Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2005, 19:10
Kerboga
Kerboga is offline
Ik lag in bed met de bedoeling dat ik slaap zou vatten. Ik wilde dolgraag slapen, maar ergens was ik bang. De stilte om me heen liet een spoor van ongerustheid achter, maar ik had niets te vrezen. Ik kon geen angst hebben voor iets dat er niet was. Ik was juist bang omdat er niets meer was om bang voor te zijn.
Jarenlang had ik mijn emoties in bedwang kunnen houden, zodat geen enkele persoon door zou krijgen hoe ik me voelde. Echter, deze zomer had jij mijn zelfgebouwde muur gesloopt. Je liep mijn wereld binnen en vernietigde alles wat mij bescherming geboden had. In het begin was ik verward. Hoe kon het dat jij zomaar binnengekomen was zonder op mijn verdediging gestuit te zijn? Daarna maakte deze ruimte voor woede. Een ongekende boosheid liet me niet meer logisch nadenken. Het duurde een hele tijd voordat ik weer kalm geworden was, vreemd genoeg was jij degene die daarvoor zorgde. Je liet me weer helder nadenken en alles werd scherper. Mijn blik was niet meer alleen op mezelf gericht, maar ook op de buitenwereld. Hoe verschillend die was met mijn eigen gecreëerde versie begon ik langzaam door te krijgen. Stap voor stap leerde ik van jou hoe ik voor mezelf moest zorgen en ik zag het licht weer. Gedurende een lange tijd was het donker geweest, maar jij had me het licht weer geschonken.
In de tijd dat jij me alles geleerd had, was ik ook wat wijzer geworden over zaken die met jou te maken hadden. Je was niet langer een gewone vriend. Je was er nu een die ik nooit meer kwijt wilde, hoewel jij daar anders over dacht.
De ruines, die jij van mijn muren had gemaakt, waren in een mum van tijd opgeruimd en verpulverd. Het stof ervan stoof op, doch, het liet geen lege plek achter zoals ik wel verwacht had. Ik was opgeknapt nadat ik door jou uit mijn gevangenis bevrijd was. Nu had ook jij me moeten laten toestaan jou te helpen. Toen ik erachter kwam dat je geen hulp wilde, probeerde ik je ook niet meer te helpen. Ik was van mening dat je zelf wel kon beslissen tussen de opties die je had. Nu begon ik daar echter aan te twijfelen. Er spookte van alles rond in mijn hoofd. Je had niet meer geantwoord, maar dat was wel vaker voorgekomen.
Ik draaide me om in mijn bed en de tranen, die ondertussen over mijn wangen stroomden, drupten op mijn kussen. Eindelijk kwam mijn verdriet tot uiting. De stilte was verbroken door mijn gesmoorde snikken. Het was nu definitief tot me doorgedrongen; ik was mijn beste vriend verloren. Mijn angst hem te verliezen was weggenomen, evenals zijn opbeurende woorden als het tegenzat.
Langzaam begon de slaap me in zijn greep te krijgen. Met het volle besef dat dit het laatste zou zijn, dat ik nog zou kunnen waarnemen, keek ik naar de lege slaappillendoosjes op de grond. Een brede glimlach verscheen op mijn gezicht.
‘Morgen zal ik weer bij je zijn, waar je ook wezen mag.’
Oud 30-07-2005, 23:20
Anki
Anki is offline
Het verbaasd me dat niemand nog gereageerd heeft.
Ik vind het een heel mooi en aangrijpend verhaal. Ik heb nu ook nog een treurig nummer op, voel me zelf al behoorlijk kut, en als je dan dit erbij leest..maakt het af. Het is echt knap geschreven!
Ik snap gewoon precies het gevoel..
Ik ga hem nog een keer lezen.

*na de tweede keer gelezen te hebben..*

Citaat:
Een brede glimlach verscheen op mijn gezicht.
Ik zou brede weglaten, ik vind het juist hier niet zo mooi staan.

Laatst gewijzigd op 30-07-2005 om 23:23.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 16:17
Mir-idiotA
ik snap het niet helemaal, die vriend is uit het leven gestapt door zijn eigen problemen ofzo?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 16:43
Kerboga
Kerboga is offline
Je snapt het dus wel De hoofdpersoon in het verhaal is ook uit het leven gestapt, om weer bij die vriend te zijn. Tenminste dat was mijn opzet.

Ik zal brede weglaten in de originele versie, bedankt.
Oud 31-07-2005, 21:28
Mir-idiotA
ja oke dat snapte ik ook, dat zij daarna ook uit het leven stapt.. gesloten eind dus..

ik raakte denk ik verward door de eerste reactie, zo herkenbaar..
dus ik dacht huh? begrijp ik het nou goed of?
Maar mooi geschreven
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 09:49
butterbee
butterbee is offline
Een btje poëtische schrijfstijl, maar omdat het doorzet, vind ik het wel mooi.
In niet zo niet zoveel zinnen wordt veel beschreven
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 14:50
duivelaartje
duivelaartje is offline
Mooi, maar toch ook vaag tegelijk. Je gebruikt mooie omschrijvingen; ik kreeg er echt een gevoel bij hoe dat zou kunnen zijn en voelen. Maar opeens is die vriend weg, je bent daar in je verhaal wat onduidelijk over. Hij bleek ook problemen te hebben, maar dat hij de dood opzocht had je misschien iets uitgebreider mogen beschrijven...
Wel een zielig einde, en eindelijk een zelfmoordeinde die niet al te cliche overkomt en een bepaald gevoel bij je achter laat.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten