Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2005, 21:13
Magican
Magican is offline
Hoi, op dit forum las ik ooit ergens dat het handig is als je nu al (ik zit in 5 gymnasium) weet wie de schrijver is van je latijnse eindexamen. Dat heb ik gevraagd en het blijkt Vergillius te zijn.

Maar nu ben ik dus vergeten waarom het eigenlijk zo handig is...
Antwoorden, iemand?
Oud 21-09-2005, 21:47
Verwijderd
Eigenlijk heb je er vrij weinig aan. Je zou de Aeneis uit je hoofd kunnen leren, maar dat is niet de beste examenvoorbereiding.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 21:50
Verwijderd
Het enige wat in me opkomt is inderdaad de Aeneïs uit je hoofd leren, maar waarschijnlijk zul je daar inderdaad niet heel veel aan hebben. Maar het is sowieso leuk om de Aeneïs te lezen en het is goed voor je algemene ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 08:23
Rj11
Rj11 is offline
Hmmm... uit je hoofdleren is nutteloos.
Als je de latijnse tekst alleen maar kunt opdreunen word het niks op je examen, je moet ook weten waarom dingen zo vertaald zijn, hoe de tekst inmekaar steekt etc etc...
Maar de aeneis lezen is wel leuk
Oud 22-09-2005, 08:35
fractuur
fractuur is offline
Je zou de Aeneis in vertaling kunnen lezen, dat heb ik ook gedaan met de Metamorfosen van Ovidius. Je herkent dan de teksten. Maar het van te voren weten is vooral handig om je mentaal op voor te breiden. Vergilius is op zich relatief lastig, maar op zich ook wel heel leuk vanwege het onderwerp.
Oud 22-09-2005, 21:39
Magican
Magican is offline
Dus het wordt moeilijk...? Fijn...

Nou goed, bedankt voor de antwoorden!
Oud 23-09-2005, 11:56
Verwijderd
Het is allemaal wel te doen. Het is natuurlijk niet zo dat de eindexamens het ene jaar veel moeilijker zijn dan het andere.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 16:56
Konijn
Konijn is offline
Ja, ga de Aneis lezen. Als je de verhalen kent en de strekking, is vertalen al een stuk makkelijker.
Bovendien zijn de verhalen van de Aenis ook leuk (=persoonlijke mening uiteraard).
Oud 01-10-2005, 21:15
Verwijderd
Oh dat is leuk zeg!!! Vergilius is echt super leuk en helemaal niet zo heel moeilijk hoor!
Ja, het is een goed idee om gewoon de Aeneis in vertaling te lezen. Ze hebben hem wel in de meeste bibliotheken en in redelijk veel boekhandels (scheltema en atheneum in ieder geval). Maar je krijgt niet de hele Aeneis dan hoor op je examen. Er wordt uit alles een aantal teksten gekozen waarbij dan meestal een bepaald onderwerp hoort. En dat ga je lezen. En niet eens allemaal in het Latijn, maar ook veel in vertaling. Dus uit je hoofd leren zou ik maar niet doen. En ook vooral de vertaling niet uit je hoofd leren, want vaak zijn die vertalingen bestwel vrij vertaald, dus niet precies goed .
Veel plezier!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten