Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2005, 19:15
Verwijderd
Wie deelt deze mening?

Hoe verder we zijn hoe meer uitvinding al geweest zijn. Verder is de echte tijd van het onroerend goed en de aandelen tijd ook al geweest. Is het daarom nu niet veel moeilijker om veel geld te verdienen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2005, 19:29
Lente
Lente is offline
vroegah was alles beter en door de euro is alles duurder en blabla
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:32
Verwijderd
Neuh. Honderd euro is tegenwoordig makkelijker te verdienen dan honderd jaar geleden.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:37
DG
DG is offline
en met die honder euro die je nu makkelijk verdiend kun je minder doen, dan met de honderd gulden van vroeger.

Dan heb ik t over dingen kopen, zoals brood ed.
Ik weet heus wel dat je nu met die 100 euro naar het internetcafe kan, en vroeger met die 100 gulden dat niet was gelukt.
Oud 01-08-2005, 19:40
Verwijderd
Wel fuckin' duh.

Maar de gemiddelde levensstandaard en het relatieve inkomen zijn over de afgelopen honderd jaar toch duidelijk hoger geworden en dat komt heus niet omdat ze het vroeger minder hard probeerde. Vandaar is dit nogal een open deur topic.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 19:57
Verwijderd
We zitten nu even in een periode waarin het met de effectenhandel als geheel wat slechter gaat, tenminste voor particulieren. Ik neem aan dat je het daar over hebt. Dat is tijdelijk. Verder zijn uitvindingen nooit 'op'. Zie de mobiele telefoon, de in-car reiscomputer van Tomtom, de ringtone. Allemaal 'uitvindingen' waar mensen schatrijk mee zijn geworden. En het einde is niet in zicht.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:03
Darko
Darko is offline
Citaat:
FuSe schreef op 01-08-2005 @ 20:40 :
Wel fuckin' duh.

Maar de gemiddelde levensstandaard en het relatieve inkomen zijn over de afgelopen honderd jaar toch duidelijk hoger geworden en dat komt heus niet omdat ze het vroeger minder hard probeerde. Vandaar is dit nogal een open deur topic.
Zo logisch hoeft dat niet te zijn. Als de levensstandaard relatief meer is toegenomen dan het relatieve inkomen kan men zeggen dat het moeilijker is om rijk te worden, omdat producten duurder zijn. Maar als juist andersom het geval is, dan is het juist makkelijker om rijk te worden aangezien de prijzen niet zo snel zijn gestegen als het inkomen.
Oud 01-08-2005, 20:13
Verwijderd
Het woord 'relatief' in 'relatief inkomen' geeft eigenlijk al aan dat ik bedoeld 'het inkomen t.o.v. de prijs.'
Daar draait het een beetje om. Als dat inkomen hoger is, hebben mensen, relatief gezien, meer te besteden. Ergo, ze zijn rijker.

Begrijpend lezen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 20:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
de levensomstandigheden van de gemiddelde westerse mens zijn sterk verbeterd. wat dat betreft zijn we allemaal rijker dan onze voorouders.
als je bedoelt dat t moeilijker geworden is om rijk te worden in de zin van 'meer hebben dan het gemiddelde', dan denk ik dat dat op zich wel meevalt; geboorterechten, sociale standen en geografische beperkingen spelen nu veel minder een rol dan pakweg 100 jaar geleden. tuurlijk, momenteel gaat t economisch ff wat minder, maar als je de economische toestand over tien jaar bekijkt (dus gewoon ff van een gemiddelde uitgaan) dan is rijk worden helemaal niet zo 'moeilijk'; wel een kwestie van een lange adem hebben, en gevoel voor marktwerkingen. als je aandelen had, heb je ze ofwel verkocht voor de 'economische crisis', of je wacht totdat ze meer waard worden en verkoopt ze dan. wat dat betreft zou nu best een goed moment zijn om aandelen te kopen, alleen loop je dan wel relatief veel risico.
Oud 01-08-2005, 21:06
Verwijderd
Je had al je spaargeld in aandelen Ahold of Shell moeten steken op het moment dat ze laag stonden als gevolg van dat boekhoudschandaal resp. die reserves.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:21
rubenrtv
rubenrtv is offline
Had je in 2003 belegd in Getronics (koers 0,09 euro), zou je nu 117 keer zoveel geld hebben (koers 10,50)
Oud 01-08-2005, 23:29
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Rijk word je over het algemeen van het ergens bovenuit steken. Dat is tegenwoordig steeds moeilijker. Meer mensen studeren en daardoor is het voor mensen die vroeger kansrijk waren geweest nu iets moeilijker.

Het uitvinden van bepaalde dingen vergt tegenwoordig dan ook vaak een stuk meer dan wat boerenlullenverstand en een paar kabeltjes.
Oud 02-08-2005, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 01-08-2005 @ 20:15 :
Wie deelt deze mening?

Hoe verder we zijn hoe meer uitvinding al geweest zijn. Verder is de echte tijd van het onroerend goed en de aandelen tijd ook al geweest. Is het daarom nu niet veel moeilijker om veel geld te verdienen?
Er bestaat een theorie dat na zeven goede jaren zeven slechte jaren komen en dan weer zeven goede. Die goede tijd zal dus ooit weer terug komen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 10:46
Verwijderd
Citaat:
rubenrtv schreef op 01-08-2005 @ 22:21 :
Had je in 2003 belegd in Getronics (koers 0,09 euro), zou je nu 117 keer zoveel geld hebben (koers 10,50)
Nouja, echt veel geld valt er sowieso op de korte termijn niet echt te verdienen met aandelen. Dan moet je al met opties of futures gaan werken. De beurs is ook geen plek voor particulieren om te proberen veel geld te verdienen. Veel te riskant
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 10:46
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-08-2005 @ 11:38 :
Er bestaat een theorie dat na zeven goede jaren zeven slechte jaren komen en dan weer zeven goede. Die goede tijd zal dus ooit weer terug komen.
Dat de goeie tijd terug komt weer ik ook wel. Verder merk ik nu niet zoveel van de slechte economie. Nog niet.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 11:13
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 02-08-2005 @ 11:46 :
Nouja, echt veel geld valt er sowieso op de korte termijn niet echt te verdienen met aandelen. Dan moet je al met opties of futures gaan werken. De beurs is ook geen plek voor particulieren om te proberen veel geld te verdienen. Veel te riskant
Buiten het gegeven dat het riskant zou kunnen zijn, is een beurs ook alleen maar interessant als je geld hebt om te investeren en niet bang bent af en toe flinke verliezen te draaien. Winst maak je wel, als je het maar slim speelt en veel geduld hebt. Ik heb ook aandelen, 5 jaar geleden is mijn oom begonnen mij een beetje te leren hoe je het beste investeert (ik had veel spaargeld). Hoewel ik in een bepaald jaar flink verlies heb gedraaid (2001/2002), heb ik nu een winst van in totaal 32%, dat is omgerekend 6,4% per jaar. Veel beter dan een spaarrekening dus.
Oud 02-08-2005, 11:32
Verwijderd
Juist, maar daar staat tegenover dat aandelen veel meer energie vereisen om dat rendement te halen. Je geld kun je op een spaarrekening zetten en er niet meer naar omkijken, de beursbewegingen moet je in de gaten houden, je moet weten wanneer je moet aan- en verkopen, kortom het is een continu verplichting. Niet iedereen heeft daar tijd en moeite voor over.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 12:43
Gimme more beer
Bwoah, zo actief ben ik er ook niet mee bezig geweest hoor, zeg een middagje per maand gemiddeld ofzo. En je leert er ook nog eens veel van.
Oud 02-08-2005, 18:50
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 01-08-2005 @ 21:13 :
Het woord 'relatief' in 'relatief inkomen' geeft eigenlijk al aan dat ik bedoeld 'het inkomen t.o.v. de prijs.'(...)
Nee, want met 'relatief inkomen' zou je ook het inkomen van tegenwoordig t.o.v. het inkomen van honderd jaar geleden bedoeld kunnen hebben in die context.

Wat dacht je van het simpele begrip 'koopkracht'?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 22:16
Kerz
Kerz is offline
Vroeger was je met minder geld al rijk maar kreeg je ook al minder natuurlijk .

Maar ja, ik geloof van wel, aangezien nu ook dat hele gedoe met papieren waardoor je niet kunt cheaten.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 18:19
-RoB-
-RoB- is offline
ik denk dat het tegenwoordig moeilijker is om rijk te worden omdat je moeilijker omhoog kunt werken in het bedrijfsleven omdat je daar tegenwoordig allemaal studie's + papieren voor nodig hebt
Ik vind trouwens het argument dat in de toekomst steeds minder word uitgevonden een beetje lame
want elke uitvinding zorgt weer voor een nieuwe uitvinding
van afwasborstel tot afwas machine enz-->
Reageren

Regels voor berichten