Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2005, 19:54
rekenmachine
Hoi op het einde van dit schooljaar moeten wij een werkje afgeven ivm een bepaald onderwerp uit het vak wiskunde. Er werd ons gevraagd om al eens na te denken over leuke, niet al te eenvoudige onderwerpen, bvb. de gulden snede, het getal phi, de geschiedenis van pythagoras.. deze onderwerpen (evenals PI) zijn echter reeds aan bod geweest en we zoeken iets origineler. Liefst niet té ingewikkeld, maar er mag wat denkwerk achter zitten Hebben jullie zo enkele leuke ideetjes?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2005, 19:56
TD
TD is offline
Degene die je noemt zijn natuurlijk erg popular, de rij van Fibonacci is er nog zo een (+verband met de gulden snede!) maar ook dat is natuurlijk niet echt origineel...

Is er iets in het bijzonder dat jullie interessant vinden?
En welk niveau is het (wat hebben jullie zoal gezien?)
Oud 08-09-2005, 20:11
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
rekenmachine schreef op 08-09-2005 @ 20:54 :
Hoi op het einde van dit schooljaar moeten wij een werkje afgeven ivm een bepaald onderwerp uit het vak wiskunde. Er werd ons gevraagd om al eens na te denken over leuke, niet al te eenvoudige onderwerpen, bvb. de gulden snede, het getal phi, de geschiedenis van pythagoras.. deze onderwerpen (evenals PI) zijn echter reeds aan bod geweest en we zoeken iets origineler. Liefst niet té ingewikkeld, maar er mag wat denkwerk achter zitten Hebben jullie zo enkele leuke ideetjes?
Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiskunde
Staan 100den onderwerpen, is voor mij naast google toch een van de meest informatieve bronnen
Oud 08-09-2005, 21:19
Supersuri
Supersuri is offline
Ik heb mijn profielwerkstuk ooit gemaakt over het getal i = (sqrt(-1))

Moet je ook maar is zoeken na fractels, dat is ook wel interesant. ERedelijk mo
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 22:10
Verwijderd
Ik vind de technische, toegepaste kant van wiskunde wel leuk. Optimalisatie en zo, bouwwerken, de natuurkundige kant van de wiskunde. Je zou bijvoorbeeld een model kunnen maken voor een grote koepel om orkaanslachtoffers op te slaan, om maar eens iets te noemen. En dan op een solide maar niet al te zware en dure manier, makkelijk op te zetten en zo.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 14:52
rekenmachine
Hehe snees jouw idee lijkt me erg leuk en bovendien origineel!
De andere voorstellen zijn ook goed natuurlijk, wij konden er althans niet opkomen
Wij wonen wel in belgië & ik vermoed de meeste van jullie niet?! of vergis ik me.. dus ons niveau: ASO (algemeen secundair onderwijs), 6e jaar, richting: 8u wiskunde per week. Wij hebben al een heleboel gezien om maar even op te noemen 'matrices, meetkunde -hyperbolen ellipsen en zo- , rijen, exp./log. functies, 'tja zo een beetje vanalles......
OK dan zal ik maar wat aan wikipedia-opzoeking gaan doen, bedankt!!!!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 15:46
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
rekenmachine schreef op 09-09-2005 @ 15:52 :
Hehe snees jouw idee lijkt me erg leuk en bovendien origineel!
De andere voorstellen zijn ook goed natuurlijk, wij konden er althans niet opkomen
Wij wonen wel in belgië & ik vermoed de meeste van jullie niet?! of vergis ik me.. dus ons niveau: ASO (algemeen secundair onderwijs), 6e jaar, richting: 8u wiskunde per week. Wij hebben al een heleboel gezien om maar even op te noemen 'matrices, meetkunde -hyperbolen ellipsen en zo- , rijen, exp./log. functies, 'tja zo een beetje vanalles......
OK dan zal ik maar wat aan wikipedia-opzoeking gaan doen, bedankt!!!!
Geen probleem Je weet wel meer over Wiskunde dan mij dus er zal vast wet leuks instaan
Oud 09-09-2005, 18:33
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rekenmachine schreef op 09-09-2005 @ 15:52 :

Wij wonen wel in belgië & ik vermoed de meeste van jullie niet?! of vergis ik me.. dus ons niveau: ASO (algemeen secundair onderwijs), 6e jaar, richting: 8u wiskunde per week. Wij hebben al een heleboel gezien om maar even op te noemen 'matrices, meetkunde -hyperbolen ellipsen en zo- , rijen, exp./log. functies, 'tja zo een beetje van alles......
Ik ken het wiskundeleerplan zoals dat er in België uitziet. Als je al in het zesde Middelbaar zit heb je inderdaad al heel wat wiskundestof gezien, waarvan het merendeel hier in Nederland pas op de universiteit of in het Hoger Beroeps Onderwijs (HBO, een opleiding op bachelorniveau) aan de orde komt. Misschien zou je iets kunnen doen over maattheorie of functionaalanalyse. Bij maattheorie kun je bijvoorbeeld de theorie van de Lebesgue-integraal bespreken, en bij functionaalanalyse zou je bijvoorbeeld de eigenschappen van Banach- en Hilbertruimten nader kunnen bestuderen. Het gaat daarbij om (topologische) vectorruimten waarvan de elementen functies zijn.
Oud 09-09-2005, 18:54
rekenmachine
Wauw dat wist ik echt helemaal niet van dat verschil tussen Nederlands & Belgisch onderwijs. Ik ga van deze voorstellen zeker dingen opzoeken, die functionaalanalyse lijkt me ook wel wat. Al zou ik ook wel graag iets met meetkunde bespreken. Maar OK er wordt over nagedacht, hehe. & bedankt hoor!!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 10:32
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
rekenmachine schreef op 09-09-2005 @ 19:54 :
Ik ga van deze voorstellen zeker dingen opzoeken, die functionaalanalyse lijkt me ook wel wat. Al zou ik ook wel graag iets met meetkunde bespreken.
In dat geval zijn er ook diverse mogelijkheden. Je zou bijvoorbeeld aandacht kunnen besteden aan de diverse soorten transformaties (congruentie-, gelijkvormigheids- en projectieve transformaties) die gebruikt kunnen worden om en bepaald type meetkunde te definiëren, of je zou de ontstaansgeschiedenis van de niet-euclidische meetkunde van Lobatschewsky en Bolyai en de niet-euclidische meetkunde van Riemann kunnen bespreken.
Reageren

Regels voor berichten