Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2002, 14:25
black crow king
black crow king is offline
Ok, het volgende probleem doet zich voor:

Een vriendin van me vertelde mij laatst dat ze weleens huilt omdat ze zich 'schuldig' voelt als een leuke dag gehad hebt.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze nooit echt blij of gelukkig is. Maar als ze dan een leuke dag heeft gehad dan haalt ze 's avonds allerlei dingen in haar hoofd dat ze niet gelukkig of blij mag zijn.
Zelf denk ik dit komt doordat ze de kl*te dagen heeft leren accepteren en daardoor vertrouwd zijn, waardoor ze dus niet echt weet hoe ze om moet gaan als ze een leuke dag heeft gehad.
Ze huilt hier dikwijls om, dan voelt de zich schuldig, maar ook denkt ze dat haar problemen niets voorstellen en zich maar aanstelt.
Ik heb het geprobeerd, en ik probeer het nog steeds om dit uit haar hoofd te praten. Alleen ben ik bang dat dit niet echt helpt, 'k blijf maar in herhaling treden. Altijd zeg ik haar dat ze geen spijt hoeft te hebben dat ze een leuke dag gehad heeft. En dat ze altijd bij mij terecht kan als ze ergens mee zit, dit doet ze gelukkig wel. Maar hoe kan ik haar uit haar hoofd praten zodat ze zich niet meer schuldig voelt nadat ze een leuke dag gehad heeft?

Black Crow King-

N.B.: Ze heeft wel al hulp.

Laatst gewijzigd op 21-06-2002 om 14:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2002, 16:35
a girl like me
a girl like me is offline
waarom zou ze zich schuldig moeten vinden als ze, naar onze begrippen tenminste, een leuke dag heeft gehad? is er iets gebeurd ofzo, waardoor ze zich heel rot heeft gevoeld en dat ze nu bang is dat er iets of iemand boos op haar wordt omdat ze plezier heeft? dat snap ik niet helemaal.
Maar ik weet niet hoe ik jou en je vriendin zou moeten helpen, ook omdat ze al hulp heeft, danzou die persoon toch wel iets moeten kunnen vinden, ik denk dat je het gewoon tegen haar moet blijven zeggen dat lol hebben normaal is, dat het niet uitmaakt wat er is gebeurd en dat ze moet proberen juist van die momenten dat ze plezier heeft te genieten.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 16:37
Faery
Faery is offline
Na een leuke dag komt een klote-stemming gewoon extra hard aan.
Oud 21-06-2002, 17:21
moenbase
moenbase is offline
probeer wat leuke dingen te doen met haar zodat ze niet kl*te kán voelen. Dan bel je of sms je haar die avond om:
1) te vragen hoe het gaat
2) hoe ze de dag beleefd heeft
3) of ze zich nu schuldi voelt

En ja, wat kun je meer doen...veel praten met haar over wát ze precies voelt.

Succes.
Oud 21-06-2002, 17:36
black crow king
Citaat:
a girl like me schreef:

1) waarom zou ze zich schuldig moeten vinden als ze, naar onze begrippen tenminste, een leuke dag heeft gehad?

2) is er iets gebeurd ofzo, waardoor ze zich heel rot heeft gevoeld en dat ze nu bang is dat er iets of iemand boos op haar wordt omdat ze plezier heeft? dat snap ik niet helemaal.

3) Maar ik weet niet hoe ik jou en je vriendin zou moeten helpen, ook omdat ze al hulp heeft, danzou die persoon toch wel iets moeten kunnen vinden

4) ik denk dat je het gewoon tegen haar moet blijven zeggen dat lol hebben normaal is, dat het niet uitmaakt wat er is gebeurd en dat ze moet proberen juist van die momenten dat ze plezier heeft te genieten.
1) Zij voelt zich schuldig omdat ze een leuke dag gehad heeft, en dat ze dat eigenlijk niet 'verdient'. Maar aan de andere kant denkt ze ook dat ze zich aanstelt en dat anderen het veel slechter hebben dan zij.

2) Nee, tenminste, niet zover ik dat heb kunnen ontdekken, ze is wel heel erg onzeker, misschien heeft dat er ook wel iets mee te maken.

3) Ook een therapeut is geen tovenaar. Ook zij zijn gewoon mensen. Jammer genoeg

4) Ja, dat doe ik al steeds, ik hoop dat het me gaat lukken van haar een blij en gelukkig meisje te maken

bedankt voor de reply.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 17:38
black crow king
Citaat:
Faery schreef:
Na een leuke dag komt een klote-stemming gewoon extra hard aan.
Kun je dit misschien iets beter uitleggen, het kan zijn dat ik het niet helemaal vat, maar het kan ook zo zijn dat jij niet goed gelezen hebt.

Black Crow King-
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 18:28
black crow king
Citaat:
moenbase schreef:
probeer wat leuke dingen te doen met haar zodat ze niet kl*te kán voelen. Dan bel je of sms je haar die avond om:
1) te vragen hoe het gaat
2) hoe ze de dag beleefd heeft
3) of ze zich nu schuldi voelt

En ja, wat kun je meer doen...veel praten met haar over wát ze precies voelt.

Succes.

hm, ja, er zit wat in

dankje

Black Crow King-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten