Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2005, 14:46
ganralph
ganralph is offline
uit een gesprek over "wat er met je moet gebeuren" na je dood, kwam bij ons iemand met het idee dat ze het liefst gewoon overboord gegooid werd. terug de natuur in en de vissen hebben er ook nog wat aan (meer dan aan as).

nu is mijn vraag: is iets als dit wettelijk mogelijk? (niet dat we van plan zijn om snel te gaan, maar uit nieuwsgierigheid).
is het legaal om (uit de kust/in internationale wateren) iemand gewoon te "dumpen" (nadat de dood natuurlijk netjes officieel is afgehandeld, het gaat niet over lijken verbergen).

heb ooit begrepen dat dit wel mag als op een schip een ziekte zou uitbreken, maar mag het ook "als laatste wens" - desnoods in kist?

of, meer algemeen gezegd, mogen nabestaanden een lichaam meenemen ipv naar een kerkhof/crematorium te brengen? (en dan dus op een bootje, ver de zee op enz)
Oud 29-08-2005, 15:08
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
nou ja, je mag ook de ruimte in geschoten worden, dus dit zal ook wel mogen.
Oud 29-08-2005, 15:30
Verwijderd
Dat is geregeld in de Wet op de lijkbezorging 1991 en het daarop berustende Besluit op de lijkbezorging. Ik heb dat ding even doorgekeken (ik weet het niet uit mijn hoofd, het is niet bepaald een alledaags onderwerp) en het is mij duidelijk dat lijken slechts mogen worden behandeld op de wijze bij de wet geregeld. Dat si dus begraving of verbranding en enkele uitzonderingen voor zeelieden die op hun schip overlijden en overboord worden gezet en dergelijke.

Je mag in elk geval niet zomaar op eigen houtje een lijk in zee dumpen als de persoon op land is overleden. Dat geldt alleen voor personen die op een schip of een installatie ter zee (zoals een booreiland) zijn overleden. Een gewoon aan land overleden persoon moet dus begraven of verbrand worden, waarbij de as wel voor een deel mag worden uitgestrooid, hetzij op een plek die bestemd is permanent as op te verstrooien, hetzij op open zee.

Verder weet ik het ook niet, en zoveel zin om die wet door te spitten heb ik nu ook niet.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 18:30
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-08-2005 @ 16:30 :

Verder weet ik het ook niet, en zoveel zin om die wet door te spitten heb ik nu ook niet.
Doe dat ook maar niet, want je zou wel eens sommige lieden hier op een idee kunnen brengen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 13:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
*uitleg*
dank, dat wilde ik even weten
Oud 31-08-2005, 07:39
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Je mag in elk geval niet zomaar op eigen houtje een lijk in zee dumpen als de persoon op land is overleden. Dat geldt alleen voor personen die op een schip of een installatie ter zee (zoals een booreiland) zijn overleden.
Daarvoor hebben ze een koelkast voor uit gevonden. Lijken worden daarin op geborgen totdat ze kunnen worden opgehaald. (Wel eerst de koeling leeg eten/maken of in iedergeval de lekkere dingen. )

Met booreiland is er vaak een luchtverbinding dus worden ze wel opgehaald per heli of schip.
Oud 31-08-2005, 12:25
ganralph
ganralph is offline
kan me voorstellen dat je geen gevaarlijke, besmettelijke ziekte in je koelkast gaat bewaren.
en om als helikopterpiloot een ebola-lijk naast je in de stoel te zetten...
Oud 31-08-2005, 13:15
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 31-08-2005 @ 13:25 :
kan me voorstellen dat je geen gevaarlijke, besmettelijke ziekte in je koelkast gaat bewaren.
en om als helikopterpiloot een ebola-lijk naast je in de stoel te zetten...
Daar zijn allemaal voorzieningen voor getroffen. Bovendien bezwijken mensen op booreilanden in de Noordzee zelden aan ebola of SARS.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 13:39
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Snees schreef op 31-08-2005 @ 14:15 :
Daar zijn allemaal voorzieningen voor getroffen. Bovendien bezwijken mensen op booreilanden in de Noordzee zelden aan ebola of SARS.
dat zal best, maar het lijkt me dat een dergelijke bepaling in de wet is opgenomen om de veiligheid van de overlevenden boven de afhandeling van de doden te stellen. (en misschien is het een beetje een verouderde passage)

maar toch. je zit met 100 man op een booreiland. morgenvroeg liggen er 50 doodgerocheld in bed. de dodelijke bacterien kruipen door het braaksel het hele eiland over.
lijkt me niet dat de overige 50 genoeg voorzieningen hebben voor 50 lijken of dat ze op 50 helikopters gaan wachten.
Oud 31-08-2005, 13:51
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 31-08-2005 @ 14:39 :
dat zal best, maar het lijkt me dat een dergelijke bepaling in de wet is opgenomen om de veiligheid van de overlevenden boven de afhandeling van de doden te stellen. (en misschien is het een beetje een verouderde passage)
Niet primair. Een dergelijke bepaling heeft natuurlijk ook de functie van het waarborgen van bepaalde tradities en gebruiken, zoals inderdaad het 'zeemansgraf'. Het blijft natuurlijk ook te allen tijde toegestaan om een op zee overleden persoon gewoon te begraven of te cremeren, mits dan maar de maximale termijn waarbinnen begrafenis of crematie moet plaatsvinden in acht wordt genomen (weet niet uit mijn hoofd hoeveel dat is maar dat staat wel in de wet).
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 15:01
mini89
mini89 is offline
kijk eens op www.uitvaart.nl
kun je alles vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 15:07
Verwijderd
http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=125

"In Nederland is het zeemansgraf niet toegestaan. "
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 31-08-2005 @ 16:07 :
http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=125

"In Nederland is het zeemansgraf niet toegestaan. "
Artikel 18, eerste lid, eerste zin, Besluit op de lijkbezorging van 4 december 1997:

'- 1. Met de lijken van personen, aan boord van een Nederlands schip op zee overleden, wordt zo gehandeld dat in de wijze van lijkbezorging alsmede de plaats daarvan kan worden voorzien overeenkomstig de wens van de overledene. (...)'

Artikel 21:

'Indien overeenkomstig artikel 18 de wens te kennen is gegeven dat het lijk overboord wordt gezet, geschiedt dit niet eerder dan 36 uur na het overlijden of dood ter wereld komen.'

Artikel 23:

'Indien het lijk overboord wordt gezet, wordt het in een stevig omhulsel verpakt en verzwaard met zodanig gewicht dat het zinken en onder water blijven van het lijk zijn gewaarborgd.'
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 22:46
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 31-08-2005 @ 16:29 :
[knip]
Dat citaat ging over een 'vrijwillig' zeemansgraf. Uitgebreider:

Citaat:
Ook in het geval dat iemand op een schip overlijdt, geldt dat de wens van de overledene bepalend is voor wat er met het lichaam gebeurt. Indien er geen wilsbeschikking bekend is, wordt het lijk teruggebracht naar het land van herkomst van de overledene. Er zijn wel eisen voor de manier waarop het stoffelijk overschot bewaard dient
te worden. Kan aan deze voorwaarden niet worden voldaan, dan zal het lijk overboord gezet moeten worden.
Dat mag niet eerder dan 36 uur na het overlijden. Alleen als dat de gezondheidstoestand aan boord in gevaar zou brengen, mag het lijk eerder overboord. Maar tegenwoordig zijn de transportmiddelen zo snel dat de noodzaak een lijk overboord te zetten nauwelijks voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 00:27
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Snees schreef op 31-08-2005 @ 14:15 :
Bovendien bezwijken mensen op booreilanden in de Noordzee zelden aan ebola of SARS.
Maar wel des te meer aan...SOA's.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten