![]() |
||
Verwijderd
|
Thread gesloopt uit topic: Religie op Religie.
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 21:08. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 21:08. |
![]() |
||
Citaat:
wie zegt dat een opperwezen onze levens gedetailleerd wil invullen.. ik geloof namelijk niet in het lot als zijnde iets onvoorkombaars |
![]() |
||
Citaat:
sla er de boeken maar eens op na ![]() Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 21:09. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik geloof niet in een alles kunnende god in een hemel die mensen op aarde gepoot heeft in 7 dagen tijd en die als je niet in 'm gelooft je naar de hel stuurt nee.. ik geloof wel in een "opperwezen" waar alles in de natuur een klein stukje van is. het is een heel andere voorstelling van een god of een godin dan de bijbelse religies hebben ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je een levend wezen exact namaakt, is die kloon ook een levend wezen. |
![]() |
||
Citaat:
In dit artikel gaat het om een kunstmatig poliovirus. Dat is inderdaad niet hetzelfde als een zaadje kunstmatig herbouwen, maar toch is het wel bruikbaar als proof of concept. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
verwacht je daadwerkelijk dat je toevallig een complex organisch systeem krijgt in dat potje? het gaat erom dat leven in de natuur kan ontstaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik zei dat wetenschappers er nog nooit in zijn geslaagd om leven te maken. over de vraag hoe leven ooit spontaan is ontstaan zijn verschillen theorien waar ik nu niet op in ga (want daar ging het niet over - ik reageerde op verhalen dat er ooit leven zou zijn gemaakt in laboratoria) 1-celligen zijn wel degelijk levende wezens, maar wetenschappers hebben nog nooit 1 celligen kunnen maken uit levenloze materie. (en anders wil ik wel eens een wetenschappelijke bron zien) celmembramen en zo zijn te maken in een laboratorium; een levende cel is echter iets anders er zijn een aantal punten die de definitie van "leven" vormen. oa: - stofwisseling met de omgeving. opnemen en afscheiden van stofjes; gebeurt ook bij 1-celligen. - voortplanting (sexueel of simpelweg door celdeling bij 1-celligen) er is nog nooit iets "from scratch" ontwikkeld dat aan deze (en andere) voorwaarden voldoet. DAT was mijn punt (mijn bron heb ik genoemd) en dat heb jij of de wetenschap nog niet weerlegd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Al blijken mensen dus wel in staat te zijn geweest om een virus na te maken. Maarja, dat is dan ten eerste niet vanzelf uit een oersoep ontstaan. En ten tweede valt het buiten de definitie van leven, alhoewel ik het zelf wel leven vind. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en de vraag is: hoe heeft men dit virus nagemaakt? waarschijnlijk niet onder dezelfde condities als 3,5 miljard jaar geleden... en waarschijnlijk uit "grotere" en meer complexe onderdelen dan er toen voorhanden waren
||
Citaat:
je hoeft zelf toch geen levensvatbare stof te maken (en de benodigde omgeving) om aan te tonen dat het in de natuur zou kunnen ontstaan? de natuur heeft er miljoenen jaren over gedaan om leven te vormen, ook al is het in theorie wel simpel. het enige wat zich hoeft te vormen is een organische stof dat energie consumeert van zijn omgeving, en een groei dat ontstaat door het absorberen van die energie (en/of materie) het is bewezen dat organische stoffen kunnen ontstaan in de natuur. dus waarom zouden er geen levensvatbare organische stoffen kunnen vormen? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ach, discovery. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
ik heb eerder al een aantal voorwaarden voor "leven" genoemd (stofwisseling, voortplanting) en dat kun je in heel veel biologieboeken terug vinden. een eiwit zal op zichzelf niet aan deze eisen voldoen. in de meeste biologieboeken vind je ook deze onderverdeling van "levende wezens": 1 dieren 2 planten 3 schimmels 4 bacterien (5 virussen) een los eiwit valt onder geen van deze. nogmaals: eiwitten zijn misschien wel voorwaarden voor leven, maar dit is water en koolstof ook (en dat zijn ook geen levende wezens). Citaat:
zowel de mens (wetenschap) als de natuur zijn in staat om (levenloze) organische stoffen te maken vanuit levenloze materie. geen twijfel. alleen is het de mens nog niet gelukt om deze organische materie om te zetten in daadwerkelijk levende wezens. de natuur is dit wel ooit gelukt. wij zijn het volgens mij wel eens, alleen hebben we het niet over hetzelfde ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Tenminste, voor zover een virus leven is, ik citeer m'n eigen post: Citaat:
|
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
verder wordt nog gezegd: Citaat:
op zichzelf doen de RNA en de proteinen weinig, dus ik zie dit niet als levende wezens (het is geen onafhankelijk zelf-regulerend systeem). Citaat:
deze "gene sequences" komen hoogst waarschijnlijk uit andere levende wezens (of virussen) en zijn niet uit losse elementen door de "mail-order supplier" gemaakt. (vergelijkbaar: Frankenstein maakte ook een mens, maar hij plakte bestaande delen aan elkaar. hij zou zelf geen weefsel kunnen maken; de onderdelen werden kant en klaar geleverd.) en de afsluiting van de tekst: Citaat:
een motor is ook geen auto. de laatste zinsnede: de RNA met de proteine in een al bestaande microbe plaatsen is een optie, maar ook den zou het niet "from scratch" zijn, aangezien je dan gebruikt maakt van een bestaand levend wezen. (je kunt je 486 misschien upgraden tot een pentium, maar dan heb je nog geen Pentium gemaakt uit losse stofjes) ik hoop dat ik na deze hele lap nog duidelijk ben. ik erken het belang van een onderzoek als dit. maar er is dus nog geen leven "from scratch" gemaakt. *bron van de stukjes is dus: http://news.bbc.co.uk/1/low/sci/tech/2124354.stm
Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 12:00. |
![]() |
||
Citaat:
Eigenschappen van leven zijn: stofwisseling groei vermenigvuldiging (Een virus is geen leven doordat het niet instaat is zich te vermenigvuldigen dan wel te groeien zonder gastheer.)
||
Citaat:
||
Citaat:
Er zijn namelijk twijfels over de vraag hoe belangerijk de rol van eiwitten is. Ik ga even beginnen bij "0". Het DNA, de moleculen die alle genetische informatie bevatten. DNA is niets minder dan dubbelstrengs RNA en nu begint het interresant te worden. RNA speelt een rol bij bij het maken van eiwitten, maar bevat ook die info die het DNA bevat (RNA is vaak wel stukken kleiner). Sterker nog er zijn primitievere cellen bekend die alleen RNA bevatten en helemaal geen DNA hebben. Verder bestaat het idee dat cellen niet zomaar uit het niets zijn bestaan. Sterker nog, dat geven jullie ook al aan door te zeggen dat er nog nooit levende cellen met alles erop en eraan zijn gemaakt door de mens. Ook heel heel vroeger is daar meer dan een week over heen gegaan. Op een bepaald moment heeft hoogst waarschijnlijk een stuk RNA bedacht om in een lipide zakje te gaan zitten (een celmembraan) en dat hebben meer moleculen gedaan. Waarom ze dit gedaan hebben? Nou, omdat zou alle bestandsdelen voor een cel zoals we die nu kennen dan dicht bij elkaar zitten en voorplanting en dergelijke veel makkelijker gaat. Dit betekend nog niet dat RNA zich niet buiten een cel zou kunnen vermenigvuldigen. Benodiged suikers, basen etc zijn aangetoond en dus aanwezig. Nu is het grappige dat wetenschappers tegenwoordig RNA niet meer als het meest heilig molecuul zien, maar ook van eiwitten wordt nu gedacht dat ze zichzelf kunnen reproduceren!!!! Persoonlijk ligt voor mij de grens van leven bij 'polymeren' als RNA en eiwit en daarmee bedoel ik dus de losse moleculen. Echter, ik denk ook dat iedereen er anders tegen aan kijkt (zoals je hier ook ziet). Dat komt omdat iedereen naar een ander punt in het leven kijkt. De meeste mensen kennen 'slechts' eencelligen als kleinste levende organismes (en velen weten wellicht niet eens van hun bestaan), maar iemand als ik die toch best wel veel met moleculen op zich bezig is kijkt daar dan weer heel anders tegen aan (dat hoeft natuurlijk niet). Nu even wat dingen weerleggen mbt de eigenschappen van leven die El Chupacabras aandraagt aangezien dat mij verhaal zou kunnen ondermijnen voor sommige mensen. *stofwisseling: dit is voor het vernieuwen van celdelen en voor energie te verkrijgen. Ook bij 1 molecuul is energie nodig, maar die kan dit ook krijgen door warmte uit de omgeving op te nemen. Vernieuwen van een deel is niet nodig, want zodra er iets kapot gaat is het molecuul dood/kapot. Daarom moet het zich tijdig reproduceren. *vermenigvuldiging/reproductie: een RNA molecuul kan dat net zoals in de cel. andere basen kunnen zich aan het RNA hechten en zo kan het zichzelf reproduceren. *groei: is geen levenseigenschap. Een 1 cellig organisme groeit ook niet. Groeien word nl veroorzaakt doordat je meer cellen krijgt en dan is het organisme niet 1 cellig meer. Verder kan een eencellig organisme water opnemen en zo groeien of het membraan vergroten. Iets wat RNA beide niet kan, maar er zouden wel toevallig basen aan het einde van het molecuul aanplakken, dus ook 'groei'.... En voor de bron'freaks' een paar boeken. Lehninger - Principles of Biochemistry Lodish - Molecular Cell Biology
Laatst gewijzigd op 24-07-2005 om 20:57. |
![]() |
||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 25-07-2005 om 10:41. |
![]() |
|
Ok ff snel een reactie op je post. Wat betreft RNA tov DNA heb je gelijk, daar was ik te snel. Blijft wel staan dat DNA en RNA verbonden en onafscheidelijk (RNA wordt rechtstreeks gemaakt door een kopie te maken van een stuk DNA, als dat er is. RNA is iig ouder dan DNA.) zijn en dat RNA zelfstandigger is dan DNA.
Wat betreft mijn bronnen. Het zijn boeken van +/- 1000 blz per stuk waaruit ik college heb gehad. Ik ga echt niet opzoeken wat nou precies waar stond. Verder snap ik niet wat je allemaal wil met je post, want je legt niet duidelijk uit wat je bedoeld. Die qoutes die jij gebruikt kan ik ook gebruiken om mijn standpunt uit te leggen, dus wat mij betreft ben je het met me eens. Maar goed, daar kom ik vanavond misschien op terug als ik wat meer tijd heb. Trouwens, gefeliciteerd, bij deze heb je mijn toorn of jezelf uitgeroepen ![]()
||||
reactie op El Chupacabras (hetgene waarop ik nog niet heb gereageerd dan)
Citaat:
Wat betreft het 'voorplanten' van RNA, dat doen ze niet met voorbedachte rade, maar door aantrekking tussen afzonderlijke atomen. Dat 'toeval' is idd niet gepland, maar wel noodzakelijk voor leven. Citaat:
Citaat:
2. een RNA molecuul maakt ook gebruik van warmte, dit is energy 3. met deze energie vinden er interne beweginge plaats 4. reproductie heb ik ook al lin m'n vorige post aangegeven 5. RNA neemt energy op, heeft interactie met andere moleculen etc etc, dus ook respons op stimuli. Ik geef toe dat dit geen conventionele denkwijze is, maar het is maar net waar je de grenzen legt en hoe je ze interpeteert. Mijn stelling is niet ontkracht en het zal je niet lukken mijn denkwijze te doen veranderen tenzij je met hele sterke argumenten komt. RNA (DNA/bepaalde eiwitten) is zeker essentieel voor leven, is dat er niet, dan is er ook geen leven. Dit betekend dat 1 van deze schakels zelf ook leven moet inhouden. Sterker nog, je kan zelfs zeggen dat elke essentieel 'biologisch molecuul' (alle moleculen die nodig zijn voor leven) leven heeft.
|||||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Dus eigenlijk zijn we het soort van met elkaar eens.
![]() ![]() Ik had het idee dat jij nl vnl in de 'grote' wereld aan het denken was en daarin nogal fundamentele standpunten aannam. Maar blijkbaar hebben we toch een soort van zelfde idee. *trekt zijn toorn terug ![]() Overigens is denken ook maar een heel erg relatief proces. Uiteindelijk zijn het allemaal chemische processen (vaak wel heel erg complex, maar dat ter zijde).
||
Citaat:
Overigs denk ik dat je toch redelijk scheikundig dan wel biologisch geschoold moet zijn wil je überhaupt nog iets van de hedendaagse discussie kunnen volgen en de knelpunten in die discussie te kunnen begrijpen.
|
Ik geloof in de theorie die over de zee gaat. Check deze link, en lees het eens.
http://library.thinkquest.org/26070/data/dut/2/1.html
|
een virus kan zichzelf toch vermenigvuldigen (van 1 virus komen veel nieuwe) en dat alleen maar omdat hij een 'programmaatje' daarvoor bevat. Kijk hij gebruikt wel delen uit een andere cel, maar tja zo zit een virus nou eenmaal in elkaar (een lintworm gebruikt ook andere organismes om te kunnen leven). Dus wat dat betreft plant een virus zich voort en is dus niet levensloos, maar levend.
||
![]() |
Citaat:
Een witte bloedcel bijvoorbeeld in het geval van HIV. Het virus bouwt zichzelf in in het DNA van de gastheer (de witte bloedcel) en ´vertelt` deze dat hij hem moet vermenigvuldigen. Dat doet een virus dus NOOIT zelf. Dat is namelijk 1 van de voorwaarden voor leven. Een virus zit op het grensgebied tussen leven en dood. Groetjes Ben(die hoopt dat hij zijn medemens weer iets wijzer heeft gemaakt ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Volgens de bijbel stammen we allemaal af van Adam & Eva Linda Prins | 113 | 24-07-2012 10:53 | |
Onderwerpen in Genetica Verwijderd | 36 | 04-07-2012 10:13 | |
god ExpoRules | 164 | 31-12-2010 13:25 | |
het enige ware geloof!! BELANGRIJK! Flushpuppie | 33 | 12-04-2007 22:10 | |
Evolutietheorie waar?? Quiana | 179 | 05-12-2002 14:19 | |
Het ontstaan van het leven Junkfood Junkie | 12 | 12-11-2002 20:28 |