Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2005, 22:31
Verwijderd
Ik heb na een lange tijd, en moet misschien nog wel even, zeuren mijn moeder zover gekregen dat ik een nieuw konijntje mag kopen. Totaal mijn eigen verantwoordelijkheid, eigen kosten etc. dat maakt verders niet uit.
Nou heb ik in totaal 3 konijntjes gehad. De eerste gekocht bij de kinderboederij, die ze van een fokker had. Ik wist toen dat het een vrouwtje was en met dit beestje nooit problemen gehad.
Toen kocht ik er eentje bij de dierenwinkel. Wilde een vrouwtje omdat die toch zinderlijker zijn en minder stinken binnenshuis. Het bleek toen hij groter werd echter een mannetje te zijn. Maar goed je bent gehecht aan dat beestje dus weg doe je het niet meer.
Derde konijn (vrouwtje) werd na tijdje zoeken bij de fokker gehaald. Die man gaf echt om z'n beestjes merkte ik. Helaas is dit laatste beesje afgelopen mei overleden.

Om een lang verhaal kort te houden, ik ben dus niet tevreden over de dierenwinkel, maar ik kan ook niet erg wijs worden van een adres van een fokker bij mij in de buurt. Waar zou ik het beste een vrouwlijk konijntje kunnen kopen? Dus zonder dat het een mannetje blijkt te zijn, te jong bij dr moeder is weggehaald etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2005, 22:32
Verwijderd
Misschien beter gewoon wat rondvragen?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:33
Verwijderd
Ik ken eigenlijk niemand die konijnen heeft of iig fokt/nestje heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:36
Verwijderd
Hmm, anders het asiel?
Er bestaan anders ook wel agrarische dag- en weekbladen die advertenties bevatten van mensen die dieren tekoop aanbieden.
Misschien ken je iemand die zulke bladen heeft oid?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:38
Verwijderd
hmm ja dat zou inderdaad nog kunnen, nja anders goed surfen of mss toch nog eens langs de kinderboerderij.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 09:52
Verwijderd
je kan als je een konijn koopt ook zelf even kijken wat het is.
Verder zou ik ook niets weten.
We hebben ze een tijdje zelf gefokt, maar dat waren lotharingers (als ik dat goed spel).
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 11:31
Chelsea
Chelsea is offline
ik zou ook graag een konijntje willen

maar wat is het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes in het karakter?
Oud 25-08-2005, 11:34
Igorrrai
Igorrrai is offline
Vriendin van me fokt die beestjes. Heeft er nu nog 2 "over" dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 12:57
TechXP
TechXP is offline
www.bunnybin.nl

Steun aub niet de fokkerijen/dierenwinkels...

En neem 2 konijnen, niet 1...
1 is dierenmishandeling omdat gewenst is dat ze met 2 zitten, omdat ze anders eenzaam worden.

Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 14:21
Bloem
Bloem is offline
Idd bunnybin, of kijk ook eens op http://www.dierenbescherming-utrecht.nl/ , daar hebben ze nl. ook een konijnenoverschot op het moment, en daar zitten ook hele jonge beestjes tussen
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 15:28
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
TechXP schreef op 25-08-2005 @ 13:57 :
www.bunnybin.nl

Steun aub niet de fokkerijen/dierenwinkels...

En neem 2 konijnen, niet 1...
1 is dierenmishandeling omdat gewenst is dat ze met 2 zitten, omdat ze anders eenzaam worden.
Ja, konijnen zijn erg gevoelig voor depressies... ze kunnen makkelijk zo'n 12 jaar oud worden, maar in gevangenschap worden ze vaak niet ouder dan 5 vanwege de stress...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 22:00
Verwijderd
Twee konijnen wil ik zeker weten niet, simpelweg gewoon de ruimte niet voor (we hebben geen tuin). Maar ik wil er uberhaupt nog goed overna denken. Blijf dan wel thuis wonen de komende 3 jaar. Maar mn moeder gaf al te kennen dat wanneer ik het huis uitga het beestje mee moet. En om haar dan op een kamertje te zetten.
Ik denk er trouwens over naar asiel te gaan en daar een konijntje uit te zoeken. Zitten er immers genoeg, zijn wat ouder etc.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 00:43
New Born
New Born is offline
Citaat:
Anneka schreef op 25-08-2005 @ 23:00 :
Twee konijnen wil ik zeker weten niet, simpelweg gewoon de ruimte niet voor (we hebben geen tuin).
Je weet dat konijnen niet alleen kunnen en je hebt geen ruimte voor meedere konijnen, waarom wil je dan toch nog een konijn als huisdier?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 01:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Anneka schreef op 25-08-2005 @ 23:00 :
Twee konijnen wil ik zeker weten niet, simpelweg gewoon de ruimte niet voor (we hebben geen tuin). Maar ik wil er uberhaupt nog goed overna denken. Blijf dan wel thuis wonen de komende 3 jaar. Maar mn moeder gaf al te kennen dat wanneer ik het huis uitga het beestje mee moet. En om haar dan op een kamertje te zetten.
Ik denk er trouwens over naar asiel te gaan en daar een konijntje uit te zoeken. Zitten er immers genoeg, zijn wat ouder etc.
Neem dan gewoon geen konijn. Neem dan een dier die solitair kan leven. Waarom denk je dat er zoveel konijnen enzo lijden jaarlijks?
Door mensen die er dan maar 1 nemen. Kortom stress, depressie etc. het kan allemaal betekenen dat er gezondheidsproblemen kunnen komen.
Oud 26-08-2005, 01:04
rare kwast
rare kwast is offline
het konijn van mn schoonzus zit ook alleen en is net 8 geworden... kan dus best
Oud 26-08-2005, 01:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 26-08-2005 @ 02:04 :
het konijn van mn schoonzus zit ook alleen en is net 8 geworden... kan dus best
Men kan in eenzame opsluiting ook oud worden. Dat zegt niks hoor. Het is alleen niet prettig voor het dier.
Oud 26-08-2005, 09:34
Verwijderd
Citaat:
New Born schreef op 26-08-2005 @ 01:43 :
Je weet dat konijnen niet alleen kunnen en je hebt geen ruimte voor meedere konijnen, waarom wil je dan toch nog een konijn als huisdier?
damn wat een gezeur hier

konijnen kunnen volgens mij best alleen, tuurlijk is een maatje veel leuker voor ze, maar 1 konijn gaat ook prima.
Ik zie daarom het nu ook niet in voor de tweede konijn, ik heb een flink balkon waar 1 konijn prima kan rondhupsen. Maar 2 vind ik gewoon teveel.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 25-08-2005 @ 15:21 :
Idd bunnybin, of kijk ook eens op http://www.dierenbescherming-utrecht.nl/ , daar hebben ze nl. ook een konijnenoverschot op het moment, en daar zitten ook hele jonge beestjes tussen
Als ik een konijntje neem ga ik m daar dus wel kopen ja, met dierenwinkel heb ik alleen maar negatieve ervaring en hoor ik ook vaak negatieve ervaringen. Asiel zitten ook zoveel beestjes.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 10:54
Bloem
Bloem is offline
Ja mijn konijn (zit ook alleen, mag geen tweede erbij van mijn moeder ) komt van iemand die slangen houdt, het beestje zou dus slangenvoer worden, maar omdat hij wist dat ik er graag een wilde mocht ik hem uitzoeken Ik zou er wel graag een vriendinnetje voor hem bij willen, en die zou ik dan uit het asiel halen ofzo. Maar mijn moeder wil er geen bij, dus dat doe ik wel als ik op mezelf ga wonen (ooit... )

En tot die tijd geef ik 'm gewoon veel aandacht, en hij loopt los in mijn slaapkamer. (20 m2 )
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 11:12
Mariposa
Mariposa is offline
Ik vind het zelf heel fijn om een konijntje te krijgen die bijvoorbeeld gedumpt of verwaarloosd is. Dan kun je hem een beter leven geven en vertroetelen, dan doe je echt iets goeds zeg maar...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 11:13
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
Bloem schreef op 26-08-2005 @ 11:54 :

En tot die tijd geef ik 'm gewoon veel aandacht, en hij loopt los in mijn slaapkamer. (20 m2 )
Wordt je kamer dan niet vies? Ik heb een cavia, maar als ik er eentje eventjes laat lopen liggen er overal plasjes en drollen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 11:29
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Mariposa schreef op 26-08-2005 @ 12:13 :
Wordt je kamer dan niet vies? Ik heb een cavia, maar als ik er eentje eventjes laat lopen liggen er overal plasjes en drollen.
Nee, tot mijn verbazing was 'ie meteen al zo goed als zindelijk, hij heeft 1 keer op mijn bed geplast (maarja, lakens in de was en dat is opgelost) en verder doet 'ie alles in z'n kooi, in een hoekje. Dus geen plas of keutels op de grond, maar volgens mij staan konijnen daar ook wel een beetje om bekend, dat ze goed zindelijk te maken zijn

(Alleen sinds 'ie m'n bank heeft ontdekt poept 'ie daar wel op, is ook niet zo erg, 't zijn droge keuteltjes en ik zit er toch nooit op, maar dat wil ik 'm nog wel afleren )
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 12:26
ganralph
ganralph is offline
Stichting Knabbel en Babbel
zo help je een zielig konijntje en steun je geen dierenwinkel die slecht voor de beestjes zorgt.

overigens:
Citaat:
konijnen kunnen volgens mij best alleen , tuurlijk is een maatje veel leuker voor ze, maar 1 konijn gaat ook prima.
als je je eigen lol van het hebben van een konijn maar niet boven het belang van het beestje stelt...
Oud 26-08-2005, 13:56
Bloem
Bloem is offline
Als je een huisdier neemt is dat praktisch altijd uit eigen belang, tenzij je een halfdood beestje van straat plukt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 15:29
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
Bloem schreef op 26-08-2005 @ 14:56 :
Als je een huisdier neemt is dat praktisch altijd uit eigen belang, tenzij je een halfdood beestje van straat plukt ofzo.
Inderdaad, maar het is ook fijn als je dat beestje net zoveel lol geeft als jij van hem hebt Dan doe je het naar mijn mening goed, anders niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2005, 16:08
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Mariposa schreef op 26-08-2005 @ 16:29 :
Inderdaad, maar het is ook fijn als je dat beestje net zoveel lol geeft als jij van hem hebt Dan doe je het naar mijn mening goed, anders niet.
Ja tuurlijk, ik vind ook dat als je een beestje aanschaft je er zo goed mogelijk voor moet zorgen dat hij het naar zijn zin heeft enzo, maar uiteindelijk neem je een dier in eerste instantie omdat je er zelf behoefte aan hebt, niet omdat een dier zo graag persé bij jou wil zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Mariposa schreef op 26-08-2005 @ 12:12 :
Ik vind het zelf heel fijn om een konijntje te krijgen die bijvoorbeeld gedumpt of verwaarloosd is. Dan kun je hem een beter leven geven en vertroetelen, dan doe je echt iets goeds zeg maar...
Oftewel een konijn uit een asiel dus.

Maar zoals Bloem zegt, het nemen van een huisdier is altijd uit eigen belang. Ik denk dat vissen het ook niet erg leuk vinden om in een kommetje te zitten. Ik vertroetel dat beestje straks ontzettend veel en zal het echt veel liefde geven.
Komt goed
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik acht het vrij lastig om een konijn te vertroetelen Konijnen vinden het volgens mij helemaal niet interessant om aangehaald te worden. Ze willen allemaal te eten en kunnen rennen. Dat is mijn ervaring tenminste en ik vind het dus ook echt geen interessante beesten.

(Ik las ergens het woord vertroetelen, vandaar )
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:40
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Anneka schreef op 26-08-2005 @ 10:36 :
Als ik een konijntje neem ga ik m daar dus wel kopen ja, met dierenwinkel heb ik alleen maar negatieve ervaring en hoor ik ook vaak negatieve ervaringen. Asiel zitten ook zoveel beestjes.
Ik geloof dat die alleen per 2 wegdoen?
Oud 26-08-2005, 23:09
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 26-08-2005 @ 23:40 :
Ik geloof dat die alleen per 2 wegdoen?
geloof ik niet

edit: geloof ik toch wel , iig bij ongeveer elk konijn hebben ze gezet dat het een 2e konijn als gezelschap wil. Nja ik wil er dus zeker geen 2..

Laatst gewijzigd op 26-08-2005 om 23:15.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 01:02
TechXP
TechXP is offline
Ik hoop dat er nog iig op korte termijn minimale huisdier regels komen, dan zou konijnen ook minimaal met 2 moeten zijn.

Hier was vroeger ook altijd 1 konijn, maar die konijnen hadden wel abnormaal knaaggedrag aan de kooi altijd. Weet niet of konijnen die met zijn 2'n zitten dat ook eigenlijk veel doen?
Knagen aan tralies enzo is nl. bij andere dieren een teken van stereotype gedrag.
Oud 27-08-2005, 01:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Anneka schreef op 27-08-2005 @ 00:09 :
Nja ik wil er dus zeker geen 2..
Dan kan je beter gaan voor een virtueel konijn.
Oud 27-08-2005, 08:57
mar87
mar87 is offline
We hebben een keer een poosje 1 konijn gehad en die heeft het hele hok zo ongeveer afgebroken/kapotgeknaagd. Die vond het dus niet leuk om alleen te zijn. Nu hebben we er 2 en nergens problemen mee......
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:20
Henkje
Henkje is offline
Een mannetje kun je wel alleen houden hoor. Mijn oude rammelaar was echt een schatje, kon je alles mee doen en sproeide ook niet. Ik had hem van een vriendin, wiens konijn een nestje had.
Mijn tweede konijn heb ik van de dierenambulance en bleek zwanger, toen hadden we er 7. Ik heb er eentje gehouden (ook een vrouwtje) en ze zijn hartstikke leuk met zn tweeen, vooral omdat er al een rangorde is vanaf het begin. Ze hebben wel genoeg ruimte om zich terug te trekken als ze even alleen willen zijn.
Als je twee konijnen neemt, kun je beter twee vrouwtjes uit 1 nest of een vrouwtje en een gecastreerd mannetje nemen.
Een vriendin van mij had twee vrouwtje en die vochten als gekken, ging echt niet samen.
Maar goed, Ik zou een konijn uit een asiel nemen dat was geloof ik je vraag...
Oud 27-08-2005, 15:17
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 26-08-2005 @ 23:27 :
Ik acht het vrij lastig om een konijn te vertroetelen Konijnen vinden het volgens mij helemaal niet interessant om aangehaald te worden. Ze willen allemaal te eten en kunnen rennen. Dat is mijn ervaring tenminste en ik vind het dus ook echt geen interessante beesten.

(Ik las ergens het woord vertroetelen, vandaar )
Ha, mijn nijn loopt dus als ik in mijn kamer ben gewoon rond (en ik zit er toch meestal de hele dag ) en hij heeft 's avonds inderdaad een soort 'ren-uur' dat 'ie overal op en af stuitert Maar als 'ie dan moe ik komt 'ie bij mij in bed liggen, duwt zn koppie tegen handen aan en wenst ge-aaid te worden, over z'n wangen zeg maar En dan gaat 'ie echt zo genietend liggen, dus het kan opzich wel, een troetelkonijn
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 19:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Bloem schreef op 27-08-2005 @ 16:17 :
Ha, mijn nijn loopt dus als ik in mijn kamer ben gewoon rond (en ik zit er toch meestal de hele dag ) en hij heeft 's avonds inderdaad een soort 'ren-uur' dat 'ie overal op en af stuitert Maar als 'ie dan moe ik komt 'ie bij mij in bed liggen, duwt zn koppie tegen handen aan en wenst ge-aaid te worden, over z'n wangen zeg maar En dan gaat 'ie echt zo genietend liggen, dus het kan opzich wel, een troetelkonijn
Maar kan een konijn zindelijk worden dan?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 19:20
Bloem
Bloem is offline
Ja
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 11:54
11568
11568 is offline
Neem er 2 of geen. Ik heb er ook 2, buiten in een grote ren. In het begin had ik er 1 [het mannetje werd gecastreerd en het duurde 2 weken voor ze bij elkaar mochten] en dat beestje vond het echt niet prettig, zat een beetje dom te zitten in een hoekje. Met z'n tweeën zijn ze superactief, en ze voelen zich veilig Er komt hier weleens een konijn staan van een vriendin als ze op vakantie is oid en die zit in zijn eentje in een hokje van 25 x 1. Wat een contrast zeg, die is meer dood dan levend. En ja tuurlijk kunnen ze oud worden als ze alleen zitten, al is dat dan niet te hopen voor ze.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 20:28
Bloem
Bloem is offline
Ghe ja, dat is ook zoiets, mijn mannetjes nijn is nog te jong om gecastreerd te worden, maar zou al wel vruchtbaar kunnen zijn (13 weken oud). Er mag dus nog niet eens een vrouwtje bij.

En ik weet niet wat jullie dan met je konijnen doen die zo triest en stil worden als ze alleen zijn, maar mijn nijn is echt een vrolijk, bijdehand, actief beestje dat op zn tijd lekker komt knuffelen. Ik ben er heus wel overtuigd dat een ander konijn erbij leuker zou zijn, maar hij is écht niet ongelukkig nu.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 20:30
Dato_16
Dato_16 is offline
staan er nooit advertenties in de krant als er ergens een nest is ofzo?
anders gewoon even rond vragen aan mensen die een konijn hebben..
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 15:11
Rachel
Rachel is offline
Mja ik heb hem bij een fokker in mijn dorp gehaald.
Mijn moeder wist toevallig dat hij fokte en zodoende
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 13:24
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Bloem schreef op 27-08-2005 @ 16:17 :
Ha, mijn nijn loopt dus als ik in mijn kamer ben gewoon rond (en ik zit er toch meestal de hele dag ) en hij heeft 's avonds inderdaad een soort 'ren-uur' dat 'ie overal op en af stuitert
Herkenning Het ligt volgens mij een beetje aan de situatie hoe gelukkig je konijn is. Mijn konijn is ook erg gelukkig alleen, althans dat neem ik aan door zijn gedrag. Flap (hoe origineel ) ziet zichzelf wel meer als een hond, hij gunt zijn hok geen blik waardig, loopt vrij door het huis en slaapt samen met onze hond in een mand.
Oud 30-08-2005, 13:32
Verwijderd
konijnen hoeven niet eens zindelijk te worden, die zijn gewoon zindelijk dat wil zeggen, ze kiezen zelf een vaste plaats uit en dat is de enige plaats waar ze plassen en de plaats waar ze het meeste poepen. Het enige wat je zelf hoeft te doen is zorgen dat er een hok of kattenbak op die plaats staat . Als je het konijn de eerste paar dagen of weken in zijn hok laat, kiest hij een plekje in zijn hok uit en wordt dat de vaste plaats, wat op zich wat pratischer is, want dan kun je zelf beter de plaats uitkiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten