Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Geen
![]() Als je precies wilt weten hoe en wat raad ik een recente vergelijking aan, mbt tot de desktop; niet mbt een server.
|
Voordelen zijn wel te noemen. FreeBSD presteert een stuk beter onder hoge load dan Linux, voor zover ik heb gezien. Of dit bij de 2.6 kernel verbeterd is, weet ik niet. FreeBSD presteert ook goed met SMP (multiprocessor) kernels.
FreeBSD heeft verder het CVSUP portcollection systeem (net zoiets als APT-get van Debian denk ik), waarmee je heel eenvouding software kunt installeren en kan updaten. Verder is FreeBSD wat minder "bleeding edge" dan Linux. Bovenstaande argumenten zijn echter vooral belangrijk voor serversystemen, voor de desktop is FreeBSD denk ik minder volwassen dan Linux, alhoewel KDE natuurlijk als een trein op FreeBSD draait, alhoewel enige moeite om het aan de praat te krijgen wel vereist is *eigen ervaring*. FreeBSD is een heel fijn OS omdat ik het relatief simpel vond om mee te beginnen, Linux is mij nooit goed gelukt; door bugs of andere vaagheden. Mocht je toch voor FreeBSD op de desktop gaan, moet je opzeker 5.1 nemen. RELENG_5 (FreeBSD 5.x-STABLE) bestaat nog niet, alleen current en de security maintenance branches. FreeBSD 4.x is voor mission critical servers die de extra experimentele features van 5.x nog niet nodig hebben.
|
Wat load betreft sta ik echt te kijken van FreeBSD...
jochem@exodus:~$ uptime 4:00AM up 24 days, 3:16, 14 users, load averages: 0.00, 0.02, 0.00 (Normaal staat daar 3 keer 0.00, maar hij was nu ff een nachtelijk scriptje aan het draaien. ![]() Op een AMD K6-2, 350mHz, 64 MB RAM en 1.5 GB Draait nu FreeBSD 4.8, SSH, apache, pure-ftpd, postfix, fetchmail, mutt, irssi, centericq en screen op. Geen X dus. De bak werkt razendsnel, in tegenstelling tot toen Windows er nog op zat, 't ding was toen niet vooruit te branden zeg maar. ![]()
|
Verwijderd
|
Voordelen op desktop:
- Het systeem is uniformer (handig als je howto's leest.. bij Linux bepaalt de distro vaak nog hoe dingen geregeld zijn, kan verwarrend zijn.. bij FreeBSD is gewoon duidelijk hoe dingen geregeld zijn en waar je alles kunt vinden). Nadelen op desktop: - FreeBSD kun je niet installeren binnen een logische partitie, maar heeft een primaire nodig waarin het zijn eigen disk slices maakt (kan vervelend zijn bij dualboot configuraties) - Linux software moet vaak eerst geporteerd worden naar FreeBSD wil deze goed werken, waardoor de releases altijd iets achter lopen (het gaat hier vaak om preprocessor directives, bijv om andere includes per platform aan te geven of andere locaties van bestanden) - FreeBSD heeft minder uitgebreide hardware support (ALSA ondersteunt bijv veel meer geluidskaarten dan de FreeBSD kernel) - Linux 2.6 is nu self-preemptible, ondersteunt futexes en de nieuwe I/O scheduler probeert ten alle tijden te voorkomen dat programmatuur moet wachten op I/O. Kortom: Linux 2.6 zal op de desktop sneller reageren dan FreeBSD. Ik wist niet meer voordelen te noemen ![]() |
![]() |
|
Server:~# uptime
12:32:11 up 4 days, 5:09, 1 user, load average: 0.15, 0.03, 0.01 Op een amd duron 1300 mhz, 64 mb ram, 30 gb hdd Distro = Debian Normaal is de uptime iig 2 maand, maar we hadden stroomuitval -WJ
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
http://www.ofb.biz/modules.php?name=...rticle&sid=267
a Linux user migrates to FreeBSD
|
![]() |
Hmm. Wat voor ATI kaart is het? Linux heeft daar wel ondersteuning voor middels DRI
In dat geval moet XFree86 ook DRI ondersteunen. Welnu, de 4.x versies doen dit wel. Is er een DRI module/ondersteuning voor FreeBSD in de kernel voor jouw ATI kaart, dan werkt het. Aangezien de FAQ op http://people.freebsd.org/~anholt/dri het heeft over ATI icm. XFree86 en FreeBSD en de benchmarks het heben over Radeon en bij Troubleshooting ook denk ik dat ATI kaarten ondersteund worden in dit systeem maar welke precies, dunno. Lees ff de documentatie op eerdergenoemde site.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|