Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2005, 22:37
JJzD
JJzD is offline
Ik heb net Ubuntu ge"installeerd nadat iedereen zei dat het nogal makkelijk was. Het was ook wel makkelijk, maar bij het instellen van een gebruiker kreeg ik elke keer hetzelfde menu terug dus heb die stap geskipt.
Nu was er dus geen gebruiker aangemaakt en kon ik niet inloggen. Vervolgens heb ik met de livecd een chroot en toen een adduser gedaan. Dat werkte wel en kreeg ook melding dat er /home werd aangemaakt.
Maar toen ik terugbootte in de install kon ik wel inloggen, maar waren er geen instellingen gemaakt. Dus beindigde hij elke keer de sessie.
Ik kan wel inloggen op een failsafe, met mijn gebruikersaccount en ww, maar die gebruiker is geen onderdeel van de sudoers. Ik kan wel weer terugbootten naar de live cd en de sudoers aanpassen, maar daar kan ik geen lijst ingeven van wie er allemaal sudoers zijn.
En ik heb het gevoel dat het daarmee ook niet gaat werken. Moet ik gewoon meer docs opzoeken over commandprompt aanpassen sudoers, of doe ik gewoon veel te ingewikkeld en kan het veel makkelijker?

[edit] chroot en baseconfig kan ik niet in het menu komen van gebruikers en wachtwoorden instellen.[/edit]

Laatst gewijzigd op 16-08-2005 om 11:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2005, 21:37
dragonstorm
dragonstorm is offline
ja, in sommige dingen is GNOME nogal een rotding.... gedoe met gconf bij gnome opstarten waarschijnlijk. Ik weet niet precies hoe het zit, maar heb het probleem eerder gezien.

je moet idd je account bij /etc/sudoers toevoegen, de manual daarvan is te zien met

# man sudoers

of

#man visudoers

oid... probeer

#apropos sudoers

als beide niet werken dan krijg je de manual pages te zien waarin dat voorkomt

dus mijn advies is opnieuw installeren

Laatst gewijzigd op 16-08-2005 om 21:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten