Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2005, 09:23
Hydrogen
Hydrogen is offline
Bibliotheek leent behalve boeken ook homo's, zigeuners en islamieten uit.

Uitgegeven: 21 augustus 2005 23:36
BEST - De bibliotheek in Almelo leent in september niet alleen boeken, maar ook homo's, zigeuners en islamieten uit. Een Zweedse bibliothecaresse bracht haar Nederlandse collega op het idee. Zij wil met 'Vergeet het vooroordeel', zoals zij haar project in Malmö heeft genoemd, stereotypen doorbreken.

Boekenlezers kunnen in Almelo voor een klein uurtje bijvoorbeeld een islamitische vrouw met een hoofddoekje uit een plaatselijk asielzoekerscentrum 'lenen' en haar vragen stellen, die ze normaal niet durven te vragen.

De drempel is lager, zei zondag Henk Krol, hoofdredacteur van de Gay Krant. "Het brengt mensen dichter bij elkaar." Krol heeft directeur Jan Krol van de Almelose bibliotheek gesproken.

De directeur, die in zijn vrije tijd voorzitter is van homobelangenvereniging COC in Twente en de Achterhoek wil tien personen gaan uitlenen. De lezers mogen 'hun' minderheidsgroep naar keuze meenemen naar het café naast de bibliotheek.
-----------------------------------------------------------------------------------

Dit menen ze toch niet? Zo van: ff een islamietje lenen. Waarom? Omdat het vooroordelen uit de weg ruimt? Wat vinden jullie van dit lachwekkende idee?
Oud 22-08-2005, 09:26
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
lmao.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 09:28
Gatara
Gatara is offline
ik had t al in het tiswah topic gezet

Ik moest er wel om lachen. Maar kom op. Die info kan je toch ook in boeken vinden? Vaak ook nog beter gedocumenteerd. En anders ga je gewoon eens een gesprek aan met je islamitische, homoseksuele of Roma buurman/vrouw als je iets wilt weten over hoe het zich in de praktijk uit.

Ik vrees eigenlijk dat hier misbruik van gemaakt gaat worden Dat er dus bv. zo'n potenrammer een homoseksueel komt lenen en dan beschadigd terugbrengt, zeg maar.
Oud 22-08-2005, 09:30
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-08-2005 @ 10:28 :

Ik moest er wel om lachen. Maar kom op. Die info kan je toch ook in boeken vinden? Vaak ook nog beter gedocumenteerd. En anders ga je gewoon eens een gesprek aan met je islamitische, homoseksuele of Roma buurman/vrouw als je iets wilt weten over hoe het zich in de praktijk uit.

Ik vrees eigenlijk dat hier misbruik van gemaakt gaat worden Dat er dus bv. zo'n potenrammer een homoseksueel komt lenen en dan beschadigd terugbrengt, zeg maar.
Maar ja, welke stommerik doet dat? Neem aan dat je een lid moet zijn om dit te kunnen doen?

Maar ja, jij was eerst Gatara...

Laatst gewijzigd op 22-08-2005 om 09:32.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:17
Verwijderd
Hahaha
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:18
Verwijderd
Wat een masterlijk initiatief.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:00
Nephtys
Nephtys is offline
Citaat:

Dan moet je tien cent per dag betalen hoor.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:08
one.
one. is offline
Geniaal.
Oud 22-08-2005, 12:09
kalinho
kalinho is offline
as je gewoon de achterkant leest weet je gelijk waar 't over gaat
Oud 22-08-2005, 12:14
Verwijderd
Ik vind het een geweldig idee.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 22-08-2005 @ 10:23 :

(..) Boekenlezers kunnen in Almelo voor een klein uurtje bijvoorbeeld een islamitische vrouw met een hoofddoekje uit een plaatselijk asielzoekerscentrum 'lenen' en haar vragen stellen, die ze normaal niet durven te vragen.

(..) De lezers mogen 'hun' minderheidsgroep naar keuze meenemen naar het café naast de bibliotheek.
Wat als de hoofddoekdragende moslima geweigerd wordt in betreffende cafe?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:29
Verwijderd
Een stoplicht springt op rood, een stoplicht springt op groen. In almelo...

Haha, geniaal. Wat een initiatief.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 22-08-2005 @ 13:18 :
Wat als de hoofddoekdragende moslima geweigerd wordt in betreffende cafe?
wat doet een moslima dan ook in een cafe?
Oud 22-08-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 22-08-2005 @ 13:37 :
wat doet een moslima dan ook in een cafe?
Vragen beantwoorden om vooroordelen weg te nemen natuurlijk! Voor de goede zaak.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 13:28
MB
MB is offline
Citaat:

.
Omdat dan de drempel hoger ligt, ik vind het wel een grappig initiatief, maar ik denk neit dat het gaat werken.
Oud 22-08-2005, 14:24
JCG
JCG is offline
Wat zou de boeten zijn als je ze te laat in levert?
Oud 22-08-2005, 14:25
Verwijderd
Ik dacht dat we dat soort instellingen bordelen noemden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-08-2005 @ 15:25 :
Ik dacht dat we dat soort instellingen bordelen noemden.
Ik wist niet dat je een hoer enkel en alleen vragen mocht stellen om zo eventuele vooroordelen weg te nemen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:29
Ras al Gulla
Ras al Gulla is offline
Ik weet niet of het zo'n goed idee is om met een hitsige homo een klein uurtje in een cafe te zitten.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:32
Levitating Nun
Citaat:
S. schreef op 22-08-2005 @ 13:42 :
Vragen beantwoorden om vooroordelen weg te nemen natuurlijk! Voor de goede zaak.
Én met een heerlijk glas ijskoud water!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 22-08-2005 @ 15:32 :
Én met een heerlijk glas ijskoud water!
Water?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:47
Levitating Nun
Citaat:
S. schreef op 22-08-2005 @ 15:41 :
Water?
Ice-tea!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 22-08-2005 @ 15:47 :
Ice-tea!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:52
Verwijderd
Men kan beter boeken lenen. dat is veel duidelijker. De kans dat mensen ook verkeerde informatie overbrengen is ook groter dan bij boeken, aangezien die mensen er hun beleving aan toe voegen.

Laatst gewijzigd op 22-08-2005 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 22-08-2005 @ 15:52 :
Men kan beter boeken lenen. dat si veel duidelijker. De kans dat mensen ook verkeerde informatie overbrengen is ook groter dan bij boeken, aangezien die mensen er hun beleving aan toe voegen.
Helaas heeft mijn bibliotheek wel de 'studie' "Bach en het getal" van Van Houten/Kasbergen in de kast staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2005, 15:06
Dinalfos
Dinalfos is offline
Het is net als met Ter Land Ter Zee En In De Lucht: Je kunt de originaliteitsprijs wel verdienen, maar je ben nog steeds een smacktard.
Oud 22-08-2005, 16:20
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Omg lol roflmao
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 19:16
Anaïs
Anaïs is offline
Het idee erachter vind ik wel goed, maar de uitvoering is iets minder

Jaja, je kunt leren uit de woordenboek wat een 'moslim' of een 'homo' is, maar er een echt gesprek mee aangaan is gewoon veel boeiender. Maar om nu iemand in de kroeg naast de bibliotheek te 'huren'... ?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 20:03
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
En als ik nou een jood of een hindoe wil lenen?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 21:00
Verwijderd
Benieuwd wat er gebeurt als die homo's, zigeuners en islamieten niet meer bruikbaar zijn. Worden ze dan afgeschreven en kun je ze voor een zacht prijsje overnemen?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 21:56
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2005 @ 22:00 :
Benieuwd wat er gebeurt als die homo's, zigeuners en islamieten niet meer bruikbaar zijn. Worden ze dan afgeschreven en kun je ze voor een zacht prijsje overnemen?
Als er teveel krassen op zitten, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:04
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2005 @ 22:00 :
Hee ik ben deze week beschikbaar met 25% korting, dus grijp je kans
Oud 26-08-2005, 22:35
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Hopelijk wordt dit initiatief uitgebreid naar andere branches.

"Hallo, ik wilde graag een Turk leasen."
Oud 26-08-2005, 23:44
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 26-08-2005 @ 23:35 :
Hopelijk wordt dit initiatief uitgebreid naar andere branches.

"Hallo, ik wilde graag een Turk leasen."
Nu een gratis Antilliaan bij aanschaf van iedere twee gehandicapten. Echt Edah!
Oud 27-08-2005, 00:22
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 27-08-2005 @ 00:44 :
Spaart u Turkenzegels?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 00:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
rofl
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 00:42
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
McCaine schreef op 27-08-2005 @ 00:44 :
Staphorstenaar, nu voor 4,98.

C1000. Geen fratsen.
Oud 27-08-2005, 00:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 27-08-2005 @ 01:42 :
Staphorstenaar, nu voor 4,98.

C1000. Geen fratsen.
Ja, het moeten dus wel producten zijn die mensen willen *kopen* hè.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 01:47
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 22-08-2005 @ 10:23 :
Dit menen ze toch niet? Zo van: ff een islamietje lenen. Waarom? Omdat het vooroordelen uit de weg ruimt? Wat vinden jullie van dit lachwekkende idee?
Nee, ik ben zelfs van mening dat ze dit idee moeten uitbreiden.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 01:51
Nolos
Nolos is offline
Jammer dat er zo kinderachtig op gereageerd wordt, ik had verwacht van mensen die dit forum lezen elke nieuwe vorm van informatie verschaffen zouden toejuichen, blijkbaar niet.

Je kunt boeken lezen over de cultuur van Moslims, over nieuwe ontwikkelingen in de Natuurkunde, over de gewoonten van de Roma en over het leven van een Jahova`s Getuige: het is echter veel gemakkelijker en vaak leuker om het gewoon te vragen. Nu heb ik het geluk om de boven genoemde in mijn omgeving te hebben, maar naar alle waarschijnlijkheid ben ik een uitzondering.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 01:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ja, die ene Turk uit de buurt zal vast veel meer kennis bezitten dan je in al die boeken kunt vinden. En hij is natuurlijk helemaal niet bevooroordeeld over bepaalde onderwerpen en geheel en al objectief. En het klinkt ook zo leuk: 'leen een mens'.

Lees gewoon een boek.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 03:08
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 27-08-2005 @ 02:59 :Ja, die ene Turk uit de buurt zal vast veel meer kennis bezitten dan je in al die boeken kunt vinden.
Natuurlijk niet, echter kun je genoeg over jahova`s lezen zonder ze echt te begrijpen. Persoonlijk streef ik naar zoveel mogelijk te begrijpen, waarbij ik niet enkel boeken gebruik.
Citaat:
Lees gewoon een boek
Je zegt dit alsof het ene het andere uitsluit.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nolos schreef op 27-08-2005 @ 04:08 :
Natuurlijk niet, echter kun je genoeg over jahova`s lezen zonder ze echt te begrijpen. Persoonlijk streef ik naar zoveel mogelijk te begrijpen, waarbij ik niet enkel boeken gebruik.
Hun informatieboekjes zijn best duidelijk, maar er zijn nog steeds zaken die onduidelijk zijn of die je graag in de praktijk omschreven zou willen zien. Bv.: kruis mag niet aanbeden mogen bij de jehovah's. Maar er staat niet bij wat ze doen bij het zien van een kruis bv. Of ze daar gewoon langslopen of dat ze wat anders doen.
Oud 27-08-2005, 11:17
Verwijderd
'Deze zigeunerin heeft ezelsoren meneer. Dat gaat u een boete opleveren'

'Mag ik m'n homo verlengen'
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Nolos schreef op 27-08-2005 @ 04:08 :

(...)

Je zegt dit alsof het ene het andere uitsluit.
Nou, de kennis die je uit (wetenschappelijke studie-)boeken kunt opdoen is natuurlijk vele malen coherenter en duidelijker dan wat een doorsnee laagopgeleide Turk je kan vertellen. Daarom heb ik liever een goed handboek over bijv. de islam dan een of andere willekeurige moslim die het gewoon is omdat zijn ouders dat ook waren en zich er verder niet mee bezighoudt.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-08-2005 @ 12:50 :
Nou, de kennis die je uit (wetenschappelijke studie-)boeken kunt opdoen is natuurlijk vele malen coherenter en duidelijker dan wat een doorsnee laagopgeleide Turk je kan vertellen. Daarom heb ik liever een goed handboek over bijv. de islam dan een of andere willekeurige moslim die het gewoon is omdat zijn ouders dat ook waren en zich er verder niet mee bezighoudt.
ja als je gaat over zwaar theologische onderwerpen, maar als je wilt weten hoe bepaalde dingen in de praktijk gaan en of men iets onder die lange "jurk" een broek of meteen ondergoed draagt, dat lees je dan weer niet in die zwaar theologische boeken.
Oud 27-08-2005, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 27-08-2005 @ 12:58 :
ja als je gaat over zwaar theologische onderwerpen, maar als je wilt weten hoe bepaalde dingen in de praktijk gaan en of men iets onder die lange "jurk" een broek of meteen ondergoed draagt, dat lees je dan weer niet in die zwaar theologische boeken.
Nee, maar dat is het soort kennis waarvoor ik echt niet een compleet moslimleensysteem bij de bieb nodig heb, dat kan ik ook wel vragen aan de plaatselijke shoarmaboer.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-08-2005 @ 12:58 :
Nee, maar dat is het soort kennis waarvoor ik echt niet een compleet moslimleensysteem bij de bieb nodig heb, dat kan ik ook wel vragen aan de plaatselijke shoarmaboer.
maar dan:

Citaat:
MB schreef op 22-08-2005 @ 14:28 :
Omdat dan de drempel hoger ligt,(...)
Oud 27-08-2005, 12:02
Verwijderd
Oh, wat een hoge drempel. Misschien is dat meteen wel een goede sociale oefening, eens mensen buiten je eigen kring aanspreken omdat je gewoon benieuwd bent naar ze.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:04
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-08-2005 @ 13:02 :
Oh, wat een hoge drempel. Misschien is dat meteen wel een goede sociale oefening, eens mensen buiten je eigen kring aanspreken omdat je gewoon benieuwd bent naar ze.
maar misschien is de shoarmaboer wel boos dan.

ik vroeg wel een keer een shoarmaboer waarom zijn tent de naam droeg die ze droeg.

maar dat was dus geen islamitische vraag

overigens zijn niet alle shoarmatenten door moslims gerund en beheerd.
Reageren

Regels voor berichten