Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
denk maar aan jerzualem 0o ![]() o0 ![]() om het maar even simpel te zeggen |
![]() |
|
Verwijderd
|
Met alle respect maar dit vind ik totale mierenneukerij. Als ik zeg dat ik iemand lelijk vind, dan is het klip en klaar dat ik daarmee mijn mening weergeef. Als ik zeg dat Rotterdam een mooie stad is dan bedoel ik daarmee hetzelfde, namelijk een mening. Dat hoor je als het goed is in te lezen in de zinsbouw en de bedoeling ervan. Iedereen (althans, elk weldenkend mens) begrijpt namelijk dat er niet zoiets is als objectief lelijk of objectief mooi. Als je een dergelijke zinsconstructie in de zijn-vorm giet, dan is het dus hartstikke duidelijk dat je daarmee je eigen mening weergeeft.
Anders wordt het wanneer je aan de zinsbouw of het woordgebruik of de context kunt afleiden dat de bedoeling van de spreker anders is, namelijk niet het weergeven van een mening, maar het stellen van een feit. Bijvoorbeeld 'de entropie van het universum kan alleen maar toenemen' is geen mening (ik heb daar weinig over te vinden) maar een feit. Toch gebruik je daar hetzelfde. Het woord maakt dan niet uit, je voelt wel aan wat de bedoeling van de spreker is. Enfin, long story short, ik vind het ongelooflijk mierenneukerig om een zo artificiële scheiding tussen 'vinden' en zijn' aan te brengen in het dagelijks taal- en spraakgebruik. |
![]() |
||
Citaat:
het gaat uiteindelijk ook niet om het woordje is, maar om het idee dat de reden van vrijwel alle oorlogen en conflicten is dat mensen hun mening als feit accepteren |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar stel nu dat ik, om maar iets te noemen, zeg dat turken minderwaardiger zijn dan varkens. uiteraard meen ik dit niet, maar stel dat jij een turk zou zijn, dan zou jij mij waarschijnlijk om deze mening haten. dit is een extreme vorm van een meningsverschil. de redenen van oorlogen zijn vaak extreme meningsverschillen.
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Wees nou eens eerlijk, maakt het jou echt veel uit als iemand zegt 'jouw moeder is een vuile hoer', 'ik vind jouw moeder een vuile hoer' of 'ik vind dat jouw moeder een vuile hoer is'? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
De verschillende betekenissen van de vorm 'is' staan los van die vorm. Het is duidelijk dat wanneer jij zegt 'Britney Spears is een vreselijk heet wijf!' je dan bedoelt dat jíj haar vreselijk heet vindt. Mensen zijn niet zo dom hoor, ze kunnen dit soort dingen prima interpreteren. Sommige mensen hebben liever dat je zegt 'ik vind dat Britney Spears heel heet is', maar dat is gewoon een kwestie van smaak, de betekenis verandert niet.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik zelf heb geen moeite met het taalgebruik van anderen , alleen hebben anderen vaak moeite met mijn taalgebruik ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Communicatie-stoornissen op basis van het woordje 'is' lijkt me gewoon onzin; mensen die het verkeerd interpreteren wíllen het ook verkeerd interpreteren. |
![]() |
||
Citaat:
dat vind ik dan weer onzin , ik bedoel als ik de woorden van bijvoorbeeld Nietzsche niet goed interpreteer , wil ik dat dan ook verkeerd interpreteren als ik zijn boeken lees? Het nadeel van het woordje "is" , is dat het geen ruimte laat voor interpretatie , omdat het absoluut is. Het is dwingend , omdat het dan zogenaamd de volledige "zijn"- status van een bepaald omschreven begrip vertegenwoordigd. Het is wel mierenneukerij als dit je stoort in simpele communicatie over koetjes en kalfjes , maar niet als het gaat over defenities van zaken met een "zijn"-status die van belang zijn voor de kennisontwikkeling. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Wat een half probleem, alsof 'is' het enige woord is waar je vraagtekens achter kan plaatsen.
![]() Probeer een diepere/gegronde vraag te stellen en je denkkader wat te vergroten, taal opzichzelf is al eeuwenlang een probleem, en geen enkel woord is gefundeerd en daarmee een mening.een theorie.Lees eens wat wittgenstein, of andere taalfilosofie als je het echt een probleem vind. Btw, nadenken over dit soort cassusen is alleen maar vevelend.
|
mijn stelling gaat, en ging, er dan ook om dat mensen meningen als feiten accepteren en hierdoor proberen de wereld in te richten naar de feiten (oftewel hun mening dus).
en dat dit de oorzaak is voor vrijwel iedere oorlog, en ieder conflict. nu goed?
||
Citaat:
immers media is in potentie fictie, niets kan aangenomen worden als je het zelf niet hebt meegemaakt. zijn er ooit mensen op de maan geweest, is er honger in afrika, hebben wij een koningshuis? ik zal er mogelijk nooit achterkomen. en jij heb jij ooit wel eens een koe gemolken zien worden?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
maar, het is toch heel logisch eigenlijk:
als jij een mening hebt, dan ís dit voor jou toch zo? als ik zeg; ik vind dit of dat dan ís dat voor mij toch zo? Het gaat er dus volgens mij om hoe het wordt ontvangen. Als jij zegt: Madonna is lelijk, dan denk ik toch niet gelijk; ow als hij het zegt dan zal dat toch wel? dan is het toch logisch dat hij zijn mening weergeeft, zegt wat voor hem een feit is? conclusie; het is niemands schuld, als er hierdoor misverstanden komen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Telepathy - I think this is important for science - please help telepathic Vinko medneurolog | 17 | 19-11-2011 00:21 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
"Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak. Gatara | 214 | 06-06-2007 19:33 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Is het juist om mensen te hypnotiseren? Dotcom | 16 | 28-08-2004 04:14 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 | |
Verhalen & Gedichten |
[Betoog] Alles is klote. Verwijderd | 19 | 18-10-2002 18:22 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
'nieuwe' natuurkundige theorie:het universum is een hologram. Isa | 4 | 08-09-2001 22:38 |