Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2005, 15:40
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
aangezien ik een opleiding ga doen (jee) (media & entertainment management), en je voor die opleiding een beetje fatsoenlijke pc (videobewerking e.d.) nodig hebt, wou ik graag ff weten hoe ver ik ga komen met mn huidige pc-tje (dat al een paar jaar trouwe dienst doet).

Athlon Xp 2200+
512 MB Ram (DDR 333)
40 GB Hdisk
48-16-48 cd-brander
16x DVD lezer
Creative Soundblaster Pro
Geforce 6600 (128 MB) (tijd geleden dr in gezet, was eerst een brakke gforce 4 MX440)

dus de vraag is eigenlijk : is dit werkbaar voor videobewerking e.d.; zo nee, wat kan ik dan het beste vervangen ?

(grotere harddisk had ik al zo'n beetje zelf bedacht trouwens, ik dacht aan een leuke 160GB schijf of zo. zit daar nou veel verschil mbt snelheid in, bij hdisks ?)
Oud 18-08-2005, 15:52
M@rco
M@rco is offline
Hm... voor video editing wil je waarschijnlijk veel meer schijfruimte, en meer intern geheugen zou ook niet misstaan. Geheugen is niet zo duur tegenwoordig, voor ~50 euro heb je er nog eens 512MB bij en een 250GB schijf heb je tegenwoordig voor 100 euro

En of dat uitmaakt in snelheid.. ligt eraan of je huidige schijf 5400rpm is op 7200rpm, als ie 5400rpm is zou ik hem sowieso wegmieteren Maar het is iig niet zo dat grotere schijven sneller zijn dan kleinere, over het algemeen ontlopen 7200rpm schijven elkaar nauwelijks.
Oud 18-08-2005, 16:45
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
de ouwe schijf is (godzijdank) wel 7200 rpm.
Oud 18-08-2005, 18:45
Verwijderd
Ik zou niet direct een nieuwe PC kopen omdat je videobewerking moet doen. Als blijkt dat je PC te langzaam is kun je als de tijd daar is altijd nog wel een nieuwe kopen, terwijl dit er op zichzelf nog niet echt slecht uitziet. Misschien wat meer geheugen (~50 eu) en een nieuwe, grotere schijf misschien (200 GB ~85 eu).

Overigens werk ik nu ook op een PC met maar 512 MB intern en dat gaat prima, nu doe ik weliswaar geen videobewerking in brede zin maar het is zeker geen ramp dat er maar een halve gig intern in zit.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 18:58
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
nee, zoiets dacht ik ook wel al. ik bedoel, nieuwe software draait prima, misschien niet altijd alles op 'hoog' staan, maar nog niet gehad dat iets nieuws echt niet wou draaien. (nou doet die videokaart wonderen in mijn pctje, dat scheelt).
Oud 20-08-2005, 11:56
J-roenn
J-roenn is offline
en een 2800+ cpu kost tegenwoordig ook nog maar rond de 80 eurie ofzow.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 11:58
Verwijderd
Ja, maar met een losse 2800+ kun je niet zoveel he.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:19
Verwijderd
Extra HD en 512mb d'r bij prikken en dan zit je de eerstkomende tijd volgens mij nog wel gebakken.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 14:34
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-08-2005 @ 12:58 :
Ja, maar met een losse 2800+ kun je niet zoveel he.
verwisselen met die 2200+ ?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 16:33
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
mischien past het socket niet he... (nee weet niet of het past maar zal wss niet)
Oud 21-08-2005, 16:40
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
tis een socket A, dus een athlon XP 2800+ zou denk ik wel nog in die uitvoering te vinden zijn, dus dat zou wel passen idd. betwijfel alleen of dat nou zo'n geweldig nuttige investering is ?
Oud 21-08-2005, 16:43
Verwijderd
Van een 2200+ naar een 2800+, denk je echt dat dat het verschil gaat maken tussen wel en niet geschikt voor videobewerking?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 20:22
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik zou er inderdaad misschien wat RAM bij prikken, maar verder moet je PC het wel aan kunnen, zij het misschien met enige moeite.
Oud 21-08-2005, 21:17
bam
bam is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-08-2005 @ 17:40 :
tis een socket A, dus een athlon XP 2800+ zou denk ik wel nog in die uitvoering te vinden zijn, dus dat zou wel passen idd. betwijfel alleen of dat nou zo'n geweldig nuttige investering is ?
Socket A is nul beschikbaar, de gehele reeks is uit de productie, het is geluk als je een winkel vind die nog een socket A heeft, en als ze hem hebben, afdingen, ze moeten hem toch kwijt
Oud 21-08-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
bambix schreef op 21-08-2005 @ 22:17 :
Socket A is nul beschikbaar, de gehele reeks is uit de productie, het is geluk als je een winkel vind die nog een socket A heeft, en als ze hem hebben, afdingen, ze moeten hem toch kwijt
Dit is gewoon onzin. Bordjes op basis van de nForce2 Ultra400 lopen nog steeds prima in combinatie met bijv. een 2800+ of 3000+ en dual channel geheugen. Het is natuurlijk geen AMD64, maar nog altijd prima bruikbaar. Zeggen dat je 'wel kunt afdingen omdat ze er toch vanaf moeten' getuigt van gebrek aan inzicht.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 00:09
ekki
ekki is offline
Misschien ook handig om een dvd-brander te hebben als je video gaat bewerken? Je moet het uiteindelijk toch ergens laten (om o.a. mee te nemen), of wil je alles op je harddisk laten staan? Op cd's past ook zo weinig...
Oud 22-08-2005, 20:51
Party_P
Party_P is offline
voor video bewerken is een snelle cpu helemaal niet zo heel erg nodig.

Veel RAM geheugen en veel opslag geheugen is veeeel belangrijker

Dus koop een 160 gb schijf (of meer) enwat extra geheugen
Oud 23-08-2005, 06:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Waarom vraagt niemand naar de chipset? Bij een andere CPU zul je toch echt moeten kijken of de chipset wel 166/333MHz FSB ondersteunt en bijbehorend type geheugen (DDR/333).
Oud 23-08-2005, 06:43
M@rco
M@rco is offline
Wie heeft het over een andere CPU dan?
Oud 23-08-2005, 09:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-08-2005 @ 19:45 :
maar een halve gig intern.
Dat was toen ik mn computer kocht nog veel het gaat te snel
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 09:27
Jolt
Jolt is offline
Alle computers zijn goed voor videobewerking, ligt er maar aan hoe snel je wilt wachten.

Wat zowizo aan te raden is, snelle opstart/werk schijf, en grote opslag schijf, waarbij je je video shit ook op de grote opslag zet.
Of een aparte paritie.

Van 2200+ zou ik niet meer naar een 2800+ gaan, aangezien je voor iets meer al weer een Athlon 64 2800+/ 3000+ heb, spaar dan door en koop dan een nieuw moederbord/cpu/geheugen als je sneller wilt.

Athlon XP is zowizo end of life.
Performance was ook niet echt geweldig.
Oud 23-08-2005, 09:45
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ekki schreef op 22-08-2005 @ 01:09 :
Misschien ook handig om een dvd-brander te hebben als je video gaat bewerken? Je moet het uiteindelijk toch ergens laten (om o.a. mee te nemen), of wil je alles op je harddisk laten staan? Op cd's past ook zo weinig...
kijk, da's een nuttige tip.
Oud 24-08-2005, 00:10
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Als je professioneel video wil bewerken is het wel handig als je snelle processoren hebt. Maar koop gewoon geheugen erbij, dan lukt het wel. Met 2GB zou het allemaal een stuk sneller moeten gaan. En een snelle HD is ook handig, bijvoorbeeld een SCSI HD'tje, scheelt best veel.

Je processor is wel belangijk bij het renderen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 01:39
Jolt
Jolt is offline
Ga dan zowizo voor een Dual Core, aangezien ongeveer 80% van alle programma's die je gebruikt bij Video Encoden geoptimaliseerd zijn voor Dual Core of Multithreaded, daarbij tel je nog eens op dat je rustig door kan werken op de andere cpu.
Oud 24-08-2005, 19:51
bam
bam is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2005 @ 22:52 :
Dit is gewoon onzin. Bordjes op basis van de nForce2 Ultra400 lopen nog steeds prima in combinatie met bijv. een 2800+ of 3000+ en dual channel geheugen. Het is natuurlijk geen AMD64, maar nog altijd prima bruikbaar. Zeggen dat je 'wel kunt afdingen omdat ze er toch vanaf moeten' getuigt van gebrek aan inzicht.
Verklaar me dan waarom Socket A proc. slecht verkrijgbaar zijn geworden bij leveranciers ?
Oud 24-08-2005, 19:54
Verwijderd
Citaat:
bambix schreef op 24-08-2005 @ 20:51 :
Verklaar me dan waarom Socket A proc. slecht verkrijgbaar zijn geworden bij leveranciers ?
End of life? Er komt een tijd dat een product niet meer gemaakt word en dus slecht leverbaar word.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 21:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
bambix schreef op 24-08-2005 @ 20:51 :
Ik doe de inkoop voor een redelijk grote reseller en ik kan je vertellen dat Athlon XP nog steeds veel verkocht wordt. De modellen onder XP 2800+ zijn wel schaars. Maar vanaf 2800+ wordt nog gewoon verkocht, ook de Duron Applebred 1.6. Sinds kort is de Athlon XP productie gestopt, minder dan een maand geleden meen ik. Dus je kunt je wel voorstellen dat er behoorlijk nog wat voorraad is. Dat kan nog wel maanden zo niet 2 kwartalen gaan duren voordat die voorraad aardig geslonken is.
Oud 24-08-2005, 22:00
bam
bam is offline
Hm, de 3 bedrijven waar wij inkopen hebben ze iig schaars op voorraad. Vandaar mijn POV
Oud 24-08-2005, 23:00
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-08-2005 @ 22:29 :
Ik doe de inkoop voor een redelijk grote reseller en ik kan je vertellen dat Athlon XP nog steeds veel verkocht wordt. De modellen onder XP 2800+ zijn wel schaars. Maar vanaf 2800+ wordt nog gewoon verkocht, ook de Duron Applebred 1.6. Sinds kort is de Athlon XP productie gestopt, minder dan een maand geleden meen ik. Dus je kunt je wel voorstellen dat er behoorlijk nog wat voorraad is. Dat kan nog wel maanden zo niet 2 kwartalen gaan duren voordat die voorraad aardig geslonken is.
Sinds kort, toch al een tijd geleden. Sempron is er nu, Socket A gaat er zowizo dik uit, zie jij nog nieuwe moederbord van Socket A?
Ik bijna niet meer.

Sempron reeks stapt ook over op S754, daarkomt ook nog een Dual Core versie van.
Oud 24-08-2005, 23:12
M@rco
M@rco is offline
Ze worden iig al een tijdje niet meer gemaakt, op is op.
Oud 24-08-2005, 23:46
Jolt
Jolt is offline
Yep, eindelijk verlost van die slechte reeks, wat had ik een hekel aan die Athlon XP 2400+ en 2600+ van wat ik gehad had.

Stomme slomme cpu's.
Oud 25-08-2005, 10:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 25-08-2005 @ 00:12 :
Ze worden iig al een tijdje niet meer gemaakt, op is op.
Net iets langer dan een maand dus:
http://www.tweakers.net/nieuws/38100

Dus komende half jaar worden ze gewoon nog verkocht, met dalende verkrijgbaarheid natuurlijk.

Voor goedkope PCs zijn deze processors uitstekend geschikt, er zijn immers genoeg mensen die een PC alleen voor simpele taken gebruiken en geen 100 euro voor een processor over hebben. En daarin kan ik ze alleen maar gelijk geven.
Oud 25-08-2005, 11:24
M@rco
M@rco is offline
Dat laatste ben ik best met je eens

Het punt is alleen dat S754 processoren tegenwoordig zelfs goedkoper zijn en beter presteren, minder energie verbruiken (dus minder warm worden), 64-bit instructies, betere upgrademogelijkheden, enz. Dat maakt het wel heel lastig om nog de keuze voor Socket A te kunnen rechtvaardigen.
Oud 25-08-2005, 18:31
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 25-08-2005 @ 12:24 :
Dat laatste ben ik best met je eens

Het punt is alleen dat S754 processoren tegenwoordig zelfs goedkoper zijn en beter presteren, minder energie verbruiken (dus minder warm worden), 64-bit instructies, betere upgrademogelijkheden, enz. Dat maakt het wel heel lastig om nog de keuze voor Socket A te kunnen rechtvaardigen.
En natuurlijk de beste techniek, wat een domme cpu's van AMD eerst niet hadden alleen de Mobile versie's, Powernow, of te wel Cool en Quit. Hoe heerlijk is het als je eindelijk je CPU fan niet eens hoord en hij maar op 1000 mhz loopt.

Om nu nog een Ahtlon XP te kopen of Socket A = no go.

Maja het nieuws was nu ook dat er een Mobile S754 Dual Core komt als antwoord op Intels Yonah, dat zou wel mooi zijn voor de mensen die nog S754 hebben onder ons, en dan dalen de prijzen alweer

Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 20:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
€ 55,31 voor een S754 proc is zeker goed te doen. Alleen wel duurder mobo. En ik denk dat 64-bits instructies uitgeschakeld zijn bij de Sempron K8 procs. "Paris" iig wel.
Oud 25-08-2005, 21:20
Jolt
Jolt is offline
Ligt eraan of het E6 revisie is.

Georgetown, Sonora, Palermo hebben het zowizo al, mits het dus E6 is.

Voor € 55,31 heb je dus een Sempron met ook 64 bit instructie, doe jij dat met je stomme Athlon XP maar eens na.

Daarnaast ondersteund hij ook nog eens SSE3, waardoor je Apple OSX kunt draaien en een kleine performance boost krijg in bepaalde office apps.
Oud 26-08-2005, 01:01
Verwijderd
Geen 64 bits instructies!

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 08:28
Jolt
Jolt is offline
Jij piept wel anders als alle h4x0r chiz0rs op 64 bit zijn en jij erachter puft met je Athlon XP 2400+

Naja, het heeft toch nog geen enkele voordeel, maar waarom zou je niet voor een Sempron S754 gaan inplaats van een stomme slomme Athlon XP.
Oud 26-08-2005, 11:57
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Jolt schreef op 26-08-2005 @ 09:28 :
Jij piept wel anders als alle h4x0r chiz0rs op 64 bit zijn en jij erachter puft met je Athlon XP 2400+

Naja, het heeft toch nog geen enkele voordeel, maar waarom zou je niet voor een Sempron S754 gaan inplaats van een stomme slomme Athlon XP.
omdat je dan geen ander moederplankje hoeft aan te schaffen.
Oud 26-08-2005, 16:16
Jolt
Jolt is offline
Voor 50 euro heb je een ander moederbord
Niet je van het, en je krijgt ook nog wat terug van je oude config.

Anders wacht je maar langer, het is gewoon zonde om nu nog een Ahtlon XP serie te kopen.

Hoe nare man het zou zeggen, dan drink je 2 weekenden maar wat minder.
Oud 27-08-2005, 07:55
bam
bam is offline
Citaat:
Jolt schreef op 26-08-2005 @ 17:16 :
Voor 50 euro heb je een ander moederbord
Niet je van het, en je krijgt ook nog wat terug van je oude config.

Anders wacht je maar langer, het is gewoon zonde om nu nog een Ahtlon XP serie te kopen.

Hoe nare man het zou zeggen, dan drink je 2 weekenden maar wat minder.
& als je nu een XP aanschaft, wat valt er over 3 jaar dan nog te vernieuwen?
Dan zijn de mensen gedwongen om een nieuw bordje te kopen.
Aangezien de Socket A's nog zeldzamer zijn geworden ;P
Oud 27-08-2005, 10:14
Jolt
Jolt is offline
Als je je computer gaat upgraden, dan moet je het in een keer goed doen, anders blijf je gewoon weg bezig.
Oud 27-08-2005, 12:15
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2005 @ 02:01 :
Geen 64 bits instructies!

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!
http://darthno.ytmnd.com/
Reageren

Regels voor berichten