Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2005, 21:56
koelieboelie
koelieboelie is offline
Waarom is een miltivitamine supplement nou geen vervanging voor gevarieerde voeding?
Alle vitaminen zitten er toch in? En de koolhydraten krijg je dan toch van bijvoorbeeld de patat of pizza!(als je niet gevarieerd eet)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2005, 22:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hebt niet alleen vitaminen nodig in een gezonde voeding maar ook bijvoorbeeld vezels en die zitten wel in groente, fruit en volkorenproducten maar niet in pilletjes.
Oud 12-07-2005, 18:48
Verwijderd
http://www.voedingsadvies.info/zeile...gsstoffen.html
kijk daar maar eens, staat een hoop uitgelegd onder het kopje 'vitaminen en mineralen' staat waarom een multivitaminepil niet genoeg vervanging is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 22:02
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Sarah schreef op 12-07-2005 @ 19:48 :
http://www.voedingsadvies.info/zeile...gsstoffen.html
kijk daar maar eens, staat een hoop uitgelegd onder het kopje 'vitaminen en mineralen' staat waarom een multivitaminepil niet genoeg vervanging is.
owwjah dankje

er staat daar er inderdaad niet alle stoffen in zitten die wel in groente en fruit zitten !

maar waarom stoppen ze die er dan niet in
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 07:02
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 12-07-2005 @ 23:02 :
maar waarom stoppen ze die er dan niet in
Bij sommige dingen is dat misschien niet zo simpel?

Daarnaast lijkt het me ook niet handig als mensen zo'n pil slikken en zich verder volstouwen met patat, pizza, enz., die dingen bevatten ook (veel) vetten ed, ik verwacht dat het aantal mensen met overgewicht dan binnen zeer korte tijd extreem toe zou nemen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 13:38
loeserr
loeserr is offline
maar stel je voor je bent heel ziek en kunt weinig eten, dan is zo'n pil toch eigenlijk bijna 100% vervanging voor voedsel? behalve dat je dan weinig eet, maar je heb twel het grootste deel voedingsstoffen

hmm misschien moet ik dat stukje maar even lezen
Oud 19-07-2005, 14:13
Verwijderd
T'is geen vervanging maar ik word langzaamaan een beetje moe van de gezonde voeding maffia die d'r op blijft hameren dat die dingen slecht zouden zijn.
Je moet het simpelweg zien als aanvulling op je voeding. Hoeveel mensen kunnen d'r eerlijk zeggen dat ze aan die 2 ons groente en twee stuks fruit komen? Ik iig niet, hoewel ik best bewust met voeding bezig ben. Dan is zo'n vitamine pil best een welkome aanvulling. T'is beter dan niks.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 22:54
Verwijderd
Ik neem elke dag een Vitamine B12 pil en een Multivit pil. Meer voor de zekerheid, omdat ik vegetarisch eet en ook vaak zonder geld zit en dus niet elke dag verse groenten en fruit kan eten. Soms gewoon pasta met tomatensaus en kaas, verder niks. Daarbij heb ik me een tijdje zwak gevoeld en werd snel vermoeid, en ik vermoedde dat het door gebrek aan ijzer en vitB12 kwam, dus nu slik ik maar die pillen en het helpt wel moet ik zeggen. Ik vind niet dat die pillen slecht zijn, maar alleen die pillen en verder niks voedzaams is ongezond. Je moet wel verse dingen binnekrijgen, niet alleen gedroogde zooi en genetisch gemaakte vitaminen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 16:51
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-07-2005 @ 23:09 :
Je hebt niet alleen vitaminen nodig in een gezonde voeding maar ook bijvoorbeeld vezels en die zitten wel in groente, fruit en volkorenproducten maar niet in pilletjes.
Vezels/enzijmen zijn inderdaad belangrijk. Je hebt ook vezels in pilletjes, als supplement. Voor een goede stoelgang kunnen die supplementen nuttig zijn. Bijvoorbeeld aan te raden wanneer je geen vezels eet. Overigens gaan de vezels in verwarmd voedsel kapot. Dan heb je er dus geen drol gaan dat er vezels inzaten. De meeste mensen hebben geen goede stoelgang en poepen bijvoorbeeld maar 1x in de 2 dagen terwijl ze wel 3x per dag + tussendoortjes eten. Hun maag ziet er dan ongeveer zo uit: http://www.virgincolon.com/photosvc.html (nb: het ziet er niet smakelijk uit).
Oud 02-08-2005, 22:15
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Danique schreef op 19-07-2005 @ 23:54 :
Ik neem elke dag een Vitamine B12 pil en een Multivit pil. Meer voor de zekerheid, omdat ik vegetarisch eet en ook vaak zonder geld zit en dus niet elke dag verse groenten en fruit kan eten. Soms gewoon pasta met tomatensaus en kaas, verder niks. Daarbij heb ik me een tijdje zwak gevoeld en werd snel vermoeid, en ik vermoedde dat het door gebrek aan ijzer en vitB12 kwam, dus nu slik ik maar die pillen en het helpt wel moet ik zeggen. Ik vind niet dat die pillen slecht zijn, maar alleen die pillen en verder niks voedzaams is ongezond. Je moet wel verse dingen binnekrijgen, niet alleen gedroogde zooi en genetisch gemaakte vitaminen.
Zeer verstandig om B12 supplementen te nemen.

Het is belangrijk om je te realiseren dat de wetenschap er nog niet uit is mbt B12...

Symptonen B12-tekort

Citaat:
These may include physical symptoms such as the inability to walk, tremors, weakness, fatigue, diarrhea, fever, upper respiratory infections, impotence, infertility, anemia as well as neurological symptoms such as depression, anxiety, panic attacks, hyperactive reflexes, numbness and tingling in the hands and feet, impaired memory, and paranoid delusions.
Als je twijfelt doe je er verstandig aan een test laten doen. IJzer checken kan via bloedprikken (kun je combineren met een andere test; zo heb ik 't samen met STD test gedaan), B12 kan al dmv urine-test hoewel die niet waterdicht is!

Je hebt iig geen vlees oid nodig voor B12 itt wat Voedingcentrum ons doet laat geloven bovendien is hun informatie op dit vlak beperkt (Voedingcentrum <-> overheid (CDAVVD) <-> meat & diary industry). Ook heb je geen supplementen nodig voor B12 omdat je het ook op andere manieren binnen kunt krijgen. Het is aan te raden om supplementen te nemen maar daarmee los je het niet per definitie (gericht) op want je moet op de hoeveelheden letten en letten in hoeverre 't wordt opgenomen. Sommige supplementen zijn ook niet vegan, of niet goed icm roken.

Interessant leesvoer (niet al te ingewikkeld) over de werking van B12, uit welke voeding je het uit kunt halen, enz: http://www.rawbc.org/articles/B12.html. Als je vegetarier of omnivoor bent en melk drinkt heb je over het algemeen genoeg B12. Wanneer je als vegetarier melk drinkt en je hebt een B12-tekort dan is er iets anders aan de hand dan dat je te weinig B12 binnen krijgt. Waarschijnlijk neemt je lichaam in dat geval B12 niet goed op! of heb je elders een tekort (bijv ijzer). Ander interessant punt is dat een gemiddelde, gezonde non-veggie/vegan (vleeseter/melkdrinker) meer dan genoeg B12 bezit. Meer dan nodig. En je verliest maar 3 mg per dag.

Wat betreft eten waar B12 in zit

Citaat:
Other foods such as barley, malted syrup, sourdough bread, parsley, shitake mushrooms, tofu, and soybean paste, had some B-12 in them. Amazake rice, barley miso, miso, natto, rice miso, shoyu, tamari, umeboshi, and a variety of nuts, seeds and grains did not contain any elements or even any detectable B-12 analog. My study using the earlier gold standard test for B-12 active bacteria did show indeed that arame, dulse, kelp, kombu and wakame had significant human active B-12.
Allemaal Engelse termen. Sourdoush bread is bijv desem-brood. Zoals eerder al uitgelegt het is ook niet zo dat het alleen om B12 draait er zijn nl veel factoren die er voor kunnen zorgen een B12-tekort hebt. Ook als non-veggie/vegan.

Citaat:
Many non-vegetarians also have a poor B-12 status because there are many factors that can cause B-12 deficiency. They include malabsorption or inadequate intake of protein or calories or B-12, radiation exposure, drugs, and a variety of toxins, paraminosalicylic acid, alcohol, pancreatic tumors, failure of the small intestine to contract and move food associated with bacterial overgrowth, oral contraceptives, fungal infections, liver and kidney disease, tobacco smoking and B-6 or iron deficiency.
Je poep en je neus bevat overigens ook bruikbare B12. Kan nog wel ff doorgaan maar 't staat ook gewoon in die URL

Eindconclusie van dat onderzoek (bedoelt voor vegans/raw-food eters)

Citaat:
For those who do not want to risk the eighty percent chance of becoming deficient, oral supplementation is the simplest way to avoid a B12 deficiency and elevated homocysteine levels
Mbt multivit pillen: vaak zit daar inderdaad chemische vitamine C in welke overigens ook bijv in "fruitrepen" voorkomt... een tabelletje met hoeveel mg vit C er in welke groente en fruit zit staat hier http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C van vitamine C kun je niet teveel nemen zodat je jezelf vergiftigt, bij andere vitamines zoals A, B2, B6, D is dat wel het geval.
Oud 03-08-2005, 23:16
Verwijderd
Ik heb b12 pilletjes van de Tuinen die voor veganisten geschikt zijn (ik ben alleen veget) en daar zit 10.000% ADH in, dus 100 mcg.
In mijn multivit zit ook nog 100% adh B12 dus ik krijg zat, misschien wel te veel, binnen als dat kan.

Ik hou me er verder niet zo mee bezig maar het leek me slim om iets te gaan slikken toen ik wat zwakjes werd en het heeft me wel geholpen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 00:32
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 02-08-2005 @ 23:15 :
van vitamine C kun je niet teveel nemen zodat je jezelf vergiftigt, bij andere vitamines zoals A, B2, B6, D is dat wel het geval.
C ook, maar dat ligt ook aan de vorm waarin je het opneemt. Uit fruit enzo is het geloof wel goed. Maar het is ook wel lastig om daarvan een overdosis te krijgen. Je lichaam moet het sowieso verwerken.
Oud 04-08-2005, 08:37
Verwijderd
bij vitamine C kun je in de praktijk niet zoveel nemen dat je jezelf vergiftigd want je plast het weer uit als je het niet nodig hebt (of je moet echt een hele pot vitaminepillen binnen een kwartier leeg eten ), maar doordat je het uitplast kan het wel nierstenen vormen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten