Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2005, 14:21
Nebel
Nebel is offline
Ik ben nogal verzot op groenten, ook als ze rauw zijn. Maar nu hoorde ik van een klasgenoot dat sommige groenten slecht zijn als je ze rauw eet. Is dat waar en welke zijn dat dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2005, 14:24
Verwijderd
Ik kan me het niet voorstellen eigenlijk
Zo lang je ze goed wast, tenminste.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 14:26
voyager
voyager is offline
ik dacht net het omgekeerde? Aangezien er minder vitaminen verloren gaan dan als je ze bv kookt?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 15:30
Verwijderd
true..
lekker wokken lijkt me een goede optie voor je
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:07
Stevill
Stevill is offline
Rauw is beter.
Oud 12-10-2005, 16:09
Verwijderd
Misschien kan je dat aan die klasgenoot vragen? Die zal dat dan toch ook wel weten? Ik weet van bv. champignons dat ze rauw schadelijk (kunnen) zijn, omdat ze groeien in mest oid. Als je ze verhit dan dood je toch wat bacterieën ed.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:11
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 12-10-2005 @ 17:07 :
Rauw is beter.
Rauwkost is gezond, maar alleen maar rauwkost eten, is af te raden. Sommige voedingsstoffen zijn beter beschikbaar voor opname in gekookte groenten doordat de celwandstructuur dan is opengebroken. Dat geldt bijvoorbeeld voor lycopeen uit tomaten en glucosinolaten uit koolsoorten. Om meer voedingsstoffen uit rauwe groenten op te nemen helpt goed kauwen. Door kauwen wordt de celwand ook gedeeltelijk kapot gemaakt en kunnen verteringsenzymen uit het darmsap beter inwerken.

g00000gle
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:16
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 12-10-2005 @ 17:11 :
Rauwkost is gezond, maar alleen maar rauwkost eten, is af te raden. Sommige voedingsstoffen zijn beter beschikbaar voor opname in gekookte groenten doordat de celwandstructuur dan is opengebroken. Dat geldt bijvoorbeeld voor lycopeen uit tomaten en glucosinolaten uit koolsoorten. Om meer voedingsstoffen uit rauwe groenten op te nemen helpt goed kauwen. Door kauwen wordt de celwand ook gedeeltelijk kapot gemaakt en kunnen verteringsenzymen uit het darmsap beter inwerken.

g00000gle
maar ooook:

Gekookte groenten:
Groenten staan bekend als een belangrijke bron van vitaminen. Bij het koken van groenten gaat tussen de twintig en vijftig procent van de hoeveelheid vitaminen verloren. Daarom is het aan te raden groenten niet langer te verhitten dan nodig en regelmatig voor rauwkost te kiezen. Kook groenten in slechts een beetje water en voorkom dat te veel voedingsstoffen in het kookvocht achterblijven. Tip: gebruik het kookvocht voor de aanmaak van sauzen!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:18
Nebel
Nebel is offline
Dat wist ze dus niet. Alleen dat sommige schadelijke dingen zouden bevatten die je door koken eruit kookt ofzo. Ze dacht dat het voornamelijk bij peulvruchten was, ofzo. Nouja, dan hou ik het maar bij rauwkost als ik rauwe groenten eet ('s avonds eet ik zoeizo ook niet rauwe groenten)
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 17:45
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 12-10-2005 @ 17:11 :

g00000gle
Rauwkost + blender/juicer doet het voor mij, bij mij draait het voornamelijk om de vezels die erin zitten vit. Mineralen krijg ik genoeg binnen in vorm van supplementen.
Oud 12-10-2005, 20:34
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik dacht dat rauwe groentes juist gezonder was.
Reageren

Regels voor berichten