Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2005, 15:32
Wendy Lynn
Wendy Lynn is offline
Ja serieus.... geen grapje. Ik weet het echt niet precies! Moet het zometeen wel klaarmaken, dus kan een van jullie me helpen?? Heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2005, 15:35
Verwijderd
je moet eerst de aardappels schillen... ongeveer 200 à 250 gram per persoon (een normale aardappel weegt zo'n 75 gram)
en ze dan in een kookpan doen, de aardappels mogen niet meer dan de helft van de pan vullen
water erbij doen tot de aardappels nét onder staan
beetje zout in het water doen

en dan met het deksel op de pan, op hoog vuur zetten totdat het kookt. Als het kookt, het vuur lager zetten (op 1/3 ongeveer) en wachten tot het gaar is, wel even blijven opletten of het niet overkookt. Het is gaar als je er makkelijk met een vork in kan prikken, dit is na ongeveer 20 minuten.

Je kunt ook vóór het koken de aardappels in hapklare stukken snijden, ze zijn dan na 10 tot 15 minuten gaar

edit: Water kookt als het bubbelt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:39
Wendy Lynn
Wendy Lynn is offline
Citaat:
Sarah schreef op 21-07-2005 @ 16:35 :

Heel erg bedankt. Wist het ongeveer wel, maar niet hoeveel water ed. Wij hebben namelijk zo'n stoom unit voor onderin de pan, dus ik wist niet helemaal wat ik daarmee moest. Maar dan doe ik het wel op deze manier Dankje.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 15:47
Codaz
Codaz is offline
Waarom in godsnaam kun je topics hier nog STEEDS niet bookmarken. Dit is verrekte handig...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 18:01
Roos
Roos is offline
Gewoon 20 minuten koken, dat kun je toch wel onthouden.

En eerst even wassen maar dat is logisch, want aardappels groeien onder de grond.

En als je kleine lekkere aardappeltjes neemt hoef je niet eens te schillen
Oud 21-07-2005, 18:03
Al Murphy
Al Murphy is offline
Oh, maar met zo'n stookding gaat het ok heel gemakkelijk.
Zoals ik het meestal doe:

Aantal aardappels zoals Sarah het al zei.

** Aardappels zuivermaken. Ik doe dat met een soort van schoenblinkborsteltje. Alle drek en rotzooi moet eraf. Aardappelen in 2 snijden. In meer delen als je erg grote patatten hebt.

-> ik haat het om patatten te schillen, dus dat gedeelte sla ik met plezier over.

** 5 à 10 cm water in de ketel aan de kook brengen (deksel erop houden).

** Zout en peper over de aardappelen strooien. Eventueel kunnen andere kruiden ook wel.

** Mandje met aardappelen aanbrengen, en het deksel terug erop doen.

** Na ongeveer een kwartier (soms wat meer, hangt van het soort aardappelen je gebruikt) zijn je patatten gaar.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 21:08
Verwijderd
@Al Murphy: 't bereiden mag dan makkelijk zijn, het begrijpen is best lastig met al die Vlaamse woorden tussendoor. (Patatten zijn in mijn ogen bv. wat anders dan gekookte aardappelen. )

Er bestaan ook basiskookboeken waar dit soort dingen in staan, heel handig als je het zelf niet weet en/of niet kunt onthouden.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 21:24
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
je moet eerst de aardappels schillen... ongeveer 200 à 250 gram per persoon (een normale aardappel weegt zo'n 75 gram)
en ze dan in een kookpan doen, de aardappels mogen niet meer dan de helft van de pan vullen
water erbij doen tot de aardappels nét onder staan
beetje zout in het water doen

en dan met het deksel op de pan, op hoog vuur zetten totdat het kookt. Als het kookt, het vuur lager zetten (op 1/3 ongeveer) en wachten tot het gaar is, wel even blijven opletten of het niet overkookt. Het is gaar als je er makkelijk met een vork in kan prikken, dit is na ongeveer 20 minuten.

Je kunt ook vóór het koken de aardappels in hapklare stukken snijden, ze zijn dan na 10 tot 15 minuten gaar

Ligt er ten eerste aan welke soort je hebt, bonken wegen 150 a 200 gram, en wat is het voor een onzin dat je pan niet helemaal gevuld mag zijn?Dat mag zeker, en ook tot 3/4 alleen als hij vol is, komt er water over de rand, meer niet. En als hij kookt, mag hij gewoon doorkoken hoor , ik weet niet hoe lang jij altijd op je eten wilt wachten.

Weet niet waar jij dat eigenlijk vandaan hebt, maja ieder zijn eigen kookstijl
Oud 21-07-2005, 21:32
Verwijderd
Ze bedoelt waarschijnlijk dat het vuur niet helemaal hoog hoeft te staan om het water kokend te houden.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 21-07-2005 @ 22:24 :
alleen als hij vol is, komt er water over de rand, meer niet.
Als je het vuur te hoog laat staan dan ook wel eerder.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 21:46
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 21-07-2005 @ 22:32 :
Ze bedoelt waarschijnlijk dat het vuur niet helemaal hoog hoeft te staan om het water kokend te houden.
Ik wil snel eten, niet lang wachten op mijn aardappelen .
Of hij kookt altijd, of hij prutteld een beetje op laag vuur.

Dan heb ik lieveer aardappels die een korte bereidings tijd hebben, waardoor zo min mogelijk smaak stoffen verloren gaan

Owja!
Oud 21-07-2005, 21:55
Verwijderd
Maar...op een wat lager vuur blijft het water net zo goed koken, hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:02
Jolt
Jolt is offline
Even hard als op hoog vuur?

Test het uit, laat je water koken, zet hem dan laag.
Laat hem daarna op hoog vuur koken

Wil je een aardappel altijd 100ºC geven of een temperatuur dat verschilt tussen 90 en 97ºC?
Oud 21-07-2005, 22:29
Balance
Balance is offline
Citaat:
Jolt schreef op 21-07-2005 @ 23:02 :
Even hard als op hoog vuur?
tuurlijk niet.
maar als je hem op hoog vuur laat staan stroomt het toch over?
Oud 21-07-2005, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 21-07-2005 @ 22:24 :
Ligt er ten eerste aan welke soort je hebt, bonken wegen 150 a 200 gram, en wat is het voor een onzin dat je pan niet helemaal gevuld mag zijn?Dat mag zeker, en ook tot 3/4 alleen als hij vol is, komt er water over de rand, meer niet. En als hij kookt, mag hij gewoon doorkoken hoor , ik weet niet hoe lang jij altijd op je eten wilt wachten.

Weet niet waar jij dat eigenlijk vandaan hebt, maja ieder zijn eigen kookstijl
bij mij koken dingen altijd over als ik ze tot meer dan de helft vol heb... ja dan komt er dus water over de rand. Dat is niet de bedoeling, maakt rare vlekke op het fornhuis en als het te veel is kan de vlam uit gaan, ook erg onpraktisch.
en ja, natuurlijk mogen ze doorkoken, waar zeg ik dat dat niet mag? Als het water eenmaal aan de kook is, heb je écht geen hoog vuur nodig om het aan de kook te houden
Maargoed, als jij graag met water knoeit en energieverspilt, dan mag dat, iedereen zijn eigen kookstijl he

Koken water is 100 graden. Als het water minder dan 100 graden is, dan kookt het niet. Als het water meer dan 100 graden is, dan is het stoom en geen water. Ja, misschien gaat het af en toe naar de 97, maar dat gaat echt niet voor een merkbaar langere kooktijd vertragen.
Als water 90 graden is, dan bubbelt 't echt niet meer, dan komt er hoogstens een minibeetje stoom vanaf.

Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 22:31.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:38
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Balance schreef op 21-07-2005 @ 23:29 :
tuurlijk niet.
maar als je hem op hoog vuur laat staan stroomt het toch over?
Als je hem voor de helft vol hebt?Nee, als je hem vol hebt?Dan haal je de deksel eruit.

Citaat:
Sarah schreef op 21-07-2005 @ 23:29 :
bij mij koken dingen altijd over als ik ze tot meer dan de helft vol heb... ja dan komt er dus water over de rand. Dat is niet de bedoeling, maakt rare vlekke op het fornhuis en als het te veel is kan de vlam uit gaan, ook erg onpraktisch.
en ja, natuurlijk mogen ze doorkoken, waar zeg ik dat dat niet mag? Als het water eenmaal aan de kook is, heb je écht geen hoog vuur nodig om het aan de kook te houden
Maargoed, als jij graag met water knoeit en energieverspilt, dan mag dat, iedereen zijn eigen kookstijl he

Koken water is 100 graden. Als het water minder dan 100 graden is, dan kookt het niet. Als het water meer dan 100 graden is, dan is het stoom en geen water. Ja, misschien gaat het af en toe naar de 97, maar dat gaat echt niet voor een merkbaar langere kooktijd vertragen.
Als water 90 graden is, dan bubbelt 't echt niet meer, dan komt er hoogstens een minibeetje stoom vanaf.
Als het kookt haal je de deksel eraf , dan koopt het niet over.
Een beetje water knoeien op het fornuis kan geen kwaad, ik heb een tijdslimiet waar ik mij moet aan houden, en als ik voor mijn familie kook hetzelfde, dan gewoon hoog vuur, maar zonder deksel , zijn ze sneller gaar , of de deksel een beetje schuin, zodat lucht kan ontsnappen.
Oud 21-07-2005, 22:39
Verwijderd
deksel eraf heeft precies hetzelfde effect als vuur lager zetten, namelijk dat er minder hete stoom binnen de pan is... maar het kost meer energie
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:46
Jolt
Jolt is offline
En toch is het sneller

Damm ik ben eigenwijs
Oud 21-07-2005, 23:44
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 21-07-2005 @ 23:46 :
En toch is het sneller

Damm ik ben eigenwijs
't Maakt echt geen verschil. Als je kookt mét deksel op een vuur precies hoog genoeg om het water aan de kook te houden, maar ook precies laag genoeg om te voorkomen dat het overkookt is het net zo snel klaar is het op een hoog vuur koken zónder deksel. 't Maakt namelijk helemaal geen verschil in temperatuur; met deksel blijft stoom in de pan en houdt zo alles goed heet, zonder deksel koelt 't sneller af. Op hoog vuur zonder deksel verspil je alleen meer energie (je laat immers veel warmte ontsnappen door de deksel eraf te halen en heter dan 100 graden hoeft 't niet te worden).
Ik kook ook op tijdslimiet (dingen moeten gewoon tegelijk klaar zijn) en dat gaat altijd prima. Gewoon een kwestie van plannen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 23:54
MTpower
MTpower is offline
Ik heb een manier dat je aardappels in 7 minuten kan koken, maar dat is geheim

het zal ongetwijfeld wel ergens op internet staan
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 23:55
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 22-07-2005 @ 00:54 :
Ik heb een manier dat je aardappels in 7 minuten kan koken, maar dat is geheim

het zal ongetwijfeld wel ergens op internet staan
Volgens mij heb ik die manier hoor, maar ik ben te lui om de gebruiksaanwijzing van 't ding waarin dat moet te pakken en uit te zoeken het het standaard programma werkt waarin dat moet
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 00:01
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-07-2005 @ 00:55 :
Volgens mij heb ik die manier hoor, maar ik ben te lui om de gebruiksaanwijzing van 't ding waarin dat moet te pakken en uit te zoeken het het standaard programma werkt waarin dat moet
snelkookpan bedoel je?

Ik kan het anders

In kleine stukjes snijden is het ook niet
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 00:17
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 22-07-2005 @ 01:01 :
snelkookpan bedoel je?

Ik kan het anders

In kleine stukjes snijden is het ook niet
Ik heb een magnetron met een aardappel-kookstand, geen idee hoe het werkt, maar 't is wel erg snel..
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 00:22
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-07-2005 @ 01:17 :
Ik heb een magnetron met een aardappel-kookstand, geen idee hoe het werkt, maar 't is wel erg snel..
kan ook
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 08:38
Jolt
Jolt is offline
Lang leve de nieuwe uitvinding van de horeca, een oven die werkt op hete lucht en straling.

Kostprijs:12000 euries

Een hele kip is binnen 7 minuten klaar, inplaats van 3 kwartier tot een uur. Asperges binnen 2 minuten, aardappelen ook.
Ze moeten dan wel in vocht zitten
Vlees en vis natuurlijk niet.
Oud 22-07-2005, 10:45
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik snij ze altijd kleiner voor ik ze in de pan mik, dat is ook sneller.
Oud 22-07-2005, 11:06
Verwijderd
En als je dus wel energiezuinig wilt koken: pan niet vol water, de aardappels (in kleine stukjes) hoeven niet eens allemaal onder water te staan. Breng dat aan de kook (met een beetje zout, dat verhoogt de kooktemperatuur) en laat het deksel op de pan. Als het water kookt kan het gas omlaag, dan blijft het namelijk wel koken. Omdat het deksel op de pan blijft, blijft de stoom in de pan. Aardappels worden ook gaar in stoom. Het duurt misschien iets langer, maar kost minder energie omdat je het gas laag hebt staan en minder water hoeft te verwarmen. (want als je pan bomvol water hebt kan ik me ook wel voorstellen dat dat niet blijft koken als je hem op het kleinste pitje op de laagste stand zet)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 22:33
Jolt
Jolt is offline
Ik heb het nu maar ook eens aan mijn chef gevraagd.

Als je de druk van de pan haalt, dan zijn aardappelen sneller gaar, het beste is eigenlijk een soort van stofzuiger in de deksel te verwerken, want dan kookt het water sneller, en daardoor zijn ze sneller gaar
Oud 31-07-2005, 18:13
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
je moet eerst de aardappels schillen
Onzin. Je kunt ze ook achteraf schillen. Nadeel is dat ze dan (te) heet zijn. Met een beetje koud water, handschoentje, of stukje keukenrol is dat op te lossen. Je zou ze vervolgens nadat je ze hebt geschilt en 'koud' hebt gemaakt dmv water (zodat je je handen niet verbrand) ook kunnen gebruiken om te bakken of de aardappels die over zijn van de vorige dag daarvoor gebruiken. Voordeel is interessanter: je schraapt de schil er makkelijk van af en daardoor zorg je dat de buitenkant van de aardappel (wat je normaal gesproken er af schilt) ook gegeten wordt. En dat is nou juist het gezondste gedeelte van de aardappel. Ander voordeel is, is dat 't schillen betrekkelijk gemakkelijk gaat. Je zou 't er zelfs van af kunnen schrapen. Tenslotte kun je (bio-)aardappels ook in schil kunnen koken en eten.

Mbt pannen die te vol zijn: "Doctor it hurts when i do that! Then don't do that." Oplossing: niet teveel water er in doen of een grotere pan nemen.

De vork-truc is een goeie tip. Gepofte aardappels zijn het gezondst.

Oud 01-08-2005, 12:56
Jolt
Jolt is offline
Als je aardappelen wilt bakken. C.q schijfves aardappelen bakken, kan je ze het beste een dan van te voren af koken. Maar niet te gaar.

Er zijn ook genoeg aardappelsoorten die je met schil kan eten.
Waarom zou je achteraf de aardappel schillen, is alleen meer moeite, als ik warme gekookte aardappels wil of aardappel puree is dat een beetje dubbel werk. Koken, koelen, weer koken.
Oud 01-08-2005, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Vanima Estel schreef op 31-07-2005 @ 19:13 :
Onzin. Je kunt ze ook achteraf schillen. Nadeel is dat ze dan (te) heet zijn. Met een beetje koud water, handschoentje, of stukje keukenrol is dat op te lossen. Je zou ze vervolgens nadat je ze hebt geschilt en 'koud' hebt gemaakt dmv water (zodat je je handen niet verbrand) ook kunnen gebruiken om te bakken of de aardappels die over zijn van de vorige dag daarvoor gebruiken. Voordeel is interessanter: je schraapt de schil er makkelijk van af en daardoor zorg je dat de buitenkant van de aardappel (wat je normaal gesproken er af schilt) ook gegeten wordt. En dat is nou juist het gezondste gedeelte van de aardappel. Ander voordeel is, is dat 't schillen betrekkelijk gemakkelijk gaat. Je zou 't er zelfs van af kunnen schrapen. Tenslotte kun je (bio-)aardappels ook in schil kunnen koken en eten.

Mbt pannen die te vol zijn: "Doctor it hurts when i do that! Then don't do that." Oplossing: niet teveel water er in doen of een grotere pan nemen.

De vork-truc is een goeie tip. Gepofte aardappels zijn het gezondst.

Dat je ze achteraf kunt schillen (of, met schoongeboende schil, helemaal niet schillen) weet ik wel, maar topicstarter leek mij iemand met weinig verstand van en ervaring met koken, dus dan geef ik de makkelijkste en meest gebruikelijke manier .
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:48
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Mbt weer koken het punt is dat je dan zo dun mogelijk hebt geschilt. Ik doe het 'the hard way' met een papiertje, of bak ze vervolgens, maar ik kan goed begrijpen wanneer iemand verbrande vingers niet prettig vindt. In dat geval is opnieuw even opwarmen voor enkele minuten een goed alternatief.

Citaat:
Sarah schreef op 01-08-2005 @ 14:01 :
Dat je ze achteraf kunt schillen (of, met schoongeboende schil, helemaal niet schillen) weet ik wel, maar topicstarter leek mij iemand met weinig verstand van en ervaring met koken, dus dan geef ik de makkelijkste en meest gebruikelijke manier .
Point taken
Oud 01-08-2005, 21:19
Verwijderd
ik doe ze in de magnetron totdat ze gaar zijn en daarna bak ik ze nog even of gooi ik ze in het gerecht die ik aan het koken ben
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:25
Pierreke
Pierreke is offline
je hoeft echt niet zoveel water in de pan te doen hoor...dan duurt het alleen maar langer voordat alles klaar is...5 tot 7,5 cm is meer dan genoeg! Je kunt ze natuurlijk ook lekker opbakken, da's misschien nogwel eenvoudiger, kost alleen meer tijd
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:59
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Jolt schreef op 23-07-2005 @ 23:33 :
Ik heb het nu maar ook eens aan mijn chef gevraagd.

Als je de druk van de pan haalt, dan zijn aardappelen sneller gaar, het beste is eigenlijk een soort van stofzuiger in de deksel te verwerken, want dan kookt het water sneller, en daardoor zijn ze sneller gaar
Nee, het water kookt sneller omdat de kooktemperatuur lager is (want lagere druk). De aardappels worden dan dus minder warm, en dus duurt het langer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten