Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2005, 14:05
Upior
Upior is offline
Ik heb drie opdrachten waar ik nu al een halve week mee bezig ben en ik kom er maar niet uit...

1. Toon aan dat de reeks (Log(k)/(k*Sqrt(k)) congergeert voor k =>1 (groter dan/gelijk aan 1).

Hier heb ik het wortel- en quotiëntkenmerk gebruikt maar daarmee kom ik niet verder. Ik weet niet hoe ik hem moet integreren (die kennis heb ik simpelweg niet, helaas) dus het integraalkenmerk valt ook af. Verder kan ik maar een reeks verzinnen waarvan alle termen groter zijn dan die hierboven en convergeert (of divergeert)...

2. Bereken alle waarden a waarvoor de reeks van (Log(k))^a/k^2 convergeert voor k => 1.

Zelfde verhaal als hierboven eigenlijk. Als ik het wortel- of quotiëntkenmerk gebruik kom ik op een beuk uit waarmee ik niet veel kan. Waarschijnlijk moet je een of ander slim truukje gebruiken om hem slimmer te schrijven, maar daar kan ik maar niet op komen.

3. Laat zien dat de reeks (-1)^k * Sqrt(k) * Sin (1/k) convergeert, maar niet absoluut convergent is voor k => 1.

Onder andere het kenmerk van Leibniz heb ik hierbij geprobeerd maar ik kan niet laten zien dat Lim k-> (oneindig) |ak| naar nul convergeert, en dat |ak+1| < |ak|...

Bijna iedereen in de eerstejaars wiskunde groep worstelt met deze vragen en we kunnen zeker niet worden beticht van er te weinig tijd in stoppen, maar we komen er maar niet op. Heeft iemand van jullie een idee/hint/oplossing? Alvast hartstikke bedankt.
Oud 30-09-2005, 10:59
Verwijderd
Wat is nu precies de reeks?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 15:57
Upior
Upior is offline
Bij elke opdracht hoort een andere reeks.
Oud 30-09-2005, 19:35
Verwijderd
(Log(k)/(k*Sqrt(k)) is voor zover ik kan zien een uitdrukking, geen reeks...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 21:55
TD
TD is offline
Met een beetje goede wil zie je daar een reeks van k = 1 tot ∞ maar uiteraard hoort het normaal erbij te staan.
Oud 01-10-2005, 09:46
Upior
Upior is offline
Mja dat probeerde ik duidelijk te maken met "voor k => ..." maar inderdaad, je hebt gelijk.
Oud 01-10-2005, 15:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Upior schreef op 29-09-2005 @ 15:05 :
Ik heb drie opdrachten waar ik nu al een halve week mee bezig ben en ik kom er maar niet uit...

1. Toon aan dat de reeks bij ak=(Log(k)/(k*Sqrt(k)) convergeert voor k =>1 (groter dan/gelijk aan 1).
Pas de substitutie k=et toe. Je krijgt dan een rij bt=t/e1 1/2*t=t*e-1 1/2*t. Je moet nu aantonen dat de bijbehorende reeks voor t=>0 convergeert. Pas daarvoor het quotiëntkenmerk op de rij bt toe.

Citaat:
2. Bereken alle waarden a waarvoor de reeks bij ak= (Log(k))^a/k^2 convergeert voor k => 1.
Pas dezelfde substitutie toe als bij 1, en pas opnieuw het quotiëntkenmerk op de rij bt die je dan krijgt toe.

Citaat:
3. Laat zien dat de reeks bij ak= (-1)^k * Sqrt(k) * Sin (1/k) convergeert, maar niet absoluut convergent is voor k => 1.
Merk op dat |sin(1/k)|=<1 is, dus ak=(-1)k*sqrt(k)*sin(1/k)<(-1)k*sqrt(k). Stel bk=(-1)k*sqrt(k), dan geldt: |bk|=sqrt(k) is een monotoon stijgende rij met een bijbehorende divergente reeks, dus omdat de reeks bij |bk|niet convergent is, is de reeks bij bk niet absoluut convergent. Vanwege ak<bk is dus ook de reeks bij ak niet absoluut convergent. Bewijs nu door het quotiëntkenmerk op de rij bt toe te passen dat de reeks bij bk wel convergent is, en dat dus ook de reeks bij ak wel convergent is.
Oud 01-10-2005, 15:36
GinnyPig
GinnyPig is offline
De laatste uitwerking klopt niet helemaal. Je stelt dat ak kleiner is dan bk, en dat bk divergeert. Maar dat zegt dan nog niks over of de reeks ak divergeert. bk is slechts een bovengrens.

Maar het is makkelijk op te lossen. Er geldt tenslotte sin[1/k] >= -1, voor alle k. Dus ak > (-1)k+1*Sqrt[k], en hetzelfde argument gaat nu wel op.
Oud 01-10-2005, 15:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 01-10-2005 @ 16:36 :
De laatste uitwerking klopt niet helemaal. Je stelt dat ak kleiner is dan bk, en dat bk divergeert.
Ik stel dat de reeks bij |bk| divergeert, en dat de reeks bij bk daarom niet absoluut convergent is. Er geldt immers dat de reeks bij bk alleen absoluut convergent is als de reeks bij |bk| convergent is. De reeks bij bk is dus niet absoluut convergent, maar ik heb niet beweerd dat die reeks dan divergent zou zijn.
Reageren

Regels voor berichten