Advertentie | |
|
![]() |
|
al van in 800 voor Christus zijn er filosofen bezig over 'de waarheid'
volgens parmenides is de waarheid alleen wat is, en alles wat beweeglijk is, is niet... nogal onbegrijpelijke filosofie voor ons, nou je moet je maar eens wat meer over lezen. Een paar honderd jaar later, zegt een man, Plato genoemd, dat de waarheid absoluut is, en dat de wereld waarin wij leven slechts een afspiegeling is van de werkelijkheid... Er zijn gewoon zeer vele opvattingen over het begrip waarheid, en dat zal nooit beantwoord worden...
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Ook bij de sofisten (Gorgeas en andere) zijn erg met de waarheid bezig geweest.
Hun opinie was: DE WAARHEID IS DATGENE WAARVAN MEN DE ANDERE KAN OVERTUIGEN (denk maar aan politiek die de retoriek vaak misbruiken) Daartegenin stond natuurlijk plato die Sterrekijkster citeerde, die geloofdt in DE waarheid, maar jammergenoeg is die hier niet te vatten, DE waarheid is alleen maar te vinden in de ideeënwereld. En Parmenides zijn interpretatie vind ik eerlijk gezegd ook niet kloppen, volgens hem is de waarheid vast en stabiel, en uit 1 geheel (het zijnde is en het niet-zijnde is niet). Is er dan geen beweeglijke waarheid? (knipooog naar sterrekijkster)
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar ontopic... ik denk niet dat de waarheid zwart/wit is je kan vanuit meerdere invalshoeken iets bekijken waardoor iets meerdere waarheden/onwaarheden kan hebben ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
heej mensen en onwaarheden
volgens mij beweest Gödel ooit dat niets z'n eigen consistentie kan bewijzen. nou heeft dat er misschien geen ruk mee te maken maar het is toch wel leuk om even te noemen. We hebben een lekker stel aanname's gemaakt vanwaaruit we verder redeneren en daarmee ben ik best tevreden ![]() greetings from earth |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik en een vriend hadden het hier ook over. We (of ik iig) kwamen tot de volgende conclusies: In de booleaanse logica gelden de volgende regels : Regel 1: Alles is absoluut waar De rest van de regels zijn de logica regels In de werkelijkheid (waar de booleaanse logica ook in zit), gelden o.a. de volgende regels: Regel 1: Op elke regel is een uitzondering (buiten de booleaanse logica) Regel 2: Er zijn geen absolute waarheden (buiten de booleaanse logica) Regel 1 bevestigd zichzelf. Regel 2 klopt ook, want de uitzondering is regel 1 ![]() Toch? ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Misschien:
er is een waarheid. Dat is de absolute waarheid. Voor ons is deze absolute waarheid niet of gedeeltelijk te kennen en daarom is waarheid voor ons relatief. ![]() Ieder heeft namelijk zijn/haar eigen waarheid over de waarheid. Verder vind je natuurlijk wel waarheidsbewijzen. Zoals een correct logische zin. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
[expert] Stel je seks / liefde vraag aan een deskundige van Sense Simon | 16 | 10-02-2015 21:30 | |
Liefde & Relatie |
Tips! Hoe vraag je verkering? Jongen naar meisje Schattekuuhh | 4 | 04-01-2013 08:31 | |
De Kantine |
persoonlijke vragen ;) Fantôme | 27 | 07-10-2005 23:08 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Vragen bedenken bij thema 'moeders' Dolores | 5 | 19-04-2004 13:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Vragen WolterB | 1 | 19-01-2004 22:38 | |
Software & Hardware |
javascript vraagje ldv | 7 | 29-04-2002 11:37 |