Hmm me ouders komen uit suriname daar heb je veel van dat soort onzin.
Tagroe eye (boze oog), houd in dat je mensen slechte dingen toewenst en dat het ook uitkomt. Wisie word het ook wel genoemd, soort van "voodoo".
Ook heb je hibie dat betekent dat je als het ware erfelijk belast bent met iets negatiefs.
Bekend ritueel van de creoolen is winti , waarbij geesten het lichaam overnemen van de beoefenaars.
Zelf heb ik djaran kepang gezien in het echt, dat is net als winti alleen dan van de javanen. Het gaat in tegenstelling tot winti om een soort van dierengeesten. Ik ben vrij nuchter, maar dat is het merkwaardigste dat ik ooit heb gezien. Het was overigens ook heel eng, want de beoefenaars komen vrij aggresief over. Het vreemde was dat als ze eenmaal bezeten waren ze kokosnoten met een menselijk gebit openmaakte (wat praktisch haast onmogelijk is) en meer van dat soort gekke dingen. Wat ik het engste vond was het moment dat de geest als zogenaamd intreedt, mijn moeder (die het al vaker heeft gezien) zei vooral op de ogen te letten, deze werden volledig blanco. Wat ook heel vaag was is het uittreden van de geest bij de ene persoon ging dat sneller als bij een ander, soms waren de "meesters" wel meer dan een kwartier ermee bezig. Het rara is dat de beoefenaar volledig verstijft, als een steen. Die straatartiesten op de dam zijn er niks bij geloof me, geen spiertje bewoog. Was ongelooflijk in de meest rara posities stonden sommigen meer dan 10 minuten volledig stil. Als je ze als het ware om zou duwen vallen ze in dezelfde positie neer.
Hoe merkwaardig het ook was, denk ik dat het allemaal puur psychologisch is. Mensen zijn misschien tot meer instaat onder bepaalde omstandigheden.
Suriname kan ik je ook zekers aanraden als het om occultisme gaat, vooral omdat je veel volkeren hebt in suriname is het heel divers daar aanwezig. Vooral de primitievere stammen: boslandcreolen en indianen (inheemse) beoefenen dit soort dingen.
|