Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2005, 07:22
Aristidis
Aristidis is offline
Ik woon nu tijdelijk in een studentenflat tot ik aan de beurt ben voor een andere flat over een paar maanden.
Mijn huisgenoten zitten hier langer en wilden daarom ook een wasmachine afschaffen en laten instaleren. Omdat ik toch binnenkort zou weggaan en ik mijn was thuis doe bij mijn ouders, wilde ik niet aan de wasmachine meebetalen.
Vandaag krijg ik een brief van de huisbaas waarin staat dat hij de huur per 1 december verhoogd met 10 euro pm, zodat de kosten van het hogere watergebruik en de instalatie hierin verwerkt kunnen worden. "want dat was afgesproken met twee van de andere bewoners."

Mag dit zomaar, zonder dat ik hiermee akkoord ben gegaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2005, 07:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Betaal gewoon die 10 euro voor een paar maanden. Niet helemaal eerlijk, maar ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Die huurbaas kan moeilijk voor iedereen een ander bedrag gaan berekenen omdat de 1 meer achter de computer zit en de ander helemaal niet (bijv.).

Ik neem trouwens aan dat je aanschaffen bedoelt en niet afschaffen?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 11:25
juno
juno is offline
Nee, het mag niet, want het is een dienst die aan jou niet geleverd is, omdat jij er geen gebruik van maakt.

Maar heb je de purrie wel om voor die paar tientjes al dat gedoe over je heen te halen?

Je kunt hem bellen en de zaak uitleggen, als hij akkoord gaat heb je geluk.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 11:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als jij ergens een kamer gaat huren, wordt je toch ook niet gevraagd van welke diensten je wel of geen gebruik gaat maken om vervolgens het huurbedrag te berekenen?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 12:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
het is natuurlijk wel oncontroleerbaar of jij die wasmachine nou wel of niet gebruikt. Daarnaast, de mogelijkheid is er. Volgens mij betaal je toch voor de geboden diensten, of je er nou gebruik van maakt of niet.

(stel, je woont in een flat waar iedereen meebetaalt aan het onderhoud van de lift, bv. dmv de contributie voor de vereniging van eigenaren; dan betaal je voor die lift, omdat-ie er is, niet omdat je er gebruikt van maakt.)

maar goed, ik zou me sowieso al niet druk maken om dat tientje.
Oud 23-11-2005, 12:36
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Aristidis schreef op 23-11-2005 @ 08:22 :
Mag dit zomaar, zonder dat ik hiermee akkoord ben gegaan?
De huisbaas heeft tot op zekere hoogte wel het recht de huurprijs te verhogen, daarnaast zijn jullie gezamenlijk verantwoordelijk voor het GWL. Maar toch zou ik, zoals juno ook al opmerkt, even naar de huisbaas gaan om om opheldering te vragen. Als hij als reden de wasmachine noemt, vertel jij hem dat dat niet jouw wasmachine is.
Oud 23-11-2005, 12:38
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-11-2005 @ 12:38 :
Als jij ergens een kamer gaat huren, wordt je toch ook niet gevraagd van welke diensten je wel of geen gebruik gaat maken om vervolgens het huurbedrag te berekenen?
Dat is weer net iets anders. Als jij een kamer gaat huren weet je waar je voor betaalt. Als de huisbaas dan later besluit extra dingen in jouw huis te gaan proppen is dat leuk, maar niet echt een basis om de huurprijs te verhogen. Alleen in onderling overleg.

Het gaat hier volgens mij alleen om GWL en in veel huurcontracten zul je zien dat er een exclusiefprijs gerekend wordt en dat daarbovenop een bedrag voor servicekosten gerekend wordt, met een toevoeging dat het aan je doorberekend wordt als de servicekosten hoger uitvallen.
Oud 23-11-2005, 12:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-11-2005 @ 13:38 :
Dat is weer net iets anders. Als jij een kamer gaat huren weet je waar je voor betaalt. Als de huisbaas dan later besluit extra dingen in jouw huis te gaan proppen is dat leuk, maar niet echt een basis om de huurprijs te verhogen. Alleen in onderling overleg.

Het gaat hier volgens mij alleen om GWL en in veel huurcontracten zul je zien dat er een exclusiefprijs gerekend wordt en dat daarbovenop een bedrag voor servicekosten gerekend wordt, met een toevoeging dat het aan je doorberekend wordt als de servicekosten hoger uitvallen.
Je hebt gelijk, het is wel anders. Maar ik wilde ermee zeggen dat het mij onlogisch lijkt om mensen te gaan uitsluiten van aangeboden diensten omdat ze zeggen er geen gebruik van te maken. Hetzelfde inderdaad met die lift, wat MightyMarcel zei... Servicekosten daarvoor kunnen best veel zijn, maar veel mensen maken er misschien wel nooit gebruik van.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 13:02
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-11-2005 @ 13:54 :
Je hebt gelijk, het is wel anders. Maar ik wilde ermee zeggen dat het mij onlogisch lijkt om mensen te gaan uitsluiten van aangeboden diensten omdat ze zeggen er geen gebruik van te maken. Hetzelfde inderdaad met die lift, wat MightyMarcel zei... Servicekosten daarvoor kunnen best veel zijn, maar veel mensen maken er misschien wel nooit gebruik van.
Ook dat voorbeeld van de lift is geen toepasselijk voorbeeld, want die is er ook al als je hem huurt en je kunt besluiten dat contract dan niet af te sluiten als je dat weet. Als die lift er later zou komen (hoe? boeiend!), ben je ook niet verplicht eraan mee te betalen.
Oud 23-11-2005, 13:07
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-11-2005 @ 14:02 :
Ook dat voorbeeld van de lift is geen toepasselijk voorbeeld, want die is er ook al als je hem huurt en je kunt besluiten dat contract dan niet af te sluiten als je dat weet. Als die lift er later zou komen (hoe? boeiend!), ben je ook niet verplicht eraan mee te betalen.
Serieus? Had ik niet verwacht... Ik had eerder een stemming in het gebouw verwacht oid.
Edit: Nou ja, nu ik erover nadenk is het misschien ook wel logisch.

Maar wat ik er vooralsnog mee wilde zeggen: je moet wel vaker ergens voor betalen waar je geen gebruik van maakt
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 14:21
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-11-2005 @ 08:28 :
Betaal gewoon die 10 euro voor een paar maanden. Niet helemaal eerlijk, maar ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Die huurbaas kan moeilijk voor iedereen een ander bedrag gaan berekenen omdat de 1 meer achter de computer zit en de ander helemaal niet (bijv.).

Ik neem trouwens aan dat je aanschaffen bedoelt en niet afschaffen?
Het gaat me ook niet zozeer om de kosten, meer het principe
ach, afschaffen, kon dat maar in dit geval
@GMB; idd, het is de incl prijs die omhoog gaat.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 14:27
Verwijderd
Dan regel je dat toch in goed overleg met je huisgenoten? Als de huisbaas ook zo duidelijk aangaf dat het puur om de extra energie kosten voor die wasmachine gaat en de aanschaf van die wasmachine ook onderling geregeld is moet dat toch wel lukken? Maargoed, het gaat uiteindelijk maar om een 10tje..

Verder, 30 euro extra energiekosten voor een wasmachine de maand? Lijkt me best aan de ruime kant voor 2 personen die op z'n tijd een wasje draaien. ?

Nevermind, installatie zit d'r blijkbaar bij in.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 22:30
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 23-11-2005 @ 15:27 :

Nevermind, installatie zit d'r blijkbaar bij in.
40 euro, we hebben 4 bewoners, 2 daarvan hebben toegezegd hiermee akkoord te gaan, eentje vond het maar best en dan ben ik er nog.

Installatiekosten: de huisbaas is elekticien, dus het kwam alleen op materiaalkosten neer, dan vind ik 40 euro idd veel.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 09:49
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Aristidis schreef op 23-11-2005 @ 23:30 :
de huisbaas is elekticien, dus het kwam alleen op materiaalkosten neer, dan vind ik 40 euro idd veel.
dus omdat hij t zelf doet, kost t niks ? maar dr gaat toch ook zijn tijd in zitten, of niet soms ?
Oud 24-11-2005, 11:28
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-11-2005 @ 10:49 :
dus omdat hij t zelf doet, kost t niks ? maar dr gaat toch ook zijn tijd in zitten, of niet soms ?
De tijd die hij in z'n huis steekt, zit inbegrepen in de huur. Zo lang duurt het immers niet, een wasmachine installeren. Misschien moet er een geaard stopcontactje bijgeplaatst worden en een waterleiding doorgelegd worden, maar dat is het dan ook.
Oud 04-12-2005, 22:37
Aristidis
Aristidis is offline
Ik heb hier nog een vraag over.
Ik heb een contract in legale onderhuur. In dat onderhuurcontract dat ik met de bewoner heb getekend staat dat ik de kamer voor 5 maanden huur tegen 310 euro per maand.
Die eerdergenoemde huursverhoging wordt door de huisbaas, waarmee ik dus geen direct contract heb getekend, ingevoerd.
Verandert hiermee automatisch mijn onderhuurcontract?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 00:01
Gimme more beer
Dat ligt aan het contract, als daar geen clausule in staat voor dit soort zaken, heeft de huurverhoging van de huisbaas geen invloed op het bedrag dat jij betaalt.
Oud 05-12-2005, 00:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Aristidis schreef op 04-12-2005 @ 23:37 :
Ik heb hier nog een vraag over.
Ik heb een contract in legale onderhuur. In dat onderhuurcontract dat ik met de bewoner heb getekend staat dat ik de kamer voor 5 maanden huur tegen 310 euro per maand.
Die eerdergenoemde huursverhoging wordt door de huisbaas, waarmee ik dus geen direct contract heb getekend, ingevoerd.
Verandert hiermee automatisch mijn onderhuurcontract?
Nee, als dat contract vast lag dan is slechts de hoofdhuurder de klos.
Reageren

Regels voor berichten