Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2005, 13:19
J-roenn
J-roenn is offline
ik wil een server gaan bouwen ( zie hardware ) waarop dus een paar files komen te staan, en een zeer simpele index.htm met de links naar alle files.
als ik een werkend systeem heb samengesteld als server, wat is dan de volgende stap ?
ik heb weinig ervaring met linux, maar krijg er volgend jaar wel les in dus ik denk dat ik het beste voor een linux server ga, maar wat heb ik nog meer nodig voor software ? en welke versie moet ik hebben van linux ? en hoe stel ik de belangrijkste dingen goed in ?

ik ben echt een n00b, had al gekeken natuurlijk op google maar veelal incomplete handleidingen of in voor mij te technisch engels....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2005, 13:21
Verwijderd
Verwacht niet dat je bij je school lessen ook fatsoenlijk Linux leert.
Verdiep je er zelf in, of ga gewoon voor een Windows systeem.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 13:46
freyk
freyk is offline
Omdat je van plan bent om een forum erop te gooien, zou ik het volgende installeren op je server:Omdat dit allemaal "te technisch" voor je is en het veel geld kost om alles in de lucht te houden, raad ik toch aan om een goede host te zoeken.

Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 14:16.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 14:57
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
freyk schreef op 25-08-2005 @ 14:46 :
Omdat je van plan bent om een forum erop te gooien, zou ik het volgende installeren op je server:Omdat dit allemaal "te technisch" voor je is en het veel geld kost om alles in de lucht te houden, raad ik toch aan om een goede host te zoeken.
nee , ik ben niet van plan om er een forum op te gooien, ik ga alleen de fileserver runnen, het forum blijft op een andere server.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 15:06
Verwijderd
Als het puur een fileserver is dan zou ik alleen een FTP server erop zetten.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 16:17
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
********** schreef op 25-08-2005 @ 14:21 :
Verwacht niet dat je bij je school lessen ook fatsoenlijk Linux leert.
Verdiep je er zelf in, of ga gewoon voor een Windows systeem.
doel je daarmee op xp of op een van de server versies ?

in het geval van die server versies , dat kan helaas niej want dat kost veel te veel
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 16:25
Verwijderd
De server licenties van Windows zijn inderdaad erg duur, maar wilde je beweren dat je alles legaal hebt?
En als je student bent kost het maar een paar tientjes
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 17:10
freyk
freyk is offline
En fedora core, kost je maar 5 lege cd-r'tjes (ja, het is gratis en legaal) en wat geduld.

Citaat:
J-roenn schreef op 25-08-2005 @ 14:14 :
wat heb ik hiervoor ongeveer nodig, want ik had gehoord dat dit al kan met een pentium 1, maar daar geloof ik niet zo bar veel van eigenlijk....
Als je een linux-distro erop gooit, kan het wel.

Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 17:27.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 17:39
Manuzhai
Manuzhai is offline
Voor een server zou ik sowieso Linux gebruiken (njah, of een BSD als dat meer je kopje thee is), maar dat kost dus wel even wat tijd om onder de knie te krijgen. Ik zou in ieder geval niet beginnen met vijf CD's (hoezo!?) voor Fedora, dan kan je beter Ubuntu downloaden.
Oud 25-08-2005, 17:50
Verwijderd
CD 1 is het OS en de overige cd's is troep dat je toch niet wilt hebben..
Wat heb je op een server aan een desktop
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 18:09
Verwijderd
http://www.fluffles.net/tutorials/freebsd/installatie en
http://www.fluffles.net/tutorials/freebsd/ftp?

Helemaal gratis en legaal, en nog eens geschreven door onze eigen Enlightenment!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 18:12
Dato_16
Dato_16 is offline
Ik zou het niet te moeilijk doen als ik jou was en gewoon een FTP server maken, installeer gewoon een besturingssysteem en installeer een FTP server, zijn wel een aantal gratis varianten van te vinden...
Filezilla b.v. of Guild FTP.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 20:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
freyk schreef op 25-08-2005 @ 14:46 :
Een remote administrator: Tightvnc

Je wilt toch geen GUI gaan draaien op een Linux server?
Citaat:
mrboot schreef op 25-08-2005 @ 19:09 :
http://www.fluffles.net/tutorials/freebsd/installatie en
http://www.fluffles.net/tutorials/freebsd/ftp?

Helemaal gratis en legaal, en nog eens geschreven door onze eigen Enlightenment!
Bedankt. Alhoewel ik de tuts wel moet bijwerken. Maar ik help mensen graag persoonlijk bij hun BSD installatie, via ICQ/MSN/Email.
Oud 25-08-2005, 21:04
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-08-2005 @ 21:40 :

Je wilt toch geen GUI gaan draaien op een Linux server?
Voor een leek lijkt me GUI wel verstandig

Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 21:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
En dan in KDE een terminal openen om httpd.conf te editen?

No thanks. Als je voor een linux/BSD server gaat, zul je met console moeten werken. Zo moeilijk is dat ook weer niet, overigens. Zijn genoeg duidelijke tutorials die je daarbij helpen.

Bovendien wil je een server geen GUI laten draaien ivm resourcemanagement.
Oud 26-08-2005, 06:58
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-08-2005 @ 22:17 :
No thanks. Als je voor een linux/BSD server gaat, zul je met console moeten werken. Zo moeilijk is dat ook weer niet, overigens. Zijn genoeg duidelijke tutorials die je daarbij helpen.

Bovendien wil je een server geen GUI laten draaien ivm resourcemanagement.
Ok je hebt gelijk, maar je weet dat je zelf kan beslissen wanneer x
(en een windows manager dat weinig vreet bv icewdm) word opgestart.
Dus als de ts het héél ff nodig heeft, in z'n eerste dagen,...

Ik werk nu al een paar maanden met linux en configureerde mijn bestanden eerst in kwrite, een paar dagen daarna in editor van midnight commander en nu in nano (en ga langzaam richting vi).
Zoals je ziet had ik mijn eerste dagen de gui nodig, anders wist ik helemaal niet hoe ik de boel kon configureren. (maakte later pas gebruik van handleidingen/instructies/leesboeken)

Laatst gewijzigd op 26-08-2005 om 10:20.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 12:43
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
********** schreef op 25-08-2005 @ 17:25 :
De server licenties van Windows zijn inderdaad erg duur, maar wilde je beweren dat je alles legaal hebt?
jah, aan software wel ja
Citaat:
********** schreef op 25-08-2005 @ 17:25 :
En als je student bent kost het maar een paar tientjes
ik heb effe gegoogled maar kan nergemnst info vinden over die licenties ?

heb jen mischien ergenst een linkje voor me ?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 12:52
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 26-08-2005 @ 13:43 :
ik heb effe gegoogled maar kan nergemnst info vinden over die licenties ?

heb jen mischien ergenst een linkje voor me ?
Weet even geen links, maar je school kan je hier wel vaak aan helpen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 16:08
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
********** schreef op 26-08-2005 @ 13:52 :
Weet even geen links, maar je school kan je hier wel vaak aan helpen.
ok, zal donderdag gelijk effe vragen....
thnx
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 17:29
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 25-08-2005 @ 14:19 :
ik wil een server gaan bouwen ( zie hardware ) waarop dus een paar files komen te staan, en een zeer simpele index.htm met de links naar alle files.
als ik een werkend systeem heb samengesteld als server, wat is dan de volgende stap ?
ik heb weinig ervaring met linux, maar krijg er volgend jaar wel les in dus ik denk dat ik het beste voor een linux server ga, maar wat heb ik nog meer nodig voor software ? en welke versie moet ik hebben van linux ? en hoe stel ik de belangrijkste dingen goed in ?

ik ben echt een n00b, had al gekeken natuurlijk op google maar veelal incomplete handleidingen of in voor mij te technisch engels....
Doe jezelf dan een lol en doe het óf niet, óf alleen als je lang wilt klooien.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 19:26
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 27-08-2005 @ 18:29 :
Doe jezelf dan een lol en doe het óf niet, óf alleen als je lang wilt klooien.
vind t gewoon leuk om beetje met zulke dingen aan te kloten, was me ook al geadviseerd om gewoon ergenst webhosting te kopen maar is gewoon leuk om zelf te doen vind ik.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 19:44
LB06
LB06 is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 27-08-2005 @ 17:08 :
ok, zal donderdag gelijk effe vragen....
thnx
Als je op 't HBO(/WO) zit kun je zulke licenties misschien krijgen via surfspot, of anders (gratis!) via MSDN:AA => MicroSoft Developer Network: Academic Alliance.

edit: Als je met Linux aan de slag wilt. Ok. Maar Linux is niet click & go oid. Je moet bereid zijn om er wat tijd in te steken. Ook is het de bedoeling dat je op den duur dat technisch Engels wel een beetje onder de knie krijgt. Er zijn wel distributies die de transitie wat gemakkelijker maken, maar staar je daar niet op blind.

Laatst gewijzigd op 28-08-2005 om 19:46.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 19:48
freyk
freyk is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 28-08-2005 @ 20:26 :
vind t gewoon leuk om beetje met zulke dingen aan te kloten, was me ook al geadviseerd om gewoon ergenst webhosting te kopen maar is gewoon leuk om zelf te doen vind ik.
Ok, maar ik vind, wanneer als je alles zelf wil doen, dat je dan ook bijna alle ins en outs moet weten van de dingen die je wilt gaan gebruiken.
Want je moet nooit als een leek beginnen.
Dus als je een linux-besturingsysteem wil gaan gebruiken, moet je eerst wat ervaring opbouwen.
Dan raad ik je aan om juist ná de lessen over een linuxdistro, te gaan kloten met een linuxdistro.

Ben dus ook helemaal eens met LB06.
Oud 29-08-2005, 12:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mwah, als de wil er is..

Ik was ook groen toen ik mijn eerste Linux ISO brandde. Eens moet de eerste keer zijn. Het bijt niet ofzo, hooguit kom je van een koude kermis thuis omdat het te moeilijk is of dingen niet werkend te krijgen zijn. Maar er zijn best goede Linux Distro's die de pijn al aardig verzachten.

Ik zou zeggen doen, je wordt alleen maar een ervaring rijker. Teleurstelling kan alleen maar voortkomen uit te hoge verwachtingen.
Oud 29-08-2005, 13:05
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-08-2005 @ 13:24 :
Mwah, als de wil er is..

Ik was ook groen toen ik mijn eerste Linux ISO brandde. Eens moet de eerste keer zijn. Het bijt niet ofzo, hooguit kom je van een koude kermis thuis omdat het te moeilijk is of dingen niet werkend te krijgen zijn. Maar er zijn best goede Linux Distro's die de pijn al aardig verzachten.

Ik zou zeggen doen, je wordt alleen maar een ervaring rijker. Teleurstelling kan alleen maar voortkomen uit te hoge verwachtingen.
Nou, je kunt natuurlijk je Windows partitie verneuken, zoals ik had gedaan met mijn eerste Linux install. (De partitie resizen ging niet zoals ik had gehoopt )

Maar alles wat ik wilde zeggen is dat je niet bij voorbaat al de hoop op moet geven of aan Linux/BSD beginnen als je er eigenlijk toch geen tijd in wil steken. Maar verder: tuurlijk, iedereen is ergens begonnen hè.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2005, 18:06
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
LB06 schreef op 28-08-2005 @ 20:44 :
Als je op 't HBO(/WO) zit kun je zulke licenties misschien krijgen via surfspot, of anders (gratis!) via MSDN:AA => MicroSoft Developer Network: Academic Alliance.
ik doe MBO, geld zo'n korting dan ook ?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 18:16
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 31-08-2005 @ 19:06 :
ik doe MBO, geld zo'n korting dan ook ?
Je bent student dus kun je studentenlicenties krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten