven.’ In ieder geval staat in de wet geen gewichtsgrens.
Oud 20-07-2005, 14:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kalinho schreef op 20-07-2005 @ 13:38 :
leg 't nou aan mij...
maar als je iets op je achterbank/hoedenplank heb liggen, en je moet ineens remmen. Dan komt het voorwerp, wat het dan ook moge zijn, toch tegen je hoofdsteun aan
Nee, dan vliegt het in alle hoeken in het rond, en het is niet alsof hoofdsteunen onverwostbaar zijn.
Oud 20-07-2005, 14:12
Raven
Raven is offline
het lijkt me inderdaad zeer ongezond als je bij plotseling remmen een klauwhamer in je nek krijgt.

of een verbod echt noodzakelijk is weet ik niet.. ik zou mensen er WEL duidelijk op wijzen .. maarja dan vaar je weer op het verstand van de weggebruiker.. en of dat altijd even verstandig is ???
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:24
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
dan zijn we wel van die headbangende honden op hoedenplanken af.
Hulde
Oud 20-07-2005, 16:29
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 20-07-2005 @ 17:24 :
dan zijn we wel van die headbangende honden op hoedenplanken af.
Hulde
en van die grote middelvingers !

Voor de rest vind ik het een idioot voorstel, dit werkt toch nooit in de praktijk. Bovendien wil ik gewoon een flesje water neer kunnen flikkeren achterin. (sterk argument niet waar ?)
Oud 20-07-2005, 16:46
Verwijderd
Beetje overdreven. Niemand is ooit omgekomen door een vliegend flesje ofzo in de auto.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 20-07-2005 @ 17:46 :
Beetje overdreven. Niemand is ooit omgekomen door een vliegend flesje ofzo in de auto.
Nou...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-07-2005 @ 17:49 :
Nou...
ik heb er iig nooit van gehoord.

en heb ik beelden op tv gezien van die onderzoeken. Voor zover ik weet heeft niemand een telefoonboek in zijn auto liggen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 17:24
Xanatos
Xanatos is offline
paraplu in je nek kan ook fijn zijn hoor
Oud 20-07-2005, 17:28
Unexplained
Unexplained is offline
Wat een onzin, mensen kunnen toch zelf nadenken.
Straks wordt masturberen in de auto ook nog verboden.
Oud 20-07-2005, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Xanatos schreef op 20-07-2005 @ 18:24 :
paraplu in je nek kan ook fijn zijn hoor
Dan leg je die onder de stoel ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 20-07-2005 @ 18:28 :
Wat een onzin, mensen kunnen toch zelf nadenken.
Dan wordt het bestaan van SBS6 bedreigd.

Die kan dan geen programma's meer maken over masturberende mannen in rode auto's langs de snelweg.

Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 17:55.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 17:55
Spoonie
Spoonie is offline
das niet gevaarlijk hij had het over mannen die het rijdend deden :
Oud 20-07-2005, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Spoonie schreef op 20-07-2005 @ 18:55 :
gewoon tweede versnellings pook.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 18:57
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 20-07-2005 @ 18:55 :
soms verveelt iemand zich in de file...
Oud 20-07-2005, 21:27
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 20-07-2005 @ 14:42 :
Welke voorwerpen wel en niet los mogen rondslingeren, kan het ministerie niet zeggen. ‘Dat is onmogelijk te definiëren. Mensen moeten met hun gezonde verstand zelf bepalen wat wel en niet kan’, zegt een woordvoerder. ‘Een pak papieren zakdoekjes op de hoedenplank kan wel, maar je kunt daar geen zwaar gereedschap neerleggen.’ [/B]
Lijkt me logisch... Honkbalknuppels kunnen hard aankomen..WC-Rollen onder gehaakte hoedjes echt niet! Mensen kunnen heel goed zelf bepalen wat kan en niet kan, lijkt me een zeer overbodige wet!
Alhoewel...die ene keer dat het bestelbusje zo vol zat dat de hele passagiersstoel verdwenen was onder doosjes en daardoor de tweede en vierde versnellingen niet te bereiken waren...misschien ook weer niet zo verantwoord was!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 21:31
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 20-07-2005 @ 18:28 :
Misschien dat het hands-free wél mag?
Oud 20-07-2005, 22:22
one.
one. is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 20-07-2005 @ 10:47 :
Oud 21-07-2005, 11:06
Verwijderd
Peijs hoorde iets met rondvliegende stoeptegels......
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 20-07-2005 @ 14:42 :
Maar goed dat we niet meer onder de regelzucht van Paars hoeven te leven!

EDIT: haha

Welke voorwerpen wel en niet los mogen rondslingeren, kan het ministerie niet zeggen. ‘Dat is onmogelijk te definiëren. Mensen moeten met hun gezonde verstand zelf bepalen wat wel en niet kan’, zegt een woordvoerder. ‘Een pak papieren zakdoekjes op de hoedenplank kan wel, maar je kunt daar geen zwaar gereedschap neerleggen.’

Hoewel gedegen onderzoek ontbreekt, is duidelijk dat kleine zware voorwerpen (zoals een hamer) het gevaarlijkst zijn. Dozen met boodschappen kunnen bijvoorbeeld minder kwaad. Of die volgend jaar nog op de achterbank mogen staan, weet het ministerie niet. ‘Het hangt ervan af hoe zwaar die doos is en of hij kan schuiven.’ In ieder geval staat in de wet geen gewichtsgrens.
Een gevolg van deze wet is willekeur. een agent kan dan iemand een boete opleggen omdat deze agent de persoon niet mag ofzo. En als smoes komt deze agent dan met rondslingerende spullen aan, terwijl er mischien maar een leeg flesje ofzo op de achterbank licht aan gezien het niet te definieren is wat wel en niet mag.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:48
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ach, het lijkt erop dat de Kamer helemaal niets ziet in het plan, misschien was ik wat te voorbarig.
Oud 21-07-2005, 15:52
Verwijderd
Ik las reacties van een LPF-er en een CDA-er die inderdaad ook constateerden dat dit wel heel erg in strijd is met het voornemen van dit kabinet de regeldruk terug te dringen. Het is achterlijk en betuttelend.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:53
Verwijderd
Dan krijgen we een intressante discussie over wanneer iets vast of los is
In principe als iets op enige manier aan de auto bevestigd is, zit het dus vast

Daarnaast vind ik het erg raar dat we beboet worden omdat we niet verantwoordelijk genoeg zijn voor ons zelf.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 21-07-2005 @ 16:53 :
Daarnaast vind ik het erg raar dat we beboet worden omdat we niet verantwoordelijk genoeg zijn voor ons zelf.
Hoezo? Het is niet meer dan logisch dat de overheid mensen tegen zichzelf in bescherming neemt. Als je alles maar toestaat dan neemt het aantal dode dwazen zonder gordel of zonder helm ook explosief toe.

Overigens is de eigen gezondheid niet de enige reden. Verzekeraars, zowel publiek als privaat, hebben er ook een belang bij dat in geval van schade de schade zo klein mogelijk is. Dat kun je dus bereiken door gordels, helmen en dergelijke af te dwingen met boetes.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 16:42
Spoonie
Spoonie is offline
maar het verbieden van losse spullen in je auto hebben is net zo iets als een verbod op niet gestrikte schoenveters.
Oud 21-07-2005, 22:38
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-07-2005 @ 17:19 :

Overigens is de eigen gezondheid niet de enige reden. Verzekeraars, zowel publiek als privaat, hebben er ook een belang bij dat in geval van schade de schade zo klein mogelijk is. Dat kun je dus bereiken door gordels, helmen en dergelijke af te dwingen met boetes.
Ok, maar zou het dan voor de verzekeraar niet logischer zijn dat deze gewoon in de polis opneemt dat het recht om aanspraak te maken op de verzekering vervalt (op sterk gereduceerd wordt) als blijkt dat er geen gordel gebruikt is.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 21:33
Bonevouwer
Bonevouwer is offline
Dus als je je spullen met de gordel vastmaakt zijn ze niet meer los.

wat achterlijk. je moet je spul toch in je auto mogen hebben.
Oud 24-07-2005, 22:23
Rodion
Rodion is offline
Ga dan de auto an sich verbieden.

Maatregelen als verplicht gordels dragen draagt wezelijk bij aan de veiligheid, maar op den duur moet men gaan accepteren dat de auto gevaarlijk is als er sneller mee gereden word dan 20 km/h.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:45
CobraKing
CobraKing is offline
Het is onveilig als je niet meer kunt remmen als er een voorwerp onder de rem terechtkomt. Dan ben je niet meer alleen maar verantwoordelijk voor je eigen gezondheid maar ook voor de veiligheid van anderen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:11
Verwijderd
ik visualiseer de praktijk:

Bestuurder drinkt flesje cola leeg, mag niet meer los in auto, bestuurder buigt opzij, doet met 1 hand dashboardkastje open, probeert het flesje daarin te spugen, schept ondertussen 3 voetgangers.

Achterlijke regel, met een verdubbeling van zwerfvuil langs de wegen als vervolg.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 25-07-2005 @ 15:11 :
ik visualiseer de praktijk:

Bestuurder drinkt flesje cola leeg, mag niet meer los in auto, bestuurder buigt opzij, doet met 1 hand dashboardkastje open, probeert het flesje daarin te spugen, schept ondertussen 3 voetgangers.

Achterlijke regel, met een verdubbeling van zwerfvuil langs de wegen als vervolg.
andere visualisatie:

bestuurder propt zijn overmaatse hond in de auto, maakt een noodstop en de hond zeilt door het voorraam, en kegelt alsnog de voetgangers, die de auto op een haar na miste, omver.

of:

bestuurder propt zijn overmaatse hond in de auto, rijdt weg, en het beest begint een ware houseparty achterin, niet rustig te krijgen. Bestuurder draait zich om, ten einde het beest, voor even, het zwijgen op te leggen. Plet daarom 3 onschuldige kinderen.

Of:

Bestuurder propt een aanrechtblad in zijn auto. Maakt noodstop, en wordt vervolgens netjes onthoofd omdat hij geen mogelijkheid zag om dat aanrechtblad fatsoenlijk vast te zetten.

kortom, een beetje eigen verantwoordelijkheid, en niet dat voortdurende gecontroleer van vadertje staat.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 19:56
Zaina
Zaina is offline
Als het nou ging om materialen die behoren vast te zitten aan de auto.
Oud 27-07-2005, 20:01
Spoonie
Spoonie is offline
hey gaat allemaal niet door dus het is niet belangrijk
Oud 27-07-2005, 20:46
Magican
Magican is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 20-07-2005 @ 17:46 :
Jij moet Final Destination 2 eens gaan kijken.
Oud 27-07-2005, 21:32
MB
MB is offline
Citaat:
Magican schreef op 27-07-2005 @ 21:46 :
Jij moet Final Destination 2 eens gaan kijken.
Dat is een advies wat ik niemand zou durven geven
Reageren

Regels voor berichten