Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2005, 17:01
Henkje
Henkje is offline
Vandaag keek ik in het hok en lag mijn oudste konijn dood. Haar dochter van ondertussen al 3 jaar is alleen achtergebleven. Ze is nooit van haar moeder gescheiden geweest.

Zelf ben ik hele dagen naar school en heb weinig tijd voor haar, los daarvan houdt ze niet echt van menselijk geknuffel. Maar ze was wel altijd heel fel tegen haar moeder, echt een bazig beest.

Ik vroeg me af of ik dan een nieuw konijntje moest aanschaffen om haar gezelschap te houden of dat juist niet te doen, omdat de kans dat het fout gaat natuurlijk ook groot is?
En zo ja: moet ik juist een jong konijn nemen, zodat in ieder geval de rangorde snel bepaald is? Een ex-mannetje of juist een vrouwtje?
Oud 09-09-2005, 19:44
XQseMe2
XQseMe2 is offline
ik weet niet....
zoals je zelf al zei, de kans dat het fout gaat is natuurlijk aanwezig.
juist omdat ze al die tijd gewend was aan de aanwezigheid van haar moeder, kan het zijn dat een ander konijn niet geaccepteerd zal gaan worden.
hierover kun je misschien het beste navraag over doen bij een dierenwinkel of een dierenarts.

verder kun je het volgende anders uitproberen:
een knuffelbeest in het hok doen.
het werkt namelijk bij sommige konijnen, ze zien de knuffelbeesten als gezelschap.
en aangezien ze menselijk geknuffel met haar niet echt toestaat, hou dan iig in de gaten dat je wel (veel) in haar buurt bent.
iig dusdanig dat ze niet 24 p/dg alleen zit & er niet naar haar omgekeken wordt.

suc6
Oud 10-09-2005, 10:15
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Navragen in een dierenwinkel zou ik zeker niet doen, de kans dat je advies krijgt van iemand die er echt verstand van heeft is zeer klein.

Ik zou een gecastreerde ram uit de opvang halen, je kunt je voedster ook meenemen naar de opvang zodat ze er zelf één uit kan zoeken. Natuurlijk is dat een momentopname en kan het daarna alsnog fout gaan, maar vaak kun je zo'n konijn dan weer terugbrengen naar de opvang (en het proberen met een andere ram).
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 10:53
Southraider
Southraider is offline
probeer in een asiel een konijn (liefst een ram) van ongeveer dezelfde leeftijd te vinden en die gecastreerd is.
Zet ze bij elkaar in een onbekende omgeving voor beide konijnen zodat een beetje stresserig worden en dan zoeken ze elkaars bescherming op en zullen ze elkaar gaan accepteren.
Oud 10-09-2005, 13:59
AngelLena
AngelLena is offline
je kan het proberen, maar hou ze dan eerst gescheiden van elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken maar neit bij elkaar kunnen komen en breng ze zo af en toe samen op neutraal terrein tot ze goed aan elkaar gewend zijn. De kans dat het slaagt is dan het grootst maar het risico dat het fout gaat blijft er altijd in zitten.
Oud 10-09-2005, 16:08
Henkje
Henkje is offline
Dank je wel voor de tips.
Ze zat vanochtend zo zielig voor het gaas te kijken.. Ik mocht haar zelf aaien
Ik zal maandag even naar een opvang bellen om te vragen of ze nog gecastreerde mannen hebben en vragen of ik ze mag laten kennismaken met Trol.
De ren in de tuin is opzich groot genoeg om te 'vluchten' en zich kunnen terugtrekken als ze even alleen willen zijn.
Ik hoop maar dat ze dan weer snel de oude is
Reageren

Regels voor berichten