Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2005, 10:09
Marinka
Marinka is offline
he,

Ik ga vanaf september 2005 tot juni 2006 stage lopen voor 3 dagen bij de vrijwilligercentrale. Ik weet dat ze zo weinig kosten willen en moeten maken. Maar nu bedenk ik mij mag dat zo maar in Nederland, iemand die stage loopt en niets krijgt.

Ze hebben me verteld dat ik geen vergoeding krijg mocht reiskostenvergoeding nodig zijn dat wel maar ik het ov dus dat gaat niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2005, 10:12
Wawl
Wawl is offline
Stagevergoeding is nooit verplicht.
Oud 03-08-2005, 10:12
Verwijderd
Juist. Bij stage is er geen verplichting je wat voor vergoeding dan ook te betalen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 10:18
Verwijderd
Niet zo gek he? Dat je niets krijgt als je stage loopt bij een VRIJWILLIGERScentrale.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 10:19
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 10:19
Marinka
Marinka is offline
maar er bestaat toch ook iets als een vrijwilligersvergoeding???
of is dat helemaal vrijwillig als een instelling dat geeft?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 10:20
Marinka
Marinka is offline
duh !!!!!!!
Niet of ik dat weet, andere mensen weten soms dingen die ik niet weet.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 10:21
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Marinka schreef op 03-08-2005 @ 11:19 :
maar er bestaat toch ook iets als een vrijwilligersvergoeding???
of is dat helemaal vrijwillig als een instelling dat geeft?
Jep. Dus als ik jou was zou ik een organisatie kiezen die wel een vergoeding uitkeert. Die er nl. echt genoeg.
Oud 03-08-2005, 10:23
Verwijderd
Vrijwilligersvergoeding? Nooit van gehoord. Dan zou het gewoon een arbeidsovereenkomst zijn he

De meeste stageplekken keren je overigens wel iets uit. Vaak een onkosten- of reiskostenvergoeding en een kleine stagevergoeding. Mijn stage (advocatenkantoor) betaalde me ook maar anderhalve euro per uur, eigenlijk puur symbolisch natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 10:27
Marinka
Marinka is offline
ja hiervoor heb ik stage gelopen bij een organisatie voor gehandicapten mensen (MEE voormalig SPD) ik kreeg een stage vergoeding bij 5 dagen in de week 250 Euro door een dag school was het ongeveer 200 euro in de maand en dat was best lekker
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 10:35
angel_girl
angel_girl is offline
Citaat:
Marinka schreef op 03-08-2005 @ 11:27 :
ja hiervoor heb ik stage gelopen bij een organisatie voor gehandicapten mensen (MEE voormalig SPD) ik kreeg een stage vergoeding bij 5 dagen in de week 250 Euro door een dag school was het ongeveer 200 euro in de maand en dat was best lekker
Ja ik ook
Oud 03-08-2005, 12:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
echte vrijwilligers krijgen geloof ik maximaal 20 euro in de week ofzo
Oud 03-08-2005, 12:20
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Tss, wat een onzin. Dan bedoel ik natuurlijk stage vergoeding!!! Stage maakt deel uit van je opleiding en er wordt tijd en energie in je gestoken om je op te leiden. Dan hoor je ook niet nog eens een vergoeding te krijgen. Als je vakken volgt krijg je daar toch ook geen vergoeding.

Natuurlijk is het makkelijk als je het krijgt en zou ik ook vooraanstaan hoor , maar toch is het totaal niet logisch. Ik heb net 9 maanden stage gelopen en geen cent vergoeding gehad. Ik liep ook (gewoon) stage op de universiteit, dat scheelt misschien. Iig is het niet minder zwaar ofzo, elke dag heb ik zo'n 9 uur gewerkt en daardoor heb ik veel ervaring opgedaan, dat is wel voldoende vergoeding.
Oud 03-08-2005, 13:12
DP17
DP17 is offline
Ik heb nu 3x stage gelopen en drie keer een vergoeding gehad, 1e keer € 120 (expeditiekantoor) 2e keer € 150 (groothandel) en derde keer € 250 + € 6,- reiskosten p/d (groot int. transportbedrijf). (alle bedragen zijn p/m)

Maar het is niet verplicht, sommige uit mijn toenmalige klas kregen ook helemaal niets! Maar jah je moet er iets leren, je gaat er niet heen om geld te verdienen! En als je het krijgt is het mooi meegenomen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 14:31
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 03-08-2005 @ 13:20 :
Tss, wat een onzin. Dan bedoel ik natuurlijk stage vergoeding!!! Stage maakt deel uit van je opleiding en er wordt tijd en energie in je gestoken om je op te leiden. Dan hoor je ook niet nog eens een vergoeding te krijgen. Als je vakken volgt krijg je daar toch ook geen vergoeding.

Natuurlijk is het makkelijk als je het krijgt en zou ik ook vooraanstaan hoor , maar toch is het totaal niet logisch. Ik heb net 9 maanden stage gelopen en geen cent vergoeding gehad. Ik liep ook (gewoon) stage op de universiteit, dat scheelt misschien. Iig is het niet minder zwaar ofzo, elke dag heb ik zo'n 9 uur gewerkt en daardoor heb ik veel ervaring opgedaan, dat is wel voldoende vergoeding.
je bent natuurlijk wel aan het werk binnen die organisatie, of het nou een stage is of niet. vaak doe je werkzaamheden waar een werknemer ook voor betaald zou krijgen. ervaring is leuk, en het hoofddoel van de stage, maar het bedrijf heeft wel degelijk baat bij stagiares.
een stagevergoeding is meestal ook niet te vergelijken met een salaris, maar geeft wel aan dat het bedrijf je wel waardeert.
'vakken volgen' != 'stage lopen' trouwens, zit toch echt wel een vrij groot verschil tussen.
Oud 03-08-2005, 14:48
Marinka
Marinka is offline
Citaat:
angel_girl schreef op 03-08-2005 @ 11:35 :
Ja ik ook
Waar en lang geleden?????
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 14:51
Marinka
Marinka is offline
teddybeer1983 schreef op 03-08-2005 @ 13:20 :

[/QUOTE]

Sorry hoor maar ik moet alles zelf betalen, studie, woning, ect, ect mijn ouders zijn niet meer in mijn leven dus alles wat je krijgt is mooi meegenomen, niet dat ik nu een arme student bent er zijn altijd mensen die het minder hebben dan ik.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 15:24
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-08-2005 @ 15:31 :
je bent natuurlijk wel aan het werk binnen die organisatie, of het nou een stage is of niet. vaak doe je werkzaamheden waar een werknemer ook voor betaald zou krijgen. ervaring is leuk, en het hoofddoel van de stage, maar het bedrijf heeft wel degelijk baat bij stagiares.
Maarja, dat hangt heel erg af van de werkzaamheden en het soort stage. Je hebt 'snuffelstages' waar je echt alleen maar een indruk van de praktijk krijgt zonder echt dezelfde werkzaamheden te verrichten als gewone werknemers. Maar je hebt ook echte werkstages waar je gewoon in beginsel dezelfde dingen doet als de gewone werknemers.

Nu is dat natuurlijk nogal moeilijk naarmate de afstand tussen werknemer en stagiair groter wordt. Zo zal er niemand zijn die van een student-stagiair op een bank of een advocatenkantoor verwacht dat hij op hetzelfde niveau belangrijke en verantwoordelijke werkzaamheden kan verrichten. Doe je stage voor simpeler werkzaamheden dan is een vergoeding wellicht meer op zijn plaats.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 15:47
Marinka
Marinka is offline
mijn taken bij de vrijwilligercentrale zijn net als andere medewerkers, gespreken voeren met mensen om te kijken of ze wel geschikt zijn, bedrijven bellen enz.

Maar er is ook een vrijwilligersdag op een zaterdag hierbij moet ik ook helpen maar ik kan dan niet omdat ik dan moet werken. (geen zin om een week op water en brood te leven) Kun je dat zo maar zeggen, hoe zouden jullie dat doen??????
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 17:31
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ja, dat kun je zeggen, maar tis natuurlijk de bedoeling dat je daarover overlegt met je stagebegeleider.

@nare : ja, tuurlijk hangt t af van de werkzaamheden, en snuffelstages hoeven wat mij betreft niet vergoed te worden. maar als je (zoals ik ooit gedaan heb) een half jaar op de ontwikkelafdeling van een softwarebedrijf stage loopt, en een significante bijdrage levert aan het geleverde product (in dit geval een boekhoudsysteem dat door veel bouwbedrijven gebruikt word) dan is een vergoeding wel op zijn plaats, lijkt me.

overigens, wat DOET de vrijwilligerscentrale dan vrijwillig eigenlijk ?
Oud 03-08-2005, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Marinka schreef op 03-08-2005 @ 11:27 :
Een stagevergoeding is niet verplicht, maar in sommige CAO's is stagevergoeding geregeld en bij de CAO voor de gehandicaptenzorg (GZ oid - en de GGZ ook) is dat het geval.

Laatst gewijzigd op 03-08-2005 om 18:40.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Marinka schreef op 03-08-2005 @ 16:47 :
mijn taken bij de vrijwilligercentrale zijn net als andere medewerkers, gespreken voeren met mensen om te kijken of ze wel geschikt zijn, bedrijven bellen enz.
Die anderen mensen krijgen er toch ook niets voor?

Of krijgen zij zo'n vrijwilligersvergoeding? Dan zou ik dat ook vragen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 18:37
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Nee, als je stage loopt hoef je niet persé geld te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 18:57
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
drilboor sjakie schreef op 03-08-2005 @ 19:37 :
Nee, als je stage loopt hoef je niet persé geld te krijgen.
No sjit.
Oud 03-08-2005, 19:27
Verwijderd
Ik meen dat het vast staat dat je bij een stage een vergoeding moetkrijgen, maar er zijn zat bedrijven die dat gewoon niet doen. en dan zou je dat kunnen gaan aanvechten enzo, maar dan zou je gek wezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2005, 19:35
Verwijderd
Het is volgens mij alleen verplicht als het in de CAO opgenomen is en dat is het dus niet altijd.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 19:35
Verwijderd
-> WG&R btw
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 22:26
Verwijderd
Mijn pa betaalt zijn stagelopers zelfs door op de dagen dat ze niet werken, maar op school zitten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 09:08
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Nattigheid schreef op 03-08-2005 @ 20:27 :
Ik meen dat het vast staat dat je bij een stage een vergoeding moetkrijgen, maar er zijn zat bedrijven die dat gewoon niet doen. en dan zou je dat kunnen gaan aanvechten enzo, maar dan zou je gek wezen.
tuurlijk niet.
Oud 04-08-2005, 15:04
Roos
Roos is offline
Vergoeding is niet verplicht hoor. Ik moet 2 jaar stagelopen en ik krijg er geen rooie cent voor.
Oud 04-08-2005, 16:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Roos schreef op 04-08-2005 @ 16:04 :
Vergoeding is niet verplicht hoor. Ik moet 2 jaar stagelopen en ik krijg er geen rooie cent voor.
Dat kan echt wel beter hoor. Tegenwoordig krijgt bijna iedereen wel iets.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-08-2005 @ 17:08 :
Ligt echt helemaal aan wat voor studie je doet en waar je stage loopt...zo ken ik meer mensen die niets kregen/krijgen dan mensen die wel wat kregen/krijgen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-08-2005 @ 17:08 :
Absoluut onjuist. Met name bij de hogere studies zie je vaak dat stagelopen helemaal niets oplevert. Je doet het immers voor jezelf en helemaal als je nog niet direct nut hebt voor het bedrijf of de instelling is het best lomp om meteen om geld te gaan vragen. Als ik naar mezelf kijk dan deed ik mijn stage gewoon om praktijkervaring op te doen en te ontdekken of de advocatuur iets voor mij was, daar hoefde ik echt geen geld voor. Dan ga je maar werken.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 19:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-08-2005 @ 19:45 :
Absoluut onjuist. Met name bij de hogere studies zie je vaak dat stagelopen helemaal niets oplevert. Je doet het immers voor jezelf en helemaal als je nog niet direct nut hebt voor het bedrijf of de instelling is het best lomp om meteen om geld te gaan vragen. Als ik naar mezelf kijk dan deed ik mijn stage gewoon om praktijkervaring op te doen en te ontdekken of de advocatuur iets voor mij was, daar hoefde ik echt geen geld voor. Dan ga je maar werken.
Hm de mensen die ik ken krijgen wel allemaal betaald... Dat zal dan wel niet voor de rest van Nederland opgaan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 09:44
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Wawl schreef op 03-08-2005 @ 11:12 :
Stagevergoeding is nooit verplicht.
Bij mijn opleiding is het vanaf het tweede leerjaar verplicht stagevergoeding te ontvangen, conform CAO.
Oud 08-08-2005, 17:04
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 08-08-2005 @ 10:44 :
Bij mijn opleiding is het vanaf het tweede leerjaar verplicht stagevergoeding te ontvangen, conform CAO.
Ja, dat staat in die collectieve arbeidsovereenkomst. Dat wil dus zeggen dat jouw stageadres (ziekenhuizen?) heeft afgeweken van het principe dat stagevergoeding niet verplicht is. Afwijken ten voordele van de stagiair kan altijd. Dat neemt niet weg dat stagevergoeding niet verplicht is.
Oud 08-08-2005, 17:10
June bug
June bug is offline
Heb 2 jaar op een basisschool stage-gelopen en ik heb nooit stagevergoeding gehad. Scholen zijn overheidsinstellingen en die betalen geen stagiaires blijkbaar. Wel jammer maar helaas.. Onbetaalde stagelopen is echt niet zo raar..
Oud 08-08-2005, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 08-08-2005 @ 18:04 :
Ja, dat staat in die collectieve arbeidsovereenkomst. Dat wil dus zeggen dat jouw stageadres (ziekenhuizen?) heeft afgeweken van het principe dat stagevergoeding niet verplicht is. Afwijken ten voordele van de stagiair kan altijd. Dat neemt niet weg dat stagevergoeding niet verplicht is.
Als het in de CAO van een sector opgenomen is, dan is het voor die sector toch wel verplicht...? Ze moeten zich immers aan de CAO houden.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 20:14
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-08-2005 @ 18:18 :
Als het in de CAO van een sector opgenomen is, dan is het voor die sector toch wel verplicht...? Ze moeten zich immers aan de CAO houden.
Als een werkgever is gebonden aan een CAO, dan is hij verplicht de daarin opgenomen arbeidsvoorwaarden toe te passen, ja. Als we het hebben over een stagevergoeding dan bedoelen we de zogenaamde normatieve bepalingen. Deze hebben direct betrekking op de geldende arbeidsvoorwaarden. Het kenmerkende van deze bepalingen is dat zij van toepassing worden met betrekking tot iedere arbeidsovereenkomst van de aangesloten leden. Elke individueel totstandgekomen arbeidsovereenkomst wordt genormeerd door de arbeidsvoorwaarden waartoe de onderhandelende CAO-partijen hebben besloten. Dit houdt dus in dat, als in de geldende CAO een stagevergoeding verplicht is gesteld, dit ook voor alle stagiaires geldt.
Oud 08-08-2005, 22:53
Roos
Roos is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-08-2005 @ 20:09 :
Hm de mensen die ik ken krijgen wel allemaal betaald... Dat zal dan wel niet voor de rest van Nederland opgaan.
Je krijgt niks bij Geneeskunde, pauperstudie
Oud 09-08-2005, 09:57
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Roos schreef op 08-08-2005 @ 23:53 :
Maar je doet toch geneeskunde om mensen te kunnen helpen? Geld is helemaal niet belangrijk!
Oud 09-08-2005, 10:20
Marinka
Marinka is offline
dat is waar maar helaas wel noodzakkelijk in deze wereld waarin we nu leven
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 15:30
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
Roos schreef op 08-08-2005 @ 23:53 :
Op de lerarenopleiding ook niet
Oud 11-08-2005, 18:50
Marinka
Marinka is offline
Citaat:
Loezzel schreef op 11-08-2005 @ 16:30 :
Op de lerarenopleiding ook niet
Nee????
Had ik wel verwacht
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 19:09
Estar
Estar is offline
Citaat:
Marinka schreef op 11-08-2005 @ 19:50 :
Nee????
Had ik wel verwacht
Is bijna nergens volgens mij hoor, je moet blij zijn als er een bedrijf uberhaupt een stagaire wil waar ze tijd in moeten steken, waardoor jij je opleiding kan afmaken.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 08-08-2005 @ 21:14 :
(...) Dit houdt dus in dat, als in de geldende CAO een stagevergoeding verplicht is gesteld, dit ook voor alle stagiaires geldt.
Tenminste als je aanneemt dat een stageovereenkomst een arbeidsovereenkomst is en dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het is eigenlijk een beetje een vicieuze cirkel, want zoals je weet is een arbeidsovereenkomst het verrichten van arbeid in ondergeschiktheid tegen loon. Die drie elementen moeten aanwezig zijn. Juist als je als stagiair geen loon krijgt, dan is het maar de vraag of er een arbeidsovereenkomst is en of je je kunt beroepen op de bepalingen uit een cao. Datzelfde probleem kan zich ook voordoen bij het ondergeschiktheidscriterium, want niet alle bedrijven nemen een stagiair in letterlijke zin in de leer: als het gaat om een snuffelstage waar je niet verplicht bent de aanwijzingen van het personeel op te volgen, dan is er waarschijnlijk ook geen arbeidsovereenkomst.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 22:55
Roos
Roos is offline
Citaat:
Wawl schreef op 09-08-2005 @ 10:57 :
Maar je doet toch geneeskunde om mensen te kunnen helpen? Geld is helemaal niet belangrijk!
Ja dat is waar, ik eet wel 2 jaar niks
Oud 12-08-2005, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Marinka schreef op 11-08-2005 @ 19:50 :
Nee????
Had ik wel verwacht
In het onderwijs krijg je alleen soms je LIO (bij de pabo) betaald en als je duaal gaat ofzo, maar je gewone stages niet. Ik ken iig niemand die dat kreeg/krijgt. In het onderwijs zijn ze allang blij als ze voldoende geld hebben voor 'echte' docenten ed, daar hebben ze over het algemeen echt geen geld voor een stagevergoeding (juist daar niet, zou ik bijna zeggen).
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 12:37
morango
morango is offline
ik krijg 2,53 per week stagvergoeding
voor 5 volle dagen werken in de zorg... pfff

Sjonge, geef dan niks, en bovendien vraag ik me af wat ze dan eigenlijk vergoeden..?
Oud 13-08-2005, 23:27
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Wawl schreef op 08-08-2005 @ 18:04 :
Op school wordt er door de docenten geclaimd dat vanaf het tweede leerjaar stagevergoeding wettelijk vast gelegd is.. (Verpleegkunde)..

Ik zal de boeken er eens op nalezen..
Reageren

Regels voor berichten