Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2005, 13:02
AngelLena
AngelLena is offline
Tijdje terug ontdekte de weekendoppas een plekje op de hals bij 1 van de katten van mijn zus. Mijn zus is op vakantie dus ik heb het bekeken, het deed me wat denken aan ringworm, kale plek, niet open, ovaal/rond, de plek werd ook groter, dus ik met die kat naar de dierenarts. Dierenarts heeft het bekeken, zei dat het geen ringworm was maar 'hotspot' (nog nooit van gehoord). Hij legde het uit als een wond ontstaan door een schaafwondje, tekenbeet, vlooienbeet, vechtplekje waar een bacterie in is gaan zitten de ervoor zorgt dat die wond enorm gaat jeuken, waardoor die kat zal blijven krabben. Hij heeft em een injectie gegeven tegen de jeuk en binnen 10 dagen moest er flinke verbetering zijn en hij zou niet meer mogen krabben als het goed was.

Nou mis dus, het ging 48 uur goed, daarna krabte hij zich weer helemaal open. Terug naar de dierenarts gisteren. Die snapte niet waarom dat beest bleef krabben, heeft em volledig onderzocht, oren bekeken, gecontroleerd op vlooien, tanden en kiezen gecontroleerd, alles was goed dus hij kon de oorzaak niet bepalen. Hij had het vermoeden dat het iets te maken had met de korstvorming, dat dat ging trekken (de plek is ongeveer iets groter dan een stuiver) en daarom daar weer zou krabben. Daarnaast was het licht gaan ontsteken dus hij heeft antibiotica gekregen en antibiotica tabletten meegegeven en instructie om elke dag te ontsmetten met betadinezalf en de korstjes zo mogelijk los te weken zodat ie daar geen last van heeft.

Oke, tot zover alles goed, maar ik zou net die kat weer even besmeuren met betadinezalf, ontdek ik een 2e plek, vlak onder zijn oor... Rond, vrij klein nog en licht ontstoken (nu al ja). Die wond ook ontsmet, maar nu begin ik me sterk af te vragen of dit toeval is of dat het te maken kan hebben met die andere plek en ik het beste kan vragen aan de dierenarts om een huidmonster te nemen en te laten onderzoeken. Ik vind dit namelijk heel vreemd.

Iemand vermoedens of iets soortgelijks meegemaakt met een kat?
Oud 01-09-2005, 13:10
Bloem
Bloem is offline
Toen ik je eerste zinnen had gelezen wilde ik ook 'hotspot' zeggen, zo klinkt het namelijk wel. Dat kunnen ook meerdere plekken worden, en jeukt idd erg. Komt vooral voor bij broeierig weer ook dacht ik. Anyway, voor de hond kregen we een speciaal soort shampoo, en daar is het toen van over gegaan. Ik zou de dierenarts weer even bellen dus.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 13:14
MarijkeB
MarijkeB is offline
Komt de kat veel buiten?
Mijn kater heeft ook dat probleem wel eens gehad doordat hij buiten veel aan het vechten was met andere katten. Nagels van katten zijn een geweldige infectie bron en dat kan die plekjes veroorzaken. Probeer hem eens binnen te houden (als het lukt!!!) Of gewoon blijven smeren al gaan de kleine plekjes snel en vaak vanzelf weer over. De grote heeft wel wat smeer hulp nodig. Ruik ook eens aan de kat, hoe erger de infectie hoe meer die stinkt (het is een bepaalde geur waarbij je gelijk merkt dat het geen normale kattengeur is).

Houd hem dus eens binnen voor een tijdje en gewoon blijven smeren. Het is meestal niks ergs (als de dierenarts heeft gezegd dat het niet erg is) Blijft het echt te lang of word het erger moet je toch eens terug gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 13:17
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Bloem schreef op 01-09-2005 @ 14:10 :
Toen ik je eerste zinnen had gelezen wilde ik ook 'hotspot' zeggen, zo klinkt het namelijk wel. Dat kunnen ook meerdere plekken worden, en jeukt idd erg. Komt vooral voor bij broeierig weer ook dacht ik. Anyway, voor de hond kregen we een speciaal soort shampoo, en daar is het toen van over gegaan. Ik zou de dierenarts weer even bellen dus.
Hihi, zie jij mij al met die kat stuntelen in een badkuip? Shampoos voor katten doen ze niet zo snel meer aan want elke dierenarts weet dat het een ellende is om zo'n beest te wassen. Als dit plekje ook een hotspot is dan is daar ook alles mee gedaan wat ze kunnen. Die injectie had het moeten doen maar die deed schijnbaar niet genoeg. DA weet daarvan en snapt er niets van, vandaar dat ie dacht aan korstvorming die trekt waardoor hij gaat krabben daar. Maar met dat 2e plekje erbij (op een nog onhandigere plek, precies bij de ingang van z'n oor)... ik vertrouw het niets...
Oud 01-09-2005, 13:19
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
MarijkeB schreef op 01-09-2005 @ 14:14 :
Komt de kat veel buiten?
Mijn kater heeft ook dat probleem wel eens gehad doordat hij buiten veel aan het vechten was met andere katten. Nagels van katten zijn een geweldige infectie bron en dat kan die plekjes veroorzaken. Probeer hem eens binnen te houden (als het lukt!!!) Of gewoon blijven smeren al gaan de kleine plekjes snel en vaak vanzelf weer over. De grote heeft wel wat smeer hulp nodig. Ruik ook eens aan de kat, hoe erger de infectie hoe meer die stinkt (het is een bepaalde geur waarbij je gelijk merkt dat het geen normale kattengeur is).

Houd hem dus eens binnen voor een tijdje en gewoon blijven smeren. Het is meestal niks ergs (als de dierenarts heeft gezegd dat het niet erg is) Blijft het echt te lang of word het erger moet je toch eens terug gaan.

Valt mee eigenlijk. Hij is vrij veel binnen. Hij is vorige week voor het laatst even buiten geweest, dus hoe die 2e plek is ontstaan, geen idee maar die zat er gister nog niet...
Oud 01-09-2005, 13:20
Bloem
Bloem is offline
Die injectie is volgens mij in principe alleen tegen de jeuk, niet tegen de hotspot Of er iets anders aan te doen is dan die shampoo weet ik niet, maar dan zou ik sowieso even terug gaan naar de dierenarts, want het is echt zielig als ze continue jeuk hebben. (Overigens was het wassen van de hond ook een soort douchepartij voor hem, mijn moeder en mij, want hij houdt niet zo van water )
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 13:23
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Bloem schreef op 01-09-2005 @ 14:20 :
Die injectie is volgens mij in principe alleen tegen de jeuk, niet tegen de hotspot Of er iets anders aan te doen is dan die shampoo weet ik niet, maar dan zou ik sowieso even terug gaan naar de dierenarts, want het is echt zielig als ze continue jeuk hebben. (Overigens was het wassen van de hond ook een soort douchepartij voor hem, mijn moeder en mij, want hij houdt niet zo van water )
Hotspot is gewoon een huidreactie ten gevolge van de jeuk, dus als de jeuk stopt, dan zou de wond netjes dicht moeten groeien, zo is het mij verteld... En met de antibiotica erbij en ontsmetting met betadine zouden er geen bacterien in kunnen zitten meer. En ik heb ook neit het idee dat ie nog echt jeuk heeft, het is steeds idd als er korstvorming ontstaat dat ie weer begint te krabben.
Oud 01-09-2005, 13:27
Bloem
Bloem is offline
Dan heb jij hotspot denk ik anders uitgelegd gekregen als ik, want onze dierenarts zei juist dat de jeuk door de hotspot kwam, en de hotspot doordat wondjes gaan broeien met dit soort weer.

Anyway, ik weet het ook niet verder
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 13:29
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Bloem schreef op 01-09-2005 @ 14:27 :
Dan heb jij hotspot denk ik anders uitgelegd gekregen als ik, want onze dierenarts zei juist dat de jeuk door de hotspot kwam, en de hotspot doordat wondjes gaan broeien met dit soort weer.

Anyway, ik weet het ook niet verder
Hihi ik ook niet, het gaat mij meer om dat 2e plekje, dat die zomaar ontstaan is vanuit het niets vanmorgen aangezien die er gister nog niet zat terwijl hij gister een antibiotica spuit heeft gehad die hotspot ook tegengaat dus dan ga ik me afvragen hoe dat plekje daar gekomen is en wat ik daarvan moet denken.
Oud 01-09-2005, 13:36
wizkid
wizkid is offline
Hmm, toen ik de eerste paar regels las dacht ik ook meteen aan ringworm.
Onze basset hound (waar ik ook een topic over gehad heb), heeft een oorontsteking gehad, is dit gaan open krabben, en toen is er een nare bacterie ingekomen. Hierna zijn er allemaal korsten opgekomen. Nou hebben we hem met badedas en lauw water (een sopje dus) de korsten eraf geweekt. Ondertussen gaven we hem ook antibiotica en hadden we een soortgelijke zalf. Na dit ongeveer 1-2 weken te hebben gedaan is het helemaal mooi geheeld. Ik weet natuurlijk niet of het hetzelfde is (want ik heb zelf ook nog nooit van hotspot gehoord). Maar het kwam me zo bekend voor (met de wond, zalf, korsten) dat ik dit er wel ff op wilde zetten. De da had ons dit gezegd en hij had toen ook een sterke pijnstiller en een spuit tegen de jeuk gekregen. Alleen bij onze hond waren er niet nog meer wonden gekomen. Is die wond pas erna gekomen, of was die er al?
Want het zou mssn ook een of andere parasiet kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 13:39
AngelLena
AngelLena is offline
Hot spot

Een hot spot is een plaatselijke natte/pussige huidontsteking, welke is ontstaan doordat het dier heftig op deze plaats heeft zitten bijten of krabben. Jeuk door bijvoorbeeld vlooien, anaalzakontstekingen, oorontstekingen etc. zijn hier oorzaak voor.

Therapie
Van belang is primair de oorzaak van de jeuk tegen te gaan.
Behandeling van de aangetaste plek bestaat uit het scheren en reinigen van de ontstoken huid met mild ontsmettende oplossingen of zepen. Afhankelijk van de ernst en diepte van de ontsteking is soms met huidcremes (met antibioticum en/of corticosteroiden bestanddelen), in zwaardere gevallen ook met tabletten toediening van corticosteroiden en antibiotica, de huid tot rust te krijgen.

http://www.gironet.nl/home/artbast/huid_sub1.htm

hot spots treden veelal in de zomer op als gevolg van allergieën. Hot spots zijn vochtige jeukende plekken.

http://www.dierendokter.nl/enter.html?target=KlantenTevreden_Klanten.html

Is dus idd een allergische reactie ergens op. Maar waarop? Het is iets binnen anders kreeg ie die 2e plek niet...
Oud 01-09-2005, 13:47
wizkid
wizkid is offline
Ik heb eens navraag gedaan of iemand nog iets wist:

Dit lijkt toch erg veel op een schimmelinfectie (dus ringworm of variant hiervan).
Ik zou nog eens een 2e dierenarts raadplegen en mssn goed om kat onder narcose te wassen?
Verder is antibiotica heel goed bij een bacterie maar helpt niet bij ringworm
second opinion vragen bij dierenarts en dan goede medicijnen krijgen.

[Edit] Er zijn trouwens ook nekkragen te krijgen voor katten (onze hond had 1) zodat de kat niet kan krabben. Hormonenzalf werkt doorgaans goed tegen de jeuk.

Laatst gewijzigd op 01-09-2005 om 13:50.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 13:54
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
wizkid schreef op 01-09-2005 @ 14:47 :
Ik heb eens navraag gedaan of iemand nog iets wist:

Dit lijkt toch erg veel op een schimmelinfectie (dus ringworm of variant hiervan).
Ik zou nog eens een 2e dierenarts raadplegen en mssn goed om kat onder narcose te wassen?
Verder is antibiotica heel goed bij een bacterie maar helpt niet bij ringworm
second opinion vragen bij dierenarts en dan goede medicijnen krijgen.

[Edit] Er zijn trouwens ook nekkragen te krijgen voor katten (onze hond had 1) zodat de kat niet kan krabben. Hormonenzalf werkt doorgaans goed tegen de jeuk.
Heb 2 verschillende dierenartsen gehad, zeiden allebei dat het absoluut geen schimmel was.
Kapje is leuk bedacht, maar denk je er even aan dat de grootste plek in de hals zit? Dus dat het kapje daar net voor of overheen komt waardoor zo'n ding niets helpt?
Oud 01-09-2005, 14:06
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 01-09-2005 @ 14:54 :
Heb 2 verschillende dierenartsen gehad, zeiden allebei dat het absoluut geen schimmel was.
Kapje is leuk bedacht, maar denk je er even aan dat de grootste plek in de hals zit? Dus dat het kapje daar net voor of overheen komt waardoor zo'n ding niets helpt?
hehe oke, daar heb je idd niet veel aan.
In plaats van betadinezalf (jodium) zou ik een hormonenzalf gebruiken, omdat deze de jeuk wegneemt. Zo'n spuit wat hij heeft gehad is vaak maar kortdurend en duurt dan ook maar een dag of 2.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 12:54
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
wizkid schreef op 01-09-2005 @ 15:06 :
hehe oke, daar heb je idd niet veel aan.
In plaats van betadinezalf (jodium) zou ik een hormonenzalf gebruiken, omdat deze de jeuk wegneemt. Zo'n spuit wat hij heeft gehad is vaak maar kortdurend en duurt dan ook maar een dag of 2.
Langer, die spuit werkt ongeveer een week en eerder dan dat mag er ook absoluut geen nieuwe gegeven worden. Maar het gaat een stuk beter met em nu de korstjes er dagelijks afgeweekt worden. Dus het ligt denk ik toch aan het trekkende effect.
Ik kijk het nog even aan of het nu beter gaat en zo niet gaan we weer gezellig terug
Oud 12-09-2005, 19:44
g-spotta
g-spotta is offline
Ow, mijn kat had het ook jaren. We smeerden een zalf en die hielp tijdelijk.
Nu had ik van vakantie plantaardig vet bij wonden, verbrandingen en andere zaken op de huid. Het is voor mensen, maar we gebruikten het voor de kat en de huid is er helemaal beter van geworden. Dus je moet het proberen. Het heet Jomelop en komt uit Servie, maar misschien kan je vragen of ze het ook in de Apotheek kennen.
Ik weet uit je omschrijving zeker dat jouw kat heeft wat die van mij had...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten