Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2001, 19:10
F10®!@n
F10®!@n is offline
Maakt het veel uit wat voor kabels ik gebruik om mijn speakers (60 W) op m'n stereo aan te sluiten?

Ik heb namelijk een flink stuk telefoonkabel liggen, 5 aderig. De aders zijn vrij dun en massief (vergelijkbaar met UTP-kabel, voor de mensen die dat misschien beter kennen)

Kan ik dit gebruiken?

Wat is er goed/slecht aan?

bvd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2001, 19:35
Verwijderd
je kunt een massieve kabel gebruiken, is echter niet gebruikelijk..

maar wat let je om 2,5mm dik snoer te halen? voor een knaak de meter ben je de man, als het niet minder is.. heb je mooie dikke goed-afgeschermde kabel..

verder is het idee dat 'hoe duurder de kabel, hoe beter het geluid' ernstig in de wereld geroepen door pseudoquasiintelligenteaudiofielen..
Met citaat reageren
Oud 30-12-2001, 23:36
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
je kunt een massieve kabel gebruiken, is echter niet gebruikelijk..

maar wat let je om 2,5mm dik snoer te halen? voor een knaak de meter ben je de man, als het niet minder is.. heb je mooie dikke goed-afgeschermde kabel..

verder is het idee dat 'hoe duurder de kabel, hoe beter het geluid' ernstig in de wereld geroepen door pseudoquasiintelligenteaudiofielen..

Ik heb die telefoonkabel liggen.... verder is het ook makkelijk dat het 5-aderig is ('k heb 4 aders nodig voor 2 boxen)

Het is wel vrij dun.

Is het nou wel of niet aan te raden om dit te gebruiken? ik heb het tot voor kort wel altijd gebruikt, maar heb nu een paar duurdere/zwaardere boxen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 00:18
Verwijderd
geef dan een paar knaken uit voor echte kabel, wilje..
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 09:05
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
geef dan een paar knaken uit voor echte kabel, wilje..

Doe ik. Bedankt voor de tip
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Tot op zekere hoogte wel, maar er zit ook heus wel een kern van waarheid in.

Zelfs bij een rottig minisetje van 500 piek kun je al verschil horen tussen telefoondraad/elektriciteitssnoer van een kwartje de meter en luidsprekerkabel van een tientje per meter...

Ik gebruik zelf Translator White Connection, die zit rond de 11,50 per meter (voor 2x2,5mm2).

Maar toegegeven, ik hoor ook geen verschil meer tussen kabel van vijftig gulden de meter en Van den Hul Reference van driehonderdvijftig per meter, ook niet bij extreem dure sets.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 13:13
MBrulez
MBrulez is offline
ik heb volgens mij ook 2,5mm kabels liggen en ik hoorde het verschil ook niet met de standaard dunne kabeltjes die erbij zaten maar ik heb die dunne na 2 dagen vervangen

had ik zin in, en de kabel was btw gratis
Oud 31-12-2001, 13:59
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
nare man schreef:
Tot op zekere hoogte wel, maar er zit ook heus wel een kern van waarheid in.

Zelfs bij een rottig minisetje van 500 piek kun je al verschil horen tussen telefoondraad/elektriciteitssnoer van een kwartje de meter en luidsprekerkabel van een tientje per meter...
Waar zit 'm dat dan in? Zo'n lullig telefoonsnoertje heeft toch ook een weerstand van ~ 0 Ohm ?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 16:29
Verwijderd
Citaat:
F10®!@n schreef:
Waar zit 'm dat dan in? Zo'n lullig telefoonsnoertje heeft toch ook een weerstand van ~ 0 Ohm ?
Dikkere kabels kosten meer geld, dat is het eerste...hoe groter de doorsnee hoe minder weerstand de kabel heeft. Dat speelt bij korte afstanden niet zoveel maar wel wanneer je bv kabels van tien meter tussen je speakers hebt liggen. Dan moet je al snel denken aan doorsneden van 4mm2 of meer. Anders gaat er teveel vermogen verloren.

Verder is het zo dat bepaalde (duurdere) materialen beter geleiden, zoals zilver ipv gewoon koper en het toepassen van duurdere isolatielagen, zodat de kabels minder beïnvloed worden door elektrische velden...dat soort dingen bepalen allemaal de (hogere) prijs.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 19:54
Verwijderd
okay, je hebt wel gelijk Nare Man..

natuurlijk zit er verschil tussen fietsverlichtingkabel en Hul van 100 piek de meter..

maar als je gewone luidsprekerkabel hebt, 2.5mm dik, is het prima..
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
maar als je gewone luidsprekerkabel hebt, 2.5mm dik, is het prima..
In deze situatie waarschijnlijk wel. Het hangt er maar net vanaf welke luidsprekers je hebt en welke muziek je luistert...de meeste mensen zullen geen verschil horen tussen no-name 2x2,5mm2 van twee gulden de meter en Translator van het zesvoudige de meter.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 20:49
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef:
In deze situatie waarschijnlijk wel. Het hangt er maar net vanaf welke luidsprekers je hebt en welke muziek je luistert...de meeste mensen zullen geen verschil horen tussen no-name 2x2,5mm2 van twee gulden de meter en Translator van het zesvoudige de meter.
Je kunt kabels nooit perfect afschermen. Je kunt wel storing zo veel mogelijk verminderen, maar dat werkt eigenlijk alleen bij digitale signalen.

Kabel van meer dan 10 piek de meter is IMHO echt weggegooid geld. Ik ben dan geen echt audiofiel, maar ik HOOR het verschil gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 17:16
Verwijderd
inderdaad chimera..

en mensen die het verschil tussen een kabel van 20 piek en een kabel van 300 piek de meter wel zeggen te kunnen horen horen dat niet met hun oren maar met hun hersenen..

m.a.w. als je er maar in gelooft zit er dan inderdaad verschil in..
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 19:18
Verwijderd
Het beruchte 'I heard it'-syndroom.

Ik zal ook niet ontkennen dat kabels van 250 piek per meter onzin zijn...maar het is wél een feit dat een béétje kwaliteitskabels echt wel beter klinken dan standaard Electro World-snoer. Neem de proef op de som, zou ik zeggen, en ga zelf luisteren!
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 19:56
Verwijderd
ja, jij hebt ook wel gelijk hoor, fietsverlichtingssnoer vergeleken met een beetje kabel klinkt ook beter.. maar om het in het absurde te trekken is ook weer zowat (lees: kabel duurder dan 20 piek de meter)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 11:34
tommy_h
tommy_h is offline
Monster XP kabels moet je hebben, ong 7 piek/ meter en nog een vette kleur ook: licht rose.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 11:51
Verwijderd
Wat voor doorsnee?

Je moet voor huiskamergebruik toch eigenlijk wel minstens 2x2,5mm2 hebben...

Zoals ik hierboven al ergens postte: imo is de beste allround kabel Translator White Connection. 2x2,5mm2 OFC koper, verzilverd, rond de elf gulden per meter. Klinkt perfect, komt in de buurt van kabels die het dubbele kosten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten