Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2005, 13:33
freakinaround
freakinaround is offline
Hallo, ik ben bezig met een prjoect en ik moet wat gemiddelde inkoopprijzen weten van drinken (bier, cola etc.). Maar ik vroeg me af of dat wel wordt vrijgegeven? We gaan namelijk uit van een gemiddelde verkoopprijs van 2,50 euro..
Zoja, waar kan ik dit vinden?

Alvast bedankt
Oud 20-09-2005, 13:39
Verwijderd
leveranciers bellen en jezelf voordoen als een bedrijf
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 13:40
ganralph
ganralph is offline
loop de groothandel binnen en kijk naar de prijskaartjes (maar zo simpel is het wel)
hier halen veel horeca-ondernemers ook hun drank. (overigens heeft C1000 weleens betere aanbiedingen dan de groothandel).
of bedoel je de prijs die de fabrikant vraagt voor het product zoals het van de band af rolt?

het is iig geen geheim en als ik er aan denk kan ik het binnenkort wel even navragen (de groothandelprijzen, dat is).

overigens is een gemiddelde verkoopsprijs van 2,50 VEEL te hoog (voor een gewone consumptie althans). waar baseer je je op?
je betaalt vaker 1,50-2,50 dan 2,50+ dus een gemiddelde van 2,50 klopt mi niet.
Oud 20-09-2005, 14:02
Verwijderd
Zoek in het telefoonboek het nummer van een grote drankenhandel (probeer bijv. Heineken) en vraag het ze. De prijzen verschillen maar heel weinig tussen de grote merken en groothandels, dus het is echt geen geheim hoe duur een drankje is.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 14:29
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Naar de Sligro gaan.
Oud 20-09-2005, 14:33
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
ganralph schreef op 20-09-2005 @ 14:40 :

of bedoel je de prijs die de fabrikant vraagt voor het product zoals het van de band af rolt?
Ja.

het is iig geen geheim en als ik er aan denk kan ik het binnenkort wel even navragen (de groothandelprijzen, dat is).
Graag.

overigens is een gemiddelde verkoopsprijs van 2,50 VEEL te hoog (voor een gewone consumptie althans). waar baseer je je op?
je betaalt vaker 1,50-2,50 dan 2,50+ dus een gemiddelde van 2,50 klopt mi niet.
En mixjes e.d dan? Maar je hebt wel gelijk.. Ik verlaag m naar 2,-. Het is trouwens wel een bedrijf met relatief hoge prijzen..

Laatst gewijzigd op 20-09-2005 om 14:37.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 16:46
Blondt
Blondt is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 20-09-2005 @ 15:33 :
En mixjes e.d dan? Maar je hebt wel gelijk.. Ik verlaag m naar 2,-. Het is trouwens wel een bedrijf met relatief hoge prijzen..
euhm... een gemiddelde van 2 euro? Waarom neem je een gemiddelde, een glas cola en bijv. een bacardi breezer liggen zo ver uit elkaar dat een gemiddelde nemen wel een erg vertekend beeld geeft. Ik weet niet wat je precies wilt onderzoeken, maar je kunt bijv. verschillende categorieen nemen (fris, bier/wijn, mixjes bijv.)
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 17:04
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ja, met dat soort inkoopprijzen zul je inderdaad wel hoge prijzen hebben
Oud 20-09-2005, 22:29
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Blondt schreef op 20-09-2005 @ 17:46 :
euhm... een gemiddelde van 2 euro? Waarom neem je een gemiddelde, een glas cola en bijv. een bacardi breezer liggen zo ver uit elkaar dat een gemiddelde nemen wel een erg vertekend beeld geeft. Ik weet niet wat je precies wilt onderzoeken, maar je kunt bijv. verschillende categorieen nemen (fris, bier/wijn, mixjes bijv.)
Nee geen verschillende categorieen, dat wordt te uitgebreid. Ik werk met gemiddelden.
Oud 20-09-2005, 22:29
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-09-2005 @ 18:04 :
ja, met dat soort inkoopprijzen zul je inderdaad wel hoge prijzen hebben
inkoopprijzen? 2,- verkoopprijzen..
Oud 20-09-2005, 22:54
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je hebt gelijk. verkoopprijzen. ik las dr zo ff overheen.
Oud 21-09-2005, 11:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ok, ik dacht (uit je eerste post) dat je alleen zocht naar "gewone consumptie" prijzen (bier, fris ed, maar geen mixjes)

hou met het bepalen van een gemiddelde ook rekening dat je veel meer drankjes van 1,50 verkoopt (bier en cola) dan Breezers, wijn en mixen. en cocktails van 7,50 nog veel minder.

overigens misschien handig voor in je project: de overkoepelende vakterm voor "Breezers" (die natuurlijk alleen van Bacardi zijn) is R2D's (ready to drink). zo sluit je Smirnoff Ice en bijvoorbeeld de Passoa/jus-blikjes niet uit.

ik kom hopelijk snel nog terug op de daadwerkelijke prijzen.
Oud 21-09-2005, 11:30
ganralph
ganralph is offline
de voorlopige conclusie (met dank aan de horecakennis van mijn vriendin):
coca cola: 1 blikje voor 19 ct
Heineken: 24 ct per blikje
Bacardi Breezer: rond de 1,50 per flesje.
dit zijn de prijzen die een ondernemer ongeveer betaalt.

wat voor bedrijf betreft het hier eigenlijk?
gebruikt men flessen, blikjes of pre-/postmix pakketten voor de frisdrank? en gaat bier uit de fles of van de tap?
(de inkoop van blikjes is relatief veel duurder dan een postmix)
dat maakt natuurlijk wel wat verschil uit.
is het bedrijf misschien zo groot dat een deel van de inkoop niet via de groothandel verloopt?
Oud 21-09-2005, 19:19
MB
MB is offline
Citaat:
ganralph schreef op 20-09-2005 @ 14:40 :
loop de groothandel binnen en kijk naar de prijskaartjes (maar zo simpel is het wel)
hier halen veel horeca-ondernemers ook hun drank. (overigens heeft C1000 weleens betere aanbiedingen dan de groothandel)
Daar mag de horeca het niet kopen
Oud 21-09-2005, 19:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MB schreef op 21-09-2005 @ 20:19 :
jawel ? waarom zouden ze dat niet mogen, er zijn geen regeltjes voor waar je je spullen moet kopen...
Oud 22-09-2005, 10:08
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
ganralph schreef op 21-09-2005 @ 12:16 :
ok, ik dacht (uit je eerste post) dat je alleen zocht naar "gewone consumptie" prijzen (bier, fris ed, maar geen mixjes)

hou met het bepalen van een gemiddelde ook rekening dat je veel meer drankjes van 1,50 verkoopt (bier en cola) dan Breezers, wijn en mixen. en cocktails van 7,50 nog veel minder.

overigens misschien handig voor in je project: de overkoepelende vakterm voor "Breezers" (die natuurlijk alleen van Bacardi zijn) is R2D's (ready to drink). zo sluit je Smirnoff Ice en bijvoorbeeld de Passoa/jus-blikjes niet uit.

ik kom hopelijk snel nog terug op de daadwerkelijke prijzen.
thnx voor die term! kan ik goed gebruiken
Oud 22-09-2005, 13:42
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
reden en bron aub?
(bedoel je trouwens de groothandel of de C1000?) voor allebei maakt het volgens mij namelijk geen fuk uit...
Oud 22-09-2005, 14:07
Konijn
Konijn is offline
Ik vraag me ook af waarom niet, afgezien van de reden dat er vaak gewoon afspraken zijn met een leverancier.
Oud 22-09-2005, 15:25
ganralph
ganralph is offline
ja, maar een horeca-ondernemer krijgt niet al zijn producten via leveranciers. een restaurant of snackbar zou dan met heel veel leveranciers (want veel uiteenlopende producten) een afspraak moeten maken. (een snackbar die chocoladerepen verkoopt kan beter naar de groothandel rijden en een doosje kopen, dan de Nestle-leverancier laten langskomen voor 20 repen)

zou trouwens fraai zijn als de horeca niet bij winkels (of groothandels) zou mogen kopen. kun je voor ieder lullig zakje tuinkruiden of doosje servetten een leverancier moeten laten aanrijden.

Laatst gewijzigd op 22-09-2005 om 15:28.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 19:04
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
ganralph schreef op 22-09-2005 @ 16:25 :
ja, maar een horeca-ondernemer krijgt niet al zijn producten via leveranciers. een restaurant of snackbar zou dan met heel veel leveranciers (want veel uiteenlopende producten) een afspraak moeten maken. (een snackbar die chocoladerepen verkoopt kan beter naar de groothandel rijden en een doosje kopen, dan de Nestle-leverancier laten langskomen voor 20 repen)

zou trouwens fraai zijn als de horeca niet bij winkels (of groothandels) zou mogen kopen. kun je voor ieder lullig zakje tuinkruiden of doosje servetten een leverancier moeten laten aanrijden.
Ik heb het dan ook alleen over drinken en niet over servetten ofzo
Oud 24-09-2005, 08:14
Verwijderd
Ik heb ooit ergens in een foldertje van de Sligro ergens gelezen dat een treetje cola/sprite/fanta.... (24 blikjes) € 9,75 kost. Verkopen voor € 1,30, reken maar uit

Heb er nog nooit gehoord dat de winkels/horecabedrijven de inkoopprijzen weggeven.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 09:20
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
De groothandel koopt in bij ons :-) want dat is goedkoper dan bij de producent
Daar zijn geen regels voor hoor koop het gerust in een supermarkt

GRTZ
ivo
Reageren