Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2005, 14:35
Verwijderd
Beste mensen,

Ik heb ooit een fatsoenlijke Windows/Linux dualboot situatie aan de praat gekregen op één schijf dmv Partition Magic te gebruiken voor het aanmaken van een unallocated partitie. Een nieuwe poging hiertot resulteerde niet in een op te installeren stukje schijf wat gekozen kon worden of herkend werd bij installatie van Linux itt de keer daarvoor.

Is er iets waar ik rekening mee moest houden oid?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2005, 15:09
dafelix
dafelix is offline
partitie wel geformatteerd?
Oud 29-09-2005, 15:40
Verwijderd
Ik heb ext3 en unallocated geprobeerd.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 17:00
Verwijderd
Iets specifieker graag.
Iedere distro heeft een variant op fdisk in z'n installatieprogrammatuur zitten. Wordt je lege ruimte niet weergegeven?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 18:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
1. Installeer Linux
2. Installeer Windows (of andersom)
3. Installeer de bootmanager GAG: http://gag.sourceforge.net/

Partitioneren kun je beter door linux laten doen, NIET door partition magic. Ik heb daar problemen mee gekregen iig.
Oud 29-09-2005, 19:02
Verwijderd
Het handigst is toch altijd om eerst Windows te installeren, vervolgens Linux en dan door Linux een bootmanager (meestal lilo of grub) te laten installeren. Werkt immer perfect.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 23:48
Verwijderd
Ik doe aan Ubuntu.

De vorige keer dat ik het deed partitioneerde ik mijn 80 gb ntfs windows-schijf in voor het voorbeeld 40 gb ntfs en 40 gb unallocated. Linux cd erin, en ik kon meteen bij de installatie kiezen om dat 40 gb unallocated stukje in te laten delen door Linux en de rest met rust te laten. Nu krijg ik slechts de keuze voorgeschoteld om die hele 80 gb schijf te herformatteren en door Linux in te laten delen. Daar heb ik geen zin in, want ik wil een dualboot.

Ubuntu installeert gewoon grub mee trouwens, dus dat is geen zorg voor mij.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 01:51
Verwijderd
Geeft de install van Ubuntu niet aan dat er een stuk aan 40GB leeg is? Heb je geen mogelijkheid tot zelf partitioneren? (Eventueel via een console en gfdisk.)
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 02:26
Verwijderd
Citaat:
hppa schreef op 30-09-2005 @ 02:51 :
Geeft de install van Ubuntu niet aan dat er een stuk aan 40GB leeg is? Heb je geen mogelijkheid tot zelf partitioneren? (Eventueel via een console en gfdisk.)
Jazeker wel. Ik heb mezelf laatst op die mogelijkheid gestort, maar dat resulteerde in een windows die niet voorbij z'n bootscreen kwam.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 02:32
Verwijderd
Citaat:
Ulfheðin schreef op 30-09-2005 @ 03:26 :
Jazeker wel. Ik heb mezelf laatst op die mogelijkheid gestort, maar dat resulteerde in een windows die niet voorbij z'n bootscreen kwam.
Windows 9x of 2000/XP? De oude OS'en hebben er nogal moeite mee als ze een stukje verderop de hd gezet worden. (Voorbij de 1GB, geloof ik.)

Maar in feite is het dus geen enkel probleem om Ubuntu te installeren, alleen krijg je dan problemen met het booten van Windows? Of zie ik dat dan verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-09-2005 @ 19:55 :
1. Installeer Linux

Partitioneren kun je beter door linux laten doen, NIET door partition magic. Ik heb daar problemen mee gekregen iig.
Als je al een complete schijf hebt ingedeeld tijdens je windows install oid, dan moet je wel Acronis of PM gebruiken om je schijf te verkleinen, ik maak en formatteer de partities daarna wel in de linux install zelf.
Gag is goed
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 14:57
Verwijderd
Citaat:
hppa schreef op 30-09-2005 @ 03:32 :
Windows 9x of 2000/XP? De oude OS'en hebben er nogal moeite mee als ze een stukje verderop de hd gezet worden. (Voorbij de 1GB, geloof ik.)

Maar in feite is het dus geen enkel probleem om Ubuntu te installeren, alleen krijg je dan problemen met het booten van Windows? Of zie ik dat dan verkeerd?
Het is boven de 8GB. Ik geloof dat BIOS'en native niet lezen en dus niet zien dat er een OS is. De bootfiles moeten zich daarom bevinden in de 1e 8GB van de te booten partitie.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 17:32
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-09-2005 @ 19:55 :
1. Installeer Linux

Partition Magic wilt soms wel eens problemen geven naar het schijnt; maar volgens mij wordt het steeds aangeraden om éérst alle Wnidows-OS'en te installeren (beginnen bij de oudste als 3.1, 9x, Me en dan doorgaan naar NT-varianten als NT4, 2000 en XP) en dan andere OS'en (Linux, BeOS, BSD, ...) omdat Windows vaak ook niet zo goed omgaat met gekke partities. Gelukkig gaat het met Windows NT-varianten al beter dan met 9x, maar ik vertrouw het nog voor geen zier.
Recente Linux-distro's hebben trouwens wel LILO of GRUB aan boord die meestal wel naar Windows kunnen opstarten zonder al te veel problemen. Commerciële bootmanagers à la PowerQuest Boot Magic en Acronis Disk Director Suite vertrouw ik niet (met die van Acronis veel problemen gehad in het verleden en BootMagic vind ik gewoon niet handig werken). Met LILO en GRUB heb ik zo'n problemen nog niet gehad (dankzij de installers van Linux natuurlijk )
Oud 05-10-2005, 09:34
Battery
Battery is offline
Ik draai al een paar jaar dual boot, xp + suse, mandrake of slackware! Nog nooit problemen mee gehad eigenlijk. Ik pop gewoon de lunix cd dr in, en daar formatteer ik een partitie en installeer lilo of grub
Reageren

Regels voor berichten